Påverkas p-stav?
Har försökt att söka runt efter denna fråga, men hittar bara svar om hur p-stav påverkar mens osv. Så nu skriver jag en ny tråd.
Påveras p-stavens funktion av vanliga alvedon?
Om man ätit något som påverkar p-staven, hur länge efter bör man vänta innan den fungerar tryggt igen?
Jag har haft P-stav i 6,5 år och jag har aldrig hört att det ska påverkas av något! Jag har för övrigt ätit Alvedon och andra smärtstillande tabletter utan att ha märkt något.
#1 Jaha, tack för ditt svar :)
Har haft en liten funderare på ifallatt det inte påverkar något eftersom den sitter i kroppen och att det förs ut hormoner hela tiden, men jag är osäker.. :)
*Puttar* upp tråden lite ifallatt det är någon som "sitter" på mer info :)
Jag hade också stav i ca sex år och jag fick inget höra om att den påverkas av Alvedon eller något annat.
Vad heter P-staven? jag antar att den finns med på Fass sidorna och så fall kan man kolla upp där om den interagerar med andra mediciner
efter lite googlande så kan den heta Nexplanon?
som du ser nedan så ska det inte va några problem om du tar Alvedon
Användning av andra läkemedel
Tala om för din läkare/barnmorska eller apotekspersonal om du tar eller nyligen har tagit andra läkemedel eller naturläkemedel, även receptfria sådana. Vissa andra läkemedel kan påverka Nexplanon så det inte fungerar som det ska. Det gäller läkemedel för behandling av
• epilepsi (t.ex. primidon, fenytoin, barbiturater, karbamazepin, oxkarbazepin, topiramat, felbamat)
• tuberkulos (t.ex. rifampicin)
• HIV infektioner (t.ex. ritonavir, nelfinavir, nevirapin)
• andra infektionssjukdomar (t ex griseofulvin)
• nedstämdhet (naturläkemedel som innehållerJohannesört).
Nexplanon kan också påverka effekten av andra läkemedel; t ex öka aktiviteten av ciklosporin och minska effekten av lamotrigin.

Tack för svaren, jo Nexplanon var det den hette :)

Penicillin kan slå ut p-piller och jag antar att det gäller samma för p-stav. Så ska du äta något sånt så är det bästa att fråga läkaren före. Skulle medecinen slå ut staven så är det ju bara att använda kondom under tiden och en vecka efter avlsutad kur.
Alvedon kan du däremot äta utan problem.
Qui dormit, non peccat
#8 Tack för svaret! :)
Men man blir lite osäker på sånt som inte är receptbelagt, exempelvis kanjang och röd solhatt, och där hittar jag ingenting om sånt..
Men borde det inte vara så att man ska använda kondom tills man ska ha haft den förväntade ägglossningen, eftersom p-stavens funktion är att göra så att ägglossning uteblir, och om då staven haft nedsatt funktion pga medicin så borde ju ägglossningen kunna dyka upp, en liten tanke bara..

#9 Eftersom det kan ta 6 månader innan ägglossningen ens kommer igång efter p-stav så låter ju det väldigt opraktiskt att vänta på något som kanske aldrig kommer! Om p-staven skulle sluta fungera av tex penicillin och sedan börjar igen så kanske du aldrig hinner känna av en ägglossning om du får en.
Jag känner en som blev gravid med p-stav och deet var just under perioden hon åt penicillin, inte efter att penicillinkuren var avslutad. Men mysko sånt där, kanske bäst att kolla med barnmorska!
Kan jang och röd solhatt ska inte inverka på p-piller vad jag vet iaf. Orkar inte gå och kolla innehållsförteckningen just nu. Johannesört däremot ska man passa sig för vet jag.
Qui dormit, non peccat
#10 Jaha, det där med 6 månader har jag aldrig hört.. Min BM som satte in den sa en månad. Tro vad det då är som "slås" ut i preventivmedel, om det inte är det som förhindrar ägglossning.
Äsch, nu är det kaos i mitt huvud :)
Tack för att du har tagit dig tid att svara iallafall :)

# 11 Det finns de som det tar över ett år för innan de får igång ägglossningen och kan bli gravida igen. Grejen är att alla kroppar är olika, sen beror det såklart på vad preventivmedlet innehåller och vilken mängd.
Men sen finns det ju dem som faktiskt blir gravida med p-stav oxå, så inget är ju omöjligt.
Qui dormit, non peccat