Tvättmedel...
Jag använder Grumme tvättsåpa som jag tycker funkar bra, men den är knappast dryg och det känns dumt att bära hem vatten så nu funderar jag på att byta tillbaka till pulvertvättmedel. Men jag har lite krav… Jag vill nämligen att tvättmedlet ska vara märkt med "bra miljöval".
Här finns en intressant undersökning om tvättmedel och hur bra de tar bort fläckar.
Här är statistikbild från samma undersökning som är väldigt talande.
Vad använder du för tvättmedel och vad rekomenderar du?

jag använder grummes pulvertvättmedel och är supernöjd. det är drygt och har en trevlig diskret doft :) bra för miljön och testas inte på djur.
Neutral's tvättpulver är nog så naturligt det kan bli.
Jennie
Jag kör på neutrals produkter, rekommenderas varmt!

Jag kor pa EcoLover's disk- och tvattprodukter :) Finns nog inte i Sverige/Norden dock..
// Amanda
Använder Via Sensitive (oparfymerat).
Har använt detta länge och varit nöjd, så det var lite förvånande att se i underökningen att Via hamnar jättelågt.
Alla parfymerade medel går bort för min del, står inte ut med parfym.
Som kuriosum kan jag berätta att vi för en del år sedan testade göra eget "tvättmedel"/lut av björkaska. Väldans billigt (=gratis). Och kläderna blev rena, men stela som brädor, tappade färgen och det slet nog också på dom
, men för vittvätt av okänsliga saker som änddå ska torka ute i vinden (blir mjukt av blåst), typ lakan, tygblöjor mm är det ett möjligt alternativ 

Grummes pulver, oparfymerat. Hitills har det fungerat bra och så länge inte min man doserar tvättmedel så är det räcker det ett tag.
Jag kör på Yes diskmedel 
Hakuna matata!
Jag använder ocean
Neutral.
Jag köpte billigt förr men blev allergisk mot det. Har aldrig kliat mig så mkt.
Sara
Jag kör också Neutral. Är vansinnigt allergisk mot Spar och andra billighetsmärken!
Vänliga hälsningar
Cindy
Även jag använder neutral.
Åh jag brukade också använda Grumme tvättsåpa! Tycker kläderna luktar gudomligt gott av det
Sedan ett halvår kör vi med tvättnötter! Det är en slags torkad frukt (men kallas och ser ut som nötter) med tvålämne i. Används i många andra länder, bland annat Indien där de ju har mycket fina färger på kläderna
Man har ca 8 nötter i en tygpåse och lägger i tvättmaskinen. Kan använda samma nötter flera gånger, man märker när tvålämnet börjar försvinna. En påse innehåller massor, så det kommer räcka i över ett år! Kostade 185 kr i en Världsbutik. Guld värt för både miljön och plånboken.
Istället för sköljmedel använder jag eteriska oljor, till exempel lavendel 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

#12 Jag har funderat på tvättnötter flera gånger, vi får se om jag nån gång provar. Hur gör du med de eteriska oljorna?
(Jag har aldrig tvättat med sköljmedel, har aldrig sett vitsen. Men nu använder jag oparfymerat tvättmedel och jag vill gärna ha lite trevlig "ren-tvätt-lukt")
Ja prova! Det förlorar du väl inget på 
Det går att beställa på internet vet jag, ifall man inte har någon Världsbutik nära sig. Annars vet jag inte var man kan hitta dem.
Jag brukar droppa i några droppar i facket för sköljmedel om jag tvättar i maskin. Beroende på hur stark doften i oljan är, men ofta är 5 droppar fullt tillräckligt, absolut max 10. Om jag tvättar för hand så tar jag kanske 3 droppar. Det går att koka upp tvättnötterna i några timmar för att få till en såpa, för rengöring eller för handtvätt, men det har jag inte testat än 
Kluring om Ryssland

#14 Ok vad bra! Jag har några eteriska oljor hemma jag kan prova med i nästa tvätt. Så blir det nog att köpa lite tvättnötter när ekonomin tillåter :)
Bara testa!
Doftar så fräscht..
Har även använt parfymolja, vet inte hur bra det är egentligen men sålänge kläderna är fina och jag inte får några utslag eller liknande så kör jag på, 4 droppar Mörk choklad 
Kluring om Ryssland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder tvättnötter och rekommenderar tvättnötter! :) Det är inte direkt miljömärkt vad jag vet men de kommer ju från naturen. Största bocen är väl transporten till Sverige antar jag.
Mvh Ellenfyrkant

Via sensetive är det som funkar för min hud samt grumme tvättmedel. Det mesta annat får kan utslag av.
Qui dormit, non peccat