Smink bortagning?
Hej, Jag är nybörjare på att sminka mig.
Jag är 12 år och går i 6an. Snart om 3 månade börjar jag 7an.
Jag använder mig av maskara och röd rouge bara.
Mina frågor är..
1. Gör röd rouge så att hyn blir fulare?
2. Går det bra att bara tvätta bort maskaran med varm vatten?
3. Är jag för ung för att sminka mig med det där?
4. När började du sminka dig o med vad?

1 Här vill jag svara ja. Dels för att de flesta inte vet hur man ska sminka sig med roughe och därför så ser det ut som att dom fått en flatnäve i ansiktet. Dels så kan det täppa till porerna och ge finnar.
2 Det beror på vilken maskara det är, men det borde funka.
3 Maskara tycker jag att du kan använda i alla fall.
4 Jag var 13 år och jag använde maskara och en jätteful blå kajal som jag skulle ha skippat nu när jag tänker tillbaka på det. Jag är nu 33 år så det var ju modernt då, men inte snyggt. Har för mej att jag hade ögonbrynspenna också för jag har så ljusa ögonbryn.
Du är säkert snygg utan smink också, men det är ju ändå lite roligt med det lilla extra
Se bara till att du inte blir helt beroende av att vara sminkad utan kan gå på exempelvis affären utan smink också. Det ger vuxenpoäng 
1. Gör röd rouge så att hyn blir fulare? - Hänvisar till Mitralis svar.
2. Går det bra att bara tvätta bort maskaran med varm vatten? Så länge den inte är vattenfast :)
3. Är jag för ung för att sminka mig med det där? Nej det tycker jag inte, men det är helt upp till dig. Kanske känner du dig för ung eftersom du frågar?
4. När började du sminka dig o med vad? Jag började när jag var 15. Det var mina kompisar som "tvingade" mig att prova mascara och ögonskugga. Kände mig jätteful! Men när jag hade övat lite hemma och så så började jag ha lite kajal och lite lite mascara.

Som de andra skriver så vet många inte hur man lägger rouge utan det ser ut som de har blivit slagna i ansiktet. Alldeles för många använder även helt fel färg på rouget, du ska ha en som passar din hudton annars ser det fult ut.
Jag använder bara varmt vatten. Det finns dock vattenfast mascara, dåbehöver du ha sminkborttagning för att få bort det.
Ja jag tycker att du är för ung för att använda myckt smink, du är fin som du är! Mascara och läppglans kan jag tycka är ok, men inte mer.
jag började sminka mig när jag var 14-15 någorlunda regelbundet, men jag har fortfarande inte smink på mig jämt. tycker inte det är nödvändigt. Oftast så har jag mascara och kajal.
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man ska alltid välja en rouge i en färg som stämmer med ens ansikte och hår, annars ser man ut som en porslinsdocka. Fråga på Kicks eller nån annan sminkaffär så hjälper dom dig att hitta rätt. Men under sommaren behöver man sällan rouge om man tar färg av solen.
För mig är svaret nej, eftersom jag har långa tjocka fransar och använder mascaror som sitter bra. Jag behöver någon slags sminkremover.
Ptja, vad ska jag svara? Jag tycker egentligen att yngre tjejer underskattar sin naturliga skönhet. Kan man inte sminka sig så ska man vara diskret, det finns inget fulare än när någon spacklat hela ansiktet utan att veta vad hon gör. Mår DU bra av att ha lite mascara och rouge så visst kan du sminka dig lite.
När jag var i din ålder hade jag mascara på typ klassfester. En gång gjorde jag misstaget att låna min mammas brunkräm och blåa ögonskugga, jag såg inte klok ut! Sen i högstadiet började jag sminka mig lite mer regelbundet med mascara och ögonskugga. I nian fick jag en punk-period då jag kladdade ner ögonen med massor av svart, och målade läpparna i knasiga färger. Inte så tjusigt ;-) Att sminka mig till vardags började jag först med när jag fick mitt första restaurangjobb ca 21 år gammal.
Vänliga hälsningar
Cindy
Om hyn blir irreterad av rouge Kan hyn bli bättre ifall man slutar använda rouge o tvätar ansiktet varje dag?
Hur lång tid tar det för en irreterad hy att bli bra?
Jag förstår inte riktigt vad som menas med irreterad hy o ifall jag har det kan ni förklara hur en irreterad hy ser ut? Eller om ni har en bild?
Hyn kan absolut bli bättre om du slutar använda rougen. Tvätta inte för ihärdigt bara, bättre att använda en bra ansiktskräm för att återfukta om hyn är irriterad.
En irriterad hud kan se ut på många olika sätt, enklast är väl att beskriva att den inte är som den brukar ;) Känner du att den har blivit torr, eller kanske kliar eller att du fått finnar i området så är det vanliga tecken på en irriterad hud. Hur lång tid det tar för den att bli bra igen beror på hur irriterad den är, om du sköter om den på ett bra sätt och låter den andas efter att du slutat med rougen och inte lägger på någon ny, samt din hudtyp.
För mig så brukar det ta ett par dagar eller tre innan min hy lugnar ner sig. Jag är känslig mot vissa ögonskuggor och får torra ögonlock om jag använt fel sort. Då tvättar jag försiktigt av ögonskuggan med make up remover för ögon och sen smörjer jag in med en oparfymerad kräm för känsliga ögon tills de ser bra ut igen :)
#6 Tack! Min hy är inte torr men jag har bara fått 2 små finnar på min ena kind. Min hy känns hel okej faktiskt.
Jag har bara använt rouge 1 vecka nu. Jag är nybörjare. Men jag har aldrig gillat smink. Jag tycker det lurar killars ögon, men många killar tycker att tjejer MÅSTE ha smink innan dom går ! Och det har påverkat mig. :(

#7 Det är absolut inte sant, de flesta killar jag känner struntar i om tjejer har smink eller inte. Visst finns det några ytliga människor oxå, men de är inte mycket att ha. Så ha absolut inte smink för någon annan, utan för att du vill ha det.
Qui dormit, non peccat
#7 Min erfarenhet är att de flesta killar (och män) inte lägger märke till eller bryr sig om en tjej är sminkad. Men under min skolgång upplevde jag att vissa tjejer hetsade andra att sminka sig och klankade ner på dom som inte gjorde det. (Det var delvis därför jag fick nog och började punk-sminka mig överdrivet för att slippa deras normer. Att inte sminka mig alls hade nog varit smartare.) Smink ska vara roligt, inte ett måste! Sminka dig bara om DU tycker om det och det gör DIG glad!
Vänliga hälsningar
Cindy
#9 Jag gillar att sminka mig med jätte lite maskara som knappt syns o rosa rouge för att inte se blek ut och maskaran för att se vaken ut o inte tröt :)
Men jag e allergisk mot maskara fast jag använder det ändå , Vad kan hända ifall jag fortsätter använda maskara ?
o jag e rädd att rougen ska förstöra min hy :)
#10 Det finns mascaror som även allergiker tål. Användbara sådana, och byt ut varje halvår och dela den aldrig med någon annan. Att använda fel mascara när man är allergisk gör ju ögonen röda och ögonlocken puffiga, dvs du ser tröttare ut än om du låtit bli mascaran. Får du klåda och gnuggar ögonen så kan du repa hornhinnan, få infektioner lättare och tappa ögonfransar. Inte så kul, och inte värt det.
Vänliga hälsningar
Cindy

#10 Precis som cindy säger så finns det allergivänliga mascaror, köp en sådan! Annars kan du få allvarliga ögoninfektioner, så de svullnar igen och du får äta antibiotika. Du kan även få korsreaktioner, dvs du reagerar allergiskt mot andra smink osv.
Qui dormit, non peccat
Vad tar du bort ditt smink med?
När jag sminkar mig (det händer sällan men när jag gör det) så tar jag bort sminket med barnolja. Det funkar superbra, & om du testar detta och tycker att din hy blir så "fet" efteråt så kan du tvätta resten av ansiktet med ansiktsrengöring eller tvål och sen smörjer du in ansiktet med en återfuktande kräm så att den inte blir så torr.
#13 Tar inte bort sminket eller jo bara med vatten :)
#14 Det är viktigt att du tar bort ditt smink. Du ska absolut inte strunta i att ta bort ditt smink och sen dagen efter lagra på mer och mer smink.
Då samlas massa smuts och bakterier på din hud och det slutar med att du får massa finnar och orenheter.
Rengör du dina borstar, om du använder några? Det är också sjukt viktigt.
När man använder smink så är hygien jätteviktigt, annars så ser det bara värre ut om du t.ex. täcker dina finnar med sminket.
#15 Menar du rouge borsten, Nej det gör jag inte :) Jag har just upptäckt att jag är för ung för smink , jag viste ju knappt att man ska rengöra sminket och tvätta med riktig smink bortagnings medel :)
Men en fråga kan man tvätta bort sminket med tvål?
#16 Det är lite svårare att tvätta bort macara med tvål om den inte är lite vattenlöslig, och om du står och gnuggar i en evighet så kan ögonfransarna lossna.
Du kan använda matolja för att ta bort ditt smink, men som sagt, om du tycker att huden blir för fet så får du tvätta ansiktet med vanlig tvål och sen smörja in.
Att du sminkar dig eller inte spelar egentligen ingen roll, sålänge du håller hygienen på topp så borde det nog inte bli några problem. Man är fin både med och utan smink! 

#16 "Jag har just upptäckt att jag är för ung för smink"
Det var bland det mest mogna jag någonsinn sett en 12-åring skriva. Du ska vara otroligt stolt över den instikten
Fortsätt utan smink tills du känner att det är rätt för dej att börja.
På sommaren så är de flesta i alla fall snyggare utan smink, eller med väldigt lite smink, oavsett ålder
Det ser mycket frächare ut.
Träffade på två tjejer idag som skulle till jobbet, ålder mellan 27 och 34 skulle jag gissa på, och dom hade inget, eller nästan inget smink, och dom ser snygga ut ändå 
Jag är 33 år har har knappt använt smink. Smink fanns inte i min värld när jag var 12 år.

När jag tar bort smink så använder jag ACO´s rengöringslotion, det är en blå flaska som finns på apoteket. Den är inte så dyr heller, 50 kronor tror jag den ligger på. Den kan man använda som vanlig tvål när man tvättar ansiktet morgon och kväll också. Jag bara älskar den, huden blir jättemjuk och man känner sig ren och fräsch! Testa den :) Superbra för att ta bort maskara som annars gärna stannar kvar runt franskanten och man ser alldeles sotig ut :)
Carpe Diem

Jag brukar bara fukta någonting med jummet vatten och sedan hålla över ögat några sekunder och vips så brukar det vara borta när jag drar bort.
Jag är själv inte så mycket för smink, jag orkar inte hålla på och jag vill att sminket ska vara som en godis påse - någonting speciellt man får då och då, det uppskattas mer då. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur