Hur & när berättade du?
Hur & när berättade du för din mamma att du hade fått mens? Sa du bara rakt ut när du var på toaletten "Mamma, jag har fått mens!" eller hur sa du..? Jag behöver tips… ._.'
Jag sa det bara rakt ut.
#1: Owh, det vill jag med. Men jag vågar inte O.o Har nu vart och köpt bindor i 1 år själv, så kör ju på det när mensen kommer. Gömmer i mitt kassaskåp x) Vågar inte riktigt säga det och får aldrig chansen. Antingen är brorsan runt oss eller så är hon och stirrar med annat.

Talade aldrig om det, men hon märkte det nog när det försvann tamponger/bindor 
Sen började jag handla själv så det löste sig.
Qui dormit, non peccat
#2 Jag förstår inte riktigt varför du inte kan säga det till din mamma som själv har mens? Det är en av de naturligaste saker här i världen.
Vad är du rädd ska hända?
#4: I och med att jag och min mamma aldrig snackat om mens känns det fel att plötsligt berätta "Jag har fått mens".. För då ska hon ha reda på hur jag fick reda på ordet osv. ._. Svinjobbigt! Men på något sätt vill jag att hon ska ha reda på det ändå, i och med att jag inte har några pengar själv att köpa det för. ;/
Är så fruktansvärt avundsjuk på mina vänner som fick till det. Men jag vet inte när. Alla säger "Säg det bara rakt ut", men jag har aldrig någon chans. Ska jag göra det när hon lagar mat blir det ju fel, sitter hon vid tvn så halvsover hon och då blir det fel osv. ._.
#5 Kan i och för sig tänka mig att det blir jobbigt när man som du gör en stor grej av det :) Det finns inga fel tillfällen att berätta det. Bara säg "du förresten mamma, jag har fått min mens, hoppas jag kan få bindor av dig"
Eller så lämna en binda framme någonstas där hon kommer se den så kanske hon tar upp det med dig om det känns bättre.
#6: Jag ångrar sjukt mycket att jag inte sa det från första gången. Men det känns så sjukt. ;/ Men lär få säga det eller skolka, för vi har bad på fredag och jag gillar inte tamponger.
Tänk vad skönt när det väl är gjort. Då är det över :)

Gör inte en sån stor grej av det, antingen säger du typ mamma jag har fått mens kan du köpa bindor till mig, eller så tar du bindor av din mamma. Undrar hon så säg att du har fått mens.
Det finns inget som säger att man måste tala om att man har fått mens, vill du ha ditt privatliv så ha det.
Qui dormit, non peccat
#9: Jag vet hur min mamma är iframtiden, ifall jag inte skulle säga. Men nu är jag tvungen. Har inga pengar och hon har inga hemma (har kollat), så blir problem överallt… Så får ta beslutet. Men vart ska jag säga det? När jag vart på toan eller bara när hon vaknat? Hon sover nu…

Det kanske är bra om din mamma är vaken..
Jag kan iaf inte ta tll mig någon information alls innan jag har vaknat ordenligt.
Eller så väcker du henne lite snabbt och säger mamma jag tar 40 kr ur din plånbok, bindorna är slut. Så kan du helt enkelt gå ut och handla och hon får tid på sig att fundera om hon vill prata om saken eller inte.
Qui dormit, non peccat
#11: Jag vill inte ha någon disskusion med henne efteråt, så det kanske bara är något att säga sen när hon går upp? :) Men hur ska jag säga.. Jag sitter på mitt rum nu.. Så kan ju hojta när hon är ute i köket så slipper jag stå öga mot öga?

#12 Behöver du bindor just nu?
Isåfall är det ju enklast att göra som jag besrkev.
Känns som mer pinsamt att skrika mamma jag har fått min mens tvärsöver rummen tycker jag iaf. Så näe jag hade inte gjort så.
Gå fram och säg att du behöver pengar till bindor för att de är slut, absolut enklast och din mamma fattar att du har mens utan att du faktiskt behöver säga det ordagrant om du tycker det är jobbigt.
Qui dormit, non peccat
Så det räcker att jag kanske säger "Du, jag tror jag fått…" ..

Japp skulle tro det 
Qui dormit, non peccat
Men urk, hon har vaknat. Försökte, fick inte fram något. Tusan vad jobbigt!
Bara gör det. Det är ingen stor grej, så gör det inte till det :)
Jag förstod väl innerst inne att jag nog fått mens, men var så upprörd och ledsen över det hela att jag bara automatiskt gick till mamma och sa gråtfärdig att jag hade fått blod i trosorna. Det var jätteskönt att få tröst och stöttning i det där jobbiga minns jag.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Sa det direkt, no big deal. "Mamma jag har mens, gå och köp bindor" typ :P
Be henne om bindor eller pengar till bindor bara, hon lär fatta. Men vadå fråga hur du lärt dig ordet osv? Vad tror hon att du är, dum? O.o Om inte annat pratas det väl i skolan - sexualkunskap tex, har du haft det så kan du ju skylla på det om mor din är så korkad så hon inte fattar varför man vet vad mens är när det kommer. Annars pratas det ju om det i omklädningsrummen överallt, annars hade det ju aldrig varit nån som fått dåligt självförtroende när "alla" utom en själv har det, eller tvärtom för den delen.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag fick min mens när jag sov över hos en kompis, jag sa ingenting till varken min vän eller hennes mamma. Utan sa till mamma när hon hämtade mig att "jag tror att jag har fått mensen nu…".
Du klarar det! Vi hejjar på dig!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag sprang till mamma med panik och fråga varför det blödde när jag kissade, ung och dum trodde jag var döende! ;)
Jag satt på toan med blod i trosorna och ropade på mamma att jag behövde rena trosor och binda! :)
Det är lättare att bara säga det, tänk inte så mycket på det utan bara säg det. :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Mamma var inte hemma när jag fick mens så jag ringde henne och sa det. Då for hon och köpte bindor och det var lättare att ta det på telefon än face 2 face. Men det var mindre farligt än vad jag trode och det kännas skönt när hon vet om det
Nu har jag berättat, körde det på wordfeud. x) Haha! Hon blev glad när jag skrev det till henne, så två minuter senare hörde man "Jag åker och handlar".. ;3
#24 Vad skönt det mpste kännas :)
Och jag måste säga att det verkligen var ett påhittigt och annorlunda sätt att berätta det på ;)
#25: Haha, ja! Men jag skrev till mamma sen "Tänk vad wordfeud kan vara bra!" :D Nu är frågan, har bad på fredag.. Vad ska jag säga till min kompis? Hon är petnoga, så hon tar mig nog bara som skolk om jag säger att jag är förkyld.
#26 Säg att du har tjej"problem".. Eller en tjejgrej.. :p
// Lise

#26 Vadå tjejgrej, det är inga problem att bada när man har mens! I med minsta tampongen bara, och byt sen direkt efter att du badat.
Qui dormit, non peccat
#28 Absolut är det så, det gör ju jag också. Men med tanke på hennes inlägg tolkade jag det som att hon inte vill bada med mens..
Och så tänkte jag på mig själv i början när det var bad (inte för att jag var med så ofta pga klorallergi) så ville jag inte vara med. :p
// Lise
#28 TS skriver ju att hon inte gillar tamponger. Och det är inte alla som kan ha det.

#30 Det såg jag inte.
Har dock hört många tjejer säga så, de kan inte göra ditten eller datten när de har mens. Det sitter i vad man vill, det finns lösningar på det mesta :)
Qui dormit, non peccat
#31 Visst finns det dom som inte "kan" göra något när de har mens.
Men tt bada om man inte kan använda tampong är ju inget jag skulle göra i alla fall :P
Tja, jag trivs inte med tampong.. Tycker det är både obehagligt och svårt att få upp den i slidan, så det är ingenting jag tänker anstränga mig mycket mer för. Och är jag glad om jag slipper badet så.. :] Men hur ska jag säga till mina vänner? Lovat att jag ska berätta till dem, men jag får inte till det. ;3
#33 Säg kort att du fått mens bara, det är helt naturligt. Eller att du har en tjejgrej, borde ju iallafall tjejerna fatta. :)
// Lise
#34: Okej.. Tycker du att jag ska säga till min kompis att jag fått mens, för att jag lovade henne? Jag vill egentligen inte att hon ska veta det…
Jag minns faktiskt inte riktigt hur jag gjorde. Tror hon fattade ändå ^^
#35 Jag tycker inte du ska säga det om du inte är bekväm med det själv. Men tjejer brukar fatta sådant ändå har jag märkt.. När jag fick min och inte ville säga skippade jag badet och gympan med dåliga ursäkter som huvudvärk, magont och sådant man säger för att slippa en grej. När du gör det en gång i månaden blir det tillslut ganska uppenbart :p
Men säg att du har en tjejgrej om du inte vill säga rakt ut att du fått mens. Men det är ju ändå naturligt, får jag fråga varför du inte vill säga? :)
// Lise
#37: Han är min syssling och ja, rätt ung.. Visst, han förstår, men ja.. I och med att mina kompisar vet, så är det kanske inte schysst att han får reda på det före.. Då finns det 'risker' att hon blir sur. Men jag säger att jag är "förkyld" ..
#38 Okej, ja du gör ju som du känner dig bekväm med. Säg till vännen att du fått den sedan till honom? Eller måste han veta?
// Lise
"39: Nej, han måste ju inte det. Det var mer min kompis som tycker att det är konstigt om jag är förkyld och inte är förkyld igentligen. Men det ordnar sig nog.
#40 Haha ja det blir nog konstigt. :p
Säg det till henne då, eller skyll på tjejgrejen istället :)
// Lise
#41: Jadå, jag har ju några dagar kvar c:
#42 Hehe ja :)
// Lise
när jag fick det sa jag det bara
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag kommer inte ihåg men jag har för mig att jag bara sa det rakt ut. :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
När ni skulle be er mamma att köpa fler bindor, sa ni bara.. "Kan du köpa fler bindor?" eller hur sa ni? Jag är rädd att mamma ska tro att jag slösar för många. Jag menar, 2 paket på en vecka?
jag bad henne bara att köpa, men när vi var 3 tjejer med mens hemma tyckte mamma att det gick åt mycket och så att vi inte fick slösa på dem för dem var dyra. Men man byter ju när man måste och har man riklig mesen så får man byta oftare och då går det åt fler
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
#47: Jo, precis. Jag menar, jag brukar ha med mig till skolan. Men har vart så stressigt nu i skolan, så jag har inte ens hunnit sticka till toaletten varken på lektionstid eller på rasten. Men det går liksom åt lite mer. Det håller jag med om. Hur många är "normalt" att 'slösa' på en dag, tro? 
#46 Vi har alltid massa bindor hemma så för mig är det bara att ta haha. :P Eller så säger jag att de håller på att ta slut och behöver köpa fler.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
jag vet inte om jag ska vara ärlig hur man ska bedömma det, Du bör ju byta när det är blod och minst var 4de timme, men om det bara är typ en lite prick efter 4 timmar behöver du inte byta ju. jag vet som sagt inte hur mycket/lite du blöder.
Ni får rätta mig om jag har fel, men när jag hade mens och det var på slutet av mensen så bytte jag inte trotts det hade gått 4 timmar bara för det var typ inget där. Annas bytte jag ibland till redan efter 2 och till och med efter 1 timme ibland, hade riklig mens när jag hade det, det var nog drf det gick åt så mycket bidor hos oss
Hur många man använder på en dag är oerhört individuellt. Det finns inget rätt eller fel utan man måste ju byta när man känner att det behövs.
Man får passa på att handla flera paket när det är extra priser.
Själv köper jag på apoteket. Där finns storpack.
när jag hade mens så körde jag på samma märke hela tiden då jag inte gillade dem andra jag prövade vissa läkte, vissa blev det typ klupar av bumelet , vissa åkte bumulet ut på, så mamma fick köpa samma hela tiden oc det vari inte bland dem biligaste
lite OT men kan bidor bli gammla? för jag har kvar bidor hos mig sedan jag hade mens sist dvs snart 3år sedan
#53 De kanske tappar sin uppsugningsförmåga lite :)
What doesn't kill you makes you stronger.
ok för jag har 1½ paket nattbidor och 1½ paket "vanliga" bidor hemma, det är ju alltid bra och ha om någon skulle ha glömt att ta med sig när dem kommer, samt att jag inte vill slänga dem, det är ju rätt dyrt med bindor
#55 Okej, nej slänga behöver man inte :)
Bara att de inte har lika bra uppsugningsförmåga som nyköpta :)
What doesn't kill you makes you stronger.
ok då vet jag när någon behöver dem eller när jag själv behöver dem men det lär nog drya som tur är :)
jag och mamma har alltid haft det otroligt svårt att prata men i tonåren så löste vi det mesta genom långa brev
otroligt skönt att kunna göra så
bindor problemet löste vi alltid genom att följa med när mamma handlade och då kunde man lägga ner det man behövde i vagnen
48# va glad för att du inte behöver byta i skolan själv blödde jag nåt enormt i tonåren och fick byta minst 2 gånger varje lektion va inte så kul att behöva förklara för lärarna men det hände mer en gång att efter lektionen när man reste sig upp så va det blodpöl på stolen
fy så skämmigt
När jag upptäckte blod på toapappret (hade turen att inte få en blodig trosa) stack jag ut huvudet från toan och ropade på mamma. "Mamma, jag har fått mens" sa jag med allvarlig röst.
Hon kollade först undrande på mig innan hon kom på att det var min första (har två äldre systrar), haha. Skickade in en binda och undrade om hon skulle visa hur man satte på den 
Även om man inte har några systrar så är din mamma trots allt även hon en kvinna som har eller har haft mens.
Det där med bindor och tamponger har jag aldrig funderat på hur mycket det kostar. Det är liksom något man (jag) alltid har hemma, tänker inte på hur mycket det kostar eller hur mycket som går åt.
_No way! Yes way!
Be henne bara helt kallt, "Kan du köpa tamponger/bindor?"
Det gjorde jag. Vi slapp alla pinsamma samtal :)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Jag fick det när vi var hos mina morföräldrar så jag sa det bara rakt ut "Mamma det är blod i mina trosor". Jag var 12 så det var ganska pinsamt. Så vi åkte helt enkelt hem. Mamma hade ett helt lager liggandes i vår bastu (mest som föråd). Men sedan 2år tillbaka så går jag på p-piller och har mens max 1gång i halvåret. Mycket skönt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#61 hur kan du bara ha en gång i halvpret? Tell me your secret!
Greetings.
Legacy Mwari.
Kommer ihåg när jag gick på högstadiet och vi skulle bada. Vi var tre stycken tjejer som gick ihop. Både jag och ena kompisen skulle inte vara med. Jag hade mens men skyllde på förkylning. Så när vi började gå mot badhallen så sa den kompisen som skulle vara med "vad jobbiga ni är som sviker mig så. Vad håller ni på med". Då sa då min andra kompis helt enkelt röda veckan. Och jag med därefter. Vi har alltid haft mens samtidigt. Ganska skönt att liksom inte behöva vissa sig glad och så när vi vet att båda känner likadant.
#62 Det står ju att hon går på P-piller.
#64 Precis. Jag hade en sån fruktansvärd mensvärk så fick vara hemma två dagar från skolan varje månad. Efter ca 5år så tyckte mamma att det var synd att missa dem dagarna. Så efter att hon pratat med sin läkare så sa hon p-piller eller smärtstillnade. Eftersom jag redan provat alvedon och liknande så sa vi p-piller. Det har jag aldrig ångrat.
Jag ropade på mamma när jag upptäckte det på toa. Hon pratade i telefon dock, så jag gick över till att ropa på syrran istället. Minns att jag visade fläcken i trosorna och frågade om jag fått mens
Så hon fick gå och hämta rena trosor åt mig, no big deal. Så skönt att ha både mamma och äldre storasyster - mens var inget nytt för mig och inget tabu i min familj.

Mvh Stephanie 

#64 jo det såg jag men med p-piller så har man ju fortfarande mens varje månad eller hur?
Greetings.
Legacy Mwari.
#67 Om man skippar "sockerpillerna" och börjar direkt på nästa karta får du ingen mens. Jag gör samma sak 
// Lise
#67 Inte jag har inte det. Hon jag pratade med när jag skaffade mina piller sa att jag kan få jättemycket eller jättelite mens eller ja allt däremellan. Jag hade tur att få jättelite. Mycket billigare dessutom.
#67 Det är inte säkert. En del blir av med sin mens antingen helt eller nästan helt av vissa P-piller.
#68 Du gör väl inte så hela tiden?
Det rekommenderas inte.
#70 Släpper fram den typ varje halvår eller något sådant.. Har inte hört att det ska vara farligt. :)
// Lise
#71 Får man fråga vilka piller du använder?
#71 Neovletta, eller nu Abelonelle.
// Lise
#73 Har du pratat med din barnmorska om att du förskjuter din mens så länge? På bipackssedeln står det bara om en månads förskjutning.
Men jag tror det finns en anledning till varför man har en vecka utan hormoner så mensen kommer. Annars hade man ju lika gärna kunnat ha kartor med bara versamma p-piller.
Har hört att det inte är bra att skjuta upp för länge eller för ofta.
#74 Ja dom sa att det kan leda till svårigheter att skaffa barn sedan, men barn är helt ointressant i mina ögon (dom är monster ;)).
Sen hade jag pstav och gick på cerazette just för chansen att inte få mens överhuvudtaget då jag får sån jäkla mensvärk även med ppiller. Men då fick jag konstant mens i 8 månader istället.
// Lise
#75 Okey.
#66: jag har tre storasystrar men ingen bor hemma längre.
jag sa det inte till min mamma ja sa det till min pappa ist! o ja sa det rakt ut oxå för den delen man ska inte göra nån stor grej av det haha :P
Jag fick det på kvällen och viskade väl fram något om att jag blöder eller nåt. Hon var väl i stort sett glatt på väg att hämta plåster innan jag hann peka och rodna eller nåt :P Då visade hon bara var hon hade sina bindor och hur man satte i dem, sen var det lugnt. Har "snott" av henne hela tiden jag bodde hemma, nu när jag flyttade sist fick jag dock en stor påse… Mammas lager som hon väl inte längre behöver! Så nu måste jag komma ihåg att ta med när jag ska till dem :/
Förstår att du tyckte det var jobbigt att berätta, bra lösning! Själv fick jag när jag gick i 5an, så då ville jag inte berätta för kompisarna heller. Var väldigt tidig med hår, bröst och mens. Nu för tiden pratar man ju rakt ut om det mesta med kompisarna, kanske undviker när killarna är med men mer för deras skull än vår ;)