Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 25697 ggr
HeleneoHampus
2011-09-03 14:19
0

Provera

Jag undrar om någon av er har erfarenhet av att äta Provera varje dag.

Jag har alltid haft invalidiserande riklig mens men regelbunden.Är 43 år gammal. För två år sedan hyvlade jag min livmoderslemhinna som var alldeles för tjock. Man tog då bort en polyp och ett myom. Slemhinnan växte snabbt på sig igen och blödningarna var tillbaka direkt efter operationen. Jag fick då Cerazette för att trycka ner slemhinnan. Mensen blev mindre men varade ca två veckor och blev oregelbunden. För två månader sedan blev mensen rikligare och jag önskade av min gynekolog att få stötta upp Cerazetten med Provera då jag tror att Cerazetten innehåller för lite gulkroppshormon för mig. Han ordinerade två Provera dagligen a´10 mg. Har tidigare provat att ta en Provera tillsammans med Cerazetten från ägglossning fram till mens. Detta funkande inte jag blödde trots en Prover, för liten dos? och mensen var oregelbunden-hade inget blödningsmönster.

Har även provat hormonspiral innan hyvlingen av livmoderslemhinnan men små blödde hela tiden. Min livmoder har aldrig välkommnat främmande föremål. Hade koppar spiral i min ungdom som stöttes ut med min krafiga mens. Kan ej äta något med östrogen då vi har otroligt mycket blodproppar i släkten. Mamma har haft ca.11 st.

Kan man nu bli blödningsfri med daglig dos Provera? eller åtminstone minimera mensen? Är inte främmande för att öka dosen i samråd med min läkare som är otroligt inkännande och går att diskutera med. Ska för övrigt inte ha flera barn och min man är steriliserad så innan har jag inte behövt p medel.

examynia
2011-09-04 10:06
0

jag käkade cerazettte som ledde till ständiga blödningar för mig.. men de va pga pillerna.. men jag fick då provera för att trycka bort blödningarna.. å för mig hjälpte de.. kommer inte ihåg hur länge jag käkade dom två pillerna dagligen men efter ett tag tyckte han att jag skulle byta till p-spruta, Depo Provera som innehåller tydligen i stortsett samma som i dessa piller..(men vet inte om de är östrogen i.. men mycket möjligt men de vet jag inte säkert) å går på den sprutan nu å jag blödde titt som tätt de tre första sprutorna men denna fjärde jag tagit nu har jag inte blödit någonting alls

HeleneoHampus
2011-09-04 14:34
1

Det är precis samma för mig att Cerazetten har gjort så att jag får långvariga mensblödningar men sparsamma. Dock ej de två sista gångerna då det var rikligare och jag fick "dubbelmens", när jag trodde det var slut började det om. Får nu hoppas att Proveran ska trycka bort detta. Jag tar två Provera a´10 mg dagligen. Hur mycket blev du ordinerad för att få effekt? Jag vet ej vad som är vanligt men tydligen tror läkaren att jag kräver en hel del gulkroppshormon då jag ej blivit blödningsfri med varken Cerazette eller hormonspiralen vilket tydligen de flesta blir….. Blev du blödningsfri direkt med Proveran? Eller fick du någon form av mindre mellanblödning när du tex skulle ha haft mens. Kan var skönt att veta vad jag har att vänta mig, har levt på hoppet länge nu att jag ska få ett slut med mitt blödningstrassel. Känns när jag ringer till min gynekolog - Hej, det är jag IGEN!!

Jag har läst olika inlägg där en del äter Provera non stop i flera år för att vara blödningsfri, medan en del blir ordninerade att man ska blöda ca. tre gånger per år. Tydligen går åsikterna i sär på läkarna. Själv har jag bara ätit Provera i ca. 1.5 vecka. Resultatet visar sig när det är dags för mens om jag svarar på den här behandlingen……………

examynia
2011-09-04 14:44
0

jag vet inte hur mycket de r i varje tablett men jag åt en om dagen tillsammans med cerazette men de tog bara några dagar så var jag utan mens helt.. för jag hade extremt stora blödningar innan jag fick dessa piller så jag spran till gyn hea tiden.. de trodde till slut att jag hade ett trasigt blodkärl (vilket de inte var) men jag hade massa klumpar i. men tror att de tog bara några dagar innan jag var helt blödningsfri..s åjag hade ju inga blödningar när jag skulle ha mens ens.. men jag åt nog bara tabletterna nån månad tror jag innan dom tyckte att jag skulle ta sprutan istället då jag svarade så bra på tabletterna..

så du r iaf inte ensam om att springa å ringa gyn hela tiden.. jag sprang där som en idiot ett tag:P men jag hoppas verkligen att du svarar på tabletterna för de är inget roligt att blöda hela tiden.. även om de bara är lite..:-/

Chestnut
2011-09-04 16:16
2

Käkat Provera dagligen sen januari 2011 och det har gått sådär. Är uppe i 20 mg nu och börjar äntligen märka förbättring (fick börja med 5 mg, sen 10 osv.)

Största nackdelen för mig är att de försämrar min grundsjukdom (EDS) men å andra sidan mår jag bättre efter som jag inte blöder floder 2-3 gånger i månaden. Även smärtan har minskat. Blöder fortfarande men inte lika intensivt liksom.

Med vänliga hälsningar
Chess