Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpms
Läst 8849 ggr
Trollhassel
2

PMS - HJÄLP!

Såg att det redan finns flera trådar i ämnet men med ganska blandade innehåll. Just nu mår jag inget vidare och orkar inte läsa igenom alla.

Ni som lider av PMS-besvär, har ni några tips som gör att livet inte känns värdelöst dessa dagar?

Min sambos och mitt förhållande är i riskzoonen att ta slut ett par dagar i månaden, men annars är det bra. Jag grälar, gråter, är orättvis (det kan han också vara) och deppig dessa djävulska dagar och jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Känns inte rätt mot någon.

vad ska jag ta mig till?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

ettlitetalias
0

Har någon tips så vill jag också höra! Vi "gör slut" varje månad när jag har pms Obestämd

Trollhassel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Fy, det är ju fruktansvärt! Skönt att det finns fler som "sitter i samma båt"  så man slipper känna sig ensam om det, men det vore ju kalas om det fanns någon hjälp att få för oss som lider av det!

Hoppas på att vi får några bra svar, ettlitetalias!

Med Vänliga hälsningar

ladymiss
0

Det är inte kul att känna såhär Obestämd Jag är ofta ledsen, utan egentliga orsaker. Jag kan få ångest över "små" saker som jag tycker är jättestora. Det blir värre före mensen. Då kan jag vara ledsen dagarna in och ut och nästan bara ligga i sängen och gråta/ha ångest.. Det känns som att jag kan börja bråka med vem som helst och det bildas missförstånd hela tiden då. Jag vet inte riktigt heller vad jag ska görs åt det. När ångesten kommer eller jag känner att jag är på väg att gråta  brukar jag pressa ett glas (alltså ett drickesglas) mot solarplexus, det brukar kännas bättre av någon konstig anledning..Äter mycket då också, det känns bättre då men kanske inte är så himla bra..brukar ibland sätta på ett varmt bad då och det lugnar mig och får mig att känna mig omhållen..Jag brukar ofta säga till min pojkvän/mamma/vän/vem det nu är att det inte är deras fel, att det har med mig själv att göra men ibland går det ut över dom, och det gör det ju ändå men det blir mer före mensen. Då får jag försöka lugna mig själv och fokusera på annat, gräva lite djupare i godispåsen, ta ett bad eller något annat för att undvika onödiga bråk. Har inte hittat så hemskt bra sätt att avleda min sorg/ilska/liknande på men jag jobbar på det. Glad

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

ettlitetalias
0

Usch ja, allt blir verkligen missförstånd - från båda sidor! Pojkvännen blir skitsur för att han missförstår allt jag gör/säger, och vice versa. Och minsta lilla grej fyller en med sån ledsamhet/ångest/ilska att man knappt vet vart man ska ta vägen.

Grejjen är ju den att det inte riktigt fungerar att säga "nu vill jag bara vara för mig själv ett par dagar", för då missförstår han det och blir sur över att jag inte vill umgås, men så snart vi umgås så tjaffsar vi ju om allt annat Obestämd

Skulle nog mest av allt behöva tips om hur man får pojkvännen att förstå att jag inte vill bråka, inte menar att vara snäsig, och att ta allt med en stor nypa salt för att undvika missförstånd. Det känns som att han inte riktigt "kopplar" att det inte är jag som jag är i vanliga fall, utan tror att jag bara blir jävlig för att jag känner för det. Han verkar inte förstå att det är precis lika jobbigt för mig som fattar irrationella beslut, säger saker jag inte skulle säga i vanliga fall, blir arg och ledsen - utan att förstå varför eller kunna hejda det.

ladymiss
0

hmm samma här :/ Jag har försökt berätta att det beror på hormoner osv men han tycker att det inte är en giltig förklaring till varför ja säger som jag gör (eller vad ja nog gör)..Han ser det som en bortförklaring. Jag försöker att få det bra men det känns som om allt jag säger blir missförstånd då.  Ibland brukar jag säga att jag är ledsen/arg och bara vill vara tyst och att jag kan hålla om honom och liksom vara tyst jättelänge, det är ganska skönt.. Så jag tvingas vara tystare för jag vill undvika tjafs och det kanske inte är så bra "genväg" :/ Brukar undvika sammarbete då också.. haha för då slipper jag att få känslan när ja överreagerar på saker jag inte håller med om å så.

Kickilu
0

Ett tips kan vara att äta Femal. Det tar udden av det värsta humöret.

Hjälpte för mig.

ladymiss
0

vad är femal? Är det kosttillskott?

Fridaaaa
0

Har samma problem, tycker det har blivit så andra dagar i månaden med ibland (nej jag är inte gravid), jobbigt är det :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollhassel
0

Känner igen mig i det ni skriver. Superjobbigt. För allas bästa vore det skönast att kunna dra något gammalt över sig och försvinna i några dagar men det funkar ju inte. Har skola, småbarn, hushåll och en vardag där jag är fullständigt nödvändig för att allt inte ska rasa ihop.

Undrar också vad femal är. :)

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

Läste mig till att femal balans görs av pollen som innehåller östrogen. Många tycks vara mycket nöjda och hjälpta av dem så jag tänker prova! Låter helt underbart om de gör att problemen minskar eller försvinner!

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

…synd bara att de är så sjukt dyra! 240 spänn i månaden ungefär.

Med Vänliga hälsningar

ettlitetalias
0

fast östrogen…. Jag som blir ett monster (våldsam, irrationell, deprimerad m.m.) av hormoner - är det verkligen bra då att tillföra fler? Kanske fungerar att bara ta under pms iofs?

Trollhassel
0

Ofta är det obalansen i hormonerna som är problemet och inte överskott av hormoner.

Med Vänliga hälsningar

Otario
0

Tror att jag också har pms.. Nu innan mensen har jag varit ett vrak.

/ Emma

pyromanen
0

Motion funkar för mig.  Nåt som får upp pulsen och andningen ordenltigt typ springa eller längskidor. Blir total humörförändring till det bättre.

Skogselva
0

Nu vet jag ju inte hur era matvanor ser ut, men: det finns en diet designad för kvinnor med pms. I stora drag innebär den att man slutar äta rött kött (vars fett bidrar till "dåligt" prostagladin som gör att man får värk), processerad mat, salt & koffein (för att undvika svullnad och ömhet i brösten) och socker (för blodsockrets skull). Man ska också, enligt somliga, skära ned på mejeriprodukter eftersom detta fett och bidrar til det "dåliga" prostagladinet - som är dåligt just för att det bidrar till kraftigare mensvärk. Andra källor tycker mejeriprodukter är bra, eftersom det är en bra källa till kalium som hjälper till att motverka kramper. Så man får väl pröva sig fram. Enligt källan som är emot så kan man lägga till det igen när man fått bukt med problemen.

Så fisk, kyckling, frukt och grönt och i stort sett allt annat nyttigt ska man äta och undvika onyttigheter. Enligt dieten är det också viktigt att äta regelbundet, vilket håller blodsockret jämnt och också äta kolhydrater som hjärnan bildar seretonin av, något vi med pms brukar ha brist av under våra perioder.

Tyvärr finns inte så mycket utförlig info på internet, men en del böcker.

I mångt och mycket har jag redan ätit enligt dieten utan att veta om det, lite skillnad har jag faktiskt märkt, men jag är inte hardcore så att säga - äter fortfarande rött kött, äter för lite frukt och grönt och inte så regelbundet som man bör. Däremot har det blivit mycket bättre sedan jag började undvika färdigmat och snabbmat. Humöret har lugnat ned sig i alla fall, värken har jag fortfarande. Obestämd

Jag provade femal balans för några år sedan, stod varken ut med smaken eller storleken (smakar riktigt blä och de var alldeles för stora för att ha den formen de har) så jag slutade igen. Jag märkte ingen större skillnad, mådde fortfarande skit, men alla runt omkring märkte en förbättring. Så de funkar väl, även om jag inte märkte så stor skillnad själv. Resultatet är individuellt, och kan ju berott på att jag inte ville att de skulle fungera eftersom jag inte stod ut med att ta dem.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Fridaaaa
0

#16 SKulle jagsluta med allt det, skulle jag svälta ;)

Skogselva
0

#17 Jo, det är ju den sidan av myntet också. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Fridaaaa
0

#18 hehe precis :) Tror hellre min pojkvän står ut med min pms dem få dagarna i månaden än att jag "försvinner" hehe :)

Trollhassel
0

Bra tips, men jag tror att jag trots allt mår bättre av att unna mig onyttigheter. Är inte mycket för det där med dieter. Har kommit fram till att jag mår bäst av att vräka i mig fett (inte snabbmat men typ grädde i mat och så) och att inte göra någon big deal av att klämma i mig en bulle då och då. Tungan ute

Med Vänliga hälsningar

Skogselva
0

#19 Det tror jag nog också.

#20 Det är nog individuellt som alla andra metoder. Flört Och dumt att ändra på det man mår bra av. Tror det är tänkt att man ska anpassa dieten efter symtomen. Att utesluta mejeriprodukter är ju mest för att detta fet kan bidra till att bilda den sortens prostagladin som gör att man får ont, men om man inte har problem med värk så finns ju ingen anledning att skippa grädde i maten. Har man inte problem med svullnad så kan man fortsätta äta salt osv.