Urinvägsinfektion
Nu har man lyckats dra på sig en urinvägsinfektion. Jag behöver till en läkare men kommer in dit förrän tidigast halv 9 ikväll.
Finns det något man kan göra för att minska smärtan? Det dök upp för bara typ tre timmar sedan men det gör så galet ont och det är blodblandat och jag klarar inte detta..
Så finns det något man kan göra eller är det bara att stå ut? :(
Har rätt stor erfarenhet av UVI och det bästa jag kan komma på är ibumetin i kombination med alvedon. Ett rent och skärt helvete, har du dessutom blodblandat är det viktigt att du får vård ikväll! Har du feber?
Vila och drick mycket.
Med vänliga hälsningar
Chess
Är du säker på att det inte vandrat uppåt och blivit njurbäckeninflammation. Det har jag haft ett otal gånger och därför tycker jag det är konstigt att du ska behöva vänta så länge.
Hade jag varit dig hade jag åkt in akut för det är INTE bra när urinvägsinflammationen vandrar uppåt. Därför är det viktigt att få pencellin så fort det bara går.

Du bör ha haft det länga om det är blodblandat eller? Har haft det flera gånger man aldrig blodblandat.
Skynda långsamt så går det fortare.
Av egen erfarenhet så finns det inget doktorn kan göra för att få bort urinvägsinfektion. Drick mycket juice med mycket vitaminer och vänta ut det. Det ska även finnas några tabletter man kan ta, men för mig hjälpte dem inte.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#4 Antibiotika behövs om det har gått för långt, njurbäckeninflammation är inte att leka med.
Vad fick du för tabletter?
Har hört om läkare som skrivit ut c-vitamin, och det hjälper ju som sagt inte ett dugg om man bara tar dem.
Qui dormit, non peccat

Är det blodblandat ska man söka läkare, det kan vara njurar eller nåt sånt som tar stryk annars.
Man får receptbelagda tabletter. Hjälpte sådär när jag fick.
En grej man kan göra är att köpa brustabletter med c-vitamin och dricka mycket. Jag tog två tabletter i ett glas vatten två-tre gånger om dagen. Inte gott men det funkar. Det gör urinen så sur att bakterierna inte överlever.
Skynda långsamt så går det fortare.
Mitt råd är att dricka mängder av Ramlösa, kolsyran rensar och det gör at man besöker wc väldigt ofta men drick så mycket du någonsin kan. gärna ett par Liter om dagen, efter läkarbesöket ikväll ska du dock fortsätta med Ramlösa för jag kan nästan lova att du aldrig får tillbaka detta igen, det är suveränt.
Oj, är det blodblandat så är det en annan sak, självklart ska du inte behöva stå ut med smärta till 21.00 ikväll så jag tycker du ska åka in akut istället, läste ju bara att du hade urinvägsinfektion så mitt svar blev lite tokigt.

Oj, vad många svar! Tack! :D
Ska se om jag kan sammanfatta ett svar till er allihop. Jag har haft UVI tre gånger tidigare och alla gånger så börjar det med att bli blodblandat. Kanske inte första gången jag kissar och känner av det, men andra gången kommer blodet.
Feber har jag ingen nu, men vet med mig att det kan dyka upp.
Om jag har gått med det länge eller inte det vet jag inte. Första gången jag kände av detta var för några timmar sedan och bara någon timme innan det var jag på toa och kände ingenting. En halvtimme senare kände jag mig kissnödig igen och när jag kom hem och satte mig på toa så kände jag direkt att det var UVI på väg och nästa gång jag kissade var det blodblandat.
Så jag kanske har gått med det utan att ha känt av det och känner av det först nu när det har börjat vandra uppåt. Jag vet som sagt inte.
Men jag vet att jag måste till en läkare. Jag vill inte att det ska bli värre än vad det är och jag kommer inte lyckas bli av med det själv. Men jag kommer inte dit tidigare än 20.30 tyvärr då min man jobbar och vill väldigt gärna vara med. Sen har vi en son som vi behöver barnvakt till i så fall.
Men jag ska testa med alvedon och en ipren (borde väl funka med ipren också?) och dricka massor.
Som sagt har jag ju en son på snart 10 månader som det är full fart på så vila kan jag inte. Vilket är synd för när jag är stilla gör det inte lika ont..
Ipren går utmärkt istället för ibumetin. Vissa bakterier kan ge större blåsirritation = blodblandat än andra så det BEHÖVER inte betyda njurbäckeninflammation. Jättebra om du åker ikväll och får antibiotika.
Tidigare fast det något annat preparat man skrev ut mot urinvägsinfektioner (Hippo någonting) men det har man konstaterat är verkningslöst. Utan det är antibiotika som gäller och blir man inte bra på det ska man göra urinodling och bestämma resistensmönster.
Med vänliga hälsningar
Chess

Känns bara som att det blir mer och mer blod i urinen :/ Sen har det även blivit små klumpar i också, något att oroa sig extra över?
Blä vad jag vill ha bort detta nu.. Haft det en halv dag och det tar redan kål på mig.
#11 Klumparna kommer av att blodet koagulerar sig. Då är det extra viktigt att dricka mycket. Får du såhär ofta kanske det inte är dumt att utreda varför när infektionen har lagt sig för denna gång.
Med vänliga hälsningar
Chess

Detta är första gången på över ett år. 1½ år sedan var det väl jag hade det senast. Innan dess hade jag två st på 1-2 månader bara. Men det har varit lugnt tills nu.
Men jag gissar på att det är lite värre denna gången eller väldigt elaka bakterier. Såå mycket blod. Tvivlar på om det inte är mensen, men när jag torkar mig innan jag kissat är där inget blod på pappret..
Varför ska tiden gå så långsamt och varför, varför ska de vara så underbemannade så de helt enkelt rekomenderar en att komma in runt 21-tiden eller helt enkelt åka till akuten?
Vill dit nu nu nu och få hjälp :(
Godmorgon Emelie, hur gick det igår? Hoppas allt löste sig fint för dig och att du fått bra hjälp. Skriv gärna hur det gick.

Jodå, nog var det urinvägsinfektion alltid, så nu äter jag penicilin.
Ska tillbaka ca tre dagar efter jag slutat med medicinen för att lämna ytterligare ett urinprov för att utesluta så att det inte rör sig om något med njurarna. Tydligen något man alltid ska göra när det är röda blodkroppar i urinen? Har dock aldrig gjort det förut men nu gick jag till ett annat ställe.
Men iaf, det börjar gå åt rätt håll och det är skönt =) Blev riktigt orolig där ett tag då hela toaletten blev röd pga allt blod :/
Men så bra att du känner dig bättre. Hoppas det går bra med urinprovet du ska ta härnäst också.
Krya på dig nu Emelie!
Nej fy njurbäckeninflammation ska man akta sig för. Får man bakterierna till njurarna kan de sen sprida sig till blodet - inte bra alls. Men hoppas att uvin försvinner nu.

Jodå, nu är det mycket bättre =)
Men tack vare penicilinet börjar en svampinfektion att bryta ut.. Och det blir då den 3:e på bara två månader.. Jag orkar inte..

Jag måste bara fråga detta. Om det trots allt har gått upp i njurarna, hur känner man sig då?
Jag har ruskigt ont i ryggen till och från. När jag har som ondast så mår jag som sämst i överlag. Hela kroppen gör ont på mig. Minsta rörelse och det gör ont. Precis allt från topp till tå känns och gör på något sätt ont. Och så har det nu varit i två dagar.
Efter en stund när det onda i ryggen har börjat får jag huvudvärk och tar då en ipren. Den hjälper en hel del, men smärtan i ryggen försvinner aldrig helt.
Kan detta vara njurbäckeninflammation? Jag har vad jag vet ingen feber, men dock så har jag såna där frossbrytningar, kan sitta/ligga och skaka för att sen "bli" varm igen.

#19 Man kan känna sig precis som du beskriver, så om jag vore du så skulle jag kolla upp det!
Qui dormit, non peccat
Ja du borde kolla upp det, och det fort så det inte blir värre!

Nu har jag faktiskt även feber, inte så hög dock, 38.5 och den börjar sjunka då jag tog en ipren för två timmar sedan.
Min man ska ringa till läkaren om en stund, så får vi se vad dem säger. För i så fall vill jag hellre ha en tid än att behöva sätta mig där när det är jour.

Läkaren trodde inte att det var njurbäckeninflammation då jag varken kissar blod eller något liknande.
Däremot så tror han att jag har fått en infektion i kroppen pga penicilinet så jag ska avsluta den kur jag har och börja med en ny om jag själv känner att det behövs.
Men vad bra, hoppas att du blir av med ditt onda snart då =)
Lite sent nu kanske, men Tranbärsjuice är rena miraklet mot urinvägsinfektion. Man får hälla i sig rejält, men det brukar hjälpa riktigt bra och snabbt.