Näsplastik gratis?
Hej! Jag är 16 år och jag har nog världens fulaste näsa. Jag har ett litet ansikte och min nästa är jättestor och förstör hela utseendet. Jag har mått dåligt över min näsa sedan i sjuan och är alltid rädd att någon ska se mig från sidan.
Jag har en "knöl" på näsan, den är stor och plus så har jag sne näsvägg så att jag har lite problem att andas på grund av det och måste sova med öppen mun för annars så kan jag inte andas. Finns det chans att man skulle få en näsoperation gratis och isåfall vart ska man vända sig?
Mvh
Om du har problem med andningen så borde det vara gratis. Men jag vet inte, du får fråga en läkare.
Det låter inte som att det du inte gillar med utseendet och det som hindrar andningen är samma sak?
Tror inte det är 100% omöjligt med operation av enbart utseendeskäl heller, men då ska det nog vara en riktigt extremt ful näsa. Det är jättevanligt att man själv tycker just sin näsa är både för stor och ful (inte minst i tonnåren). Om du nu inte ska säga det själv är den då också ful? Om du frågar din mamma eller din bästis?
Kontakta vårdcentralen. De kan säkert hjälpa dig vidare.
Vad säger dina föräldrar? De borde ha reagerat redan sedan du var liten om du inte kan andas riktigt när du sover.
Min son fick sitt ena öra opererat gratis bara för att det stod ut mer än det andra. Gå till vårdcentralen så kan de skicka en remiss till en plastikklinik. OM det nu är så att de tycker att det är så illa som du tycker.
Sen kan det ju också vara så att du fixerar dig så mycket vid din näsa så att den är det enda du ser i spegeln? Lätt hänt när man fått komplex. Vad hände i sjuan? Sa någon något elakt om din näsa?
Det beror nog på vilket län du bor i (deras policy) och om du har tur att hitta någon bra läkare.
Jag skulle gå till doktorn och berätta om ditt problem med att sova. Det borde du kunna få det opererat för. Lägg sedan till att du mår dåligt av knölen och hör om de kanske går att fixa på samma gång om du ändå behöver få näsväggen vidgad.
Själv har jag ett brutet näsben, men tycker jag ser mer proportionerlig ut nu än innan ( fått bredare näsa). Dock är alla glasögon för smala runt näsroten men näsan tycker jag ser bra ut xD
Hakuna matata!
#2, min näsvägg är sne och det gör att min näsa är krokig och näsväggen täpper också igen den ena sån där del av näsan.
Mamma säger ingenting om min näsa för jag har fått den ifrån henne men det krokiga har jag fått från pappa bara det att hans är bruten så det ser ju värre ut än vad de egentligen skulle vara.
Har varit hos doktorn innan när jag var mindre och dom sa inte så mycket men nu vill jag göra någonting åt det med tanke på att det också får mig att snarka och det är jobbigt när jag är förkyld och hade den inte varit sne och sånt så hade jag inte haft något problem med storleken
Mvh. :)
Ta kontakt med Ungdomsmottagningen! Och be att få prata med en kurator! Dom borde kunna hjälpa dig bäst :)
Med vänliga hälsningar
Emma