Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 6215 ggr
[pixa3]
0

Är det sant?

Var till läkaren idag, fick en medicinsort utskrivet, och han frågade om jag åt andra mediciner osv. 
Tog då upp att jag har p-stav.
Han sa att det inte var några problem, och att ingenting kommer påverkas om jag äter den här medicinen.

När jag kommer ut i bilen sätter jag mig och läser på bipacksedeln, där står det att medicinsorten påverkar p-piller.

Då till min fråga, är det skillad på p-piller och p-stav i det här fallet, i och med att p-piller tas upp i magsäcken, lika som medicinen gör, och att p-staven sitter i kroppen och alltså inte går via magsäcken?

MajaL
0

Det ska nog inte påverka då.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zadeira
0

Kan det inte vara så att det är en särskilld sorts p-piller det gäller, och att p-staven är en annan sort?

MajaL
0

De fungerar ju annars olika, som TS själv nämnt. Hormonpiller kan även påverka munhålan, vilket ju inte P-stav kan göra, eftersom intaget sker på annat sätt.

Så det är säkert lugnt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[pixa3]
0

Tack för svaren, kände att jag behövde lite andra tankar och resonemang om detta, och även påbackning över min teori.
Men som sagt, läkarn sa ju att det var lugnt, men jag är osäker över hur mycket jag kan lita på dem på det där stället..

MajaL
0

#4 Nu ska jag inte komma och dra undan marken du står på, men jag har inte kunnat lita på läkare precis.

Felmedecinerades grovt av en läkare. Fick alldeles för starka hormonpreparat av en snubbe som trodde han visste vad han gjorde.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[pixa3]
0

#5 Jo, samma problem här, känner att jag inte litar på dagens läkare..
Dock har inte mitt problem varit felmedicinering, utan tvärtom.
Jag har blivit utan medicin för något jag borde fått medicin för, och ofta har jag inte blivit tagen på allvar heller.
Har många gånger fått höra, "åk hem och avvakta", trots att jag avvaktat någon vecka innan jag sökt hjälp. Ofta har det slutat på akuten efter att en läkare beordrat mig att avvakta.

Har haft konstiga sjukdomstecken som dom inte känner igen och inte kan säga vad det är, och trots det blir jag inte skickat till någon "högre" läkare..

MajaL
0

#6 Okej. Jag har själv ett fel i kroppen som gör att jag behöver få hormoner via medecinering. Jag fick medecin som motsvarade en dos för en 50 åring, fast den gavs till ca en 11 åring.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[pixa3]
0

#7 Oj, det lät inte bra Förvånad

MajaL
0

#8 Nä, det var det inte precis.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Ladydragon
0

mitt standard råd är att alltid dubbelkolla med Fass

läkare kan vara väldigt bra på o skriva ut medicin men orkar sällan kolla om det reagerar med någon annan medicin man äter

sen kan man kan oxå ringa Läkemedelsupplysningen och eller kolla med Apoteket

hus-musen
0

jag hade inte litat på den läkaren.. En del medeciner slår ut preventivmedel, vad jag vet så spelar det ingen roll hur preventivmedlet tillförs i kroppen. Läkare är inte alltid särskilt kunniga tyvärr, har själv fått felaktiga råd av läkare.
Men använd kondom under tiden så är du ju säker.

Qui dormit, non peccat

somjagvillvara
0

Går på Antibiotika slår det ut p-piller eller är det skadligt om man är med barn?

[pixa3]
0

#10 På fass står det väl samma som i bipacksedeln? Den har jag ju läst, och där står det att det slår ut p-piller, men det står ingenting om annat p-medel.

#11 Okej :)

#12 Hm, vet inte om jag förstår dig rätt nu, men äter du p-piller och är gravid?

Karmatarerskanise
0

Eftersom P staven tillför kroppen lite hela tiden så ska det inte vara några problem. Är du trots allt orolig kan du ringa sjukvårdupplysningen och be dom kolla upp det ordentligt.

#11 Det spelar roll. Minns att jag inte kunde äta en del mediciner då jag åt P-piller, men med p ringen och plåster går det bra.

[pixa3]
0

#14 tack så mycket för ditt svar :)

hus-musen
0

#14 Säker? För det är inte det jag hört. Stav eller ringen utsöndrar inte mer hormoner bara  för att du äter medecinerna, de släpper ut samma mängd ändå.Därav påstår min barnmorska att det visst kan inverka på skyddet om man äter medeciner som minskar skyddet av preventivmedel.

Qui dormit, non peccat

somjagvillvara
0

# 13. Har missat att ta några tabletter och har kört kartan ut och mensen ska komma imorgon. Vet inte om jag är gravd eller inte. Tänkte bara.

[pixa3]
0

#16 Men kan det inte bero på hur dem tas upp, istället för hur mycket mängd det blir? Eftersom att både p-piller och medicinen tas upp i magen? Jag är absolut inte kunnig, utan det är en liten tanke bara.. :)

#17 Jaha, då missförstod jag dig, ber om ursäkt för det :)

Chestnut
0

#15 Men p-ring och p-stav absorberas inte i tarmarna och metaboliseras i levern på samma sätt som tabletter och därmed påverkar inte exempelvis vissa antibiotikasorter på samma sätt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Karmatarerskanise
0

#16 Jag är säker ja. Tror inte alla gyn jag träffat har haft fel, för då är det illa. :)
Som #15 skriver så tas de upp på olika sätt i kroppen, vilket påverkar detta.

somjagvillvara
0

# 18 Ingen fara! :)