Var är du mensen?
Hallå, hallå!
Jag har inte haft mens på 17 månader nu och det är såååå himla skönt. Såklart!! Jag har varit gravid och nu ammat i 7 månader och jag ammar fortfarande ungefär 2 gånger på dagen och 2-3 gånger på natten. Alltså med ungefär 6 timmars mellanrum dygnet runt.
Nu funderar jag lite på när mensen tänkte komma tillbaka. Jag trodde det "räckte med" att amma så sällan som jag gör, eller måste man verkligen sluta amma helt för att mensen ska komma tillbaka? Vad är vanligast?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Väldigt olika, en del får mens fast de ammar och andra inte.
Säker att du inte är gravid igen? En bekant fick aldrig mensen igen fast hon slutade amma, och det visade sig att hon var gravid.
Qui dormit, non peccat
#1: Njae, säker är jag ju förstås inte men jag tror inte det. Jag har inte testat mig men vi har inte så mycket sex just nu och dessutom avbrutet - även om det såklart inte är en garanti. Så visst finns det väl en chans/risk men inte så stor tror jag.
Hur gammal var din bekants barn när hon fick reda på att hon var gravid? Vet du när hon slutade amma och när hon blev gravid? Alltså, blev hon gravid samtidigt som hon ammade eller kom ägglossningen igång direkt efter att hon slutat heltoch att hon då blev gravid efter avslutad amning? Om du förstår vad jag menar…… :)

Japps, barnet var 6 veckor gammalt när hon blev gravid igen, och hon ammade hela tiden.
Qui dormit, non peccat
#3: Oj jävlar, bara 6 veckor! Det är nästan fantastiskt, skulle jag vilja skriva :) Det måste vara väldigt ovanligt!
Jag känner mig inte gravid alls, men man kanske skulle ta och köpa ett test ändå "bara för att"! Kanske får ta och göra det imorgon då. Tvivlar, men det skadar ju inte i alla fall!
Det vore nästan skönt att få mens igen (kommer säkert ångra det här när mensen väl kommer) för eftersom det var nästan 1½ år sedan jag hade det senast känns det som att när mensen är tillbaka så fungerar kroppen "som vanligt" igen, och det är ju alltid skönt att veta.. :)

Jo du kan tänka dig hennes och omgivningens chock, hon trodde inte hon kunde bli med barn så tidigt igen och struntade i skydd.
Du kan ju prova ett graviditetstest, är det negativt så är det pga ammningen antar jag. Det kan dröja upp till ett år innan mensen kommer tillbaka om man ammar regelbundet så det kan ju vara så att din kropp tycker att det inte ska bli mens så länge du ammar:)
Qui dormit, non peccat
Oj använder ni inget skydd? Jag hade varit rätt orolig då… ;)
Min mens kom tillbaka efter ungefär två månader trots helamning, men började ta p-piller efter den var färdig och sen dess har den inte kommit igen =)
#6: Nej, vi använder inget skydd just nu. Jag började med minipiller efter ungefär 4 månader, men åt dom bara i 1 månad. Jag började må jättekonstigt (trots att det var samma märke jag ätit innan) och då kom vi överrens om att jag skulle sluta, i alla fall tills mensen kom igång. Om vi skulle råka bli gravida på första ägglossningen skulle det inte vara hela världen har vi sagt, även fast vi helst väntar ett tag innan nästa knodd kommer :)
Testade mig igår - negativt! Vi blev båda lättade men samtidigt blev lite (såklart?) lite besvikna, eftersom vi vet hur mycket glädje ett + bringar. Men vi har ju absolut inte planerat barn nu utan vi har planerat att vänta något år i alla fall! Så det var lättande att veta att det inte är av den anledningen mensen inte kommit ännu :)
Antar att det bara är att vänta.. Känns dock som att jag ammar "tillräckligt" sällan nu för att få mens, men tydligen inte…
Tydligen så var det tillräckligt sällan för att mensen skulle komma för nu har den kommit :) Blandade känslor, men det är skönt att ha den tillbaka.
Vad bra för dig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är olika, jag har fått min mens som vanligt efter bara månaden efter det hade läkt. Mina systrar har det vart olika för (7 st) en del fick som jag mens snabbt medans vissa inte alls fick mens. För dom som slapp mensen så kom den i samband efter ett tag men slutat amma.