Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 9512 ggr
LitenPyssling
0

Kan inte svälja

Vet inte riktigt vad jag ska fråga efter detta men gör ett försök här.

Det är så att min pojkvän aldrig har klarat av att svälja någon form av tabletter oavsett storleken eller konsistens (mjuk/hård).
Spelar heller ingen roll om han försöker med vatten, juice, fil, yoghurt eller liknande. Han har testat att tugga maten tills den ska sväljas och kastat in tabletten innan han ska svälja, han rör då om i munnen så tabletten "försvinner" i maten och därmed inte känns (den gömmer sig typ, löses alltså inte upp).
Det fungerar heller inte, vetskapen att det är en tablett gör att han inte kan svälja. Han försöker med olika saker som ska underlätta sväljningen men inget fungerar. Det som blir är att han får den max ner i halva halsen och sen kommer den upp igen (spyr ej men den kommer tillbaka i munnen) och han blir alldeles röd i ansiktet, ögonen tåras och han kan bli svettig.

Han är ofta nära på att spy och har spytt någon enstaka gång, men då bara tabletten och det han svalde det med (försökte) så han spyr inte riktigt men allt kommer tillbaka och ut genom munnen.

Han säger att det är för att det känns som om den ska fastna, men han vet att han varje gång han äter sväljer tuggor som är 3 gånger större än tabletten och han vet att den inte fastnar.
Han har heller aldrig varit med om att den fastnat så vitt jag vet.

Vad kan han göra för att det ska bli bättre?
Vet att det är psykiskt, men någonting borde finnas?

Om det har något med saken att göra så är han 18 och har alltid haft det så här. Tycker så synd om honom när han sitter/står där och kämpar i flera minuter för att sedan få kasta tabletten eftersom han inte klarar det! Rynkar på näsan

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

artdesiu
0

Det finns ju tablettkross, en liten dosa man lägger tabletten i som krossar tabletten. Googla så hittar du säkert lite mer info.

viktoria91
0

Jag är likadan! För att få i mig en Ipren måste jag dela dne i MINST 6 delar, helst 8. Och det kan gå åt en 7dl vatten för att få ner det och ingen får se när jag tar tabletter. Krossar man det smakar det så illa så man spyr nästan så jag har lärt mig att leva med smärta.

Synd att dme inte kan komma på nåt att injencera då jag inte har något emot sprutor.

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, jo krossa har vi testat men de blir inte alls bra det heller tack vare smaken.
Kan han så tar han sådana där vattenlösliga men alla har inte sådana och då är det ju ett plus att kunna svälja tabletter någorlunda enkelt iaf.

Karmatarerskanise
0

#3 HAn måste säga till läkare som ordninerar ut medicinerna att han inte kan svälja tabletter, och kanske be om hjälp för det. Det går ju att bli av med sådana psykiska problem.

Cazzos
0

Om tabletten finns i brustablett så är det också ett alternativ.

Eller krossa tabletten med en matsked.

Tabletter med vätska i (t.ex. fiskoljetabletter) kanske man ska undvika och äta andra saker som fyller dessa vitaminbehov utan att behöva ta tabletter?

Karmatarerskanise
0

#5, läs #3

Cazzos
0

#6 Förlåt, jag läste inte igenom någon kommentar innan jag skrev min egna Tungan ute

[aammE]
0

Man bör dock vara medveten om att det inte är bra att krossa alla tabletter!

MP160
0

Jag hade samma problem… Jag lärde mig inte att svälja tabletter förens jag var 17 år. Fick panik och trodde jag skulle kvävas om jag bara hade en tablett i munnen. Jag började ta mini-piller, som bokstavligen var mini. Haha. Jag började med det där blanda pillret med tuggad mat och det funkade efter några dagar. Pillret var ju så jättelitet så även om man letade med tungan efter det så hittade man det inte. Efterhand fick jag modet att svälja det med typ oboy, sen vatten, sen kunde jag gå över på lite större piller när ingenting hände av det där lilla pillret. Det var inte lätt, men det funkade efter ett tag.

[nono39]
0

För mig med, när jag tar ipren så skär jag den i 2 bitar sen sväljer ;)

Fridaaaa
0

Jag är exakt likadan! Kan inte svälja någon tablett. Vet ej varför, går bara inte. Spelar ingen roll om jag vet att tabletten är där eller inte, hittar den ändå :/ går bara inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bamse 08
0

Samma med mig kan inte svälja en tablett (flårtableter som man sväljer) så jag får dela den i 2 bitar och ta något att äta sen lite vatten och sen kan jag svälja men sen efter en stund så får jag någon slaks känsla att den har fasnat i halsen på mig :/

What doesn't kill you makes you stronger.

Mitralis
0

Om du äter p-piller på 28 karta med sockerpiller så kanske din pojkvänn kan öva på dessa?

#12 Är det Fourtabletter som du menar? Finns det sådana som man ska svälja?

LitenPyssling
0

Tack för allas svar!

#13 Ja, jag äter en sådan där 28 karta, så han skulle kunna testa med de? Ska säga det till honom så får han testa!

Fridaaaa
0

#13 Jag äter såna, och jag kan inte svälja tabletter inte ens dem små, suttar på dem tills dem försvinner typ.
Tycker nte han ska testa det, då dem innehåller lite hormoner, fråga gynokolog eller liknande. först

Mitralis
0

#14 Det tycker jag att du ska göra Glad
Sockerpiller har ingen som helst effekt på kroppen utan är bara till för att kvinnan som äter en karta ska kunna få en rutin på tablettätandet. Det är därför du kan hoppa över att äta dessa utan att det gör någonting.

Bamse 08
0

#13 såna som stärker tänderna ja om det är flourtabbletter :) jag tar 2 olika sorter 1 som man ska låta  smälta på morgonen i munen och sen på eftermiddag tar jag en som man sväljer vilket jag tar på kvällen ;) så ja det finns men det får man recept belagd från tandläkaren , TS jag ber om ursäkt för lite ot i tråden

Falurven
0

Skrev ett svar här förut men det publicerades visst inte…

Men jag har samma problem! Hade en massa kikhosta när jag var liten och resultatet av det är en väldigt "gropig" hals? Vet inte riktigt, men när jag äter små piller så fastnar dom ALLTID!

Värst var det då ett piller fastnade precis vid en kväljningspunkt så att jag inte kunde sluta spy….

Eftersom jag äter p-piller var jag illa tvungen att hitta ett sätt att svälja dessa små jäklar. Har därför börjat stoppa in pillret i antingen en korvbit, en vindruva eller liknande. Sen sväljer man den biten hel, utan att tugga.

Det funkar för mig! Men om det är så att problemet sitter "i huvudet" så kanske det blir lite svårare.

Mvh Nathalie

hus-musen
0

Faktiskt så är det bara att öva, det sitter i huvudet. Jag gillar inte tabletter som är sådär "torra" utan föredrar dem med halt skal och massor av vatten. Tycker att de fastnar annars. Men å andra sidan så tuggar jag även mat väldigt noga och ändå så fastnar det ibland.

Qui dormit, non peccat

Fridaaaa
0

#19 Jag har övat, men går inte, spelar ingen roll hur små tabletterna är.

Mitralis
0

Nu finns det en produkt som dragerar tabletterna så att de blir lättare att svälja Glad

Karmatarerskanise
0

#21 Jag såg det på apoteket. Jättebra om det är så att tabletterna fastnar, men sitter det bara i huvudet på en så kanske det inte hjälper vidare mycket.

Mitralis
0

#22 Så är det ju. Men om man hajpar drageringen lite och säjer att tabletten omöjligt kan fastna om man gör så så kanske det mentala släpper lite grann också. Det blir ju även lite pyssel med det hela som gör att personen kanske känner att den har mer kontroll över situationen och på så sätt kan slappna av lite Glad

Karmatarerskanise
0

#23 Sant Glad

Kalendula
0

Sväljsvårigheter går att bota med hypnos!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

LitenPyssling
0

#16 Okej! =)

Men eftersom att det sitter i huvudet på honom, vad kan jag som flickvän göra? Eller krävs det experthjälp?

Fridaaaa
0

#25 Jag tror inte ens på hypnos så :)

#26 Finns inte mkt du kan göra, upp till honom själv!
Men ge inte sockerpiller som någon föreslog, jag äter neoveletta 28 som du och min gyn sa att dem innehåller lite sånt som är i de vanliga pillrena.

Karmatarerskanise
0

#27 Då har din gyn fel. Läser man bipackssedeln står det såhär: "Neovletta 28 är ett p-piller av kombinationstyp som innehåller låga mängder av två olika
kvinnliga könshormoner. Neovletta 28 består av 21 tabletter med aktiva innehållsämnen och 7
hormonfria tabletter (sista raden på tablettkartan)"

Mer om dessa kan du läsa här.

Kalendula
0

Bäst är väl ändå att han tar kontakt med sjukvården, så får dom utreda vad som är fel Flört

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

LitenPyssling
0

#29 Jo, men OM det finns något jag kan göra?
Han tar tyvärr inte kontakt i första taget =/

Karmatarerskanise
0

#30 Har ingen erfarenhet av "svårtattsväljatablettersyndrom"
Men kanske kan det fungera med sockerpillerna och positiva ord från din sida Glad

LitenPyssling
0

#31 Jag får nog fortsätta med mina positiva och lugnande ord och så får vi ge oss in på pillren, han verkade väldigt positivt inställd på pillren så det är bra! =)

Karmatarerskanise
0

#32 Lycka till, och skam den som ger sig Glad Berätta gärna om ni gör framsteg.

LitenPyssling
0

#33 Ska göra det! =)

Kalendula
0

Men då har han ju gjort sitt val, det finns nog inget speciellt du kan göra egentligen. Mer är att putta på att han kan klara det själv. Skrattande

LitenPyssling
0

#35 Hehe, jo. Ska se nu hur det går för honom om han verkligen tar ett eller inte =)

Fridaaaa
0

Hoppas han lyckas bättre än jag med att börja kunna svälja tabletter :)

Tina-A
0

Jag kunde inte heller svälja tabletter förut. Försökte svälja med mat och sånt och det funkade ibland.

Det som funkar nu är att ta vatten i munnen först. De flesta stoppar ju in tabletten i munnen och dricker sen vatten och sväljer, men det går ju inte!

Jag tar munnen proppfull med vatten (nästan så kinderna står ut du vet), pillar in tabletten mellan läpparna utan att spilla något vatten och sen sväljer snabbt. Tabletten flytar runt i den stora mängden vatten och nuddar aldrig tungan. Det är det enda som funkat för mig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Karmatarerskanise
0

Lite OT, men jag kan svälja 4-5 stora tabletter samtidigt utan problem.
Tungan ute

LitenPyssling
0

#38 Okej, han kanske ska testa det! =)

#39 Hehe, ja jag har heller inga problem med det =P

[Laauraa]
0

Ett tips är att krossa tabletten, lägga den på en matsked(eller kanske till och med en tesked) hälla på några klickar fil/yogurt och blanda runt lite, sedan bara in i munnen och svälja! Ta så mycket yogurt som du kan svälja på en gång, så slipper man spara det i munnen och känna smaken från tabletten..

LitenPyssling
0

#41 Han kan inte för smaken =/

Fridaaaa
0

#42 Han får hålla för näsan då, då smakar det inte lika mkt :=) Elle dricka diret efter.

LitenPyssling
0

#43 Det har aldrig fungerat för varken mig eller honom.
Förstår inte hur det kan ta bort/minska smaken, fungerar aldrig för mig så då är det ju inte så konstig man inte fattar xD

Fridaaaa
0

#44 Nej det är klart :) Ibland fungerar det för mig ibland inte :)

mongu
0

Alla tabletter får inte krossas då blir inte effekten riktig.

Testa att ta tabletterna med t.ex. fil, äpplemos eller liknande. Kräm osv. Det brukar gå bra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LitenPyssling
0

#46 Funkar inte det heller =/
Han ska vara 100% omedveten om att det finns en tablett där, men då riskerar han att tugga på den och då blir det inte heller bra.
Vet han eller är han osäker så är det totalstopp. =/

Bamse 08
0

#47 men om du gör mat till exempel så kan du ju stoppa tabbleten i maten och servera på talriken så kanske han inte märkerTungan ute

mongu
0

Det låter som han behöver hjälp med detta för nån gång blir det ju troligen aktuellt med nån form av medicin. Allt går inte att få som sprutor eller som suppar eller flytande.

Kanske läge att försöka få honom till nån som kan behandla med KBT

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LitenPyssling
0

#48 KBT, vad är det för något?

viktoria91
0

#50 Kognetiv beteende terapi.

MajaL
0

Undrar om man inte kan lösa alla tabletter i vatten egentligen. Har ni kollatupp det. Brukar man inte göra så till små barn?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Mitralis
0

#52 Men om han inte klarar av smaken av krossade tabletter i mat så tror jag inte att det hjälper att få smaken ren i vatten.

MajaL
0

Tänker att skillnaden kanske inte är så stor från andra som ska lösas i vatten.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

#52 Nej ,man kan inte lösa alla tabletter i vatten av samma anledning som man inte kan krossa alla tabletter. Vissa tabletter löses upp långsamt i magen, för enm längre verkan.

MajaL
0

#55 Aha.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Mitralis
0

TS, har din pojkvänn provat något sockerpiller än? Skrattande

LitenPyssling
0

#57 Haha, näe, han har inte vågat ännu.
Men jag tänker inte tvinga honom, han får testa när han känner sig redo =). Han måste ju vara bekväm i situationen själv också =)