Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 16805 ggr
Emelie-E
0

Min mage gör ont!

Har sedan igår kväll haft helt galet ont i magen. Har inte kunnat sova så bra i natt pga detta.

Det sitter i nedre delen av magen. En stickande känsla. Rör jag på mig blir det värre. Trycker jag på magen gör det ont och att gå upprätt är svårt.

När detta hände kom det som en blixt från en klar himmel. Började göra ont på ett sätt som det brukar göra när jag har mens och behöver gå på toaletten. Men denna gången släppte det inte och det gjorde hundra gånger ondare än vad det brukar..
Mensen är dessutom slut, så jag vet inte alls varför jag fick så ont..

Men det släpper alltså inte.. Och det gör såå ont. Sitter nu väldigt ihopsjunken i soffan för att slippa få så ont. Försöker sitta så still som möjligt.. Men hur lätt är det med en 7 månaders bebis här och jag är ensam?

Jag vet verkligen inte vad detta är. Jag känner ju igen smärtan ifrån när jag behöver gå på toa när jag har mens, men då håller den aldrig i sig och gör inte så här ont..
Har självklart försökt att gå på toa, men det funkar inte och det gör ooont..

Kanske måste till en läkare? Det dumma är att min man jobbar och jag kan inte ta mig någonstans. Får i så fall vänta till senare och helt enkelt hoppas på att detta går över innan dess..

[stefan&krister]
0

det kan vara gallsten kanske?

Ladydragon
0

det låter som en cysta gått sönder…..

men det kan vara olika saker och har du så ont så skulle jag rekommendera dig att försöka ta dig till närmsta akut

[Theriss]
0

Du kan ringa 1177, sjukvårdsrådgivningen.

Emelie-E
0

Jag har fortfarande ont. Hade inte lika ont under dagen som i går kväll och natt. Men ändå så det var jobbigt.

Jag somnade en stund på soffan förut, och när jag vaknade och började röra på mig igen så började det göra så där ont igen.
Jag och bebis tog en liten promenad, när jag kom hem och fick satt mig så gjorde det ondare igen.
Nyss försökte jag äta och det gick ju inte alls. Började göra så ont som det gjorde igår kväll..

Det sitter i nedre delen av magen, men tror det strålar uppåt, för jag känner av hela magen.

Jag vet verkligen inte vad detta kan vara och blir det inte bättre imorgon så blir det läkare då. Idag kunde jag inte komma dit pga att min man inte varit hemma.

Och ringa sjukvårdsrådgivningen kommer jag inte klara, kan inte prata i telefon :/

mongu
0

Du måste söka för detta. Det finns många orsaker till vad det kan va.

Det är inte så att du är gravid? Trots att du har en liten baby hemma? Det kan va en cysta, infektion, utomkved osv. Svårt att säga så här.

Så sök akut är mitt råd kan inte din sambo följa med kanske nån kompis eller annan familjemedlem.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Emelie-E
0

#5 Det gjorde inte ont i natt, kunde sova som vanligt och när mannen frågade hur det var innan han åkte i morse så sa jag bra. Men när jag gick upp och kom igång så började det göra ont igen. Mådde även väldigt illa i morse, fick väldigt mycket kväljningar, men ingenting kom upp.

Har legat på soffan större delen av dagen och det onda har försvunnit till stor del. Dock gör det fortfarande ont när jag trycker på magen.

Jag har inte ätit på hela dagen idag, inte varit sugen och absolut inte hungrig. Men snart ska jag försöka få i mig lite och se om jag får lika ont idag som igår när jag åt.

Det blir läkare imorgon om det börjar göra ont igen. Ska till BVC med liten så får se hur magen mår när jag rör på mig lite.

Och gravid, näe, det tror jag inte att jag är. Jag äter ppiller och hade precis mens. Vet att det inte är någon garanti, men jag tror ändå inte jag är gravid.

hus-musen
0

Det kan vara livmoderinfektion eller liknande, vilket du absolut måste in till läkaren för! Min vän fick det, och fick gå med dubbla penicillinkurer.. Ju längre det går desto allvarligare kan det bli, så ring en vän eller vad som helst och åk in!

Qui dormit, non peccat

mongu
0

Det kan va många saker och just livmoderinflammation gör gräsligt ont, det har jag haft. Fick också två olika sorters antibiotika dels en sort som tar aeroba bakterier och en som tar anaeroba. En sorten gjorde att man inte kunde va i sol.

Men absolut att du måste söka om du har ont fortfarande. Du måste bara iväg be nån om hjälp att ringa för det är inte bra att gå så här.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Emelie-E
0

Men om det skulle vara något allvarligare, håller inte det onda i sig i stort sett hela tiden då?
För igår hade jag inte ont alls, så därför blev det ingen läkare. Jag mådde faktiskt bra igår.

Dock så känns det lite mer idag och jag har sovit väldigt oroligt i natt. Mått illa och spytt har jag också gjort.

Egentligen är jag väl bara dum som sitter här utan att söka läkare. Men vill inte störa min man på jobbet. Sonen fick åka med honom till jobbet idag då jag är totatlt utslagen, men det tyckte inte ägaren om.. Och då vill jag inte veta vad som händer om min man måste åka därifrån helt.
Någon annan har jag nämnligen inte som kan köra :/

mongu
0

Du har ett litet barn att ta hand om såklart du inte kan gå så här.

Även allvarliga saker kan komma och gå i intervaller. Det är inte alltid det gör ont hela tiden.

Nu har du haft ont så länge så jag tycker att du ska åka till läkare. Din man har rätt att ta vård av barn eller ta av föräldradag då du inte kan ta hand om barnet. Det kan hans chef inte säga nåt om. Dessutom så kanske det är bättre att maken är hemma hos dig och barnet om du är totalt utslagen?

Sitt inte och försök komma på vad det är utan se till att bli undersökt istället. Även om det inte är nåt allvarligt så har du haft ont så länge att du inte ska gå längre.

Har du dessutom mått illa och spytt så förstår jag inte varför du inte söker vård? Eller varför din man inte tar med dig till läkare.

Ha en bra dag! Mongu.

[Tassy]
0

säger som övriga, se till att komma iväg till akuten snarast.

Bamse 08
0

Kan inte vara brusten blindtärm?

Men säger som övria Akuten

What doesn't kill you makes you stronger.

Emelie-E
0

Har inte haft ont på ett tag mer än lite grann som fort försvinner.
Dock har jag spytt lite mer.

Men jag ska faktiskt ta och göra ett graviditetstest. Det verkar otroligt att man ska vara gravid med både ppiller och precis avslutad mens, men risken finns väl där.

Men en sak är säker, är jag gravid kommer hela min värld att rasa samman :/

pernillaa
0

hur har det gått?

Ha en bra dag! // Pernilla

Inaarah
0

Hur går det Emelie?
Du har ingen möjlighet att ta dig till sjukhuset kollektivt, med taxi eller liknande? Tror precis som de andra, att du behöver in snarast.
Skickar i alla fall några lyckönskningar, och hoppas allt löser sig väl.

Emelie-E
0

Det går bra. Magen har slutat att göra ont, jag mår inte illa och spyr längre, så allt känns helt okej..

Jag har haft det lite jobbigt runt mig, ny medicin, slutat äta, psykiskt och såna grejer. Så vet inte om det helt enkelt blev så att kroppen sa ifrån.

Nu är jag jättelugn och mår efter omständigheterna bra.

Inaarah
0

#16: Kan väl mycket väl varit så, att det var kroppens reaktion på det hela. Hoppas dock din situation blir bättre och att samma problem inte fortsätter spöka.

[Theriss]
0

Kanske var magkatarr, kanske förstoppning?
När man börjar/slutar med mediciner brukar kroppen bli lite galen.
Skönt att det är bättre =)