Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 6220 ggr
Moas97
0

Ska jag pröva?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är en tjej på 14 år, men som inte är nöjd med mig själv. Har dåligt självförtroende och jag vet att skulle jag bara få minska vikten lite skulle jag må bättre. Har nu hittat mammas bantningspiller, och undrar om jag skulle kunna ta ett sådant piller någon gång ibland?

/Moas97 :)

pyromanen
0

Gör inte det!

Några piller ändrar inget på din vikt annat än möjligen väldigt kortvarigt. Om du på riktigt är överviktig så sök professionel hjälp!  Gå t.ex. till skolsköterskan och säg att du vill ha hjälp med att ändra på dina vanor så din vikt hamnar rätt.  Extra viktigt att inte göra nåt dumt sokan skada kroppen när man fortfarande växer!

ettlitetalias
0

Sen så skulle inte ett piller någongång ibland göra den minsta skillnad. Det skulle ha samma effekt som om du skulle tro att du mirakulöst skulle gå ner i vikt genom att äta två makaroner mindre till middagen någongång ibland.

Sen så växer du som sagt fortfarande, och jag skulle också råda dig att gå till skolsköterskan för tips och råd. Hon kan hjälpa dig bäst då hon äter samma mat som du i skolan, och vet hur du ska kunna sköta dina matvanor bäst när du är där.

Moas97
0

Tack för svaren #1 & #2… Problemet är det att jag inte litar på skolsköterskan i min skola pga att hon går runt och berättar till andra elever osv, vilket man egentligen inte får! Dessutom ska hon sluta…

[Tassy]
0

Börja idrotta i stället Glad jag rekommenderar simning då det tränar hela kroppen + kondition mycket effektivt.

Moas97
0

#4: Brukar åka och bada med min kompis en gång i veckan när vi har tid då… Har även ett gåband, men har problem med ben så kan inte göra det för mycket då jag har svullna fötter och svårt att använda idrottsskor..

Är inte speciellt överviktig, ligger på normalt viktläge, men onödigt fett har jag, och rumpan vill jag bli av med ;/ Har svårt att motstå sötsaker..

[Tassy]
0

Då ska du undvika gåbandet, samt undvika löpning och fokusera på andra träningsätt i stället.

Simmar ni då eller leker ni mest?

Promenerar du så kommer du att bygga muskler kring rumpa och lår helt naturligt, vilket såklart gör att det ser större ut. Sen är du i puberteten så kroppen omformas både här och där.

Du kan välja att endast äta godis och sånt en dag i veckan, och bestäm hur mycket du får äta som mest. Är det svårt så fördela det över veckan i stället. Tänk dock på att hålla mängden nere rejält.

Bantingspiller är tyvärr ofta bara bluff ändå, såvida de inte är receptbelagda och då bör du definitivt inte röra dem, det kan gå väldigt illa.

Har du fått hjälp med dina fötter? till exempel med iläggsulor till skorna ifrån ortopedtekniska? annars kan de hjälpa dig med det. Glad

Cindy
0

Äter man sötsaker så får man räkna med att det sätter sig på kroppen. Det finns inga genvägar, man kan helt enkelt inte ta piller som trollar bort sockrets fettbildande verkan. Har du svårt sötsug så kan det hjälpa att skippa snabba kolhydrater (pasta, bröd, vitt ris, potatis) och ersätta det med naturliga fetter (från kött och mejerier). Det håller dig mätt längre. Men du är ung och växer, och då ska man faktiskt ha lite hull! Hormoner lagras i kroppsfett vilket är viktigt när man utvecklas.

Vänliga hälsningar
Cindy

Moas97
0

#6: Jag har iläggsulor men märker ingen skillnad. Ska dessutom kolla upp mina ben på tisdag eftersom att jag haft problem med högra benet sen jag var 5 år…

#7: Har slutat att växa på 'längden' och bredderna..

[Tassy]
0

#6 Surt, jag hade själv samma problem med iläggsulor i många många år innan jag fick några som passade bra och höll mer än en månad innan jag hade trampat sönder dem. Går du på sjukgymnastik? Annars är det också bra om du kan få, benen är bland de viktigaste vi har ju.

Vad är det för problem med höger ben? (säg till om jag frågar för mycket Tungan ute)

Moas97
0

#9: Vi vet inte det än. Ska kolla upp det på tisdag! Har fått tid hos ortopeden..

Cindy
0

#8 Även om du inte skjuter i längden längre så har du ca 5-6 år till då ditt inre utvecklas, framför allt det hormonella. Att börja banta i tonåren är att skjuta sig själv i foten, det kan lägga grunden för framtida problem. Det bästa du kan göra är att ta itu med ditt sötsug och äta hälsosamt (vilket jag anser vara kött, ägg, fullfeta mejeriprodukter, smör, nötter och grönsaker i första hand). Äter du bra så stabiliserar vikten sig av sig självt.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

#10 Jag menade vad dina symptom är Glad har du ont? Vart sitter värken mer specifikt? blir den värre i någon situation?

Moas97
0

#12: Känns som växtvärk, men är ingen växtvärk. Kollade upp när jag var liten, och dem sa till min mamma att skulle det fortsätta tills jag blivit större så skulle jag ta kontakt. Hade även för några veckor sedan svårt att gå på benet och svårt att räta ut benet… Gjorde ont i knävecket. Har nu svullet bredvid 'knölen' på fotens sida..

[Tassy]
0

Det där känner jag igen, det låter som om dina inlägg behöver justeras.

Har du ont "i kanten" på knävecket? Isåfall kan du ha fått något som kallas för en bakercysta, detta är helt ofarligt och försvinner på någon vecka, men kan göra väldigt ont. Bakercystor får man när man översanstränger sig, till exempel om man har en felaktig fotställning eller är överrörlig i lederna.

På samma vis kan man få bindvävsinflammation i vaden, vilket gör att man får krampsmärtor och det känns hårt och svullet. Benhinneinflammation man man också få, då gör det ont fram på smalbenet och det kan kännas knöligt där man känner längs med benet. Det gör väldigt ont, och man bör försöka vila bort det utan att bli helt stillasittandes.

Knölen vid foten kallas för "åkerkula", där brukar man svullna om man trampar snett eller stukar foten. Stukar/vrickar du fötterna lätt? Går du inåt med fötterna, alltså som om hela foten inte riktigt håller så den sjunker ihop mot golvet?

Anlednigen till att jag frågar är att läkare ofta är dåligt insatta i denna typ av problematik och man kan få svårt att få ordentlig hjälp. Jag kämpade som sagt väldigt länge i motvind innan jag fick rätt hjälp, och hjälper gärna till om jag kan för att andra ska slippa genomgå samma sak som jag gjorde.

Moas97
0

#14: Jag röntgade mig då jag var inne. Men där syntes inga cystor till, vilket jag var smått nervös för!

Vrickar heller aldrig fötter. Eller jo, fast ytterst sällan…

[Tassy]
0

Vad skönt Glad Då är det nog bara själva felställningen på fötterna som behöver justeras. Det kan ta några år innan man får bukt med det.

Moas97
0

#16: Men är segt. Har haft detta sen i 5 års ålder ;/