Preventivmedel
Varför ska man använda massa spiraler och piller osv när man istället kan använda kondom för att skydda sig mot könssjukdomar och barn?
Jag är inte emot piller och spiraler men jag undrar bara varför man ska hålla på med såna grejer när man istället kan använda kondomer, pessarer osv så slipper man massa biverkningar utav pillerna och spiralerna 
Jag tycker kondomer är obekväma och gör ont, sen tror jag att jag r allergisk. Och mina piller funkar perfekt :)
Jag är jävig för hormoner eftersom de håller min endometrios tillbaka. Men jag har alltid hatat kondomer av två skäl; sexet blir inte alls lika skönt och mina slemhinnor känns sandpapprade efteråt. Dock har jag mycket goda erfarenheter av pessar. Tyvärr är det lite mindre säkert, men ändå ett toppenalternativ när det används rätt.
Vänliga hälsningar
Cindy
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Själv har jag hanft P-piller, men har nu övergått till P-stav som ändå är samma sak men att man slipper komma ihåg pillerna.
Jag hade dock gärna varit utan hormoner, men varken pessar eller kondom är något för mig. Pessar för att det inte kan blir lika spontant, och kondom för att det precis som #2 känns som sandpapper (vilket givetvis inte är lika skönt).
Jag är egentligen lite kännslig för hormoner, och jag blir lite mer lättretlig, men de senaste pillerna samt staven fungerar ganska så bra i.af. Jag blir inget monster, men lite lättretlig kan jag väll vara :P
Kopparspiral är något jag i.af tänker prova i framtiden, men med tanke på att det redan är snudd på för trångt som det är (med en "nomal kille") så känns det inte precis som ett bra val innan jag fått barn. Bara att höra hur ont det gör att sätta in från andra bekanta gör en ju inte precis mer taggad heller xD
Hakuna matata!
Själv har jag hanft P-piller, men har nu övergått till P-stav som ändå är samma sak men att man slipper komma ihåg pillerna.
Jag hade dock gärna varit utan hormoner, men varken pessar eller kondom är något för mig. Pessar för att det inte kan blir lika spontant, och kondom för att det precis som #2 känns som sandpapper (vilket givetvis inte är lika skönt).
Jag är egentligen lite kännslig för hormoner, och jag blir lite mer lättretlig, men de senaste pillerna samt staven fungerar ganska så bra i.af. Jag blir inget monster, men lite lättretlig kan jag väll vara :P
Kopparspiral är något jag i.af tänker prova i framtiden, men med tanke på att det redan är snudd på för trångt som det är (med en "nomal kille") så känns det inte precis som ett bra val innan jag fått barn. Bara att höra hur ont det gör att sätta in från andra bekanta gör en ju inte precis mer taggad heller xD
Hakuna matata!
Alla gånger vi använt kondom har den spruckit =( Så nej, jag är livrädd för dem. Eller så vet vi väl inte hur man gör kanske.. Och just då var inte bästa läget för barn.
Men men, nu kör vi utan något alls. Och jag som bara haft en enda pojkvän och bara haft sex med honom så har jag inte haft något behov att använda kondom. Han är frisk, jag är frisk. Hade p-stav ett tag och det funkade bra.

Kondom är ju rätt jobbigt, man måste alltid ha dem med sig, de spricker ibland och jag är allergisk mot gummit/glidmedlet. Inte kul att få en allergisk reaktion där nere.Kondom är som att äta kola inslagen i papper som forfarande ligger i en oöppnad påse i ett nässelssnår.
Pessar har jag aldrig provat, för mig är det för mycket bök och krångel + att de är en till sak man måste komma ihåg att ha med sig.
Qui dormit, non peccat
Argumenterade likadant innan, tills kondomen sprack och jag blev gravid. Var helt klart den jobbigaste veckan i mitt liv efter att jag fick resultatet. Sedan dess har kondom inte varit något alternativ i och med att jag har en fast partner. För mig är det dessutom mycket skönare utan kondom.

Kondom är obekvämt, avtändande och har spruckit för mig. Hade p-dator ett tag men mensen var tyvärr för oregelbunden för dne annars hade jag inte slutat. Nu har p-stav så jag slipper ta p-pilelr som jag gjorde innan. Trivs mkt bättre med p-stav.

Just nu använder jag och min pojkvän kondom då han genomgår en cellgiftsbehandling och för vår del är det nog den största erotikdödaren någonsin. Vi är vana att inte behöva tänka på skydd då jag haft först p-piller och nu p-stav i över 3 år. Kondom är ett måste om jag skulle vara singel och ha ONS, men med en stadig partner föredrar jag att slippa gummit och bara kunna hänge mig. Vi är båda kollade för sjukdommar osv.
Ja jag skulle väll kanske också tillägga att jag haft min partner i över två år. Men vid nya partners /tillfälliga är det för mig självklart med kondom.
Men för mig är kondom bara en tillfällig lösning tills båda undersökt sig (och man inte känner sig oroad över otrohet).
Hakuna matata!
Tack för att ni förklarade för mig, nu förstår jag er bättre när det gäller preventivmedel.
När ni förklarar det så håller jag med. Jag har aldrig varit intim med någon så jag vet inte hur det är att använda kondom eller något annat preventivmedel.
Jag visste inte att det fanns de som var känsliga mot latex 
Nu vet jag det! 
Många tjejer är känsliga mot kondomernas gummi tror jag, jag har p-pillar gillar det:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
P-piller hjälper väl inte bara med att förhindra graviditet?
#13 Hindrar inte könsjukdomar osv, endast mot oönskad graviditet.
#15 Ja jo det kan man göra:)
Ett fiffigt piller det där 
Jag tror inte att jag någonsin kommer att använda mig av piller eller spiraler.. pillrena skulle jag bara glömma bort och spiraler.. näe det låter läbbigt 

#17 P-stav är skönt! Inget att komma ihåg, ska bytas vart tredje år bara. =)
#17: Är man i en fast relation men inte vill ha barn just då så kan p-piller eller minipiller vara ett väldigt bra alternativ eftersom det kan kännas rätt bökigt med kondom i längden. Eller p-stav funkar ju också bra :) Eller p-plåster. Finns massa olika alternativ!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#19 Ja, det kan vara bekvämare just då. Men just nu så är jag låångt från barn så det är fortfarande lite läskigt med preventivmedel för mig 
#18 Funderat på p-stav om ett tag, känns lite mer säkert. Känns den mycket i armen och gör det ont att sätta in?

#21 Jag är ganska spruträdd så jag tyckte det var obehagligt att sätta i den, men det kändes inte. Mer mental rädsla för min del. Nu har jag haft den i nästan ett och ett halvt år och den känns inte alls i armen. Om jag känner efter den finns den där, men den märks inte annars. :)
Jag har spiral. Använder inte hormonella p-medel längre då jag inte alls mår bra på dem.
Kondom blir jobbigt och osexigt i längden. Känns inget vidare, och han slaknar om han inte är SUPERDUPER-kåt.
Barn finns dessutom inte alls på tapeten just nu, så då känns det bra att vara "immun" mot det :P

#21 Inte ett dugg! Fick först lokalbdövning som kanppt kändes, kittlades lite kul på det stället bara. Kännde inget när dem "tryckte" in den. Vra lite ömi i någon dag och ett blåmärke men inget mer.
#22 #24 Varför valde ni just denna i stället för p-piller? Den kan man väl inte skjuta upp mensen med?
#25 Man äter ju inte preventivmedel för att kunna skjuta upp mensen:P
Med minipiller kan man i stort sett slippa mensen helt(händer dock inte för alla) vilket är bra om man är som jag och lider av extremt svåra mensverkar.
#26 Kanske missuppfattades det jag skrev, menade inte att man använder preventinmedel för att skjuta upp mensen men min uppfattning är att p-piller och p-stav är rätt lika på hormonerna bara att man inte behöver tänka på p-staven. Men det bra med p-piller är ju att man har möjligheten att skjuta upp mensen om man vill, så jag menade. Undrade alltså bara varför p-stav var ett bättre val för dem eftersom jag själv tycker om möjligheten att kunna styra mensen lite mer om jag skulle behöva skjuta upp den.

#28 Jag är mer bekväm med p-stav trots att jag på minipiller helt slapp mens och nu har fått tillbaka den, för med piller var jag otroligt stressad över att komma ihåg att ta dom. Ingen hitt om man glömmer och blir gravid…
#28 Aha då förstår jag bättre 

Med p stav har man ofta inte mens på flera månader. Och jag bryr mig inte om att kunna skjuta upp mensen. =P