P-spruta
Ni som har eller har haft P-spruta gick ni upp i vikt av den? Och om ni gjorde det gick ni ner i vikt när ni slutade med P-sprutan?
Och hur lång tid tog det för er att få tillbaks mens och ägglosning?
Jag har funderat på en till sak.
Tror ni att hur man reagerar mot hormoner går i släken? Funderar för min mamma blev Gravid 2-3 månader efter hon slutat med P-spruta. Och jag skulle tagit ny spruta om en vecka men fick riktig mens för en vecka sedan. Och jag har inte haft mens på flera år innan.
Jag gick upp, men jag började min viktuppgång innan p-sprutan… men den hjälpte ju inte till att stanna av eller gå ner
Däremot så var främsta orsaken till att jag slutade, att jag ville bli av med hormonpåverkan för jag har i många år haft återkommande depressioner och p-spruta är inte bra då.
4 månader efter jag "skulle" ha tagit ny spruta men istället valde att sluta, så satte de in en kopparspiral TROTS att jag inte fått barn tidigare, men iochmed att jag inte ville ha någon hormonpåverkan så gjorde de det. Då började jag få småblödningar, och det hade jag varje dag i ett år!! Sedan lessnade jag och de fick plocka ut den. Sedan dröjde det väl 1 eller 2 månader tills jag fick min första riktiga mens igen. Om spiralen har haft någon påverkan alls eller om det ändå hade dröjt lika lång tid, det vet jag inte. Isåfall dröjde det nästan 1.5 år.
Någon viktnedgång i anslutning till att jag slutade med p-spruta såg jag inte. Däremot kände jag mig friskare i humöret och det psykiska måendet.
Det är väl möjligt att man kan reagera på liknande sätt som sina föräldrar, på nåt sätt borde vi ju vara lika i kroppen och generna. Att det finns en viss ärftlighet, Vem vet 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Usch det där med att blöda konstans har jag varit med om när jag bytte till P-stav under ett år. Så jag bytte tillbaks till P-spruta och gick upp nästan alla kilo jag tappat med P-stav.
Ja jag har också haft lite problem med ska inte kalla det depressioner, men att jag varit nedstämd och känt mig helt onödig i livet. Så jag får väl hoppas att jag också kommer känna mig lyckligare utan Sprutan =)
Har du slutat med p-spruta nyligen? Eller har du bestämt dig för att sluta snart?
Inom vården så känner man till att många som använt p-spruta tenderar att hamna i depressioner, eller att befintliga depressioner blir värre. Så det bör man nog tänka igenom ordentligt när man väljer preventivmedel
Just p-spruta blir en sån otrolig koncentration av hormoner också så det får sån supereffekt (utom för några få som tydligen blir gravida ändå), och det var just hormonpåverkan på både humöret, måendet och min fysiska hälsa som jag ville slippa. Nu är det kondom som gäller ett tag framöver.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland