Illamående
Började med Neovletta 28 i fredags och har sedan dess vaknat upp varje morgon otroligt illamående. Vet ju inte om det är pga tabletterna jag mår dåligt men kan inte komma på något annat för tillfället. Kan dock inte utesluta graviditet då kondomen sprack för en vecka sedan, tog dagen efter piller 2 dagar senare och barnmorskan rådde mig att börja med mina ppiller direkt vilket jag då gjorde. Ska ta gravtest om 2 veckor. Har sökt runt lite på google och graviditetssymtom verkar inte komma förrän vecka 3-5 som jag förstått?
Är det vanligt att må illa av sina ppiller? Har ju bara tagit mina i 5 dagar nu så det är kanske lite tidigt att lägga av med dem, samtidigt är det en riktig pina att vakna upp illamående speciellt när man har mer eller mindre fobi för att spy. Har någon varit med om liknande när de börjat med ppiller? Vad har ni gjort då?
Kan tillägga att jag tar pillrena kl 20.00 prick varje kväll, om det skulle ha någon betydelse.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Miowi !
Det är mycket vanligt med illamående som biverkan när man
börjar med p-piller och det brukar gå över efter ett tag.
Vid ev. graviditet så är det precis som du skriver, att själva
illamåendet brukar påbörjas vid denna tid.
#1 Du vet inte efter hur lång tid på ett ungefär som biverkningarna börjar avta? Om de inte håller i sig hela tiden dvs, men antar (eller bör väl säga hoppas) att detta är något som man bara känner i början. Just nu har jag bara lust att kasta tabletterna i papperskorgen!
Det är inget roligt svar att komma med, men enligt FASS så
är det vanligt med 2-4 behandlingsmånader.
Men det hela är ju förstås individuellt, det kan ju gå över
mycket snabbare än så.
Men jag vet precis hur du har det och lider med dig !
#4 Åh det var ju lite mindre trevligt, men får tacka för hjälpen! Tog pillret tidigare idag så hoppas att vakna lite bättre imorgon, får väl hålla ut - det är det ju nästan värt! 
Neovletta 28 fungerade aldrig för mig, jag mådde alltid så illa att jag till och med kräktes första veckan jag tog dem efter varje mens. :/
Men jag hoppas att det går över för dig. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#6 Usch då! Har hört många som inte klarade av Neovletta nu, tog tabletten några timmar tidigare igår och slapp vakna upp illamående men matlusten har helt klart minskat. Får pröva ett tag till men går det inte över får jag väl byta, börjar bli lite orolig nu för att hyn håller på att förvärras. Det är bara att vänta och se antar jag!
#7 Miowi
Du skriver att du börjar bli orolig för din hy.
Även om det är mycket ovanligt så är nässelutslag en av
biverkningarna. Tycker du att det ser ut som början till utslag?