Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 16158 ggr
examynia
10

sveda å klåda

de är så att jag har har allt oftare fått sveda å klåda mellan benen.. ena blygdläppen å klitoris gör ont vid beröring eller när man torkar sig efter toabesök å de kliar å svider om vartannat.. kan de va så "enkelt" att de är obalans så att man kan köpa på apoteket?  just eftersom att de kommer allt tätare å oftare..

hus-musen
0

Har du kollat efter om du har några blåsor eller hudförändringar som kliar? Annars kan det vara Svamp eller nått.
Tror inte att obalans i underlivet kliar just på klitoris iaf, men jag är ingen expert.

Qui dormit, non peccat

examynia
1

ja de är kollat.. å finnsinga blåsor eller liknande.. de som är lite lustigt.. å de känns som att de är lite svullet åxå..:S

Maria
0

Jag tycker det låter som Svamp.

Har du fått mer flytningar också?

/Maria

examynia
0

#3 ja lite.. men inte överdrivet mot vad de brukar.. men de känns ju som att de "rinner" hela tiden.. men lustigt att jag får de så ofta.. fast de kanske inte "botar" sig själv?

finns de nåt att köpa på apoteket eller måste jag ha recept från gyn?

Maria
0

Det finns vagitorier mot Svamp på apoteket. minns ej namnet. Tror även det finns i Hälsokosten.

Annars är luft bra. Sova utan trosor, inte raka underlivet.

/Maria

examynia
0

får kolla apoteket då-- för sover naken å rakar inte så ofta så.. fast de kom ju nu efter att jag hade rakat mig sist.. hmm kanske har de de att göra då?:-O

Maria
0

#6 Inte alls omöjligt.

/Maria

Åsa S
0

Och jag säger gå till gyn, första gången man tror man har Svamp bör man gå dit och kolla så det verkligen är Svamp (kan ju vara annat med) + de receptbelagda medel man tar via munnen tycker jag funkar bättre mot svampen än de där receptfria man stoppar upp mellan bena. Tycker svampen bara återkommer ganska snart när man använder receptfritt och det är inte bra använda de svampmedlena ofta för slemhinnorna.

Och det blir faktiskt billigare gå till gyn. sist jag var där betalade jag 340 för besöket och 58kr för medicinen som räcker till 4 behandlingar. (är man ung tror jag man kan få subventionerat pris med så jag tror inte man betalar lika mycket)

Ska man köpa receptfritt kostar ofta dosen för en behandling runt 120-150kr.

Och går man till gyn kan man ju kolla så allt annat är OK med.

examynia
1

#8 jag har varit hos gyn förut för detta.. å fick då medicin. å har sprungit hos dom i tid å otid pga olika saker så därför denna gången tänkte jag att jag skulle testa detta.. tänkte mest ifall de var obalans så de räkte med något sådan men sen blev de ju värre å jag kände igen symptomen.. så att allt annat är okej vet jag redan:Pde börjar försvinna nu men kommer de tillbaka snabbt igen så tänker jag gå tillbaka för då får han ju skriva ut tabletter åt mig i såfall..

frågan är bara åxå VARFÖR jag får de så "ofta"

Åsa S
0

Man får lätt Svamp ifall man använder tvål samt om man äter p-piller. Man får ofta torra slemhinnor av p-piller och då får man lätt Svamp. Gynekologen kan skriva ut medel mot torra slemhinnor vilket kan hjälpa till att förebygga. Tyvärr är de medlena ganska dyra tycker jag men kommer man upp i en viss summa får man ju frikort.

examynia
0

okej jag äter inte p-piller.. jag tar spruta men de kanske blir samma sak med de? den tvål jag använder är en sån intimtvål från apoteket å de är inte varje gång som jag använder de heller..

hmm men om man går till gyn kan han då se om slemhinnorna är torra så att de kan bero på de?

Åsa S
0

Spruta är nog samma det är ju samma ämnen i, man brukar ju märka ifall man är torr mellan bena och ifall det tar lång tid att bli hyfsat våt då man har sex. Jag bara sa till min gyn att jag upplevde det som att jag var extremt torr och han skrev ut recept åt mig men de kanske kan se hur slemhinnorna ser ut vid en undersökning?

(ibland kanske det kan funka och byta preventivmedel för att se om det påverkar slemhinnorna mindre men för mig finns inte så många alternativ än att få medel mot torra slemhinnor, jag är för gammal för andra p-piller än cerazette och spiral vill de inte sätta in eftersom jag har myom)

examynia
0

okej jag har ju testat olika p-medel å detta är de som funbkar om jag inte vill blöda hela tiden å de vill jag ju inte.. men hmm kanske ska boka tid å kolla med honom,. för jag upplever faktiskt att de tar längre tid att bli våt nä rman ska ha sex.. har aldrig haft problem med de innan å inte tänkt på de heller förän du säger de nu

Ylva_87
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du misstänker att du kan ha torra slemhinnor så skulle jag avråda dig helt från att använda receptfria svamptabletter. Många av de tjejer som utvecklar vestibulit gör det genom att ha haft upprepade svampproblem som behandlats med just receptfira medel. Om du dessutom känner att du har ont så skulle jag vara endå mer försiktig då det kan vara jsut så som vestibulit börjar.

Boka en tid hos gyn och kolla upp om det är Svamp eller något annat! Du kan smörja med barnolja för att hjälpa slemhinnorna om det är så att du är torr.

examynia
0

jag misstänker inte att de är torra slemhinnor.. har inte uppfattat de som de.. å de är första gången jag använder receptfritt.. å funkar de inte så kommer jag att gå till gyn för då är de ju nåt som är "fel" å då måste de ju kollas upp vad de kan vara för nåt.. tänker ju inte använda å använda å använda för de är ju egentligen inte bra att göra med nåt receptfritt egentligen.. fungerar de inte så måste man ju kolla upp de..

men vad är de där vestibulit för något då?

tycker de är lustigt att dom säljer receptfria saker som egentligen borde vara receptbelagda å som man borde prata med läkare om..

examynia
0

läste lite om de å blev rädd nu:S

men jaghar inte ont under samlag å jag ha rinte haft ont inuti itan ena blygdläppen har jag haft ont i..

Ylva_87
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 Inte meningen att göra dig rädd.

Vestibulit är ju ingen sjukdom som det pratas så mycket om och det skrämmande är att sjukvården ofta föreslår att patienter med smärsta ska behandla med receptfria svampmedeciner, vilket studier visat kan vara en orsak till att smärtan förvärras…

examynia
0

okej men de va bara en gång å klådan osv smärtan å de är borta=) bokade ändå en tid till gyn för samta  å vanlig undersökning å för ltie annat så ska dit om 2 veckor så då tar jag upp detta med klådan å allt så får vi se vad han säger om saken=)