Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 10646 ggr
pernillaa
2009-09-24 18:40
0

Enkät

Hej

Tänkte kolla med er hur er menscykel fungerar ungefär. Svara gärna på de här frågorna. =)

Kram

#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden?

#2: Märker du när du har ägglossning och isf hur?

#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?

#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?

#5: Blöder du mycket?

#6: Använder du bindor, tamponger eller menskopp?

#7: Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle?

#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?

#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?

#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?

#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?

#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst?

#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?

#14: Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad?

#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?

#16: Slutligen, när hade du din menstruationsdebut?

Har jag glömt någonting är det bara att ni skriver någonting som övrigt.

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

[Fiction]
2009-09-24 20:15
0

Regelbunden.

Ja, jag märker det genom att det hugger till i äggstocken ett par sekunder. Smärtan försvinner snabbt.

#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?

Nej, inte alls. Enda gångerna jag har haft det, är om jag har bytt preventivmedel och joxat.

#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?

Den brukar starta ganska rakt av, fast är alltid lite mindre i början. Är som mest i mitten och sen mot slutet är det mest skvättar.

Normalt, tror jag. Vad nu det är. När jag använde tampong - kör på menskopp numera - använde jag dock den största tampongen.

Enbart menskopp numera. Tidigare använde jag tamponger.

En ask tamponger.

#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?

Jag har haft när jag var yngre, men det berodde nog främst på att jag var vegan och åt väldigt dåligt under den perioden. Äter dock järntillskott sedan mga år tillbaka, i form av Multivitamineral från Apoteket.

#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?

Jag har inte fött barn. Blev dock gravis när jag var 19 och gjorde en medicinsk abort. Mensen har inte förändrats alls.

#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?

Nej, inte sedan jag började med större tamponger eller menskopp.

#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?

Jag hör till de lyckliga som aldrig har haft en mensvärk i hela mitt liv.

#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst?

Nej, det tror jag inte. Har problem med humörsvängningar, dock inget som kan relateras till menstruation eller hormoner på det viset.

#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?

Nej, jag upplever ingen skillnad på kroppen.

Nej, det tycker jag inte.

#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?

Jag använder inget preventivmedel för tillfället, eftersom jag inte hittat ngt som fungerar bra för mig. Får svåra biverkningar av allt jag har testat hittills (vilket är det mesta).

När jag var 11.

Destany
2009-09-24 21:26
0

regelbunden

jag får ont i magen

nej aldrig haft

småblödning med värsta blödningen dag 2

ibland ibland inte

tamponger o binda

1 ask tamponger

Har kroniskt lågt hb värde men e så van nu så kroppen fungerar normalt ändå

nej

använder tampong o binda på natten

Ja blir jätte illamående i början av mensen o ont i rygg mage o handleder. 1 ibumentin 2 panodil o ibland värmedyna

i början o slutet e pms värst jag gråter o blir lätt rörd men även mer arg då.

ja känner mig som en michellingubbe

nja inte deprimerad kanske men saker som jag normalt kan hantera blir större o jobbigare

nej

9.5 år

Destany
2009-09-24 21:26
0

dubbelsvar

Musiken
2009-09-24 21:39
0

Regelbunden nar jag inte ater mini-piller

Na, inte direkt..

Inte nar jag inte ater mini-piller, men nu nar jag ater dem sa far jag mellanblodningar sa fort jag ar mer an 20 minuter sen med pillret. Blodmangden varierar med hur sent pillret ar taget.

En halv dags "mjukstart", och sen oppnas syndafallet.

Bloder nog ganska normalt tror jag.

Tamponger.

1-2

Inte vad jag vet.

Nej.

I borjan av mensen ja. Anvander da storsta storleken och byter tampong det forsta jag gor innan jag gar och lagger mig och nar jag vaknar. Ibland sover jag aven med trosskydd.

Ja, men inte sa att det paverkar min vardag. Brukar be pojkvannen om massage och kramar sa mar man lite battre sen :P

Ja. Blir otroligt lattretlig, overkanslig och allmant nere for allt. Har inget som hjalper tyvarr. Och den ar varst dagen innan mens och de forsta tva dagarna av mensen.

Ja, och nej ingen metod dar heller tyvarr.

Ja.

Minipiller. Har haft det i snart tva ar. Anvander det endast for att inte bli gravid. Har antligen hittat ett piller som inte paverkar min mens allt for negativt. Har nu ingen mens annat an om jag tar ett piller sent.

Nagra manader innan jag skulle fylla 12.

Chestnut
2009-09-24 22:16
0

Periodvis är den stabil i en 29-30 dagars cykel men i vissa perioder kan det gå allt från 10-40 dagar mellan mensen..

Ökade flytningar, värk, mag-tarm problem

Har hänt någon enstaka gång. Var inte sådär jätte mycket, betydligt mindre än en vanlig mens.

Småblödningar i något dygn sedan kommer en störtflod som håller i sig ett antal dagar..

Jag uppfattar det som att jag blöder ganska mycket, ja.

Bindor och tamponger

Efter som jag och min mamma+syster brukar ha mens samtidigt är det lite svårt att uppskatta. Men jag är absolut den som det går åt mest till. Kanske ett paket tjocka bindor + ett paket supertamponger + ett antal vanliga bindor per gång åt mig?

Har kollat järnvärdet en gång, det var jättebra då. Äter dock vitamineral som kosttillskott.

Inga barn

Blöder ofta igenom. Använder den tjockaste bindan jag lyckats hitta och har ett badlakan under "gumpen" när jag sover.

Har kraftig mensvärk dag 2-4. Tar Alvedon och ibland Citodon mot knäsmärtor, tar inget extra mot mensvärken. Blir lättare illamående av citodonet under mensen.

Har PMS som börjar 3-4 dagar innan och håller i sig under hela mensen. Yttrar sig i form av ökade flytningar, lättirriterad, ingen mättnadskänsla, sötsug, kraftig diarré

Samalr på mig en del vätska, har inte hittat något som hjälper mot det.

Ibland

Inget preventivmedel

Tror att jag var runt 13-14 år

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2009-09-24 22:59
0

Regelbunden

jag märker det med ömmande mage,stel rygg och illamående

nej men det har hänt nån enstaka gång sen mensen började.

1:a dagen rättså lugn, 2 och 3 full fart och sen blir de mindre och mindre

Allting är relativt, blöder väldigt mycket i ca 2 dagar.

just nu menskopp, är less på tamponger

det har jag typ glömt iomed att jag har menskopp.. men kanske 15 tamponger och några bindor?

nej inte vad jag vet

nej

ja. då använder jag binda och menskopp

har kraftig mensvärk finns inget som hjälper förutom vila och värme.

nja inte direkt. kan bli lite deppig ibland

ja litegrand, enda man kan göra är att vänta. alternativt dricka vätskedrivande

ja det kan det

jag har p-ring, den ger mig en kortare menscykel. använder den för att inte bli med barn.

strax innan jag fyllde 12 år

Qui dormit, non peccat

StickyKitten
2009-09-25 00:36
0

#1: Oregelbunden.

#2: Ja, jag blir extra pilsk vid ägglossning.

#3: Ja, varje menscykel. Kommer 2 veckor efter mensen, varar 2-3 dagar med lätta bruna, geggiga blödningar. Har haft det sedan 14-årsåldern.

#4: Den börjar ganska långsamt på morgonen med mensvärk och lätta stänk, ökar och når sin topp dagen efter och minskar sedan.

#5: Blöder inte så värst mycket.

#6: Bindor och toapapper.

#7: Kanske 2-3 bindor. Jag trycker ner en del toapapper också/istället eftersom det suger upp bättre (och bildar inga sjöar), detta byter jag ofta, men bindan förblir oblodig.

#8: Nej, inga problem med järnet.

#9: Nej, inga barn/graviditet.

#10: Nej, inte problem, men det händer ibland att man blöder igenom. Undviker det genom att trycka ner så mkt toapapper jag kan typ.

#11: Nej, men det händer. Då brukar jag ta en ipren,  värma med värmedyna eller banka lätt på magen för att få vibrationer, eller lägga en vibrerande dildo mot magen.Glad Jag blir illamående under värken.

#12: Nej, inte problem med pms.

#13: Nja, kanske lite vätska.

#14: Nej, jag blir bara grinig eller känslor.

#15: Kondom, påverkar inte alls.

#16: Några månader innan jag skulele fylla 12.

Gerbilflicka
2009-09-25 00:41
0

Relativt regelbunden

Extra sugen pa sex. :)

Nej, har aldrig haft.

Lite dag 1, sen mer dag 2-3 och sen avtar det.

Absolut inte

Tamponger

Det vet jag faktiskt inte, kanske en pack tamponger?

Nej

Aldrig varit gravid

Nej, jag bloder mycket mindre pa natterna.

Ja, en varm vetekudde och smartstillande hjalper lite. Fick mindre problem nar jag hade p-piller dock.

Inte regelbundet, men ilsken och chokladsugen blir jag ibland nagot helt galet!

JA! Har inget som hjalper mot det… :( Ar bara pluffsig tills det gar over, hatar det.

Nej

Hade p-piller tills nyligen, men slutade eftersom jag madde valdigt daligt av dem. Hade det i over ett ar… bortkastad tid kanner jag nu. Fick mer regelbunden mens av det dock.

**#16: Slutligen, när hade du din menstruationsdebut?
**Exakt 1 manad efter att jag fyllde 11 ar.

Cindy
2009-09-25 00:56
0

Jag får hoppa denna eftersom jag inte haft mens på ca 10 år, bortsett från nån enstaka blödning. Kortfattat så är mens helvetet på jorden för mig i alla avseenden - ont så jag svimmar, humör som en äkta djävul.

Mensdebuten var dock 12 år.

Vänliga hälsningar
Cindy

pernillaa
2009-09-25 11:46
0

Detta är rätt intressant, att folk använder ca ett paket tamponger/ menstillfälle i genomsnitt än så länge. Jag själv gör av med ca 4 askar tamponger/menstillfälle och blöder igenomi princip varje natt. Måste sätta larmet 4 ggr / natt och sover med en handduk bredvid sängen att sätta mellan benen för att inte bloda ner överallt när jag rusar till toaletten för det bara forsar när jag ställer mig upp trots att jag har en tampong i. Ligger stora pölar på golvet. Visste att jag var en storblödare men inte att det var sån stor skillnad. Ska svara på enkäten när jag har mer tid.

Saga85
2009-09-25 18:15
0

#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden? - Den är hyffsat regelbunden. Har ingen riktig koll.

#2: Märker du när du har ägglossning och isf hur? - Nej

#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång? - Nej

#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis? - Väldigt försiktigt. Märker först av det genom att det börjar komma lite värk, och sedan lite blod.

#5: Blöder du mycket? - Nja, sådär. Ett par dagar i mitten är det ganska mycket, men aldrig så att jag behöver dubbla skydd eller blöder igenom.

#6: Använder du bindor, tamponger eller menskopp? - Oftast tampong, men även bindor (på natten samt då jag har svår värk när det är dags att byta).

#7: Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle? - Oj, jag har faktiskt ingen aning…har en stor påse fylld med tamponger.

#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott? - Nej.

#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur? - Nej

#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant? - Nej, tvärtom. Jag blöder så gott som inget under nätterna. Tampong/binda har max någon droppe på morgonen, oftast inget.

#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen? - Ja, värken har dessutom blivit värre de senaste åren. Tack och lov är det bara andra dagen den är så att inget hjälper. Tar 2x400 mg Ibumetin och ligger med vetekudde på magen, det brukar mildra en del.

#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst? - Nej

#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det? - Brukar bli lite svullen, men gör inget mot det.

#14: Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad? - Det är jag redan (medicinerad mot), men märker inte av att jag känner mig sämre runt mens. Möjligtvis kan jag vara lite mer lättstött dagen innan jag får mens.

#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens? - Nej, men jag funderar på det. När jag som yngre gick på p-piller slapp jag mensvärk.

#16: Slutligen, när hade du din menstruationsdebut? 11-12 år.

AnneN
2009-09-25 18:21
0

Regelbunden

Märker det inte alls

Nix

Börjar med väldigt lite ett par dagar och sedan väldigt mycket ett par dagar för att sedan avsluta med väldigt lite

Ett par dagar blöder jag massor men inte hela perioden

Bindor

En förpackning räcker till ungefär 2 perioder

Ja ibland får jag problem med det, men det löser jag genom att äta järnrik mat

Nix

Bara om jag har en binda som sitter dåligt, det löser jag genom att bara köpa bindor som sitter bra

Ja jag kan ibland få kraftig mensvärk och det enda som hjälper för att lindra är choklad med hög kakaohalt (vet ej varför men det funkar för mig)

PMS är väl sånt som ska vara före mensen (Pre betyder ju före) och nej jag brukar inte ha det, men nu senast jag skulle få mens så har jag för första gången i mitt liv haft något som kan ha berott på PMS, och det var dåligt humör i 1 vecka innan mensen.

Ja jag sväller upp lite under mensen, är dock inget jag bekymrar mig för då det försvinner direkt efter.

Brukar inte göra det

Åt p-piller i ca 12 år men blev less på att proppa kroppen full med hormoner och fick dessutom en del andra problem av dem så nu har jag varit utan snart 1 år.

Ett par månader före jag skulle fylla 13 år

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cindy
2009-09-25 18:54
0

#10 Snart kommer jag och slår in din dörr och släpar dig iväg till en duktig endometrios-gynekolog myself om du inte kommer iväg snart! Du ska inte behöva må som du gör vännen!

Vänliga hälsningar
Cindy

ChristineL
2009-09-25 20:00
0

#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden?Har ingen mens alls tack vare p-stav, innan p-stav hade jag regelbunden men tack vare p-piller, innan p-piller var det mycket oregelbundet.

Ja, jag vill äta hela tiden, järna fett och choklad.

#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?Nej.

#4: **Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?
**Rakt av, men inte jättemycket under p-pillerperioden.

#5: **Blöder du mycket?
**Innan p-piller ja, med p-piller nej.

#6: **Använder du bindor, tamponger eller menskopp?
**Mest bindor.

#7: **Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle?
**Minns inte.

#8: **Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?
**Nej.

#9: **Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?
**Nej.

#10: **Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?
**Inte med p-piller iaf, litegrann innan…

#11: **Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?
**Ja, det hade jag tidigare, ont i magen och brukade läggavarm vetakudde på magen. Inget illamående.

#12: **Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst?
**Inte PMS som i humörsvägningar, bara ätaätaäta :P

#13: **Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?
**Inte som jag har tänkt på…

#14: **Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad?
**Inte mycket tror jag.

#15: **Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?
**Som sagt p-stav, har haft i dryga tre år och precis bytt till en ny, fubngerar hur bra som helst! Använder den som preventivmedel, att jag blev mensfri kom på köpet :P

Maria
2009-09-26 23:18
0

#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden? Regelbunden förutom de två sista gångerna. Jag är 47 år.

#2: Märker du när du har ägglossning och isf hur? Jag känner mig olustig och får huvudvärk. Märker även av en viss slemavsöndring.

#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång? Aldrig.

#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis? Småblödning som ökar och sedan avtar efter några dagar.

#5: Blöder du mycket? Olika gånger.

#6: Använder du bindor, tamponger eller menskopp? Tamponger och bindor.

#7: Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle? 1-2 dubbelpack OB.

#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott? Har alltid haft lågt HB och äter inälvsmat och emellanåt tillskott från Hälskostaffärer.

#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur? Min menstration har inte förändrats.

#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant? Dubbla bindor som jag lägger "omlott"

#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen? Ingen mensnvärk i den betydelsen utan migränanfall istället med kräkningar.

#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst? Blir allmänt grinig men har ingen behandling mot detta.

#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det? Ja, köper vätskedrivande på Hälsokotbutk.

#14: Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad? Självklart men det varar ju inte så länge så att man kan kalla det för "deprimerad" (som faktiskt är en sjukdom)

#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens? Använder inget preventivmedel.

#16: Slutligen, när hade du din menstruationsdebut? Jag var 11 år.

/Maria

pernillaa
2009-09-27 21:51
0

Jag har glömt en väsentlig fråga så jag kompletterar det nu då så får ni svara ni som ser den.

#17: Hur länge varar din mens vanligtvis? Är det samma varje gång?

AnneN
2009-09-27 21:59
0

Ca 1 vecka, ibland 6 dagar upp till 9 dagar som längst. Har dock varit med om såkallade hormonrubbningar då jag haft mens över 3 veckor i sträck (inte roligt kan jag meddela)

_**/Mvh Anne

Saga85
2009-09-27 22:03
0

#17 Hur länge varar din mens? - Knappt en vecka. 3-4 dagar, sedan uppehåll någon dag, sedan 1-2 dagar.

pernillaa
2009-09-27 22:25
0

Epicindy: Jo jag ska, har så mycket att ta itu med utöver det också vad det gäller kroppen.

Vet inte vad jag ska säga när jag ringer bara. Obestämd

Känns alltid som att jag överdriver med allt och känner efter för mycket. Och hur ska dom kunna veta säkert?

Här kommer mina svar på frågorna i alla fall.

Oregelbunden för det mesta, har inte brytt mig om att hålla koll senaste tiden för den har aldrig varit regelbunden. Men nu när jag börjar tänka efter så kanske den inte är så oregelbunden längre ändå.

Jo ibland hugger det till nå hemskt i magen men eftersom jag inte har koll på min menscykel för att den är oregelbunden så vet jag inte när min ägglossning brukar vara. men jag tippar på att det är det som det handlar om när det hugger till sådär hemskt och jag har mycket "elastiska"(ursäkta ordvalet) flytningar. Och dom är verkligen rikliga. När jag går på toan periodvis så bara hänger det en genomskinlig sträng på 1-1½ dm. Är det normalt?

Ja jag har mellanblödningar varje månad. Vet inte när under menscykeln men, ja i princip när som helst. Efter mens kan jag blöda skvättar då och då upp till två veckor efteråt och likaså två veckor före mens så det är väldigt olika. Men jag tror int att det har gått en enda gång då det inte har varit någon typ av mellanblödningar.

Ja min mens är så knäpp så jag vet egentligen inte riktigt när den har slutat och när den har börjat. Men ska jag säge någonting så är det väl att det börjar med mellanblödningar som sen övergår till konstanta blödningar med möjligtvis något uppe¨åll då och då som sen tilltar och blir kraftigare. Och det slutar på samma sätt fast reverse.

Ja tydligen gör jag det, när jag börjar jämföra med andra. Jättemycket.

Tamponger, men har funderingar på att övergå till menskopp.

Ja det är mellan 4-5 förpackningar med tamponger. Dom största, de gröna förpackningarna.

Jag har haft extremt lågt blodvärde. låg som lägst på 72,5 och det ska ligga på kring 115 minst om jag minns rätt. Fick järnsprutor förra året och börjar känna mig sådär ofantligt trött igen så jag tror det är dags för järnsprutor igen. har försökt med järntillskott av alla de slag men jag spyr av allt som måste via magen och bara ändring av kosten räcker inte.

Jo jag fick barn för 3 år sedan. Jag vet inte hur mensen har förändrats eftersom jag bytt preventivmedel efter det och även provat en hel hög olika innan så det har aldrig varit någonting regelbundet eller någonting att jämföra med.

Ja i princip varje natt som jag har mens, blöder jag igenom. Måste upp 2-5 ggr/natt för att byta tampong vanligtvis. Brukar försöka att om möjligt strunta i att ställa väckarklockan så jag sover med en handduk bredvid sängen att sätta mellan benen när jag vaknar och måste kuta. Hellre det än en väckarklocka för då är risken att jag inte somnar om. Kan blöda igenom upp till 4 ggr /natt och utan handduken där så blir det pölar på golvet att städa upp på natten. Kan ju ha binda för säkerhets skull visserligen men då kliar jag ihjäl mig av den och sover ingenting ändå så….ja. Hade en period efter förlossningen, såna där som gamlingar har på madrassen, man breder ut dom under lakanet ifall man kissar på sig. Oj vad gläjde jag hade av dom där. Har handdukar nu.

Jag har alltid haft kraftig mensvärk. Tar 2*400 mg alvedon då och då, varma duschar och lånar riskudde/värmedyna av pojkvännen. Har inte mått illa förrän nu på sistone. Eller, har egentligen inte mått så illa, snarare plötsliga kväljningskänslor.

Ja nu var det någon här som sa att det bara gäller före mensen så jag kan har missuppfattat det där. Men ja, ibland. Främst är det u före mensen men även under ibland.

Ja alltid. En hel del. Ser ut som en ballong jämt. Finns ju vätskedrivande tabletter att köpa men jag gör ingenting åt det, vänta ut bara.

Ja jag vet att jag är deprimerad, har diagnosen, men under mens är allt mer bäcksvart än vanligt.

Jag har en kopparspiral. Andra försöket med den. Den första kände jag av för mycket före grav. Har den både för att minska mensen och som preventivmedel.

Jag har inget som helst minne av när det var. Jo förresten, det kan ha varit i sjunde klass, minns inte hur gammal man är då.

Den kan vara allt mellan 6 dagar och upp till 14 dagar.

När jag övergick till p-ring för en period så blödde jag först 26 dagar i sträck, var utan mens i 4 dagar tror jag och blödde sen 13 dagar till. Jippiiiie. Då vaaaar jag less.

Callisto
2009-09-27 23:18
0

#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden?

Håller inte så mycket koll, men ganska regelbunden. Jag känner liksom på mig när det är dags och ungefär då brukar den komma

#2: Märker du när du har ägglossning och isf hur?

Nej

#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?

Nej

#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?

Själva blödandet sätter igång direkt med full fräs

#5: Blöder du mycket?

Ja, de två första dagarna. Efter det är det inte alls mycket

#6: Använder du bindor, tamponger eller menskopp?

Främst tampong men också bindor

#7: Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle?

Det vet jag inte, vi köper i storpack så jag brukar inte tänka på hur många som går åt. Bindor, kanske två eller tre

#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?

Jag har inte märkt av några problem men jag har ju inte kolla upp det heller så.

#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?

Nej jag har aldrig varit gravid

#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?

Nej

#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?

Jag har ganska kraftig mensvärk. Jag käkar dubbeldos av naproxen och det brukar funka för mig, om jag tar tabletterna i tid. Har värken redan kommit igång är det svårt att lindra den. Tabletter hjälper inte så mycket längre utan jag brukar springa omkring med vetekudde.

#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst?

Ja, jag har PMS innan själva mensen kommer. PMS gör mig överkänslig. Jag blir lätt irriterad och brukar gråta mycket. Det varar högst ett par dagar och eftersom jag vet vad det är, när jag kan vänta mig att det kommer och hur det yttrar sig är det inte ett så stort problem. Jag stannar hemma och går och lägger mig tidigt och vet att det kommer vara förbi snart. 

#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?

Jag brukar svälla en del ja. Jag brukar inte försöka göra något åt det heller, det försvinner snart igen

#14: Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad?

Nej. PMSen orsakar helt klart ett par mörka dagar men jag skulle inte kalla det deprimerad

#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?

Just nu använder jag bara kondomer. Preventivmedel med hormoner fungerar inte för mig. Det rubbar hela mitt psyke och jag blir en helt annan, väldigt otrevlig människa

#16: Slutligen, när hade du din menstruationsdebut?

Sommarlovet mellan femman och sexan tror jag. Alltså 12 år

#17 Hur länge varar din mens vanligtvis? Är det samma varje gång?

5-6 dagar. Ja det är inom det intervallet varje gång.

Har jag glömt någonting är det bara att ni skriver någonting som övrigt.

Övrigt kan väl vara att jag brukar få mycket finnar ganska precis innan mensen kommer och att jag, under de första 1-2 dagarna, är så svullen att det gör ont att sätta in tampongen.

Stephanie
2009-09-28 00:07
0

Mycket regelbundet vanligtvis

Jag kan få mensvärk mitt i månaden, antar att det kan vara ägglossningen. Annars vet jag faktiskt inte.

Nej, aldrig

Den väldigt snällt, kan upptäcka det när jag är i skolan t.ex. och klarar mig tills jag kommer hem, utan någon tampong/binda. Sen har jag väl mens i 4-5 dagar och sen minskar den.

Nej, väldigt lite.

Tampong vanligtvis, testat menskopp men behöver en annan modell/storlek

Svårt att säga hur många förpackningar, då det köps storpack av apotekets… Men jag kanske använder, 20 tamponger per gång? Byter oftast bara morgon/em/kväll i början, och sedan morgon/kväll.

Nja, har ätit järntillskott, men om det beror på mensen tvivlar jag på.

Nej, det har jag inte.

Nej, aldrig.

Jag skulle inte kalla den kraftig, mer irriterande ont, än smärtsamt ont. Brukar använda värmedyna. Ipren och liknande hjälper inte.

Humöret kan svänga som en berg- och dalbana. Gråter lätt.

Nope

Nja, inte speciellt under just mensen.

P-ring, verkar inte ha påverkat min mens, annat än att den kommer när jag tar ut ringen varje månad. Men inte ändrats i mängd eller liknande.

Minns ej, 13 kanske?

Den kan vara lite långdragen, men "riktig" mens 4-5 dagar.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cindy
2009-09-28 11:39
0

Pernillaa: Enkelt, du skriver ut det du just svarat på, hämtar lite listor från endometriosföreningen också och skickar in till gyn med ett personligt brev. Säg att du själv misstänker endometrios, men att du vill ha en utredning om vad det kan vara.

Det är inte så konstigt att du har så låga järnvärden om du blöder jämt, och resten av livet kommer bli lättare att hantera om du slipper vara trött jämt! Lycka till!

Vänliga hälsningar
Cindy

pernillaa
2009-09-28 12:19
0

#22: Du kanske är mer hemma på deras hemsida, var in där själv och kikade men hittade dom inte och har sånna problem med koncentrationen och orken just nu. Tror du att du ids, snälla rara, gå in där, kopiera länken/länkarna och lägga in här åt mig?! Då vore du världens gulligaste! =)

AnneN
2009-09-28 16:07
0

#23 Dessa hittade jag via http://www.endometriosforeningen.com/ var det det du var ute efter?

Inför första gynbesöket

Smärtdagbok

Smärtanalys

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
2009-09-28 16:10
0

**#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden?
**Regelbunden

**#2: Märker du när du har ägglossning och isf hur?
**Nej det brukar jag inte göra

**#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?
**Nej aldrig haft det tror jag

**#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?
**LIte i början, ökar efter en dag

**#5: Blöder du mycket?
**Inte ovanligt mycket tycker jag

**#6: Använder du bindor, tamponger eller menskopp?
**Bindor

**#7: Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle?
**Mellan 1-1½

**#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?
**Nej

**#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?
**Nej

**#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?
**Nej det händer väldigt sällan

**#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?
**Första dagarna är den ganska jobbig, men blivit bättre sen jag började med p-piller, då hade jag riktigt ont alla dagar. Nu hjälper värme bra mot den.

**#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst?
**Humöret svänger väl en del, kan gå från jätteglad till jätteledsen. Men stör mig inte så mycket på det, det varar inte så länge.

**#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?
**Nej

**#14: Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad?
**Nej inte så illa

**#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?
**Har p-piller, skaffade det pga mensvärk och preventivmedel. Det har mildrat mensvärken och gjort mensen mer regelbunden.

**Hm, minns inte exakt, runt 9-10 kanske.

pernillaa
2009-09-28 17:21
0

#24: Tack ska du ha. Det verkar vara rätt. Ska skriva ut dom och ta tag i det här. =)

HannaM
2009-09-28 17:22
0

*#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden?*

Hyffsat regelbunden, har inte riktigt hundra koll men den brukar dyka upp ungefär när jag börjar fundera på om det inte är dags snart.

*#2: Märker du när du har ägglossning och isf hur?*

Vet faktiskt inte, har inte märkt något direkt men letar inte heller efter tecken.

*#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?*

Nej det har jag aldrig haft.

*#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?*

Det är en liten förvarning men sen är det full fräs med vattenfallet på.

*#5: Blöder du mycket?*

Njae, mycket dom två första dagarna, då upplever jag det som ett problem men sen lugnar det ner sig rätt fort och blir betydligt mindre.

*#6: Använder du bindor, tamponger eller menskopp?*

Menskopp

*#7: Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle?*

Två bindor ungefär, kompletterar menskoppen med binda nattetid dom första dagarna.

*#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?*

Jepp jätteproblem, fick järntabletter utskrivna för ett tag sedan men min mage klarar odm inte så nu går jag runt och har lågt järnvärde, försöker äta spenat så gott det går.

*#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?*

Nej

*#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?*

Ja, använder jag bara menskopp blöder jag igenom dom två första nätterna så jag kompletterar med en binda och då brukar det gå utmärkt.

*#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?*

Vet inte vad som är kraftig men ont har jag. Så fort mensen börjar äter jag ibumetin och slutar inte förrän blödningarna avtagit, runt dag två eller tre. Annars värme och rörelse.

*#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst?*

Ja, jag har brutala problem, jag får finnar, blir känslig arg och sur.

*#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?*

Jess jag sväller, gör inget åt det.

*#14: Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad?*

Jag mår sämre framförallt udner veckan före mens. Är ju redan nere men det blir värre.

*#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?*

Nope, eller jo, kondom men det påverkar ju inte mensen direkt.

*#16: Slutligen, när hade du din menstruationsdebut?*

Tror jag var tretton,

Ehm.. ungefär fem-sju dagar men det är dom två tre första som är något att tala om, sen blir det bara lite på halvfart.

Cindy
2009-09-28 22:32
0

#24 & #26 Jepp det är dom! Lycka till Pernilla!

Vänliga hälsningar
Cindy

pernillaa
2009-09-28 22:42
0

Tack. =)

Tina-A
2009-09-30 00:04
0

Relativt regelbunden

Nej det brukar jag inte märka..

*#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?*

Nej. Det har hänt någon enstaka gång när jag bytte preventivmedel, men annars aldrig.

*#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?*

Första dagen blöder jag lite, 2 +3 dagen är det mer och sedan från dag 4 och frammåt trappas det ner.

När jag läser om folk som blöder igenom och sådär så skulle jag säga att jag inte alls blöder mycket. Blöder ju aldrig igenom och använder tamponger storlek normal.

Tamponger igen. Min menskopp har gått sönder :( Älskade den!

Max 1 paket.

*#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?*

Nej

*#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?*

Nej

*#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?*

Nej. Jag blöder nästan ingenting på natten så från dag 3 eller 4 kan jag vara utan mensskydd på natten och behöver endast dagtid.

*#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?*

Inte direkt

Lite bitter kan jag nog bli :)

*#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?*

Ja :(

Nej, mitt humör brukar inte påverkas

*#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?*

Minipiller. Hade p-piller förut och då var ju mensen helt regelbunden och jag kunde välja vilken dag jag ville ha min mens. Nu kommer den när den kommer.

Jag var 12

Ungefär 6 dagar

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SaraC
2009-09-30 22:04
0

Ja, äter p-piller så den kommer när jag vill.

Har ingen ägglossning, äter p-piller.

Nej, inte nu. Åt en annan sort p-piller tidigare och då hade jag jobbiga mellanblödningar, en av anledningarna till att jag böt sort.

Första dagen lite, sedan kommer det mer och mer för att sedan trappa ned runt 3-4 dagen och så försvinna.

Nej

Tamponger

Ungefär 2 paket tamponger

Nej

Varit gravid, ingen förändring

Nej, blöder mindre om nätterna.

Nej, ingenting alls knappt.

Nej

Nej

Nej

P-piller sedan åtta år. Som preventinmedel. Har inte påverkat mensen särskilt, den har blivit kortare.

Jag var 13 eller 14 år.

4-5 dagar

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aviendha
2009-09-30 22:58
0

**#1: Har du regelbunden mens eller oregelbunden?
**Högst oregelbunden numer, annars en 21dagars-cykel som diffar max några timmar (då utan preventivmedel)

**#2: Märker du när du har ägglossning och isf hur?
**Aldrig märkt.

**#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är det varje gång?
**Just nu är väl hela jag en enda mellanblödning som det känns.. Mycket är det aldrig, men det kan vara några dagar eller strödagar under veckor om det vill sig så. Väääldigt olika mao.

**#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis?
**Hugg i magen, lite blödningar i några timmar sen full fräs. Avtar näst sista dagen.

**#5: Blöder du mycket?
**Inte numer. Utan preventivmedel är det rätt så mycket.

**#6: Använder du bindor, tamponger eller menskopp?
**Vill ha menskopp, men spiraltrådarna jäklas och livmodertappens läge vid mens och spiral gör att den kan läcka ibland nu på slutet, så då blir det tamponger.

**#7: Hur många förpackningar bindor/ tamponger går det åt/menstillfälle?
**Bra fråga fler frågor. Köper storpack på apoteket, billigt och bra :)

**#8: Har du haft/brukar du ha problem med järnvärdet? om ja, äter du järntillskott? Om ja, vad för typ av tillskott?
**Inte konstaterat, är däremot konstant trött så kanske. Har inte kollat upp det.

**#9: Har du fött barn/varit gravid? Om ja, tycker du att din menstruation har förändrats någonting sen dess? Om ja, hur?
**Nej

**#10: Brukar du ha problem på nätterna på så vis att du lätt blöder igenom? Hur gör du för att undvika sådant?
**Nope, förr hade jag, men kompletterade med binda.

**#11: Brukar du ha kraftig mensvärk? Vad gör du som hjälper mot mensvärken? Brukar du bli illamående under mensen?
**Nja, inte alls så farlig nuförtiden. När jag var yngre och var preventivmedelslös var jag sängliggandes de två första dagarna pga smärta. Tog mig inte upp öht. Starka värktabletter, masage och massor med värme var de jag använde som lindrade lite.

**#12: Har du problem med PMS? Hur yttrar den sig? Har du någon metod som hjälper mot din PMS? Om ja, vad? När under mensen är din PMS som värst?
**Problem har jag väl inte, men jag kan bli lite extra blödig men det är oftast dagarna innan isf. Under är jag som vanligt.

**#13: Brukar du samla på dig vätska under menstruationen? Har du någon metod som hjälper mot det?
**Brösten sväller och ömmar. Men det går över. Ser till att ha en extra stödjande/tight bh på mig och tar det lugnt med dem :P

**#14: Kan humöret påverkas på så vis att du blir nästan deprimerad?
**Är ju deppad i normalfall så jag vet inte. Men jag tycker inte att jag blir värre, lite blödigare som sagt, lite mer ångest, men inget jätteproblem.

**#15: Har du något preventivmedel? Hur länge har du haft det? Har du det p.g.a. mensen, som preventivmedel eller både och? Hur har det påverkat din mens?
**Ja, hormonspiral sedan 4 år. Haft det för preventiv och för mensen eftersom inget annat fungerat (och uppenbarligen inte riktigt detta heller men men) Min mens har minskat i volym, men jag har mellanblödningar konstant, eller om det är mens :P Är aldrig riktigt säker utan kan inte lämna hemmet utan OB..

**VT i sexan. Kan jag va vart 11,5 år då? Höstbarn. Kanske 12,5? Därikring iaf.

**#17 Hur länge varar din mens? Samma varje gång?
**Nu är det så brutalt olika. Allt från två dagar till två veckor. Förr var det 6-8 dagar. Aldrig mer eller mindre.

Bergspuman
2009-10-10 17:50
0

Regelbunden, dock kan det "hoppa till" några dagar då och då

Märker det på sekretet från slidan, det är glasklart, segt och kan dras ut till långa strängar

Nej inga direkta mellanblödningar, men kan få några smådroppar ett par dagar runt ägglossningen

Startar med liten blodblandad flytning som sakta ökar på. Rent blod kommer det först andra dagen.

Ja det gör jag, mensen varar alltid 6-7 dagar och det brukar blöda rikligt ca 2 dagar.

Bindor, dock om jag t ex ska motionera eller träna brukar det bli en tampong under det tillfället.

Nästan en hel förpackning bindor.

Ja, har märkt att blod / järnvärdena påverkats ett par gånger, i vintras var järnbristen uttalad och jag har börjat med Hemofer från apoteket.

Nej

Nej, blöder inte som värst just nattetid

Ja, har alltid haft kraftiga smärtor. Blev en gång så dålig och hade så ont att jag både fick häftig diarré och rikliga kräkningar. Har idag en bra smärtmedicin som jag lärt ig dosera i tid, så att jag parerar värsta smärtan, har heller inte fullt så ont idag som förut. Men det händer fortfarande att medicinen inte riktigt biter och att jag kan få kallsvettas och ha skitont några timmar, då kan jag må illa.

Nej, inte så mycket, annat än att jag känner en viss olust i kroppen, lite halvgrinig kan jag också vara, men det är försumbart.

Ja, alltid! Det är för mig säkraste tecknet på att mensen är på väg. Brukr bli degig och uppsvälld i ansiktet och i ögonlocken, brukar se på armar och ben att "sovränder" inte försvinner med detsamma… Nej har ingen metod, biter ihop och väntar ut det hela… På fjärde eller femte dygnet brukar vätskan försvinna, brukar få springa och kissa otroligt mycket

Ja, absolut. Fast jag käkar ju antidepressiva redan pga egentlig depression så jag är jämnare i humöret numera.

Nej, har ingenting idag och inte haft på länge.

Jag var 13 år och 11 månader.

Bamse 08
2011-06-30 19:24
0

Oregelbunden

Ont i magen

#3: Brukar du ha mellanblödningar? Om ja, hur ofta/mycket och är detvarje gång?- Nej

#4: Hur startar din mens, rakt av med full fräs, småblödningar som ökar eller på annat vis? småblödningar som ökar

Nej inte så mycket

Bindor

max 1 packet

Nej

Nej

Jag blöder ingenting på nätterna

Jag får medel mensvärk, jag bruckar ha en vetekudde och äta lite gott under mensvärken.

Nej inte så värst problem med den:) mest humörsvängning och det får man bara be om ursäkt för de som man råkar bli arg påSkäms

Mer flytningar,

Ibland

Nej

10.5 år

Har bara haft den 2 gånger men det brukar hålla sig till 3 dagar

Tyckte att enkäten behöver puttas lite Skrattande

What doesn't kill you makes you stronger.

Namiko
2011-07-01 11:25
0

Har inte mens längre men när jag hade det var den för det mesta oregelbunden med 3 veckor - 3 månaders mellanrum, den var dock regelbunden i vissa perioder.

Märkte det aldrig.

Hade bara mellanblödningar efter jag satt i spiralen. Då började det som vanlig mens men minskade eftersom under några månader.

Den började rätt ordentligt men jag blödde inte fullt förrän dag 2.

Blödde inte överdrivet mycket, hade inga problem med att jag blödde igenom.

Jag använde tamponger då det kändes enklast och mest hygieniskt (det var innan menskopparna började dyka upp).

Det gick åt en liten förpackning med tamponger per gång.

Har aldrig haft problem med järnvärdet.

Har aldrig varit gravid.

Med rätt storlek på tampongerna blödde jag aldrig igenom.

Jag hade en rätt rejäl mensvärk som höll i sig i 12 timmar och nästan fick mig att svimma några gånger. Det enda som hjälpte mig var regelbunden motion och mängder med tigerbalsam på rygg och mage.

Jag hade mest problem med PMS när jag var i förhållanden, då försökte min hjärna alltid övertala mig om att min partner var otrogen, i övrigt så grät jag lättare åt saker och irriterade mig enormt mycket mer på min mamma. Det var som värst 2-3 dagar före mensen.

Nej, märkte aldrig någon skillnad.

Nej.

Har haft hormonspiral i snart 2½ år, skaffade den som preventivmedel (ville inte ha p-piller och ville gärna bli av med mensen), nu behöver jag inte preventivmedel längre men kommer att fortsätta med hormonspiral för att slippa mensen. Tack vare den har jag inte haft mens (och allt som hör till) på ungefär 2 år.

När jag var 15½

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[swiss]
2011-07-02 15:14
0

Regelbunden

Ja, det känns lite.

Nej

Smått, men ökar snabbt, värst första och andra dagen.

Normalt, men mer sedan p-pillerna.

Bindor, har börjat mer med tamponger också.

Har ingen större koll.

Tror att jag kan ha brist på det, har tänkt kolla upp det.

Nej

Nej, blöder inte igenom.

Ja, mår illa, får otroligt ont i magen och ryggen, värst är nog ryggen ändå. Tar alvedon eller panodil. Samt om jag tränar och rör mig mer dagarna före och under hela mensen så känns det mycket bättre och den försvinner snabbare.

Nej, har inga större problem med det vad jag vet.

Nja, tror inte det.

Nja, men blir (ännu) lättare ledsen.

P-piller nu, funkar bra, men mensen varar lite längre och känns lite mer tyvärr. Hade minipiller först, men det fungerade inte alls, ständig mens av dom.

14½ år