Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 6139 ggr
[postmortum91]
2011-07-17 23:01
0

Abort

Hej, jag är en tjej på 20 år som misstänker att jag kanske är gravid, detta är första gången och jag trodde jag var typ steril.
Nu är min mens 1½ vecka för sen och jag är yr och illamående.

Jag vet att jag kan vara skengravid eller vad det heter.

Hur som helst så tänker jag göra abort om jag nu är gravid, det är inte rätt tid i livet att skaffa barn.

Men fråga är: Vilka typers av aborter finns?
Vilka typer för ont, kan de riskera att man blir steril vid abort?
Vad händer när man gör olika aborter?

Aviendha
2011-07-17 23:35
0

Man brukar göra medicinsk eller kirurgisk abort. Medicinsk innebär att man får läkemedel som sätter igång en utstötning av fostret i förtid och det är den man brukar använda vid tidiga aborter (fram till v.9). Den kirurgiska aborten innebär att man gör en rent mekanisk skrapning för att avlägsna fostret och detta brukar användas för senare aborter (fram till v. 12). Vid längre gångna graviditeter (v. 12-v.18, i särskillda fall v.22) Framkallar man aborten med tabletter men kan behöva följa upp med en skrapning.

Båda metoderna är säkra och i regel riskerar man inte sterilitet för att man utför en abort. Risken sägs ligga på >1/1000.

Båda metoderna gör ont. Medicinsk så får du ju ett preparat som avstannar graviditeten och sedan ett för att stöta ut det hela, vilket gör att din livmoder kommer krysta ut sitt innehåll och det är klart att det känns. Likaväl känns det säkerligen om man måste gå in och skrapa, jag har svårt att tänka mig annat. En tumregel är väl att det gör ondare ju längre gången man är, men individuella upplevelser kan skilja en hel del. Man kan dock få hjälp med smärtlindring om det skulle behövas, och jag vet att iaf en del ställen tillåter en att göra den medicinska aborten endera i hemmet eller på sjukhuset beroende på vad osm känns bäst för en själv.

Efter aborten kommer du antagligen att blöda en del, och man gör vanligtvis en uppföljning efter en månad för att kontrollera att graviditeten verkligen är avbruten och för at följa upp hur det gått. Man bör låta bli bad, sex och tampoinger efteråt för at undvika infektion. Även om du är helt på det klara med att du inte vill ha barn så prata om det med någon. Det kan väcka mycket känslor och tankar som man kan behöva ventilera.

Hoppas att du inte är gravid, för oavsett vad så är en abort inget man har lust att genomlida. Testa dig så snart som möjligt!

Elshira
2011-07-17 23:57
0

#1 Sade det mesta, jag vill dock påminna om att göra ett graviditetstest så fort som möjligt bara! Har man "tur" (eller hur man nu ska se det…) så kan mensen vara försenad, men pga att man oroar sig så blir kroppen utsatt för stress vilket kan försena mensen yttligare.

Så ta ett test så du är säker, dumt att vara orolig om det nu varit i onödan :)

Annars är det givetvis bättre ju fortare du gör din abort om du bestämt dig för det, så se till att ringa mottagningen så snart som möjligt. Det blir snällare för din kropp!

Hakuna matata!

[postmortum91]
2011-07-18 15:29
0

Måste man inte vänta två veckor efter det man blivit gravid för att de skall kunna synas på provstickan?

Miowi
2011-07-18 15:35
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Tre veckor är det väl? I alla fall på UM, kanske olika beroende på om man köper hem test?

Elshira
2011-07-18 20:55
0

Jag köpte provsticka på apoteket, clerablu tror jag… Det gällde från mensens första dag (men som är utebliven). Så är din mens försenad 1.5 vecka så ska nog grav test fungera bra!

Hakuna matata!

Bunn
2011-07-19 08:28
0

Abort är inte det enda alternativet. Du kan välja att adoptera bort barnet också

[postmortum91]
2011-07-20 13:06
0

Har goda nyheter: Jag testade mig och var inte gravid, min mens uteblev i två veckor sedan fick jag tillbaka den

Elshira
2011-07-20 13:53
0

#7 Skönt att höra, och skönt att ha det lättat från axlarna! Glad

Hakuna matata!

Mitralis
2011-07-20 14:48
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Säger som #8 Glad