Svamp x2?
För ca 3-4 veckor sedan fick jag svampliknande symptom och de blev bara värre tillslut så blev det olidligt. Då köpte jag cenasten och behandlade mig med (har haft Svamp innan, så vet att man inte ska behandla om man inte är säker) och det försvann.
Nu i helgen så började det dyka upp igen och nu har jag hemska flytningar på morgonen, de är gula, tunna och det är klumpar i dem (ursäkta detaljerna) och det kliar en himla massa både utanför och inne i slidan.
Jag började testa en salva som återställer balansen och så men det hjälpte inte så jag började smörja in mig med salvan från cenasten. Och klådan har minskat men misstänker att jag behöver även tabletter.
Men det jag undrar är varför har jag fått Svamp två gånger på så kort tid? Vi har våra misstankar om det är för att jag har tvättat med tvättservetter varje dag efter att vi har haft sex, kan det bero på det?
Varför jag fick det första gången vet jag inte, men troligtvis pga för mycket användande av trosskydd.
Är det farligt att få Svamp och behandla det så tätt som det har blivit nu?

det är sämre att lämna det obehandlad, men uppsök en läkare så de får undersöka och ordna med medecin.
Kan vara tvättservetterna som ställer till det, du får obalans. Trosskydd och sånt känns som en utmärkt grund för Svamp och bakterier så sånna skulle jag inte använda nu. Bättre att byta trosor ofta och helst bomullstrosor.
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Canesten och sånt testade jag också innan jag gick till läkare de tog bara bort symptomen tillfällit de kom ganska snart tillbaka. Tabletterna jag fick av min gyn funkade mycket bättre och kostade faktiskt ganska lite.

#1 Nej, har inte använt trosskydd sen jag fick de första symptomen för ca 3 veckor sedan och sover utan trosor om nätterna. Så denna gången är det nog tvättservetterna som gjort det. Har använt dem dagligen i ungefär lika lång tid, alltså 3 veckor.
Och var jag lite känslig innan pga Svamp så är det rätt självklart att det kom tillbaka egentligen.
#2 Kan ju vara likadant här. Men testar nog en gång till med Canesten innan jag uppsöker läkare.
Eftersom jag troligtvis vet varför jag fått Svamp igen så är det bara att sluta använda tvättservetterna.

#4 Första gången man har det är det bra att gå till en läkare för att verkligen konstatera att det är Svamp så att en behandling kan börja.
Tar du och behandlar dig själv mot Svamp och så visar det sig att det faktiskt inte var Svamp du hade, så är risken stor att man blir imun mot medlet och då fungerar det inte nästa gång du får Svamp.
Men det räcker med ett läkarbesök första gången. Du känner igen symptomen nästa gång (om det blir en nästa gång) och kan behandla själv då =)
#5 Ok ja då ska jag ringa och boka tid då :)
Ska man ringa gyn eller vanlig doktor?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ungdomsmottagning eller gyn tror jag =)
Kan det vara så att svampen inte blev helt läkt och att det blev värre igen?
#6 som emelie säger så ska du gå till gyn eller ung.mottagningen. Personligen tycker jag bäst om gynekologer för de kan allt som jag frågar om. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk på att även din partner kan ha blivit smittad och att det är han som smittat dig på nytt. Även han bör alltså medicineras för att säkerställa att ingen av er har Svamp.
Om ni får Svamp vid upprepade tillfällen så använd INTE receptfria salvor. Det finns ett tydligt samband mellan att använda receptfri salva mot Svamp och utvecklandet av vestibulit! Salvorna är inte bra för slemhinnorna i underlivet.
9# precis det jag tänkte skriva
det kan va lite olika var man kan få hjälp nånstans själv har jag inte fått nån hjälp ifrån Gyn utan det har mest blivit goddag yxskaft ett konstaterande att det är Svamp och en hänvisning att gå till Apoteket och köpa kräm
suck det va ju därför jag sökte hjälp för den inte hjälpte ju…..
vårdcentralen har däremot varit väldigt hjälpsam och skrivit ut tablett direkt utan nån krångel alls
och nu är det dags igen fy tusan klådan driver mig till vansinne för att inte tala om att minsta lilla kliande gör att underlivet blir till ett öppet sår och gör så ont att det knappt går att kissa
så på måndag får det bli vårdcentralen igen
att få tablett emot svampen va det mest effektiva tyckte jag då la det sig rätt snabbt dock så blev både jag och apotekspersonalen lite förundrade över att 1 tablett skulle räcka men det gör det faktiskt
Japp tabletterna är mest effektivt och billigt. 1 tablett räcker och när jag var hos gyn fick jag 4tabletter utskrivna så jag kan behandla mig själv ifall det återkommer. De tabletterna kostade mig 58kr så det är inte mycket varje behandling kostar. Ska man jköpa canasten som räcker till 4 behandlingar är man ju uppe i 500-600kr.