Ont vid samlag
Hej får som rubriken säger, ont när jag har samlag med min man, har tidigare gjort en titthålsoperation utan resultat att hitta nått fel. Undrar nu om det finns någon mer där ute som har likadant, eller vet vad det beror på, eller vad man kan göra åt saken? Tacksam för all hjälp. Vill kunna slappna av och njuta av sex.

Du slappnar inte av verkar det som du skriver i din sista mening så det kan mycket väl vara det som gör att du får ont.
Torra slemhinnor kan också göra så att det gör ont vid samlag.
Försök med ett glidmedel.

Slappna av och använd mycket glidmedel. Ibland kan det vara värt att prova utan så mycket förspel men med mycket glidmedel. Tycker själv att jag "sväller igen" om jag är för sugen före penetration. Låter kanske lite motsägesefullt med tanke på att man ofta läser att man ska ha ett flera timmar långt förspel och vara superduper uberkåt. Ibland räcker det bra att "bara" vara väldigt avslappnad.
Varför gjorde dom en titthålsoperation? Vad letade dom efter? Hade det inte räckt med ett ultraljud?
#3 Men förspelet är inte bara till för att vi ska bli upphetsade. Det är också till för att livmodern/livmodertappen ska dra sig tillbaka och bereda plats för mannen. Om man har för bråttom hinns inte det med och då kan det göra regält ont.
Om jag förstår dig rätt så är det djupare smärtor du har, inte "bara" ont när han tränger in eller av torra slemhinnor?
Och var det endometrios de tittade efter när de opererade? Det är mycket vanligt med samlagssmärtor när man har endo, och då hjälper det inte att "bara slappna av".
Jag tycker utan tvekan att du ska prata med en gynekolog och utreda vad dina smärtor beror på. Har du ont även vid mens/ägglossning eller andra problem?
Vänliga hälsningar
Cindy

Kan förresten berätta om hur jag tacklar mina samlagssmärtor.
Jag styr alltid hur långt förspel vi har och jag ser alltid till att antingen ha fått orgasm eller vara på väg att få en innan vi har samlag. Är jag inte både fysiskt och psykiskt ordentligt upphetsad så är det ingen ide att gå vidare. Det gör att jag hellre har kvalitativt sex mer sällan, än pushar mig till sämre sex oftare.
Jag har letat mig fram till vilka ställningar som funkar för mig, och jag håller mig till dom. Ibland knixar jag med benen för att styra hur djupt in han kan komma. Djup penetration är ett big no-no, även om det är skönt just då så vet jag att jag kommer få ont efteråt av det.
Och som någon redan nämnt är glidmedel ett bra hjälpmedel. Vibrerande sexleksaker likaså, de är kanon för att komma igång och för att få underlivet att slappna av lite.
Tyvärr är jag även beroende av smärtlindring av tabletter för att fungera, och sexlivet är inget undantag. Jag tar smärtlindring både före och efter, och har gärna en varm vetekudde på magen en halvtimma efter sexet.
Men viktigast av allt är att ALDRIG ha sex när man inte har lust, och att ALLTID sakta ner på tempot eller avbryta om det gör ont.
Vänliga hälsningar
Cindy
Åh fy vad jag tycker synd om er! Verkligen!

Vestibulit ger oftast en brännande/skärande/stickande smärta i slidmynningen och/eller slemhinnorna. Somliga får krampsmärtor och molande värk också, men är det djupa mensvärk-iga smärtor så är det troligen något annat.
Vänliga hälsningar
Cindy
#11 Nej, jag spekulerar precis som dig. Men har man ytliga smärtor så blir man sällan titthålsopererad, varför jag utgår från att det rör sig om djupare smärtor.
Vänliga hälsningar
Cindy
Cindy, jag har precis sånna smärtor som du beskriver. Det gör så fruktansvärt ont om min man tränger in för långt. Vad är endometrios för nått?
#13 I så fall ska du utan tvekan boka in en tid hos en gynekolog snarast. Det kan finnas olika orsaker, och bara en läkare kan utreda vad som är fel.
Vet du varför de opererade dig? Vad var misstanken?
Endometrios är en mycket vanlig sjukdom som främst orsakar mensproblem. Googla på endometriosföreningen så hittar du massor av läsning. Man kallar det ibland för "chokladcystor" eftersom det kan orsaka blodfyllda "cystor" (helt ofarliga dock). Man diagnosticerar med titthålsoperation.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ok. Brukade ha rejäla mensvärkar när jag var yngre, det blev bättre när jag började med p piller, nu har jag fött två barn och har inte haft mens på några år. Jag var ganska ung när operationen gjordes och kommer inte ihåg vad som SAS, bara att de inte hittade nått.
Det är väldigt vanligt att man blir bättre både av p-piller och föda barn, men endo syns oftast vid en operation. Den kan dock vara mikroskopisk eller ha växt in i vävnad.
Begär ut journalen från kliniken som opererade dig och ta med den till din gynekolog. De ska ta dig på allvar oavsett hur ofta du har ont. Hur kommer det sig att du inte haft mens på så länge? Spiral?
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag vet att det finns jättestora problem bland kvinnor som har ont vid samlag och många klarar inte ens av att använda tampong vid menst för det gör för ont..
Det borde bli taget ordentligt på allvar när det gäller smärtor vid samlag eller mens!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har tyvärr inte hunnit ta tag i detta, men tänkte ringa nu i veckan.