Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 19039 ggr
Cazzos
6

Röd tungspets

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min tungspets är röd, och det gör ont och svider när jag nuddar ställen i munnen med tungspetsen och typ äter mat.

Kollade på FASS.se att "röd och svidande tungspets" kan vara symptom på "Tungpressing", vilket innebär (enligt hemsidan) att under nattetid (när man sover antar jag) så trycker man tungan mot gomen..

Vad tror ni? Ska gå till min skolsköterska imorgon och fråga också. :)

Cindy
0

Är resten av tungan också röd, eller rödare än vanligt? I så fall kan det vara candida (dvs svampinfektion). Prata med sköterskan, och om hon inte vet så boka tid hos vårdcentralen. Såvida du inte vet med dig att du råkat bränna tungan på varm mat/dryck eller ätit väldigt stark eller sur mat, i så fall är det bara att vänta ut att tungan självläker.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cazzos
0

#1 Nej jag tror inte att jag har bränt mig, då skulle jag känna det.

Det är bara tungspetsen som är rödare än vanligt, och det svider som sagt när jag rör runt med tungan i munnen och nuddar tänderna, läpparna osv. Det började för typ 2 dagar sen, det gör inte lika ont idag men det gör fortfarande ont..

Cindy
0

Har du någon beläggning på tungan? T.ex vit eller en helt genomskinlig blank?

Vänliga hälsningar
Cindy

Cazzos
0

#3 Njae, jag borstar tungan med tandborsten varje gång jag har borstat tänderna.

Jag gick till min skolsyster idag, hon sa att tungan kan vara irriterad eller reagera på syrlig mat eller nåt.

Jag kan erkänna att jag tuggat mycket tuggummi på sistonde och tungan kanske svullnat upp och blivit irriterad pga. mintet i tuggummit.

Men man är ju aldrig säker på vad som är felet än…

Maria
0

Du har inte ätit någon antibiotika nyligen?

/Maria

Cazzos
0

#5 Nejnej jag har aldrig ätit antibiotika Förvånad