Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 8566 ggr
[Tassy]
0

p-spruta?

Happ, dags att byta preparat igen då…

Får inte äta kombinationspiller längre pga auramigrän. Cerazette fungerar inte, småblöder och mår skit konstant. Har nu dessutom fått order av läkare att ge f*n i kondomer, då jag inte ens tål de allergivänliga latexfria, får både allergisk reaktion och går sönder av friktionen och får då lätt infektion (FML).

Kvar på listan återstår ju:

• p-stav
  • minipiller
  • spiral
  • p-spruta
  • sterilisering

Eftersom cerazette inte funkar, så tippar jag på att inte heller minipiller eller stav funkar. Har svåra menssmärtor så vill inte ta några risker med spiral. Kvar återstår p-spruta eller sterilisering…

Jag sätter mitt hopp till sprutan, då den har högre hormondos så hoppas jag på att få slippa alla små skvättblödningar. Jag får helt enkelt ta att kroppen mår skit av gestagen.. Obestämd sterilisering är inte aktuellt i dagsläget.

Vad tror ni övriga? Hoppas jag för mycket på sprutan? har jag missat nåt alternativ som har acceptabel säkerhet? Någon som har erfarenhet av p-spruta?

gulzebra
0

Ägglossningstest kanske kan vara ett alternativ?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hus-musen
0

Hormonspiral kan funka, hade nog provat på en sådan. Den kan ju både minska mängden man blöder och smärtan, den el har inte mens alls.
Kopparspiral däremot är ju bara att glömma misstänker jag.

Har du provat p-ring? Tyckte den funkade bra faktiskt fast sånt är ju individuellt.

Qui dormit, non peccat

HeleneoHampus
0

Har själv tesatt hormon spiral. Funkade tyvärr inte. Hade den i ett halvt år och små skvättade varje dag som med Cerazetten. Jag har fått den informationen av min gynekolog att en del kvinnor behöver en hög dos gulkroppshormon för att slippa stänk blödningar. Högst dos ska hormonsprutan innehålla. Skulle man trots allt småblöda i början, vilket en del kvinnor gör, kan man komplettera med Provera tabletter i början. Enligt statestiken ska 50% vara blödningsfria efter ett år. En del kvinnor får ta sina injektioner lite tätar för att hålla sig blödningsfria för att den verksamma substansen i injektionen sjuker med tiden.

Skulle du välja att sätta in en hormonspiral be att du får den som medicinsk behandling då jag förstår att du har haft en hel del problem. Skulle den inte fungera så kan man få en del av pengarna tillbaka om den inte fungerar för dig och du måste få den uttagen. Jag har för mig att den var ganska dyr.

Jag tar nu Provera tabletter 10 mg x 5, mycket hög dos och har inga biverkningar. Min gynekolog kan inte fatta att mina nattsvettningar försvunnit (skulle hft det som biverkning) och att jag mår utmärkt med denna höga dos. Har så lite mens att jag klarar mig med trosskydd nu. Jag har haft invalidiserande blödningar som varit så kraftiga att jag skakat och varit yr. Min livmoderslemhinna har gått ner från 7mm till 2mm och inga polyper eller myomer. Var på kontroll för två veckor sedan. Kan få lite bruna små flytningr men tror och hoppas att det försvinner. Sköterskan så att det kan vara avstötning från livmoderslemhinnan och då är det trots allt positivt. Ska ha ner slemhinnan ytterligare för att förhoppningsvis bli helt blödningsfri.

beritbarnmorska
0

Hej!

Eftersom p-sprutan innehåller betydligt högre dos av gulkroppshormon än alla övriga preventivmedel innebär den vid långtidsanvändning viss risk för sämre benmassa. Dessutom har du både effekt o bieffekt i minst tre månader.
Hur gammal är du? Kommer du att vilja ha barn inom snar framtid? Om du är under 40 och/eller vill ha barn inom de närmaste åren hade jag klart rekommenderat hormonspiral framför p-spruta.

Även om du är över 40 hade jag rekommenderat hormonspiral i o m att du verkar få en del bieffekter av gulkroppshormon, den innebär ungefär ett tiondels pp dos o psprutan ungefär fyra ggr ppdos.

Lycka till!

beritbarnmorska

[Tassy]
0

Jag är 23 år, född med 2 tunga genetiska sjukdomar och funderar över om jag nånsin bör skaffa barn, alls. Det är otroligt viktigt för mig att vara skyddad så gott det går, men jag känner mig inte redo att sterilisera mig ännu, men det är ett aktuellt ämne för mig.

Det här med 3 månaders effekt är det som får mig att tveka lite, ifall jag nu skulle må dåligt av sprutan. Samtidigt känner jag att det är en risk värd att ta, i jämförelse med spiral eller stav, som jag finner mer skrämmande och större risk att det inte fungerar eftersom det är lågdoserat, precis som cerazette.

Risk för dålig benmassa är inte att förringa, men det känns väldigt obetydligt för mig, med tanke på de problem jag redan har med min kropp. Visst är det onödigt att bli sämre, men vad jag har kunnat läsa mig till så brukar bentätheten återhämta sig om man tar pauser ifrån sprutan, och jag har otroligt stark benstomme just nu,  så jag har lite att "ta utav" Glad

tack för era värdefulla svar!