Funderingar kring kopp
Har hört mycket bra om den så kallade menskoppen och tycker det låter som ett superalternativ eftersom det blir så bra mycket billigare än att köpa bindor och tamponger varje månad för flera kronor.
Anledningen till att jag inte köpt mig någon är mina tankar och funderingar.
Jag skulle gärna vilja att ni svarar så bra sm mäjligt på mina frågor. =)
* Vilken storlek bör jag ha? Är 17år, aldrig fått barn och blöder mellan mycket och ibland ganska mycket.
* Hur påverkar silikonet (eller vad det är) där inne? Har haft problem med Svamp och vill undvika så gott det går.
* Rengörning sker på vilket sätt? Före och efter användnings period samt under tiden
* Töms hur ofta per dag? Är det som en binda som ska bytas 4ggr/dag ungefär, kanske?
* Gör den ont med vakuumet? Känns som om den ska suga i sidorna ordentligt =S
* Skillnad på olika märken?
Frågorna är många men jag känner att just nu är dessa viktigast. Tacksam för utförliga svar! =)
Lägg gärna ut sidan där just Du köpte din ifrån.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Vad händer om man köper en för stor?
Det enda som hindrar mig är att det känns som om att de ska bli så otroligt tort där nere, vad blir egentligen?
Är också rädd för läckage under natten, hur har det gått för er?

Tamponger gör det torrt, men inte menskoppen iom att den inte suger upp vätan, den fångar upp det som kommer "ovanifrån". Slemhinnorna kan ju återfuktas i övrigt utan att jag märkt problem iaf.
#3 Okej, tack!
Hur blir det på natten? Rinner det enkelt åt sidan, har hört att den ska sitta fast i och med det vakuum (som jag hört om) men om vakuumet "lossnar" eller hur man ska säga, rinner det enkelt ur då?
om man köper en alldeles för stor så kanske den inte sitter tätt, pga att den inte kan veckla ut sig.
Det håller tätt och fint under natten också. Vaccumet finns där, annars kommer koppen ut mer eller mindre. =) Det släpper inte under tiden, utan då blir det dåligt vaccum vid insättningen.
#5 Okej, jag är rädd för att välja både för stor och för liten med tanke på att jag blöder mycket rätt som det är men sen är det helt plötsligt lite.
Olika från gång till gång har jag märkt.
Okej, men då ska det finnas där om man sätter in den korrekt.?
Kanske blir lite mindre orosmoln iaf =D
Det är en ganska liten risk att man väljer en för stor kopp
så ta en lite större du. Att du blöder lite gör inget, de finns de som använder kopp vid rikliga flytningar.
Den sitter där den sitter, som en sugpropp
Fast den är lätt att ta bort bara man får in snitsen. För lite vaccum: den glider ut till viss del, för mycket vaccum: du får alldeles som mensvärk. Då är det bara att försöka få in lite luft, peta med fingret på sidan om koppen eller ta ut och gör om. Beroende på vad som är bekvämast för dig.
Är man orolig för om man fått dit den ordentligt så kan man nypa tag i koppens botten och vrida den ganska mycket, då känner man tydligt, och den brukar rätta till sig om den sitter fel då. Fungerar iallafall för mig 

Jag lyckades faktiskt ta en för stor kopp ;) Men man får ju byta en gång gratis!
Qui dormit, non peccat
#7 Tack för ett bra svar! =D
Men vilken storlek är att rekommendera?
Om du ser på denna sida, vilken skulle du kunna rekommendera mig?
[Himmelrikets
](http://shop.himmelriket.se/default.aspx?main=/mooncup-p-502-c-294.aspx&gclid=CKOavPH_6KYCFQgMfAods1x26g "Himmelrikets")#8 Nemen! =D
Tur det då. =)
Putt =)
Nu har jag näst intill bestäm mig att köpa en, men klurar fortfarande på storlek =P
Det står på sidan att man ska inte gå efter hur mycet man blöder utan man ska gå efter hur pass "trång" man är inne i slidan, och då borde ju storlek B vara den jag ska beställa?
Vad händer om koppen blir överfull, försvinner vakuumet då?
#10: Om du tror att storlek B är rätt så kör på den tycker jag :)
Jag har aldrig varit med om att min kopp blivit full! Har kunnat ha min kopp i 1 dygn utan att den blivit full.. Men i början så kan du byta relativt ofta så lär du dig hur snabbt koppen fylls upp. Jag tror inte vacuumet släpper men är det överfullt kan det nog läcka lite.. Och när du tar ut koppen kan det då säkert bli lite blodigt.. :) Men som sagt, jag har aldrig varit med om det!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#10 om koppen blir full så läcker den, så du får hålla koll på hur mycket du blöder när det är som mest.
#11 jag har lyckats få full kopp, men inte så ofta. tömmer den var 8-10 timme oavsett om det behövs eller inte. Men dagarna när det är mycket skulle jag aldrig kunna ha en kopp i 24 timmar!
Qui dormit, non peccat
#12: Det skulle nog jag inte heller kunna.. Fast jag har iof största storleken, men jag skulle inte våga prova ändå ^^ Vill helst inte fylla den, hehe.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#11 & #12 Tack för svaren =D.
Man får ju byta en gång så man förlorar ju inte direkt om det skulle bli fel =).
Men då får man ha testat den innan man byter? Annars vet man ju inte om en är för liten/stor.?