Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 7925 ggr
740tjejen
0

Bröstförminskning

Ni som gjort bröstförminskning, kan ni berätta hur de går till. Är rätt trött på mina bröst har G-J kupa beroende på behåmodell och vill ner till C-kupa.

Hur gjorde ni sökte ni läkare för remiss, eller gjorde ni de privat. Vad kostar det.

hus-musen
0

Nu har jag inte gjort det själv, men det kostar ungefär lika mycket som att förstora brösten. Du får räkna med någonstans mellan 30 000 och 45 000 beroende på vilken klinik du går till.

Det är enligt min uppfattning väldigt svårt att få en remiss, de jag känner som förminskat brösten har fått söka själva privat och betala allting själv då det ses som en skönhetsoperation. Beror även på vilket landsting du tillhör.

Qui dormit, non peccat

740tjejen
0

Okej, har hört att man kan få de gratis, om man har problem av det. Och det har ja ju, men innerst inne så vet ja inte om jag vågar. Har sprutfobi.

hus-musen
0

Beror helt på, en vän blev nekad bröstoperation just för att de ansåg att det var en skönhetsoperation. Detta trots att hennes läkare rekommenderade det pga skador på rygg och nacke av tyngden. Gratis får du det inte även med remiss, du får betala en viss summa beroende på landsting.

Qui dormit, non peccat

ettlitetalias
0

Min kompis fick det på remiss då hon hade problem och även idrottade vilket gjorde det värre för henne

nagithas
0

Jag tycker att du ska prata med läkare och försöka, talar du om att du har sprut fobi är de ganska duktiga att göra det "smärtfritt". och jag tror inte att du kommer få ta spruta bara genom att prata med läkare.

740tjejen
0

Ne hos läkaren blir de nog inga sprutor. Värre sen. Men tror dock inte det blir lika farligt som förlossningen jag hade, Den var hemsk.

Nån som vet kostnaden även om man har remiss.

Har verkligen inte råd med så mycket för en operation jag behöver. Mår dåligt över dom, plus ständig värk i rygg och nacke.

pyromanen
0

En gammal gymnasiekompis till mig fick bröstförminskande operation utan att betala själv.  Hon fick remiss på grund av just nackbesvär. Först fick hon gå ner nåt visst antal kilon (typ 7-8- kilon) så att hon inte var överviktig.  Vilken storlek kupor hon hade vet jag inte men det var VÄÄÄLdigt stora samtidigt som resten av hon inte var alls särskild stor.  Tror alldrig jag sett någon annan med så stora bröst, så jag förstår verkligen att hon fick ont.

Ett förslag är att söka läkare med huvudproblemet: nacke-rygont + stor tyngd så att utgångspunktet inte är utseende, då är nog chansen större att få remiss.

740tjejen
0

Jo nackdelen är ju att jag väger en del. Och orkar inte gå ner i vikt på grund av brösten. Får ont när jag tränar.

Vyer
0

Så som jag har förstått det så måste man vara normalviktig för att få en bröstförminskning via landstinget.

740tjejen
0

Sjukt ju, Hur ska man lyckas gå ner 30 kilo när man har så ont så man inte kan träna.

hus-musen
0

Operation är alltid riskfyllt, så jag förstår faktiskt varför man inte vill operera när människor är mycket överviktiga. Och synnerligen när det gäller en operation som faktiskt inte är livsnödvändig så brukar de ha strängare viktåsikter.
Nu är inte du väldigt överviktig, men du får nog räkna med att de ber dig att gå  ner i vikt innan operation.

Går du ner i vikt så kommer dina bröst bli mindre oxå. Lägg om kosten till att börja med. Vet inte hur mycket du rör dig eller om du kan röra på dig, men man behöver faktiskt inte träna på gym eller liknande. Du kan lika gärna börja vattenmotionera, brukar vara ok för dem med ledproblem, viktproblem och ryggproblem. Sen är det ju individuellt såklart vad man kan göra, jag själv klarar inte av att simma tex pga lederna.

Det är oxå mycket troligare att du får en remiss om du går till läkaren och säger det här gör jag för att minska problemen, kan du hjälpa mig med operationen.

Qui dormit, non peccat

pyromanen
0

Det finns till o med de som går ner en massa kilon utn att träna, enbart genom kostmomläggning.  En god vän har gått ner 22 kilo på ett drygt år genom att byta till LCHF (det innebär att han inte varit hungrig heller påstår han!). Numera orkar han mycket mer fysisk aktivitet än förr och det blir det som en god spiral ju!

740tjejen
0

Ja tyvärr så är jag allergisk mot mycket. Äter grovt bröd. Dock mycket pasta fast med vit fiber. Provade den mörka, men den var ingen hit.

Är också väldigt kräsen i mat. Äter sällan snabbmat utan vill ha det jag lagar. Äter mycket kyckling.

har provat det mesta i matväg men får ej ner det. har varit sån sen jag var liten. Är 30 nu.

Så kosten kan jag inte lägga om. Hur mycket jag än vill.

pyromanen
0

Hr du kollat upp hur man kan äta inom LCHF?  Eller tagit hjälp af en dietist? Låter ju som att du skulle behöva hjälp för att få till en förändring!

740tjejen
0

Svårt och förändra något som inte går ner eller som jag inte tål.

pyromanen
0

Om du äter bröd,pasta o kycling.  Så blir ju lchf att äta enbart kyckling. Finns det några grönsaker du kan äta?

Låter som att du gett upp, och det är väl tråkigt och onödigt. Sjävlklart går det att förändra din situation/vikt, men du inte längre tror på det själv kanske du behöver lite hjälp med att hitta vägar att gå.

Om du dels kånkar runt på tyngden av många extrakilon, dels får ont i kroppen då är det ju ett rejält problem som behöver lösas för att du ska få bättre livskvalité!  Man lever bara én gång, och då ska man ha ett såbra liv som möjligt!

Varför inte kontakta läkaren om dels dietisthjälp dels ditt önskemål om bröstförminskning pga smärtproblemen?

hus-musen
0

Pasta är ju bara skräp, oavsett om det är fibrer eller inte. Uteslut pastan så kommer du troligtvis se en förändring bara där.
Vad är du allergisk mot?

Qui dormit, non peccat

740tjejen
0

Tyvärr så kan ja bara äta pasta och ris.

pyromanen
0

Men det kan man ju inte leva på!  då lär du ha brist på massa olika ämnen!!  Vet din läkare om att du bara kan äta pasta och ris? (längre uppe i tråden skrev du att du kunde äta grovt bröd och kyckling också).

740tjejen
0

Jo men i matväg till Middag, Klarar inte av potatis och sånt. Äter även kotletter, och äter en del köttfärs(sås)

Vyer
0

Fast om du äter kotletter och köttfärsås så torde du ju klara av LCHF. Det innebär ju att du inte äter "potatis och sådant"!  (och inte heller pasta/ris).

740tjejen
0

Ne men ska man bara äta kött då. Vill ju gärna ha nått till. Och jag giller inte såna där dietprogram då man hört så mycket ont om dom.

pyromanen
0

# 22 Tycker et är helt rätt att vara skeptisk mot alla udda dieter. Tråkigt bara att inte ge kostomläggning en chans, när det är så tydligt att den kost du äter nu inte hjälpar dig att slippa bördor och smärta.

Ett tips är att kolla lite inne på kolhydrater i fokus.  Att läsa lite och sätta sig in i vad det går ut på är ju inte farligt!

(Det är inte heller farligt att testa en månad o se hur man trivs med det)

Vyer
0

Du kan ju inte förvänta dig att något ska bli bättre när du har en sådan pessimistisk inställning till allt. Testa, fungerar det inte så testa något annat. Du kommer ingen vart med att ge upp och säga nej till alla förslag. Gör du ingen förändring så kommer du att vara fast där du är nu - och du säger ju själv att du är missnöjd med din situation!

740tjejen
0

Har testat men det går inte ner. Och är också Allergisk mot mycket i matväg.

Med tanke på att jag inte äter så mycket, så tror jag inte att det är just maten. Mådde jäkligt dåligt efter sonens förlossning så gick upp till 110 kilo. Vågen står nu på 90. Men nu är jag fast. Går inte längre ner. Men vill ner till 75.

Men kroppen orkar inte längre. nacken är värst. Har ständiga nackspärrar, och ryggont.

Maria
0

Håller med om att du verkar väldigt pessimistisk. Du har bestämt dig för att du inte kan gå ner i vikt verkar det somObestämd

Det här med maten är något du måste ta tag i. Du skriver också att du är väldigt kräsen och det är något du får försöka ändra på. Givetvis ska du inte äta det du är allergisk emot men annat som är nyttigt och bra.

Försök att kontakta en dietist som kan hjälpa dig med en personlig kosthållning.

Träna kan vara besvärligt med stora bröst men promenera kan du göra och det är jättebra.

Du kommer med all säkerhet att minska omfånget på brösten bara genom viktminskning och det är givetvis den bästa vägen.

Jag tror inte du får någon operation innan du gått ner i vikt.

/Maria

740tjejen
1

Som sagt så har jag provat. Det går inte ner.

En dietist kan nog inte hjälpa mig.

Promenader gör jag redan. Mockar även box och hage. Bär hö.

Men fixar inte situps och springa. Har nästan 3 mil till närmaste bassäng, men eftersom jag mår dåligt fixar jag inte och visa mig i baddräkt bland folk.

Och nej jag har inte get tupp. Men har liksom fastnat. Och nu när jag mår dåligt så börjar jag gå upp igen, fast jag inte dirket äter onyttigt.

hus-musen
0

Tror att en dietist kan hjälpa dig ändå, både i att lägga om kosten och att ge dig nya matideer. 
Det gäller bara att du vill att dietisten ska hjälpa dig, är inte du beredd att göra förändringar så kommer det naturligtvis inte att hjälpa.

Du kan ju uppenbarligen röra på dig rätt mycket, mocka box, bära hö osv är rätt tungt för rygg, nacke och armar. Jag skulle inte klara av det alla dagar.

Man behöver inte springa eller göra situps för att träna, det är en myt. Det kan mycket väl räcka med att ta raska fokuserade promenader för att det ska hända något plus den vardagsmotionen du får ändå varje dag.

Mår man dåligt så har man lättare att lägga på sig, iomed att man oftast småäter mer då, lättare att lägga upp större portioner mm. Spelar ingen större roll om man äter onyttigt eller nyttigt om du äter alldeles för mycket för din kropp.

Har du provat att lägga upp ett schema på när du ska äta, vad du ska äta och hur mycket?
Och sedan lägga till en daglig promenad på någon kilometer, frisk luft är nyttigt även om du inte tränar på det viset. Promenader brukar även vara bra för att rensa tankar och fundera.

Sedan uppsök en läkare och be om hjälp, där kan du få veta exakt vad ditt landsting kräver av dig och om det ens finns en chans att de godkänner en operation. Annars får du nog skrapa ihop de pengarna som krävs själv.

Qui dormit, non peccat