Förkyld!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu så har jag blivit förkyld för första gången detta år, det är hemskt!
Det började med att jag började få ont i halsen igår på idrotten i skolan och sen blev det lite värre när jag tränade på gymmet efter skolan men jag brydde mig inte, sen när jag kom hem så var det sjukt torrt och det gjorde ont.
Och nu imorse så blev det ÄNNU värre och jag blev alldeles snuvig och halsen svider. 
Hittills så har jag druckit te med 2 matskedar honung, tagit en halstablett och druckit cirka 3 glas vatten.
Jag har också sovit i ungefär 3½ timme. Vad mer kan jag göra?
Te på färsk ingefära tycker jag har mycket god effekt mot ont i halsen. Skär några tunna skivor färsk ingefära och häll kokande vatten över. Låt det dra ett par minuter och drick det långsamt så det varma starka är länge i halsen.
Har precis själv varit sjuk och en kväll gick jag från jättejobbig i halsen till nästan bra genom att dricka et par koppar het stark ingefärste efter varandra.
Vitlök :P Laga mat med mycket vitlök i, eller ljummet vatten med pressade vitlöksklyftor och honung.
Tack för tipsen! Jag ska testa det där med ingefära, brukar alltid dricka te med honung så fort jag blir sjuk, men det hjälper inte så snabbt, det lindrar bara smärtan, sen blir jag frisk.
#3 Jo, men så är det ju med förkylningar. Finns inget som gör att det bara försvinner utan enbart sådant som kan underlätta och/eller göra en frisk snabbare.
Förutom det som redan är nämnt så är det alltid bra att dricka mycket, oavsett vad man dricker.
Jag brukar göra en drink på juice ifrån en eller flera citrusfrukter, en rakabajsare (om man har åldern inne för det), vatten om det behövs spädas ut och så värma allting. När det är varmt tillsätter jag pressad vitlök ibland och andra gånger tuggar jag istället i mig vitlöken och struntar i att ha i det i drinken. Honung ska också helst tillsättas i drinken både för sina välgörande egenskaper och för att det lättar upp allt det sura från citrusfrukterna, men kom ihåg att honung aldrig får koka.
Spansk körvel är slemlösande och gott som godis (smakar lakrits). Det kan man tugga på om man har det hemma.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
För egen del är näsdroppar ett måste när jag är förkyld.
Speciellt på morgnarna när man är så täppt att man knappast
kan andas. Då är det skönt att få bort det som täpper till.
#1 Igår så testade jag att koka vatten, sen så hade jag några små skivor ingefära i en sån där te-påse som man kan öppna och stänga själv.. vet inte vad det heter 
Men jag hade iallafall i ingefära, sen lite honung, typ en halv tesked, och sen några små bitar vitlök och några droppar citron. Det blev faktiskt bättre, men jag hostar fortfarande och idag så tror jag att jag började hosta blod lite men det är mycket bättre nu! 
Så imorgon så ska jag iväg till skolan.