Fåfängans pris?
Vi är väl alla lite fåfänga men skillnden kan vara enorm på hur mycket tid och pengar vi lägger på vårt utseende.
Endel är nöjda med att bara färga håret och kanske gå på en ansiktsbehandling ibland andra lägger ner mycket mer tid och pengar för att bli nöjda.
Själv är jag inte intresserad av att förändra mitt utseende men däremot bibehålla det och förenkla min vardag.
Jag färgar håret, har tagit tar bort ytliga kärl i ansiktet och på benen och tatuerat ögonbrynen.
Är inte heller främmande för att fylla ut rynkor när det blir aktuellt.
Hur långt kan du tänka dig att gå för att förändra och förbättra hur du ser ut?
Hur mycket är du beredd att betala för ditt utseende?

Jag är rätt så snål, och väljer att inte lägga ut mkt pengar alls på mitt utseende förutom smink. Men sen hur det blir när jag kmr upp i den åldern då jag inte ser lika "bra" ut få vi se hur jag känner då. Hoppas att jag kan acceptare min ålder då..
jag använder madcara kanske 2 gånger om året… Jag har en plattång och värmeskyddande serum till håret, och en riktigt gammal sliten hårborste 
När jag vill unna mig något fint så går det mer till smycken, kläder och skor. Dock funderar jag på en bröstförminskning som är av både estetiska och praktiska skäl, men jag är kluven.
Hade jag haft pengar hade jag gjort massor.
Bröstlyft, fettsugning mage, bak på höfter och dubbelhaka. Tatuerat ögonbryn och eyeliner. Tagit bort gäddhäng.
Jag tycker inte det är fel att fixa till sig om man vill det.
Idag blonderar jag mig, sminkar mig.
Sara
Jag har begränsat med tillgångar men färgar hår, sminkar och fixar håret. Det jag skulle vilja lägga mer pengar på är just håret, klippa det oftare än en gång per år vore trevligt och nya kläder är kul för att inte tala om skor! Någon ansiktsbehandling skulle jag gärna vilja ha råd med, min hy är inte den bästa men annars så tror jag att jag duger i motljus :)
Paulina

Jag tycker samhället är för utseendefixerat. Jag kan ibland snygga till mig men absolut inte för att man måste se snygg ut för att andra ska kolla på en.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#5 Oftast snyggar vi inte till oss för andras skull utan för vår egen.

#6 det är just det som är det dumma. vem har bestämt vad som är snyggt. alla är väl snygga på sitt sätt?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Javisst är vi alla snygga på olika sätt. Skönhet sitter ju i betraktarens ögon. Men mycket handlar om hur vi mår och känner oss. Om vi trivs i vad vi har på oss, är pigga och fräscha så känner vi också ofta vackra.

#6 Upplever att det är tvärt om.
Ja frågan är ju vad de kommer säga om oss i framtiden
"På 2000- talet sprutade människor in nervgift i ansiktet och undergick operationer med dödsrisk för att vara vackra, de tog bland annat bort revben, satte in inlägg i bröst, vader och rumpa för att få attributen att se större ut".
För mig är det både och, när vi gör oss själva vackra så försöker vi passa in i en social modell, och självklart har vi fått den här bilden av skönhet inpräntad. Det går ju inte att komma ifrån. Men samtidigt så lever vi i ett samhälle som kräver skönhet, som kräver en speciell bild av oss.
Det är tråkigt att vi känner att vi måste göra SÅ MYCKET för att vara vackra.
Och ingen är ju ung för evigt, om man kräver så mycket av sig själv som yngre, när man ska man vara nöjd med sin kropp och sin person?
Jag blir lite skrämd när jag hör kvinnor som redan är så vackra säga att de vill göra det ena och det andra.. Jag vill bara skaka om dem och skrika "DU ÄR SÅ VACKER SOM DU ÄR!!!!!"

Det jag gör med mitt utseende är att duscha och tvätta håret, borsta håret och använda rengöringskräm för ansiktet för att jag blir så skitig i stallet och på jobbet och får då oren hy=) Inte många kr eller minuter i månaden alltså=P Killar uppskattar naturligt mkt mer;)
Skulle bara operera mig om nåt speciellt hände, typ att jag blev skadat och behövde återställas.
Är nog ovanligt oengagerat i mitt utseende
. Tvättar mig, borstar o flätar håret, klipper spetsarna själv, går alldrig till frissan. Har en hel del kläder jag tycker är fina. Använder alldrig smink, har alldrig färgat håret, alldrig gått på nån skönhetsbehandling och har bara smycken ett fåtal gångar pr år (utöver min vigselring).
Tycker att det viktigaste man kan göra för sitt utseende är att äta vettigt och röra på sig.
Frågan du ställer om hur mycket jag är berädd att betala för mit utseende är för mig inte relevant, för mig är det ingen ekonomisk fråga alls. Om jag fick en miljon att lägga på mit utseende skulle jag änddå inte "justera" något på kroppen utan köpa kläder och smycken för pengarna.
Jag färgat håret och sminkar mig. Funderar på att tatuera smink då jag har väldigt blöta ögon och sminket kladdas ut, så det är av praktiska skäl mer än fåfänga..
Tatuerar och pircar mig ju en hel del, men räknas det hit?
Annars vill jag inte operera mig eller så. är ganska nöjd. accepterar hur jag ser ut.
Hmm… färga håret, raka mig, tillgång till en god pincett och ngn tripp till ett solarie…sedan får det vara nog! Sedan är jag ju mkt kläd-/modeintresserad också!
Jag färgar håret och sköter det noga med ganska dyra produkter. Använder i princip dagligen smink, och köper bara kvalitet. Hudprodukterna är från Apoteket, men överväger att investera i Dermalogica. Epilerar allt oönskat kroppshår och noppar ansiktshår som inte håller sig inom gränserna.
I övrigt kan jag tänka mig en ögonlaseroperation och drömmer om en fet ryggtatuering, men kläderna mina är rätt få och billiga. I framtiden är jag inte främmande inför tanken på ansiktslyft om jag ärver mina förmödrars bulldog-tendenser på äldre dar.
Jag tycker om att hålla mig fin, och vet att det uppskattas av pojkvännen också. "Naturell" går visst an, men varför nöja mig med att känna mig ok när så lite krävs för att jag ska känna mig som en tiopoängare?
Vänliga hälsningar
Cindy
Annars tycker jag om kroppsvård, fila på mina hobbitfötter och rycka bort håret från hakan och överläppen ;) Allt handlar om illusioner i skönhetsvärlden. Kläder har jag.. I mängder.. Klänningar i drivor.. Jag har min look, en klänning som framhäver kurvorna, mineralpuder o ögonbrynspenna. Röda läppar för utekväll.
Kroppsskrubb gillar jag också, speciellt på rumpan och armarna.
Försöker för närvarande hitta någon träningsform jag gillar, så man kan springa till bussen utan att flåsa i minst 5 stationer…
Har investerat i en borste från Kicks gjord av trä- den stora paddelborsten. Den drar jag igenom håret ett par gånger om dagen. Använder Elvital antibrekage eller Elvital total repair shampoo och balsam och klipper topparna typ två gånger per år.
Smink används endast vid speciella tillfällen eller när jag är uttråkad och har för mycket tid, eller när jag ser så trött ut att mina kollegor skulle bli skrämda om jag inte hade smink
Spenderar oftast väldigt lite pengar och tid på mitt utseende. Vill inte göra någon operation även fast jag är överviktig och har både några kilon och en del slapp hud som jag skulle kunna leva utan.
Jennie

Jag lägger väl mest pengar på att klippa mig.. Har kort hår som växer fort och är väldigt tjockt. För att jag inte ska se ut som en Harry Potterwannabe får jag helt enkelt se till att gå till frisören hyffsat ofta. Det är väl ungefär det jag lägger på utseende. Något att tvätta ansiktet med också och någon form av hårvax.
Jag kan lägga en hel del pengar på mitt utseende. Just för tillfället är jag visserligen lite väl pank för att ha råd med några större utsvävningar, men tidigare har jag med lätthet kastat ut flera tusenlappar per månad på "utseendegrejer".
Är t ex väldigt petig med frisör och skulle aldrig kunna gå till nån jag inte litar på att den gör ett bra jobb och eftersom jag är så kräsen som jag är, vill jag ha en frisör som är minst lika petig som jag själv är. (Nu har jag äntligen funnit min lilla bögfrisör och jag släpper honom aldrig!
) Men; det kostar ju också därefter. Eftersom jag till råga på allt bleker håret för tillfället, krävs det att jag använder ordentliga hårprodukter som återfuktar håret rejält. I annat fall, hade det varit tuggummikonsistens på håret.
Smink och kläder shoppar jag dessutom mer än gärna. Inte för att jag skall vara fin inför andra, utan främst för att jag är genuint modeintresserad och tycker att det är en konst att lägga en snygg make-up (enda skillnaden är att ditt ansikte får agera målarduk!).
Något plastikkirurgiskt ingrepp har jag dock aldrig gjort. Jag känner mig dock inte helt främmande inför att lyfta brösten en dag, är jag väl har råd med det och har hittat en metod och kirurg som jag tycker verkar lämplig. Jag skulle dessutom mer än gärna köra en laseroperation på ögonen, då jag har väldigt dålig syn (strax över -5 i närsynthet på bägge ögon plus lite astigmatism). Anledningen till detta, är att jag tycker att glasögon mestadels är i vägen och, även om jag har linser ibland, tycker jag att de är extremt obekväma; svider, skaver och gör mina ögon torra…
Men att spruta in nervgift i form av botox i ansiktet? Nej, där går min gräns. Visserligen har jag inget behov av det som det är nu, men jag köper faktiskt mkt hellre förebyggande krämer och vitaminer isf. Är lite rädd för den typen av ingrepp, så det är ingen moralisk aspekt.
Nu när andra nämner det; ögonlaseroperation vill jag ha!
Iofs har jag äntligen börjat trivas någorlunda i glasögon, eller åtminstone börjat acceptera att jag kan gå runt i ett par (efter flera års total avsky) och mina linser är ûbersköna, såpass att jag är obekväm utan dem i form av torra ögon.
Men det vore skönt att slippa bry sig i linsburkar, glasögonfodral och dyl. Skulle jag sakna det hela finns ju färgade linser och glasögon med fönsterglas 
Paulina
#20 Är lika petig jag när det frisör, vem som helst får inte sätta saxen i det.
Smink köper jag bara det nödvändigaste, mascara, mineralpuder, ögonpenna och ett läppstift. Kläder däremot får jag aldrig nog av, har hur mkt som helst ( men aldrig något att sätta på mig)
Den dagen man kan laseroperera ålderssynnedsättning så gör jag nog det, är så trött på att inte kunna läsa någonting utan glasögon.
Jag lägger också en massa pengar på bra hudvård, är överdrivet noga med vad jag smörjer in mig med och med vad jag tvätter håret.

Ögonoperation vill jag också ha.. Visst har jag månadslinser, men tar ut då o då för att låta ögonen vila - men det skulle vara skönt att bara slippa tänka på det.
#22 Själv tycker jag att det är väldigt roligt med smink, men trots det använder jag sällan ngt smink till vardags. Tycker att det tar för lång tid att sminka sig och jag är nog lite för bekväm för det. Dessutom räcker det att jag tar "hundra år" på mig i duschen. Jag skulle förmodligen aldrig komma utanför dörren om jag även var tvungen att sminka mig var dag, med tanke på hur omständlig jag är. :p Nej, jag föredrar i stället att lägga en grundlig make-up när jag väl gör det och då blir det desto roligare. Sminkning är ju en hel vetenskap i sig.
Det där med hudprodukter känner även jag igen. Jag måste smörja in mig med ett bra kroppssmör efter varje dusch, annars kan jag räkna med att bli ordentligt torr i huden och få klåda (min bror har samma problem, likaså min pappa när han levde). Vilken kroppslotion som helst funkar inte - vissa produkter gör det snarare värre. Efter att ha testat mig fram, kan jag konstatera att det funkar bäst med Body Shops eller Korres kroppssmör. Inte de billigaste produkterna på marknaden, nej, men hellre det än att gå runt med klåda. Jag inbillar mig trots allt att det är bättre att använda sig av naturliga ingredienser från skafferiet/kylskåpet, om man inte har råd att köpa på sig en kvalitetsprodukt för en lite dyrare penning.
#24 Åh, jag är helsåld på bodyshops bodybutter! Det är den enda kroppslotionen jag någonsin tyckt fungerat och jag sviker den aldrig numer. Och de härliga dofterna gör det inte sämre. Vardagslyx helt enkelt.
Paulina
#25 Yes! :) Korres body butter är faktiskt också riktigt bra och doftar dessutom ljuvligt. Kan rekommendera dem varmt, fast de räcker tyvärr inte lika länge som Body Shops. Man kan hitta dem i vissa välsorterade Kicks-butiker. *tipsar lite*
Om man bortser från piercingar och tatueringar så skulle jag inte kunna tänka mig att göra något permanent med utseendet.
För första gången på 10 år har jag min naturliga hårfärg, och funderade först på att färga det igen eftersom jag hittade mina första gråa hår. Får se hur jag gör när det blir större mängd gråa hår, bryr mig inte för tillfället. Annars lägger jag inte ner särskilt mycket tid eller pengar på utseendet. Lite mascara och täckstift ibland, ansar köns- samt armhålehår ibland. Drar fingrarna genom håret och rufsar till någon slags frisyr.
Dock skulle jag gärna vilja ha glasögon. Tycker det är grymt snyggt.
_No way! Yes way!

Jag är oftast för lat för att sminka mig och oftast när jag tar hand lite extra om mig så gör jag det genom att göra en egen skrubb, ett fotbad eller en hårinpackning. Om jag skulle lägga ordentligt med pengar på något skulle det vara att permanent ta bort oönskad hårväxt i armhålor, på ben och mellan benen. Hjälp vad skönt att slippa epilera/raka! Och kanske behandla bort det sista av mitt synfel, glasögon är så opraktiskt…
#26 Aldrig dejtat Korres, kanske ska ge det ett försök med om jag trillar över den :)
Paulina
köper dyra hårvårdsprodukter från frisör, sminkar mig flera gånger i veckan och är noggrann med rakning och viss noppning. Behandlar mni akne med relativt dyra läkemedel. Köper kläder från gina trticot och H&M när ekonomin tillåter (dvs inte så överdrivet mcket på den fronten).
Så lägger ner en del på min egna fåfänga. är absolut inte främmande för ärreducerande behandling samt fettsugning av insida lår när jag blir äldre. Skulle till och med kunna tänka mig att ta lån för att bekosta fettsugning. Men det är inte av enbart kosmetiska skäl, har fula skavsår efter att de skavs mot varandra som har blivit infekterade ett par gånger.
Med vänliga hälsningar
Chess

jag lägger ner relativt mycket… brände ett par tusen på mary kay smink förra månaden :P dem det är bra och står för en sak jag kan sympatisera med, och för den sakens skull betalar jag gärna det lilla extra 
klipper mig varannan månad, slingar håret var tredje, gymmar flera dagar i veckan för att hålla mig på topp. sitter på kontor så jag behöver det… skor och kläder tycker jag är viktigt så det köper jag om jag hittar nått snyggt och eftersom jag jobbar mitt på göteborgs shoppinggata… rider en gång i veckan eftersom det är rena skönhetsbehandligen för mitt sinne.
diverse botox och annan sån skit kommer däremot aldrig innanför min hud. det står absolut inte för något jag kan sympatisera med, och då pratar vi inte om de sjuka idealen utan om alla de små och stora djur som stryker med för att testa varje koncentrationen i varje dos. att så många oskyldiga småliv ska dö för att någon har ålderskomplex klarar jag inte av… framför allt med tanke på att det bara håller i några månader.
Jag rakar mig, noppar ögonbrynen, tvättar ansiktet varje dag, om det blir morgon eller kväll varierar.. Jag smörjer in mig efter varje dusch och skrubbar i duschen. Håret blir klippt kanske två ggr/år, och nalgarna blir fixade också :) Jag äälskar skönhet och hälsa, så jag gillar att lägga ner tid på det, det är som terapi. Smink varje dag, i alla fall mascara, lite puder och läppglans. Sätter på nytt mellan nästan varje lektion ;)
Försöker träna och vara nyttig, men ibland går det inte så bra.. Hehe, men jag gillar att simma som kondition och jag går i cheerleading.
#32, forts.
Färgar håret ibland, och så.
Kläder är kul och om jag har pengar går det mesta till det!
Kram/K
Det lilla smink jag använder vill jag ska vara så naturligt som möjligt och inte ha testats på djur.
För övrigt så har jag haft siliconinlägg i brösten i 22 år men de är nu borttagna sedan fyra år tror jag det är.
Jag tycker inte man ska förkasta att kvinnor och män gör mycket för sina utseenden. Hade det funnits plastikoperationer på ex. romarnas tid så hade det varit långa köer är jag övertygad om.
Vi har annan tillgång numera bara.
Sedan är det upp till var och en att bestämma.
/Maria
Glömde att jag lägger ner en del pengar och tid på mina långa naglar också. Tycker om att de alltid är snygga oavsett vad jag orkat hitta på med resten av utseendet för dagen. Och praktiska verktyg är dom dessutom!
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag är precis som alla andra kvinnor under stark påverkan av samhällets skönhetsideal. Jag har dock ingen fobi för lite kroppshår, som så många verkar livrädda för. ^^
Jag har inte tagit till någon kirurgi, men jag har testat många olika hårfärger, jag sminkar mig några gånger i veckan och jag lägger ned mycket pengar på klädseln. Jag har dock uppmärksammat att tex. smink såsom foundation kan orsaka oönskade problem med huden (såsom finnar) så därför så sminkar jag mig inte särskilt mycket alls, beroende på vem man jämför sig med förstås!
Jag med enligt mig mycket smink: Här. ^^
Jag är estetiskt lagd och jag ser inga fel med att leva ut sin estetik vad beträffar sitt eget yttre. Men jag tycker att dte är tråkigt att vi alla strävar efter samma yttre attirbut, att vi alla vill se likadana ut…
Åh, ja, just det. Jag tycker om att unna mig riktigt duktiga, professionella frisörer.

Jagt älskar kläder, men håller mig för det mesta till Lindex eller H&M. När det kommer till makeup använder jag till vardags oftast bara lite mascara och läppglans, förutom ansiktscreme eftersom jag har så torr hy. Jo, jag brukar smörja kroppen med lotion oxå efter duschen, av samma orsak. Så brukar jag noppa ögonbrynen, och har nagellack några dagar i veckan, oftast rött.
Smink skulle jag också gärna lägga mer pengar på, ifall det fanns mer produkter i den här stan som är bra för min känsliga kropp. Jag köper body Shops grejor när jag kommer över, i synnerhet deras hudlotioner och body butter. Och vaniljparfymen, som jag har fått beröm för, av både killar o flator.
Jag älskar själv den doften också! Men jag har inte sett den colognen på länge, iaf inte där jag brukar handla…
Kirurgi…? Jag har fått bröstimplantat, men funderar vissa dagar på om det var värt biverkningen att få sämre känsel. Jag blev visserligen finare, men… Det permanenta ifråga om utseendet jag är sugen på att göra är isf en tatuering. Eller flera!
#37 Har också vaniljparfymen, en riktig favoritdoft hos mig med.
Dr Hauschka har en bodylotion som är som grädde på huden och doftar ljuvligt, Moor lavendel heter den. Man behöver ingen parfym när man använder den.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#23 och #21, jag vill också operera ögonon. Jag har tittat lite på olika kliniker.
Vet ni något om Vårda ÖgonKlinik , de finns nära mig. Vilka andra är bra? Memira? Novius? Globen? Har ni tittat något?
#39 Jag har inte alls kollat närmare på det hela så jag vet inte mycket om det. Min mamma bytte ut linserna hos memira och hon är helnöjd iaf, om det säger något :P
Paulina
Jag noppar ögonbrynen, rakar/vaxar mig, gör någon ansiktsmask ibland, färgar håret ibland (ska dock inte göra det mer på ett tag, så den vanliga färgen kommer tillbaks tänkte jag), sminkar mig (dock inte så ofta som jag borde.
Längre fram ska jag gå på någon sminkning också, behöver verkligen lära mig att sminka bättre och måste även lära mig att göra frisyrer och sätta upp håret bättre. Ska så småningom köpa bättre sminkprodukter också, de behöver förnyas snart.
Jag färgar håret, sminkar mig, går på ansiktbehandling, tar bort hår på ben osv. Jag vuxen kan jag tänka mig att göra ett bröstlyft som vuxen om brösten blir ivägen eller är för små. Funderar på att tatuera i ögonbrynen då de pga ett ärr inte ser likadana ut.
tja jag går oftast i mjukis byxor och ett par rödorange strumpor till min sambos misstycke. tycker jag e ful och vill inte påminnas om de genom att försöka göra mig fin. men tillåme jag har vissa krav.
jag vaxar ögonbrynen hemma. har turen att ha ganska så bra hud som inte ger finnar. ibland smörjer jag in med en cleaning cream nån gång i veckan. färgar håret pga dåliga gener från min far och en grå hårig 22åring vill jag inte vara. sminkar mig ibland om vi går ut eller de är kalas och så.
men jag lägger tid och faktiskt en del pengar på mina naglar. målar oftast själv hemma men utomlands unnar jag mig gärna med manikyr. enstaka gånger även här hemma. men jag har blivit ganska duktig på att göra de hemma.
brukar ni göra ordning era naglar på salong eller så? är de något ni skulle kunna tänka er att göra?
Anna och taxen Max
tja jag går oftast i mjukis byxor och ett par rödorange strumpor till min sambos misstycke. tycker jag e ful och vill inte påminnas om de genom att försöka göra mig fin. men tillåme jag har vissa krav.
jag vaxar ögonbrynen hemma. har turen att ha ganska så bra hud som inte ger finnar. ibland smörjer jag in med en cleaning cream nån gång i veckan. färgar håret pga dåliga gener från min far och en grå hårig 22åring vill jag inte vara. sminkar mig ibland om vi går ut eller de är kalas och så.
men jag lägger tid och faktiskt en del pengar på mina naglar. målar oftast själv hemma men utomlands unnar jag mig gärna med manikyr. enstaka gånger även här hemma. men jag har blivit ganska duktig på att göra de hemma.
brukar ni göra ordning era naglar på salong eller så? är de något ni skulle kunna tänka er att göra?
Anna och taxen Max

Naglarna fixar jag hemma, (kladdar på nagellack i någon rolig färg och gör lite konadmönster) Inget komplicerat här inte.
Har flera vänner som brukar gå och göra naglarna, provade även själv, men det höll ju knappt en dag. Inget fäster på mina naglar.
Qui dormit, non peccat
Vad jag är beredd att betala beror såklart på min inkomst. Idag lägger jag kanske 500 i månaden på smink, krämer etc. Sedan jag går på laserbehandling för att bli helt hårfri, men det behöver jag inte betala något för eftersom min svärmor äger salongen jag går till. ^^
#46 Vilken lyx att ha en svärmor som äger en salong. Ta bort hår för alltid, inte helt fel, lite sugen är jag allt på det men jag drar mig för det pga priset.
Just nu lägger jag inte ner mer pengar på mitt utseende än det som behövs för personlig hygien, några klädesplagg ibland när det behövs (det finns ju faktiskt en gräns för hur slitna kläder man kan ha) och hårspray.
Har slutat med smink, hårfärg (skulle gärna färga men det känns onödigt när det färgade ändå klipps bort på större delen av huvudet efter en månad) och har aldrig varit mycket för att köpa kläder. Klipper mig själv sen flera år tillbaka så där går inga pengar heller. Tycker väl bara att det är hårsprayen som kan räknas till fåfänga av det jag håller på med, orkar dock inte ens fixa håret för det mesta. Det kostar mig kanske 80:-/år.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har nån ansiktsrengöring och fuktåtergivande kräm som jag använder varje dag. Jag går till frissan ibland och klipper mig och slingar håret. Noppar ögonbrynen också för behöver bara ta så lite.
När jag är färdig med barnverkstaden och brösten inte har gått tillbaka till sin forna storlek så vill jag göra förminskning, och ifall de bara skulle vara tomma skinnpåsar skulle jag vilja fylla ut dem lite.