Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 9484 ggr
LinaIsabell
0

Menskopp!

Har beställt en menskopp och har på den för första gången idag, och jag är så sjukt nöjd! 

Beställde en Meluna från Tyskland, och de fanns i måånga olika färger, former och storlekar.

Den är inte alls så besvärlig att sätta in och ta ut som jag trodde, och dessutom känns den inte alls. Kan STARKT rekommenderas.

Birke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller verkligen med!

Ellenfyrkant
0

Jag var jätteinne på detta med menskopp ett tag men när jag läste mer om hur andra upplevde den lät jag bli. Jag läste ofta förekommande att folk tyckte den var krånglig i början, att få rätt och så. Och jag orkar inte gå och vara rädd att jag satt den fel så det ska rinna ned bredvid eller något. Och nej - jag trivs inte med binda.

Mvh Ellenfyrkant

Exxozzie
1

Hur fixar man en sån? Är det en vanlig pessar? (gyn sa att man kan använda en pessar till menskopp)

LinaIsabell
0

#3 Nej, det är ingen pessar, utan en liten kopp som ser ut typ som en äggkopp! Jag köpte min på www.meluna.eu och det finns att beställa på www.renasmorjan.com också. 

Det finns fler märken än meluna, så det är bara googla.

hus-musen
0

Finns även på menskoppen.se, familjeapoteket.se, naturkopp.com, m-kopp.se.

Jag köpte min från m-kopp.se eftersom de har gratis byte om den man köpt inte skulle passa.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Hehe. Vad roliga de ser ut =)

Tack för länkarna o hemsidorna!

Behöver man prova ut storlek eller något? Hur gör man rent den?
*Tusen frågor*

LinaIsabell
0

#6 Det finns guider som visar ungefär vilken storlek man behöver. Jag har en medium (18 år, inte fött barn, varken lite eller mycket mens). 

Innan mensen och efter mensen (dvs 2 gånger per månad) så kan man koka dem i ca 5 minuter i vatten. Man kan ha i lite vinäger om man vill.

När man har tömt den behöver man bara skölja den i vatten innan man sätter in den igen.

hus-musen
0

#6 Som 7 säger så finns det cirkatabeller man kan gå efter. Fast det är just cirkatabeller, enligt den så ska jag ha medium till large. Men i själva verket har jag small.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

#7 #8 Tack så mycket för svaren. Känner mig lite frågvis och tjatig. =P
Jag ska forska i det här. Jag har bara hört om menskoppen i förbifarten och sedan trott att det var samma som pessar när jag funderade på att skaffa en sån. =)

Miowi
0

Skulle så gärna vilja använda min men blir kallsvettig bara av att hålla i den, gjorde riktigt ont första gången jag skulle ta ut den.. Brr.. Men när man väl har tekniken kan jag tänka mig att den är super! :)

hus-musen
0

#10 Då hade du säkerligen en för stor kopp eller en för hård kopp. De ska inte kännas alls när du har den i eller tar ut den. Jag har en extra mjuk, den känns inte och är lätt att ta ur.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Kul sida (menskoppen.se). Jag har verkligen stört mig på att de har blå mens i reklamen, jag också. =P

LinaIsabell
0

#12 Jag tror den blåa mensen helt enkelt beror på att en del människor inte klarar att se blod (vet inte hur tjejer kan vara rädd för blod, dock. ;P ).

Exxozzie
0

#13 Tror du? Jag trodde att det röda ser för "ofräscht" ut för företagegens produkter.

Hehe. Jag har inte ens tänkt på det sättet. Men det är faktiskt ganska otroligt hur man kan vara rädd för blod när man är tjej, ja. =P

LitenPyssling
1

Jag har funderat på menskopp i över 6mån nu och drar mig fortfarande från att beställa.

Men jag kollar just nu på www.renasmorjan.com och på deras menskoppar, kollar på meluna storlekarna men av någon anledning till jag S låter för litet medan M låter för stort trots den lilla skillnaden mellan de. När jag mäter upp de känns båda två för stora och det känns som om det ska töjjas ut där inne.

Som jag fattade på dig TS så hade du M storleken (melunas) där och jag är som dig - 18år, inte fött barn och har varken lite eller mycket mens. Hur passar M för dig?
Känns det inte som om den är för stor när du har den inne?
Hur känner du när du sover (om du gjort det med den ännu), känns det som om den ska falla ur position, att det ska rinna på sidan osv.?

Förlåt om jag frågar mycket. Men vi var så lik så det passade "så bra" att fråga dig. =S =P

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

hus-musen
0

#15 Man kan inte bli uttöjd av e kopp, däremot kan man känna av den så det känns obehagligt/obekvämt om den är för stor.

Jag stämmer oxå in på frågorna och då ska jag ha en M, men den var alldeles för stor. Knölade till sig och skulle ha läckt. S däremot passade perfekt! Så du måste nog prova helt enkelt.

Det är inga problem att sova med den eller sporta, kan göra situps utan att det läcker! Den kan inte hamna ur position om du har satt in den som man ska, och den läcker inte om den sitter rätt. Lyckades överfylla min rejält och knappt då läckte det mer än några droppar.

Qui dormit, non peccat

LitenPyssling
0

#16 Okej, känns som om den ska trycka ut slidväggarna så mycket med tanke på hur stor den är i diametern och att det blir punkt tryck?

Oj, låter ju super det!
Är så nojjig eftersom att jag haft problem med Svamp och även om de säger att denna ska vara mycket bättre angående Svamp så vågar jag inte riktigt. Känns inte helt bra på något sätt, känns som om det ska bli jätte tort av någon anledning. =S

Okej, någon som provat att rida med en sådan?
Och om någon har det, hur var det i skritt, trav, galopp, hoppning, dressyrövningar osv?

Hur kommer det sig att Lunettes storlekar är mycket större än meluna?
Vet att det är olika hos olika fabrikat men en sådan storleksskillnad?

hus-musen
0

Är den för stor så känns det typ som när man har satt en för stor tampong snett, den tryckte mot väggarna. Inte så att det gör ont, men det kändes inte bra. Den lilla känner jag inte ens av utan glömmer bort att jag har den.

Torrt kan det inte bli, silicon suger inte åt sig vätska. Mitt underliv mår mycket bättre med kopp, med tampong eller binda börjar det lätt klias och jag känner mig uttorkad. Synnerligen i slutet på mensen när de är bara lite så tycker jag iaf att man blir för torr av tampong.
Jag har bara ridit ardenner med den, i typ skritt och halvtrav, inga problem alls. Är ingen hästmänniska direkt, men motorcykel kan man åka lätt med den Glad
Är du osäker eller blöder mycket så är de väl bara att använda ett trosskydd liksom.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Angående storlekarna så beror de väl på vilket land de kommer ifrån, precis som med kläder osv.

Lunette är tillverkad i finland, den jag har är tillverkad i tyskland av medecinskt silikon och är lite mindre än lunette. Min är 40*46 mm 15 ml xtra mjuk. Livslängden på den jag har är 8-10 år om man sköter den.
Meluna verkar oxå vara tysk, men är tillverkad i TPE istället som är billigare. Livslängd 5-10 år beroende på skötsel och användning.

Har du läst vad de skriver om just meluna?

Qui dormit, non peccat

LitenPyssling
0

#18 Finns det något sätt som man kan kolla om den är för stor eller om den passar utan att behöva beställa hem den och testa?
Sitter nämligen och klurar på att beställa en M då den känns bättre i och med att jag slutat med p-piller och utan p-piller kan det vara forsränning rätt som det är medans det andra dagen är mycket mindre.
Och som jag förstod det så gör det inget om det kommer lite mindre mens än vad man trodde utan det är mer så att den inte är för stor inne i som är det viktiga?

Gör jag fel i att beställa en nu när jag har 3 veckor kvar till nästa mens eller är det OK att beställa en nu tro? Man kan väl testa den även om man inte har mens?

Okej, jag rider ju fjording (lätt typ dock) och rider mycket dressyr och hoppar. Men om jag kan rida utan problem med tampong så borde inte denna vara så stor skillnad. =P

Förlåt om jag ställer tusen frågor men vill verkligen bli säker Tyst

hus-musen
0

#20 Tror inte att man kan mäta på något bra sätt,utan man får nog följa rekommendationerna antar jag. Melunakopparna verkar ju vara bland de mindre på marknaden ändå.

Kör på en M, funkar det inte så köp en mindre. Det skiljde ju bara 5 mm i storleksbredd till den lilla.
Eftersom jag var osäker så handlade jag på m-kopp.se istället, de har gratis byte inom 3 månader till en ny kopp( tur för mig eftersom den jag köpte var för stor) annars hade jag måsta köpa en ny för 300 kr vilket inte lockade. M-kopp har oxå ett prova på erbjudande, om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka. Kändes som bra erbjudande Glad

Man kan använda koppen för  tex flytningar och sånt oxå, så man kan använda den även när man inte har mens.
Beställ den innan så du hinner få in tekniken tills du har mens. Det tar ett par gånger eftersom tekniken är lite annorlunda jämfört med tampong och man vill inte gärna kladda när man har mensFlört

Qui dormit, non peccat

LinaIsabell
0

Litenpyssling: För mig fungerar M utmärkt, och den känns inte alls, och den är inte besvärlig på något vis. Det känns precis som att ha en tampong eller inte ha något alls. De ser stora ut, men det är inte så.

m-kopp.se har ju som sagt byte vid fel storlek, och meluna.eu skickar med några extra menskoppar som haft fel färg eller något litet fel i sig så att de inte "kan" säljas, men som fungerar. Jag fick med en extra medium men mjukare modell (meluna har även mjukare modell) och en large.

Det bästa är att prova sig fram. Jag tycker du ska prova medium. Är den för stor, prova då en small, och för liten, prova då en large.

Om menskoppen verkar vara rätt storlek, men ändå känns litegrann så kan man också prova en extra mjuk.

[camillahj]
0

Jag köpte en menskopp från menskopp.se tror jag sidan hette och det funkade inte alls på mej! Gjorde ont att få in och väldigt bökigt och stökigt, så den har legat i sin fina tygpåse oanvänd sedan dess :) Att de säger att den är ungefär i stlr som en tampong när man viker ihop den för att föra in den är ju lite missvisande då den blir i typ storlek med o.b.'s största tampong och jag använder deras minsta haha så kanske därför jag hade problem med att få in den där nedrans menskoppen så nej jag kör på med vanliga hederliga tamponger istället! Men annars hade det ju varit bekvämt och ekonomiskt.

LitenPyssling
0

#21 Låter ju bra! =)
Ska kolla på m-kopp.se också och kolla hur de är där. Är TPE hårt material? Tänkte eftersom du hade en extra mjuk.

#22 Hm, låter ju bra det med!
Men jag hittar dock inte på deras hemsia (meluna.eu), var hittade du din? Och hur vet jag hur mycket koppen kostar, det står ju i euro eller vad det är? =S
Vilka frågor jag ställer =S

hus-musen
0

#21 TPE är oxå ett gummimaterial, och det ska finnas i olika "mjukheter" där oxå. Hur det skiljer sig i mjukhet från min kopp är jag inte säker på däremot, jag ville bara ha en extra mjuk. Är väldigt nöjd över den saken, en hårdare hade inte funkat för mig. Jag valde även medecinskt silicon eftersom det är hållbarare även om det är lite dyrare.

#22 en euro är ungefär 10 svenska kr, tror den är nere på 9.63 kr eller nått sånt.

#23 Jag använder oxå minsta storleken på både tampong och kopp och det funkar bra! Handlar kanske lite om teknikenGlad

Qui dormit, non peccat

LitenPyssling
0

#25 Okej, då vet jag. Tack för svaren! =)

LinaIsabell
0

#24 Välj engelska som språk, och tryck på menstrual hygiene, och sen menstrual cups. Sen borde du hitta. Köpte två menskoppar (till mig och en kompis) och dessa två plus frakt blev 30 euro vilket var nästan 300 kronor. Då fick vi även med två extra menskoppar.

LitenPyssling
0

#27 Lyckades hitta, tack ändå! =)

Vad är skillnaden på ring, ball och Stem style?
Alltså ring, boll och pinne?

Här kollar jag.

LinaIsabell
0

#28 De är bara olika former så man kan välja hur man vill ta ut dem. Jag har en ring, och den gillar jag, för man kan knyta ett snöra i den och då blir det lättare att få ut den (dock måste snöret bytas, för bakterier kan gro där). Stem är ju det traditionella, och så finns det en ball om man tycker det är lättare.

[camillahj]
1

# 25, problemet är nog då att min kopp nog inte är den minsta strl, för jag vill minnas jag skulle (enligt strl-tabellen) ha strl mllan-stor, så det är förmodligen där det blivit galet, men nu köper jag ingen ny.

LitenPyssling
0

#29 Ah, då vet jag!
Haha, tänkte så jag med att man kan ju ha snöre i ringen.
Blir nog till att beställa på Meluna.eu nu strax =)

[Ninjakossan]
0

Jag är också ägare av en fin lila menskopp! Tyvärr är jag lite för lat för att använda den varje gång jag har mens. Det är ju så behändigt med binda, slipper gräva och ha sig. Framförallt så orkar jag aldrig ställa mig och koka den när mensen kommit, skjuter upp det hela tiden och sedan tar mensen slut.

Men när man väl orkar sätta in den så är den hemskt praktisk!

hus-musen
0

Jag kokar aldrig min inför varje mens, är alldeles för lat för det. Rengör den med mild två och i "hålen", sen använder jag en sorts handsprit och torkar ur den med.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Jag kokar aldrig min inför varje mens, är alldeles för lat för det. Rengör den med mild två och i "hålen", sen använder jag en sorts handsprit och torkar ur den med.

Qui dormit, non peccat

[Ninjakossan]
0

Oj, räcker det? Är lite orolig att handsprit ska torka ut den, men det kanske det inte gör?

Foxterrier
0

Menskoppen är verkligen en toppengrej! Så otroligt enkelt och bekvämt. :-) Tidigare hade jag en Keeper i gummi och nu har jag en Keeper MoonCup i silikon, Keepern är den enda koppen som är helt slät på utsidan vilket är perfekt om man som jag är mycket känslig och blir irriterad av kopparna med greppvänliga räfflor. Jag måste till och med klippa bort hela antennen. Jag beställde direkt från Keeper.com

Att koka koppen är inte nödvändigt, gummikoppen går inte att koka och den är fräsch ändå. Glad

Foxterrier
0

Det finns faktiskt en typ av kopp som ser ut som ett pessar, men det är en engångkopp så den är inte miljövänlig, SoftCup. Så ett vanligt pessar borde fungera utmärkt som menskopp. Glad

hus-musen
0

#35 Ja det räcker, så länge du ser till att rengöra hålen. Där kan det fastna bakterier om man inte är noggrann.

Qui dormit, non peccat

Foxterrier
1

Jag har hittat ett utmärkt redskap för att rengöra hålen på koppen. Keepern har väldigt små hål så jag köpte mellanrumsborstar 0,5 mm på apoteket och de fungerar perfekt! Glad

[Ninjakossan]
0

Det är ju helt toppen, tänk vad man lär sig! Nu kommer jag absolut använda min menskopp mer!

CelsiusT
0

#13-14 Jag är inte bara rädd för mitt blod utan jag svimmar väldigt lätt av att se det. Andras blod klarar jag av utan problem att se, men mitt egna så krävs det bara en droppe för att jag ska svimma.

Dock tror jag som #14 att det helt enkelt ser för ofräsht ut med röd mens så blått ser mer tilltalande ut. Tänker dessutom att det kan ju inte se ut som riktig mens för det är ju inte bara rent blod.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Sandi92]
0

Vågar inte köpa eftersom jag tror att jag inte skulle få in den. Har inte haft samlag..

hus-musen
0

Fast samlag eller inte har ingen betydelse, du kan använda tamponger eller menskopp ändå.

Qui dormit, non peccat

[Sandi92]
0

Jo,  jag vet. Tänkte att det kanske är svårare än om man haft det.

CelsiusT
0

#44 Jag märkte ingen skilnad på tampong före eller efter iaf. Man är väldigt flexibel där nere.

Medarbetare på westernridning.ifokus

hus-musen
0

#44 Näe inte vad jag märkte av iaf. Men det krävs lite övning, eftersom man behöver sätta den rätt med sin egen teknik liksom.

Qui dormit, non peccat

Saga85
0

#44 Vet inte hur det är med menskopp, men om det är som med tamponger spelar det ju ingen roll huruvida man haft samlag eller inte. Jag körde mest med bindor under min första tid med mens - för de gånger jag var tvungen att köra med tamponger skavde det så in i bomben och gjorde ont när jag satt ner. Tog ett tag innan jag kom på vad jag gjort fel - jag körde in den för kort. Var så skönt när jag lyckades. Bindor kändes så ofräscht och man kände hela tiden att den satt där och luktade. Tamponger känns inte alls.

Har länge varit sugen på menskopp, känns mer miljövänligt. Får väl skaffa mig en liten "menskastrull" först Oskyldig