Hoppa över mensen
Hur länge är det okej att hoppa över mensen med hjälp av ppiller? Behöver man ha den över huvud taget?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror inte det är bra att samla på för mycket slemhinna och så som ändå byggs upp…jag vet ju att det finns dem som använder stav eller piller där det bara är gulkroppshormon i ….och många av dem får ingen mens eller mkt lite.
Isf är det bättre att använda något annat preventivmedel där mensen kan försvinna eller minska av sig själv. Du kan ju skjuta upp mensen ibland om den kommer olämpligt, tror det står i p-pillrenas bipacksedel hur mycket det är lämpligt att hoppa över mensen, hör med din barnmorska eller ungdomsmottagningen annars.
Det jag nu säger har jag fått från en mycket kunnig gynekolog, och jag har själv inte haft regelbunden mens på över ett årtionde med hjälp av p-piller och gulkroppshormonpiller. Jag är alltså säker på vad jag säger.
Att ha blödning varje månad när man tar p-piller är inget som kroppen kräver, utan något som p-pillertillverkarna designat med sockerpiller utifrån tron att alla kvinnor känner sig mer "naturliga" om de blöder regelbundet.
Man kan alltså "skjuta upp" mensen i princip hur länge man vill genom att skippa sockerpillren (förutsatt att det är p-piller av tredje generationens sort). Eftersom ägglossningen är stoppad av p-pillren så bygger kroppen inte upp en tjock slemhinna. Den lilla tunna slemhinna som finns kan kroppen välja att stöta ut i en blödning och då gör man ett uppehåll på en vecka med sina piller.
Ju längre tid man skjutit upp mensen, desto mer sällan brukar man få dessa blödningar eftersom slemhinnan som byggs upp i regel blir tunnare för varje gång. Somliga väljer dock att planera blödningen genom att göra ett uppehåll säg var tredje månad. Det kan vara en idé att göra så den första tiden, dvs gradvis öka tiden mellan blödningarna för att vänja kroppen samtidigt som man har kontroll.
Vänliga hälsningar
Cindy

#3 Tack! Det var något sådant jag har för mig att jag har hört innan, att det inte alls är nödvändigt att ha mens med ppiller i och med att den ändå är "konstgjord".
Jag har redan hoppat över den i tre månader och valde att ta mensen nu, vilket visade sig vara bra för där kom det ut en grej som troligtvis legat kvar sen jag var gravid ;S
Men då vet jag att det inte är farligt iaf och så får jag försöka vänja kroppen =)
Min barnmorska sa att inte hoppa över 3 menser i rad, om jag inte minns helt fel kunde man få en rätt stor blödning då.
#5 Det är ett grovt generaliserande. Mensen behöver inte alls bli större för att man skjutit upp den länge, man samlar liksom inte på sig massa slemhinna och blod. Men ja, den kan komma oplanerat. Jag har som sagt gått ÅR med "uppskjuten" mens utan problem.
Vänliga hälsningar
Cindy
När jag var hos sjukhuset i somras så sa han att det räckte med att jag fick mens var 3:e karta. Alltså 4 ggr per år :)

Nu har jag fått någon blödning, har inte haft någon sen jag skrev i inlägg #4. Men det har ju inte ens gått tre månader sedan dess?
Det är väldigt lite, bara lite blodblandade flytningar, men jag ska alltså ta ett uppehåll på en vecka nu med pillren?

#8 När man äter hormoner så kan man få mellanblödningar lite hur som, 3 månader, 3 veckor, 3 år osv. Din kropp tycker uppenbarligen att det är dags för en mellanblödning nu. Stress tex kan orsaka mellanblödningar osv.
Antingen fortsätter du äta pillren som vanligt tills du vill göra uppehåll eller så slutar du nu. Jag hade fortsatt som vanligt.
Qui dormit, non peccat
hur gör man så man får mindre mens / inte lika ofta!?!?!?!? 
jag använde nått piller som sköt upp mens men man fick bara ta det 14 dagar i rad och inte mer än 3 ggr per år..

Skjuta upp mensen -piller får du inte ta för ofta har jag oxå hört. Men det man kan göra när man äter p-piller är att strunta i att ha en blödningsvecka, och bara fortsätta på en ny karta.
Qui dormit, non peccat

#10 Jag äter vanliga ppiller (neovletta 28) och väljer helt enkelt att hoppa över mensen. När kartan är slut så börjar jag på en ny.
Det är väldigt skönt att man kan göra så.

karta ? :P
Det är viktigt att man "tömmer kroppen" så om man skjuter upp mensen en månad så bör man låta den komma månaden efter.
Man brukar säga det om p-sprutor också, för då man tar p-sprutor så får man ingen mens alls, därför rekommenderas man att inte ta p-sprutor i mer än 6-8 månader då kroppen inte mår bra av det. Dessutom är det 25-årsgräns på det nästan överallt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#14 Karta= plastförpakningen där pillerna ligger med en folie över sig.
#15 Tidigare var det säkert så, men med de nya p-pillerna så är det som #3 Skriver. Jag tror inte att någon skulle gå med på ett p-piller som man måste göra upphehåll med cirka en gång i halvåret och då gå utan hormoniellt skydd.
P-sprutan påverkar benmassan så den ges inte till kvinnor under 19-år annat än i undantagsfall. Det är alltså inte på grund av att man måste göra ett uppehåll som det är så. Källa:Vårdguiden

#15 Varför är det viktigt? Ingenting lagras i kropppen så mig veterligen finns ingen anledning till att ha mens om man inte vill det. Alla barnmorskor jag pratat med säger samma sak.
Man har inte några uppehåll med p-spruta vad jag vet, utan man tar den 4 gånger om år med 3 måndaders mellanrum. Anledningen till att man inte vill ge den till unga tjejer längre perioder är som mitralis skriver, den ökar risken för benskörhet när man blir äldre.
Qui dormit, non peccat
Nu äter jag inga p-piller men när jag gjorde det så tog jag själv reda på att man kunde hoppa över mensen så mycket man ville med de flesta p-piller (även mina) så det gjorde jag. Jag hade dock en del små mellanblödningar då och då och frågade därför min BM som sa att det var bra att släppa fram mensen var tredje månad. Efter att jag gjorde det så gick det bra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jo, jag hade ju tänkt ta var tredje månad, men denna gången kom jag inte så långt :P
Men har gjort ett uppehåll så nu blöder jag massor. Inte riktigt okej nu när det är så varmt och fint väder, men men, är man tjej så är man :P