Ägglossning?
Hej!
Sen igår så har jag haft ont i höjd med mitt högra höftben. Kan det vara ägglossning? Min kompis gissar på det..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
när hade du mensen?
#1 Jag har inte fått min mens än, det är därför jag skrev inlägget för att annars skulle jag nog vara bekant med smärtan 
2 men när hade du den senast? Eller har du aldrig haft mens? för isf kan det vara mensen som ska komma igång. Jag hade ofta mensverk 1 vecka innan brösten ömma. När jag sen hade haft mensen flera gg avtog detta mer o mer.
#3 Jag menar att jag aldrig haft mens. För typ ett år sedan så fick jag mer flytningar än vanligt i nästan 2 veckor men inget hände efter det, jag misstänkte att mensen var igång men det var det tydligen inte.
Och den här smärtan som jag har nu har jag aldrig haft förut.
Mensvärk är väl när livmodern får kramp när den ska pressa ut mensen? Eller har jag läst fel?
Kan man få mensvärk även vid ägglossning?
4 jag kan få känningar lite värk vid ägglossning med. Lite som mensverk.
#5 Okej, tack för din information. Brukar första mensen vara mörkare eller ljusare? Eller är det samma färg hela tiden?
6 åh jag minns inte riktigt, jag har förmig att den var först mörk sen börja den komma igång mer, jag blöde ganska rikligt redan då.
Smärtan kan ju vara kopplad till ägglossning/mens, kroppen får nog jobba på när det är dags och det är ju mycket förändringar också som kan påverka! Jag kommer inte ihåg att jag kände nånting innan jag fick min mens och jag hade nog inte mensvärk heller i början men allt är ju olika från person till person :)
Färg och konsistens kan variera från gång till gång tycker jag så när du får mensen kan den se väldigt olika ut från gång till gång och likadant sen resten av livet. Vet inte vad det beror på. Jag blöder inte heller lika mycket varje mens!
Det kan ju även vara någon form av träningsverk/växtverk du har, det måste ju inte bero på mensen :) Men lycka till, hoppas det onda går över!
#8 Träningsvärk är det inte, det är jag dundersäker på 
Växtvärk kan det möjligtvis vara.. men det är lite tveksamt att jag växer i endast högra sidan av höften. Menmen, det är bara att vänta och se.
Sen en timma tillbaka så känner jag också att flytningarna har ökat. Det var inte så imorse när jag skrev tråden. 
Jag känner mig förberedd men ändå inte.. Var det så för er också? 
#9 Hehe ok, ja det vet ju du bäst 
Jag kände mig inte alls förberedd, fick min när jag var 13 på en solresa i turkiet så det kändes inte alls kul kommer jag ihåg! Man är nog aldrig förberedd på det för man vet ju inte hur det kommer kännas förrän man fått den, det enda man kan göra är ju att vara redo med bindor typ! Sen kommer du ju vänja dig, efter ett tag kommer du glömma hur det var innan du fick mensen 
10 lite som jag, jag var på en ö en hel sommar utanför Norrköping där hade min kompis djur som var på sommar/4-H gård aktigt stugor fanns det o var kanon sommar. skulle börja 7an sommaren minns den sommaren så väl :) Men iaf jag var inte förberedd för 5 öre, inte en binda o i den åldern går man knappast o frågar efter bindor. Så det vart o göra några bindor på det som fanns allså tejp,papper o vadd ;P Nästa gång man åkte hem tog jag med bindor. Jag svimma ofta oxå pga nerv som var i klämm men detta bara vid mens så sträcka sig efter papper då så svartnade för mig, hua det var läskigt.
#11 Ja fy att be om bindor i den åldern var inte så kul….jag var på semester med min pappa och hans sambo. Jag har bott hos mamma hela uppväxten och inte haft särskilt bra kontakt med pappa och så typiskt dålig timing för mensen att komma! Det var mitt i natten också kommer jag ihåg, uuuha! Men vad skulle jag göra, efter övertalning av min 2 år äldre bror så fick jag gå och knacka på dörren till hotellrummet där pappa och hans sambo sov :P Men hon hade inga bindor så då väckte vi min kusins och hans fru som sov i ett annat hotellrum! Herregud vad jag tyckte det var pinsamt hela grejen!!!

Jag minns första mensen som mörkbrun, typ. Inte alls som blod.
Om det är ägglossning så brukar flytningarna ändras lite.. De blir lite om "äggvita" och är lite sega, man kan liksom göra "broar" mellan fingerspetsarna. Då är det ägglossningsflytningar och då väntar mens om ca 2 veckor, om man har en regelbunden cykel förstås.. :) Men det lär ju innebära att din mens är på G iaf!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#13 Jag är på helspänn.. Jag vill inte ha mens, är så bekväm så som det är nu 
Life's a bitch, antar jag. 
Jag kan uppleva sådan smärta ibland, ofta ungefär två veckor före mensen. Tror helt enkelt det har med ägglossningen att göra. :) När jag fick min mens hade jag mensvärk ett par veckor innan, ökade flytningar och sådär för att de sedan skulle avta och jag en morgon vakna med att ha fått mens. Kände då ingen smärta alls i början, men dessvärre har den börjat komma successivt…
Smärtan har avtagit idag.. är det verkligen ägglossning? Jag börjar bli förvirrad. 
Alltså, jag kan inte säga något säkert eftersom jag inte funkar som er andra.
Jag, liksom du, hade ganska rikliga flytningar när jag var yngre under en kort period, sedan försvann dessa.
För mig gick åren. En dag hade mamma bokat en läkartid visade det sig i almanackan. Saker och ting stod inte rätt till visade det sig senare.
Jag var i exakt din ålder när jag började ta en massa medeciner. Det är nu tre år sedan. Idag tar jag bara en medecin. Denna trivs jag ännu bra med.
Vill väl med detta inlägg mest pucha för att man ska undersöka saker som man tycker är konstiga och saker man är fundersam kring.
#16: Jag har aldrig haft ont eller känt av när jag har ägglossning. Angåene att "känna" ägglossning så kan man läsa det här på nätet;
"Ungefär en av fem kvinnor känner när de har ägglossning. Det kan kännas som milda sensationer, eller kortvarig smärta. Vissa beskriver det som en ensidig ryggsmärta, s k mittelschmerz, ägglossningssmärta, kan vara i allt från några minuter till några dagar."
Jag känner definitivt av min ägglossning. Det är en lättare form av menssmärta som liksom nyper till. När jag var ung kände jag inte av det men senaste åren har det varit hur tydligt som helst och nu är jag 48 år. Så det kanske är något som blir mer tydligt ju äldre man blir?

Jag känner också av det. För mig är liknar det att ha håll men långt ner i buken åt ena sidan, äggstocken antar jag. Det märkliga är bara att det bara känns på ena sidan.
Jag gissar på att min kropp bara luras med mig..
Smärtan kan inte bara komma och gå på mindre än 48 timmar.. eller?
#21: Det stod ju att det kan vara i bara några minuter, så det är klart det kan vara över på 48 timmar..
#22 Men en ägglossning varar väl mer än 2 dygn för att man får ju sin mens efter 2 veckor?
Eller ligger ägget och softar i livmodern i 2 veckor tills mensen kommer ut? 
#22: Ja, ägglossningen går fort :) ägget ligger och chillar som du säger. Ägget lever i 12-24 timmar (det är bara under dessa 12-24 timmar man kan bli gravid, medan ägget lever) och sen bara vandrar det i äggledaren och chillar tills mensen kommer 2 veckor senare :)
#24 Så medan den här "hinnan" fylls med blod så sitter det ett dött ägg fast där eller? Och det tar ca 2 veckor? 
#25: Ägget sitter inte fast utan fäster bara när det blivit befruktat. Jag vet inte riktigt vad det pysslar med, men det hänger väl runt där någonstans och softar, dött :p mensen kommer 2 veckor senare.
Men jag har inte alls rikligare flytningar längre.. jag tvekar så otroligt nu.. Vet inte riktigt vad jag ska tro på, om det är mens på G eller inte 
#27 Ta't lugnt! Den kommer när den kommer
Det enda du kan göra är att alltid ha med dig bindor överallt så är du beredd!
#27: Flytningarna som är rikliga, ägglossningsflytningarna, har man bara under ägglossningen. Sen försvinner dom.
Har egentligen inte haft så rikliga flytningar heller.. Iallafall inte flytningar som man kan bygga broar på. Kände bara att de ökade men de blev inte tjockare på något sätt.
Minns att jag hade lite diffust ont strax innan min första mens. Men eftersom jag bott med både mamma och storasyster så var det inget nytt ämne för min del. Nu för tiden känner jag ofta av ägglossningen (eller vad det nu kan vara, använder p-medel) som en mildare form av mensvärk.

Mvh Stephanie 

Jag vill också påpeka att jag fått fler finnar sen den dagen jag fick ont..
Kan uppdatera tråden lite och berätta att jag fick min (FÖRSTA!) mens igår 
#33 Antar att man ska säga grattis. :)
#33: Grattis :)
Haha tack, är väl det rätta ordet.. 
Min kompis blev jätteglad.. lät mer som att man kommit med nyheten om att man är förlovad.
"Åååh grattiiiiiiis!!!" typ. 

Då kör jag med beklagar
Men vill du ha den så grattis
Qui dormit, non peccat
Jag var superredo för 1-2 veckor sen och sen så försvann det och sen så kom mensen från ingenstans 
Blev jättechockad men nu är det överstökat 
#38 Ägglossningen har du ju ca 2 veckor innan mensen. Jag känner nästan alltid exakt när jag har ägglossning och vet då vilken dag min mens kommer (trots att den inte är så exakt regelbunden i övrigt). Jag känner allt ifrån nån lite konstig obehagskänsla i underlivet till riktig rejäl värk i rygg och/eller på sidan av magen, olika från gång till gång.
Grattis till mensen =P Eller vad man nu ska säga…
Medarbetare på westernridning.ifokus
#39 Jag hade "ägglossningsvärk" 2 veckor innan höstlovet (då jag trodde att jag skulle få mens). Därför så var jag redo under höstlovet och väntade på att den skulle komma.
Men 3½ veckor efter höstlovet så kommer mensen istället lite sådär överraskande 
Och tack!