P-piller
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejhej. Har kommit till insikten att jag har den dåliga ovanan att välja bort kondomen, så jag behöver verkligen börja med p-piller lr ngt liknande.
Måste man gå och undersöka sig innan man skaffar p-piller? Hur vet man vilken sort som passar en eller inte? Är sjukt rädd för viktuppgång och för att bli ett pms-monster.
Måste man ha tagt p-piller ett tag innan man kan börja med p-stav? Tror det skulle passa mig bättre då jag är glömsk av mig.

Jag ska boka tid på ungdomsmotganingen.
"Boka alltid en tid till en barnmorska. Det gör du lättast via våra e-tjänster." Jag hittar inte dom där internettjänsterna, så snälla hjälp mig; http://www.landstingetsörmland.se/extra-ingang/Barn-och-ungdom/Ungdomsmottagningen/Nykoping/P-piller-Forsta-gangen/
Jag bokade tid till ungdomsmottagningen, de ställde först frågor om man har fast förhållande, om nära släkting haft blodpropp osv, sedan undersöks man och hon bestämmer p-piller, vanligast är neovletta 28, vilket är bra, i alla fall för mig, ingen viktuppgång, ingen pms (inte värre än innan i alla fall hihi)
Tror inte att man behöver ha det innan, nej, det kan man prata med dem på ungdomsmottagningen om.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag gick upp i vikt av Neovletta 28 och glömde ta dem titt som tätt.=P Så nu har jag p-stav, sitter där det sitter och jag har inte märkt några biverkningar. =) Dem kan inte tvinga dig att testa p piller, dte är du som ska trivas med ditt preventinmedel. =)
#3 Det är nog individuellt i så fall, jag har inte gått upp av dem :)

#4 Självklart, känner dock många som gått upp i vikt av dem. =)
#5 Okej :)

Hmm.. viktuppgång får mig att tveka hemskt mycket.
Jag gick inte upp nånting av neovletta 28 eller va den heter
Mensvärken minskade jätte mycket! Va dock sur nästan jämnt :( Glömde även att ta dom, så slutade med dom efter nåra månader :P

Dem jag vet som har p-stav har inte gått upp i vikt.=)
#9 Man går inte upp när man har p-stav, det är endast p-piller man kan göra det av, av priventivmedel:P

#10 Hur kommer det sig?:)
#11 Inte en aning, men har aldrig hört talas om någon som har fått upp i vikt pga p-stav eller p-spruta t.ex, om det är ren tillfällighet att jag har hört det eller inte, det vet jag inte :)
Men finns massa olika p-piller och vissa är gjorda just för att man inte ska gå upp i vikt av dem om man är orolig över det, eller har lätt för att gå upp av dem.
#12 Min kompis gick upp 4kg efter att hon skaffat p-stav.
#13 Okej märkligt, för ingen av mina kompisar har gjort det (och det är många som har det). Är hon säker på att det var det som gjorde det?

Efter att ha googlat så har jag läst att många har gått upp i vikt av pstav.
Efter att ha googlat så blir alla biverkningar mer och mer skrämmande :S
Någon som kan hjälpa mig med att hitta den där internettjänsten?
#15 Och jag har hört tvärtom. Man ska inte tro på allt man läser, alla går inte upp i vikt, vissa gör vissa inte, vet man inte förrän man har testat. Och för någon som inte har fått barn så kan man bara ha dessa alternativ: p-pillet, p-stav,p-spruta och en grej till som jag inte minns vad heter.
En bra sida att läsa:http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Preventivmetoder/

#16 Det finns fler alternativ än dem! Kopparspiral, hormonspiral, p-dator, femidom, pessar, sekretmetoden, att killen har kondom. Det är dme jag vet man kan ha utöver det du sa.

Snälla, hjälp mig med frågan i #1.
Alla är olika. Vissa går upp, vissa inte. Allt beror ju på uhr kroppen reagerar på p-staven. Känner fler som har det men som inte märkt ngt alls (förutom oregelbunden mens). Så man kan ju aldrig vara 100% säker på om man går upp eller inte, man får helt enkelt testa ;)
#14 Hon pratade med um o fråga om det va drf hon gick upp i vikt, o ja det va därför :) För enligt henne så kan man gå upp av pstaven

#19 Väldigt skum sida! Den enda adressen jag hittar kan man inte maila till om dte du vill. Ring och fråga om mailadressen annars. =)
Det är otroligt indivduellt vilka biverkningar man får av p-piller, p-stav, minipiller etc! Om du överväger p-stav på grund av glömska skulle jag faktiskt rekommendera p-ring (man för in den i slidan som en tampong (fast mycket mindre) typ fast den ska inte kännas när man har sex) istället, den är lättare att ta ut om du inte skulle må bra av hormonerna.
Med vänliga hälsningar
Chess

#22 Tack för hjälpen :)

#0 har du ett fast förhållande är det okej att skippa kondom men träffar du en ny så är det jätteviktigt att ha den. Det är inte värt att bli sjuk för att man missat.
jag började gå upp i vikt av p-piller men då får man ju bara röra på sig lite mer, det är väl inte så svårt?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#24 Sex förbränner kalorier! :)
Mina erfarenheter av p-piller och mini-piller har inte varit bra överhuvudtaget.
Jag har testat många p-piller som gett mig pms utan dess like, gjort mig nedstämd och deprimerad och som helt klart inte funkat.
De mini-piller jag har provat har under de 6 månader jag använt dem gett mig konstanta blödningar, vätskesamlingar i kroppen så jag inte kunnat stänga jeansen och konstant pms, kunde gråta för ingenting, när som helst.
Nu har jag gått tillbaka till Yasmin, som är det enda pillret där jag mått bra, har aldrig haft pms mer än några timmar dagen innan mens (det kan jag liksom ta), blödning som kommit på klockslaget samma dag som alltid och som inte ger mig några som helst vätskesamlingar i kroppen och ingen viktuppgång annars heller.
Det jag vill komma fram till är att det kan vara väldigt svårt att hitta ett p-piller som funkar för en. Tappa inte modet, utan det finns något som funkar för en, man måste bara hitta det :)
#26 Har funderat på att byta till Yasmin sen när dessa är slut. Har hört från många att dem är bra.
Jag gick till en barnmorska och pratade lite och om olika alternativ, hade läst på mycket själv också i förväg, hon ställde lite frågor och sedan kom vi fram till att prova Cerazette. Det funkade aldrig, så nu är jag inne på tredje månaden med Yasmine 28 istället och det har fungerat ganska bra tycker jag. Har lite mer mensvärk än jag har haft innan, men det är helt ok ändå, det har ju inte gått så lång tid än, så jag får se om någon månad.