Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 27639 ggr
HeleneoHampus
99

Provera och blödningar

Jag undrar om någon har blivit helt blödningsfri med Provera.

Jag äter Provera 3x10 mg dagligen och har gjort det sedan augusti -11.

Hittills har jag blivit av med mina mellanblödningar. Men när det är dags för mens kommer det missfärgade flytningar med lite blod i. På eget bevåg ökar jag med upp med ytterligare en tablett. Trots detta blir jag inte helt blödningsfri.

Hur är ni andra i blödningsmönstret som äter Provera? Är jag för otålig, tar det ett tag innan man får full effekt av Proveran?

Om jag har förstått allt rätt så ska man inte få någon ägglossning när man äter gulkroppshormon - varför blöder vissa då medans man äter Provera i de här stora doserna. Eller är det så att det är slemhinna man stöter ut och att det inte är egentlig mens det som kommer i form av blödning. Mens borde ju stängas av.

Jag äter Provera för kraftig och lång mens med mellanblödningar där i mellan. Mini piller och hormonspiral har varit för svagt då jag har tendens till att få tjock slemhinna.

Har hyvlat slemhinnan och tagit bort en polyp och ett myom. Gulkroppshormon ska tydligen hålla slemhinnan tunn och motverka att växterna kommer tillbaka. Ska på besiktning om 2 veckor.

Vore tacksam av att höra era erfarenheter för vidare diskution med min läkare som är mycket bra. Det finns tydligen inget annat än att försöka hitta en individuell behandling och att ha mycket tålamod :-i

LindaBlue
5

Detta är alltså ett p- piller som du äter? Jag tar själv depo- provera som p-spruta nämligen,  och det funkar utmärkt för mig, hade någon mellanblödning första halvåret, men har sedan dess varit i stort sett blödningsfri. Piller funkar i allmänhet dåligt för mitt humör, men spruta har funkat fantastiskt.

Chestnut
23

Jag har inte uppnått tillräcklig effekt av Provera och vi ska byta till hormonspiral nu istället. Inte ens vid 20 mg var jag helt blödningsfri (dock hanterbara blödningar) och biverkningarna var för stora.

Med vänliga hälsningar
Chess