Preventivmedel
Jag vet att det finns en massa olika preventivmedel, men jag funderar på om jag ska ta och testa något nytt.
Jag födde barn för lite mer än 7 veckor sedan så det börjar bli dags att skaffa något sorts skydd. Jag har använt ppiller innan, det sista var yasmin och de fungerade inte alls för mig. Var tvungen att sluta med dem pga att jag fick så galet ont i magen och bara spydde, vilket självklart ledde till att jag blev gravid.
När jag var hos en barnmorska och pratade om abort och olika preventivmedel så fastnade jag lite för kopparspiral, är det något som är bra? Och hur funkar det?
Var så länge sedan jag hade det samtalet så minns inte så mycket av vad hon sa.
Ni som har kopparspiral, hur funkar det för er? Hur blir mensen, är den som vanligt eller förändras den på något sätt?
Och hur länge har man den innan det är dags att byta?
Berätta gärna allt ni vet om kopparspiralen =)

Jag provade kopparspiral i några månader men blev tvungen att ta ut den på grund av hemska smärtor. Jag har normalt aldrig enns nästan ont när jag har mens men med kopparspiralen så låg jag bara i fosterställning och umade. Fungerade alltså inte alls för mej. Men det finns dom det fungerar utmärkt för och det kostar ingenting att prova 

jag har kopparspiral och är mycket nöjd. jag känner det inte alls. har lite mer mensvärk och blöder ett nån dag mer, men annars har jag inte ett problem med den och den är utan tvekan det bästa jag haft.
Jag har kopparspiral och är mycket nöjd. Jag har mensvärk oftare (hade det bara någon enstaka gång innan) och något rikligare mens men har inte ångrat en enda dag att jag valde att sätta in den. Den kopparspiral som jag har byts ut var 5e år.
Kopparspiral är ett av de säkraste preventivmedlen. Den spiralen som jag har har en graviditetsrisk som är 1 på 200 per år. Spiralens primära "arbetsområde" är att förhindra en befruktning genom att bland annat påverka spermierna.
Mitt tips till dig är att du tar kontakt med din barnmorska för att få mer information, oavsett om du i slutänden väljer kopparspiral eller inte.
Spiralen är ju ett litet inlägg i livmodern som rent fysiskt förhindrar en graviditet genom att "vara ivägen" plus att kopparjoner utsöndras vilket gör att själva miljön blir ogästvänlig och spermier har svårt att överleva och ägg svårt att fästa.
Det kan göra rätt ont att sätta in en spiral men just kopparspiralen är mer känd för att orsaka större blödningar och mer menssmärtor men alla får givetvis inte det, det finns ju många som det fungerar utmärkt för. Hormonspiralen är samma sorts inlägg men den innehåller en låg dos gulkroppshormon. Fördelen är att man kan bli mensfri men nackdelen är att man kan få biverkningar av hormonet i sig. Fördelen där är ju att det är en så låg dos vilket kan underlätta men risken finns ju såklart.
Jag har hormonspiral sedan 5år tillbaka, satte in min andra i höstas och det är väl det som fungerat bäst för mig hitintills (av p-piller, minipiler, p-plåster och p-ring) men jag har alltid haft en hel del småblödningar av dem vilket är lite jobbigt men inte ohanterbart.
Paulina

Hmm. Rikligare mens och mer mensvärk är väl inget som lockar mig direkt. Efter förlossningen har jag nu "blött" konstant i snart 8 veckor. Vilket börjar trötta ut mig rätt mycket! :P
Jag vet inte om jag egentligen är så sugen på något preventivmedel med hormon i, men det kanske finns dem som det inte är så mycket hormon i som i ppiller?
Jag misstänker att jag har/haft (gör inte ont längre efter förlossning) vestibulit, och jag vet inte om det kanske blev värre i och med att jag åt ppiller.
p-spruta är väl det som innehåller högre doser än p-piller. Spiralen behöver ju inte ge ut mycket för det "hamnar ju där det ska" på en gång och är väl bland de hormonpreventivmedel med minst hormoner i. Men vill du vara utan det så är kopparspiral ett alternativ. Det är ju inte tvunget att just du får mer mens och mer ont. Pessar, kondom, avbrutet samlag, amningsmetoden och p-dator är de hormonfria alternativ jag känner till men alla är kanske inte att rekomendera.
Paulina
Mamma min har haft kopparspiral i 15 år och för henne har det fungerat bra och inte varit någon större skillnad mot innan. Själv kör jag med P-stav =)
Hakuna matata!
Det finns vissa som blöder mer när de har kopparspiral, typ som en äldre flickvän till mig, hon måste ta järntabletter jätteofta, och hon går och lägger sig när hon inte har något att göra för att hon är så trött.

Kopparspiralen är gratis om jag inte minns fel? Och hormonspiralen kostar runt 1000 kr?
Det tål att funderas på det här. Jag vill inte gärna ha tillbaka min vestibulit (om det nu är det jag har haft och om den nu är borta). Men efter lite läsning så lockar inte kopparspiralen så mycket längre 

Jag rekomenderar hormonspiralen. Det är så lite hormoner och det verkar lokalt och det är inte mycket boverklingar som med p-piller och så. Sen så att man kan slippa mensen är lockande i sig också. Jag har inte haft riktig mens på ett år år nu och har bara små-blödningar som knapt märks.

Jag tog mitt första ppiller idag. Noevletta igen. Men jag är rent ut sagt livrädd för att gå upp i vikt av dem. Har äntligen lyckats gå ner i vikt och ligger nu på en vikt jag velat väga i flera år.
Vi får se hur det funkar med att ta piller nu när man har barn och huvudet är någon helt annan stans. Funkar det inte så blir det till att sätta in en hormonspiral.
Men jag hoppas att dessa piller funkar. Jag vill inte ha alltför många jobbiga biverkningar.
#12 Neovletta blev jag själv ett monster av
Kunde nästan få utbrott på mig själv ibland… Fick byta efter 4 månader till Yasminelle som fungerade perfekt!^^
Neovletta testades först efter som det är gratis i våran komun, yasminelle får bekostas själv.
Men när jag kom tillbaka för att byta så sade hon det att det var bra jag bytte ändå. Neovletta är gjord för ett bra tag sedan och använder enligt henne "hästmängder" med hormoner. Idag vet man bättre att det inte behövs fullt lika mycket, och skrev då ut Yasminelle.
Självklart är det ju bra att det finns flera olika - det finns ju dom inte fungerar på Yasminelle heller. men minsta möjliga hormoner är ju att föredra!
Men hoppas de fungerar bra för dig i.af! Själv har jag en P-stav som fungerat klockrent i 9 månader, men sedan november så har det blivit katastrof… Satte in den i februari 2010 xD För vissa kommer tydligen strulet direkt - för andra 6-16 månader senare~
Hakuna matata!
Ammar du så kan du inte ta vilka p-medel som helst. Jag har precis börjat med mini-pilller, Cerazette. Hoppas att jag mår bra av dem och att jag får mindre blödningar under mensen, vilket de flesta får =)

Nej, jag ammar inte längre och bm tyckte jag skulle ta ppiller istället för minipiller. Minns dock inte helt varför just nu. Kanske för att jag var väldigt orolig för oregelbunda blödningar och sånt.
Men nu har jag precis fått reda på att min far har väldigt högt blodtryck och högt kolesterolvärde. Min moster har tydligen även haft en propp i samband med graviditet. Så jag ska ringa och prata med bm i veckan och se vad hon säger.

p-ring? inget du behöver komma ihåg varje dag till skillnad mot p-piller. därför bytte jag.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Nagon som har kopparspiral och inte fott barn? Jag ar sjalv jattesugen pa det da jag inte pallar mer hormoner. Borjade precis igen med mina efter ett uppehall och kanner mig redan som ett hormon-monster in making.
// Amanda

#17 Jag har haft kopparspiral och ja har inte fött barn. För mig funkade det kanon bra. Men jag fick inflamation i livmodern så jag valde att ta ut den då ja fick ont. Sätter eventuellt in en ny om en månad.

#17, jag har och har inte heller fött barn eller varit gravid. hur nice som helst. utan tvekan det bästa jag gjort.
#17 Jag har kopparspiral och har aldrig varit gravid. Det fungerar bra för mig, jag är glad övar att jag har den.
Hmm har många funderingar själv kring det här. Just nu är jag utan preventivmedel, då de jag inte provat verkar ha tokigt mkt biverkningar och kondom och p-piller inte fungerar. Kondom, el glidmedel tål jag inte…förstör hela underlivet. P-piller gör mig torr och att jag tappar sexlusten….mkt effektivt dock….. Hmm funderar på spiral, men tja vill inte bli torr få mer mensont….o minipiller ska tydligen ge mer torrhet….hu vet inte vad jag ska göra…..Just nu är det avbrutet som gäller……mmmmm erfarenheter ngn.

Ska och prova ut miltex-pessar nästa vecka. DEt verkar så jäkla skönt att slippa hormoner. Dt finns tydligen ett nytt cervixpessar som man kan ha inne upp till två dygn så det sabbar inte spontaninteten i sexlivet heller. Det kan man dessutom köpa själv via nätet utan att prova ut det hos barnmorskan. Fattar inte att inte fler använder pessar!
Barnmorskan hade inte prövat ut ett på tio år men hon verkade tycka det var ett bra val.
Har läst på lite på nätet också och det verkar som om alla som provat den nya varianten av pessar är väldigt nöjda!