Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 14020 ggr
[Laauraa]
2011-01-04 11:56
1

Bh

Hej, är en tjej på 15 år och har knappt fått bröst än.

Har mått 77 över brösten och 68 under.

Kan jag ha bh? Vilken storlek i sådannafall? Eller har jag för små bröst för bh?

Tacksam för svar!

Gudris
2011-01-04 13:25
0

En bh i storlek 65B borde passa dig. Ajälvklart kan du ha bh, det är ditt eget val. Själv började jag med en 65AA när jag var i din ålder, för att jag ville, det var inte som att jag behövde stödet då.. Gå till en riktig underklädesaffär, på t ex hm och lindex har de sällan vettiga bh i 65…

[Laauraa]
2011-01-04 14:31
0

Men B-kupa är väl för stort ??

Vill ha bh, men behöver det ju inte, och jag vågar inte fråga mamma. Frågade om jag fick en topp till henne för några årsedan men då sa hon bara: Men du har ju inga bröst!

Så nu vågar jag inte fråga henne om bh…

Hon brukar säga ibland, hur går de med brösten, har de börjat växa? Éller, undra när dina bröst börjar växa då. osv.  hatar när hon säger så..

Gudris
2011-01-04 14:41
0

65A kan vara bättre, det har du rätt i, du får prova dig fram. Om du ber om hjälp i en affär kan du iaf prova och känna vad som sitter bra. Tyvärr är det inte alla som utvecklas tidigt, själv tyckte jag det var jobbigt att inte få bröst osv tidigare, men det är inget att skämmas för, alla är vi olika :)

pyromanen
2011-01-04 14:46
1

Man kan ju ha bh för att känna sig fin också.  Kan du inte få eget klädbudget och själv köpa dina kläder så du slipper fråga blanda in din mamma i vilka kläder du ska ha?  Så har mina döttrar haft det från dom var 14-15 år.

[Laauraa]
2011-01-04 16:10
0

Jo, men då är jag tvungen att betala ALLA kläder själv, och detr kmr jag inte ha råd med :/. Sen åker jag aldrig in till stan själv, eftersom det är ganska långt dit..

pyromanen
2011-01-04 16:37
0

En klädbudget ska såklart vara lagomt stor så pengarna räcker till för kläderna man rimligen behöver.  Konsumentverkat har såna siffror på sin hemsida.  Senast jag tittade tror jag det låg på 520 kr/månad för en 15-åring.

Tina-A
2011-01-05 01:00
1

Kan du inte åka och handla med någon kompis istället för med din mamma? Du måste ju faktiskt inte säga att du ska leta efter en BH :) När man är 15 behöver man väl inte berätta för sin mamma vilka underkläder man använder!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Laauraa]
2011-01-11 17:43
0

tror ni att 70A kan passa, eller är det för stort och ser kontigt ut på mig :o? Kanske får köpa sån d'är som finns på lindex, 65AA.  Men dem är ju helt platta och meningslösa egentligen ;(

Men jag hatar att bröstvårtorna syns igenom så tydligt på kläder,får alltid ha dubbla linnen , en tjocktröja eller en stor sjal för att dölja det… Kan ju knappt ha snygga tröjor eller klänningar för det…

Jag tänker på detta med bröst och bh varje dag, ibland gråter jag tilloch med över det.. orkar inte med att behöva tänka på om bröstvårtorna osv. syns igenom på ett plagg när jag ska shoppa..och att det inte ska synas så tydligt att jag knappt har några bröst..

Tina-A
2011-01-11 17:46
0

#8: Mät runt kroppen under brösten så får du se om 65 eller 70 passar bäst :) Siffrorna i BH-storleken anger måttet under brösten nämligen.

Tina-A
2011-01-11 17:48
0

Såg precis att du redan mätt! Du kan absolut ha 70! Gå till en affär och prova några BHar på :) 70A blir säkert bra!

[Laauraa]
2011-01-11 17:48
0

# 9 68 under. Men jag tänker mer på kupan också, om den verkligen passar på mig..

elyse
2011-01-11 20:11
0

Om jag var du skulle jag gå till H&M och prova lite olika modeller och storlekar. Jag skulle satsa på 70-A eller B. Kupan kan variera beroende på om den är lite stoppad eller inte.

Musiken
2011-01-12 03:06
0

Sen finns det ju BH-toppar ocksa! De anvande jag nar jag var yngre och inte ville ha bh :)

[Thiah]
2011-01-12 23:41
0

Jag använder mjuka bh toppar + små bhn. Jag har små bröst = behöver knappt bh + att jag har ärr under ena bröstet som gör det jobbigt att ha bh med hård kant. Dessa finns i alla möjliga strl (jag har 65/70 B) och utspridda i olika affärer. HM och JC har garanterat. Vero Moda, kapphal och lindex har ganska ofta.

Tisdag
2011-01-13 00:13
0

Om man går efter dina mått tror jag 65A eller 65AA blir bra. Sen tycker jag att du ska säga till din mamma att du blir ledsen över att hon "tjatar" över brösten.

Change har många storlekar och dom är duktiga där, priserna är dock (oftast) lite dyrare. Annars tror jag att Lindex har många varianter. Vill du beställa på nätet så har Laredoute snygga modeller i lite mindre storlekar (stl 202).

Lycka till!

RuiXue
2011-01-13 00:20
0

Är det bröstvårtorna som är det stora problemet så finns ju även bröstvårtstejp som döljer. Men vill du ha BH så ska du helt klart få prova BHGlad

Men av egen erfarenhet så kan jag säga som så: Njut så länge du klarar dig utan BHFoten i munnen Jag är 25 och har 90C, vissa dagar orkar jag bara inte ha BH på mig, men det ser lite smådumt ut om jag går ut utan BH (det funkar om jag har jacka och bara går till affären typ, men inte om jag inte har jacka på mig). Är dock lyckligt lottad och får inte ont om jag inte har BH.

Jennie

[Thiah]
2011-01-13 00:21
0

#16 fast även vi med små bröst kan tycka att det känns bra med bh trots att man inte behöver Glad (och då inte bara för bröstvårtornas skull)

RuiXue
2011-01-13 00:29
0

Ja, jag minns när jag precis började med BH, hade väl 80B då, var så skönt att kunna välja om jag ville ha BH eller inte den dagen och det inte gjorde skillnad direkt utseendemässigt. Saknar valfriheten lite nuFoten i munnen

Jennie

[Thiah]
2011-01-13 00:31
0

jo det kan jag förstå.  Jag är glad över mina små bröst, speciellt med tanke på min extremt dåliga rygg.

viktoria91
2011-01-14 09:21
0

#19 Jag har också extremt dålig rygg och mina bröst som är 70D är ingen bra kombination. =P

[Thiah]
2011-01-14 20:40
0

#20 har en väninnna med samma problem. Jag lider med henne

probiotica
2011-01-18 17:09
0

Hej Laauraa!

Jag tror man känner själv när det är dags för en BH som du nu tex. Känner du att du vilja börja ha de så ha de tycker jag!

Ser här att många har gett dig bra tips och jag håller med dem. Vore jag du skulle jag gå till HM och ta några st bh och prova. HM är billiga på bhar de kan kosta runt 99kr. Om det känns bättre kanske du kan ta med nån bra kompis som du känner dig trygg med.

Det du tycker är fint är rätt för dig!

Dessutom så tycker jag inte du skall känna dig nervös inför din mamma, Du får tänka att hon har vart i samma sits som dig då hon var ung.

Nu vet ju inte jag vad ni har för relation till varandra. Men annars så kanske du kan fråga någon annan vuxen tjej i din närhet som du känner dig trygg med?

Moster faster kusin etc.

Lycka till nu! Du får gärna berätta hur det går!

Kram

[Laauraa]
2011-01-29 15:16
0

Jag känner mig inte trygg med någon person.. Mina vänner har ju skaffat bh o sånt för typ fyra årsedan, och vi är inte så varandra nära, så det ksulle kännas konstigt att ha med nån av dem.

Jag och mamma har väl egentligen en okej relation, men endå känner jag att jag inte kan prata med henne om sånna här saker, hon har tagit upp det någon gång, men det har aldrig blivit någonting av det..

Inte heller någon annan släkting kan jag prata om sånt här om.. Det bara finns i mina tankar varje dag, och det blir bara jobbigare och jobbigare.. Det är inte bara att jag vill ha en bh som är svårt att berätta om, utan många andra saker. Tillochmed när vi hade sex och samlevnad i skolan för några årsen, så skulle vi ha ett stort prov på de, men jag ska aldrig nåt om ddet till mamma, till och med sånt skämdes jag över att prata om! Jag satt inne själv på mitt rum och försökte lära mig allt, istället för att hon förhörde mig..hon viste nog inte ens om att vi läste om det..

[Laauraa]
2011-01-30 18:48
0

Detta blir bara värre o värre, känner mig deppig hela tiden ,gråter ibland. JAg tänker på det varje dag. JAg vill ha bröst, jag vill kunna fråga mamma om en bh, utan att vara så himla blyg! JAg har gått i flera dagar nu och tänkt: idag säger jag det.men det blir aldrig av… Varför ska det vara så himla svårt att fråga mamma????:(. JAg mår skit!!

[Laauraa]
2011-01-30 18:48
0
Tisdag
2011-01-31 03:22
3

Skriv ner det du vill säga till din mamma och lämna över brevet. Det kanske blir lättare.

Ska du handla själv så passa på nu när det är rea, det är halva reapriset i flera butiker så du förlorar inte så mycket om det råkar bli fel storlek.

probiotica
2011-02-01 20:56
1

Vad känner du för förslaget att gå själv till tex HM? Att prova några bhar själv? skulle de funka?

Du ska inte behöva må dåligt min vän*krama*

De tisdag förslog kanske är en bra ide vad tror du? Törs du de eller känns de obekvämt?

Hur gick de med provet då?

De är jobbigt att prata sex och samlevnad med sina föräldrar, alla är vi olika jag tror inte jag har pratat något sådant med min mamma och då är jag snart tretti.

Men vissa har en jätte öppen relation.

Om du fick önska hur skulle du vilja ha de då? Tänkte på din relation med mamma?