Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 10602 ggr
Cazzos
0

Varför gråter man?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför börjar det rinna tårar och man börjar gråta när man mår riktigt dåligt inombords?

Varför börjar vissa gråta av frustration? Är det för att de blir allmänt trötta på det här som personen blir frustrerad över?

Jag gråter väldigt ofta, har en ganska strulig livssituation IRL just nu, så jag gråter. Och det gör ont i hjärtat och i psyket när jag gråter.

Ska inte gråten vara ett sätt att släppa ut känslorna? Ska det inte kännas bättre då?

Zadeira
0

Gråten blir ju inte till en lättnad eller befirelse bara för att du gråter. Du behöver ju bearbeta det som gör att du gråter. I vissa fall lättar trycket när man gråter, i andra fall blir det bara ännu värre. Bearbetar man inte anledningen till varför man gråter så känns det inte bättre efteråt…

Cazzos
0

#1 Jag förstår.. Men jag undrar också varför man just gråter och fäller tårar när man är ledsen? Varför kan man inte istället t.ex.  bli hungrig av det eller typ bli kissnödig?

Alltså varför just tårar när man är sårad och ledsen, och inget annat? Förutom inre smärta då, beroende på vad man är ledsen över.

StickyKitten
1

Detta hittade jag via google, ganska intressant tycker jag:

Vissa forskare anser att gråt är ett slags urinstinkt, som uppkom innan människan hade något egentligt språk. Enligt den teorin har gråt tidigare fungerat som ett sätt att påkalla flockens uppmärksamhet, när man var rädd eller i fara.

Egentligen borde gråt ha försvunnit som kommunikationsform, eftersom människan har utvecklat ett språk. Det är emellertid troligt att vi fortfarande omedvetet använder gråt i situationer, där vi är dåliga på att kläda våra känslor i ord, till exempel i samband med sorg eller rädsla. På samma sätt gråter spädbarn, som ännu inte har något språk. Det tyder på att gråten är en kvarleva från människans tidigaste forntid. Gråt kännetecknas av stötvis andning och naturligtvis tårar.

Tårvätskan bildas i små körtlar, som ligger precis ovanför ögongloberna. Där produceras det hela tiden tårvätska, som förhindrar att ögat torkar ut och som skyddar mot infektioner och skador. När man gråter sker det en översvämning, eftersom tårvätskan inte längre kan ledas bort den vanliga vägen via tårkanalen ned till näsan.

Från; http://illvet.se/fraga-oss/varfor-grater-vi-manniskor

hus-musen
0

Fast tårar är konstiga, små bäbisar gråter inte tårar över huvud taget.. Det är visserligen individuellt, men en del barn kan gråta tårar när de är någon vecka och andra gråter inte tårar förrän de är över halvåret.

Varför man faktiskt gråter tårar vet jag inte, verkar ju mest opraktiskt. Kan förstå om man gråter när ögonen irriteras, dvs tårvätskan utsöndras för att skydda ögonen.

Qui dormit, non peccat

Cazzos
0

Ja, det kan jag förstå. Att tårarna är till för att återfukta och få ut smuts.

Men varför just tårar när man är ledsen.. det har jag aldrig förstått. Kan man inte bli typ.. trött, varm eller kall?

PogoPedagog
0

Tårar syns ju bra, gråt märker andra. Jag tror det är till för att visa tydligt att något fattas en mäniska. Man reagerar ju dirket på att en annan gråter det är svårt att vara helt oberörd.

Cazzos
0

När man gråter och är ledsen så börjar alltså resten av "flocken" att bli oroliga och visa ömhet och finnas där för att trösta för att de vet att något är fel. Eller?

Det finns glädjetårar.. det förstår jag mig inte på riktigt heller.

PogoPedagog
0

ja det är min teori iaf, högts ovetenskapligt bevisad dock;)

Ja glädjetårarna passar ju inte inalls där. Hmm, kan det vara någon form av kortslutning kanske, haha. Hjärnan får massa känslosignaler och tar desperat till tårarna. Nä inte en aning.

Cazzos
0

Glädjetårar kommer ju när man blir rörd av något, typ om man tittar på en film med en lycklig scen och så börjar man gråta för att det är så "vackert och rörande" t.ex.

Då borde det ju vara något annat än att få uppmärksamhet från resten av "flocken", jag undrar vad.. Tungan ute

Eller om mannen man älskar ställer sig ner på knä med en ring i händerna så börjar man att gråta av glädje.. Det är ju knappast något sorgligt Tungan ute