Alkohol & Droger
Håller på med en debatt alt. krönika på svenskan om alkohol och droger. Dock vet jag inte vilken jag ska välja ännu då jag svajjar mellan valen.
Själv anser jag att åldersgränsen på krog samt system skall höjas, på system till 25 och krog 23.
Detta för att jag känner att det borde stoppa en del av alkoholutgivningen till ungdomar samt att alkoholismen bör dras ner om gränserna blir högre i och med att det blir svårare att få ut.
Är ju inte alla som vill köpa ut.
Detta kan visserligen vara en "knäpp" tanke, men jag vet inte riktigt hur alkoholvärlden fungerar då jag personligen avskyr det.
Dock vet jag att många unga vill ha sänkt då de ska få ut enklare. Nästan hela min klass exempelvis samt deras "drickvänner".
Hur känner ni kring alkohol och droger?
Ska de höja åldersgränserna? Varför/Varför inte?
Någon personlig berättelse kring alkohol/droger som ni vill dela med er?
Kom med allt och ingenting vad ni tycker och känner.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Jag tror nog inte stora problemet är systembolaget. Ungarna får tag på sprit genom kompisar. Krogar däremot skulle höja åldern högre och kolla leg!!
Det här med droger på gatan har jag aldrig varit i kontakt med så jag kan inte uttala mig. Jag har fått starka smärtstillande tabletter för min värk och det verkar som vissa kan få ut det hur enkelt som helst medan jag fick gå och ha jätteont i över ett halvår innan jag fick bättre tabletter.Där har man ju ett problem. Värktabletter som är "lätta" att få tag på.
Alkohol är ju mer accepterat och det är "roligt" och "tufft" med folk som är fulla.
Jag tror det är jätteviktigt med information.Jag kan ta en dricka till maten tex men att dricka för att bli full, nej.
Mina starka värktabletter tar jag bara om jag verkligen behöver dem, inte för att det är "skoj" .Det är min syn.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#1 Tror attityden mot alkohol måste ändras, mer undervisning för de vuxna i och med att de är de som köper ut och att barnen/tonåringarna tar efter de vuxna.
Man borde visa upp alkoholen riktiga sida så de som "nu vet jag i allla fall vad min tonåring dricker på festen" vet att de förstör otroligt i t.ex. hjärnan på denna tonåring.
Så att fler slutar vifta bort allt och inser allvaret!
Jag tycker inte man borde ändra gränserna på systemet eller krogarna, däremot tycker jag att man borde höja myndighetsåldern. Jag tycker det är löjligt att staten säger att man är myndig och ska klara sig själv när man är 18, men man får inte köpa alkohol, det är man för ung för. Om myndighetsåldern höjs till 20, då ändras automatiskt åldern på krogarna. 23 och 25 känns lite för gammalt, är man 25 har man kanske varit självförsörjande sen man var 19-20 och då tycker jag att det är upp till en själv att bestämma över sin alkoholkonsumtion. Ser inte riktigt varför det skulle vara olika åldrar för krogen och systemet heller.
Jag tror också på information och att försöka ändra attityden. Jag kan inte förstå vuxna som köper ut till sina ungdomar med argumentet att då vet de vad barnen dricker. Resultatet blir ju att barnen dricker det som föräldrarna har köpt, plus det de själva får tag på. För min del är det noll tollerans som gäller. Jag kommer aldrig köpa ut till mina barn och de kommer aldrig få smaka alkohol hemma vid middagsbordet, inte förräns de är myndiga.
#3 Men fy vad jobbigt med högre myndighetsålder. Minns så väl hur jag från ca 16,5 års ålder räknade ner till jag skulle bli myndig.
#3 Även om jag känner "Yeah, nu är man snart myndig" (17år nu) så känner jag att en höjd myndighets ålder är bra.
Håller med dig där, dessutom - många klarar faktiskt inte sig själva vid 18. Idag (vad jag märkt) får väldigt många ganska mycket serverat, de lever titt som tätt på sina föräldrar även om de är 18 och äldre.
Ett exempel kan jag ta min egna syster.
21 år, jobbar men betalar hälften av vad hon egentligen ska betala i hyra för att få bo här hemma.
Hon bad pappa sänka hyran och då visade han att hon egentligen ska betala 3000kr/månad (tror det var de) och hon betalar hälften typ.
Hon lever mycket på pappa trots att hon jobbar, men hon lägger pengar på kläder och skor även fast hon har tusen olika skor och plagg.
Detta går igen i hennes kompisars beteende, kläder kläder, smycken hit och dit, smink osvosv. Men de har inga ankar på hyra, bensin, försäkringar osvosv.
Tror ärligt det är många många som faktiskt inte alls är mogen nog att lämna boet vid 18års ålder.
Visst finns undantag, men som jag hör och ser så är det många som inte ens kan sätta på en tvättmaskin ordentligt idag.
Många av mina vänner vet inte ens hur de fördelar mörk och vit tvätt.. Så en förhöjd myndighetsålder tycker jag låter bra.
Visst kan detta "problem" vara mycket tydligt här, jag vet inte om det bara är inbillning.
Själv vet jag inte hur en "normal" familj fungerar, jag är van att jobba.
Kunde fördela tvätt och sätta på tvättmaskin när jag var 5år, vilket många av mina vänner och mina syskons vänner inte kan.
Jag ser tydliga skillnader när jag kommer in i olika familjer, men det är jag det - som är van att jobba och vara vuxen vid 6års ålder.
Jag tycker det hänger mycket på föräldrarna om barnen/ungdomarna inte kan ta ansvar. Och när man bor hemma trots att man är vuxen och klar med gymnasiet så inser man nog inte vad det faktiskt kostar att ha ett eget boende. Hyra, mat, försäkringar, räkningar i största allmänhet, bil om man har det och smågrejer som man aldrig behövde tänka på innan. Då lär man sig snabbt att man inte alltid kan köpa precis allt man vill ha.
Att folk i den åldern inte kan tvätta är bara pinsamt. Hade jag haft en 20-åring som bodde hemma och som inte hjälpte till, då hade jag struntat i att tvätta hans/hennes kläder. Då hade h*n blivit tvungen att lära sig tvätta själv. Har man inte lyckats få sin ungdom att ta ansvar i hushållet under uppväxten så får man väl ta till med hårdhandskarna. Låta bli att laga mat och såna saker. Sen får man ha i åtanke att det är svårt att både hitta jobb och lägenhet idag och därför stannar ungdomar hemma längre än vad man gjorde förr.
En annan anledning att höja myndighetsgränsen är också att man inte är klar med gymnasiet när man är 18. Man är fortfarande beroende av sina föräldrar.
Ett annat alternativ, för att gå tillbaka till det här med alkohol, är att sänka åldern på systembolaget. Jag tycker som sagt att det är tramsigt att man är vuxen och myndig vid 18, man får bestämma allt som har med ens liv att göra, men inte över sin alkoholkonsumtion.
Men om åldern skulle höjas, hur skulle det blir med körkortet då? Jag tycker nog att man är mogen att köra bil när man är 18. I USA är det väl 16 som gäller?

#5 jag fick tjäna ihop egna pengar till kläder osv. Jag sprang med reklam varje helg. Självklart var det jättetråkigt och fattade inte varför man var tvungen till det men tackar mor och far för att de aldrig skämde bort mig. nu vet man att inget är gratis.Tvätta och laga mat fick jag också hjälpa till med 
#6 kan inte hålla med om det här med körkortet. finns en anledning att försäkringen är så megadyr för ungdomar. oftast är det ungdomar och gamla som är med i olyckor. ungdomar för att de absolut inte är redo att framföra en bil på över ett ton(!!!!) och gamla för att de inte ser.
Unga killar är överrepresenterade i statistiken.
#7 Instämmer och tycker för övrigt inte trenden med "ung och bortskämd" är något att eftersträva. Snarare något att göra nåt åt, kan inte vara särskild kul att vara en såndär hjälplös typ som behöver mamma vid 20!
En höjd myndighetsålder hjälper inte ungdomar som inte kan klara sig själva, de har ju kapaciteten, bättre att de kommer ut i riktiga världen och får lära sig hur man tar sig hand om sig själv.
(Även om nuvarande bostadssituation gör det i princip omöjligt för en 18-åring att hitta bostad, vilket också är ett problem).
Jag tycker däremot att både systembolag och krog borde ha samma åldersgräns, nämligen 20 år.
Jag tycker heller inte att det är dubbelmoraliskt att säga att någon är tillräckligt gammal för att LÄRA sig att ta hand om sig själv och leva ensam men samtidigt inte redo för krogliv, för allvarligt talat så är de flesta 18-åringar inte alls redo.
Majoriteten av alla 18-åringar vet inte hur de ska ta hand om sig själva, men att lära sig det och bo själv är inte riskabelt på samma sätt som alkohol kan förstöra ett liv.
Hjärnan har heller inte utvecklats klart när man är 18, varav det är ännu viktigare att inte förstöra den med stora alkoholmängder.
Men viktigare är ju förebyggande information och att lära ut hur man hanterar alkohol. Alkoholproblem kommer finnas så länge det finns alkohol, det gäller att hålla dem på en så låg nivå som möjligt.

Höjd åldersgräns = mer hembränd sprit.
Hmmm, en svår fråga men samtidigt tycker jag inte man ska försöka att "förbättra" genom att bara förbjuda. Förbud till att köpa alkohol på systembolaget till du är 23-25 år kommer med 2 nackdelar. För det första har många i den åldern en början till familj och ett stadigt familjeliv och ett jobb de går till varje vecka. Men de kan inte själva bestämma om de kan dricka alkohol eller inte?
Den andra nackdelen är att man då är så pass gammal att man förmodligen redan tagit beslutet om att dricka eller inte dricka vilket medför mer hembränt och annan smuggelsprit om personen i fråga har bestämt sig för att dricka alkohol.
För att gå på krogen måste man inte dricka! Men om det inte finns några ställen att gå ut på om man är mellan 18-23 kommer det förmodligen resultera i mer okontrollerad fylla på ställen där det inte finns någon som har kontroll. Vad ska alla dessa ungdomar göra? De är "vuxna" men har ingen stans att ta vägen där man kan umgås med andra vuxna..
För att man ska minska problemet tycker jag man borde ha mer undervisning om detta i skolan. Inte bara vanlig skrämselpropaganda utan även visa positiva händelser i samband med alkhol för att göra det mer trovärdigt. Det negativa måste ju självklart alltid understrykas så det överväger det positiva.
Kommer det 2 poliser till skolan och berättar lite om droger och alkohol- hur många som dör, vilka sjukdomar man kan få, allt otcäkt man kan uppleva bla bla bla och sedan testar ungdomarna och märker att" hallå, det polisen sa stämde ju inte". Det måste bli en bättre undervisning som skildrar sanningen på ett bättre sätt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är klart att det skulle minska alkoholkonsumtionen hos yngre om man höjde åldergränsen för systembolag och krogarna. Förvisso skulle fler dricka hembränt, men det skulle fortfarande med största sannolikhet ge en signifikant skillnad. Lättillgänglighet bidrar till större konsumtion och vice versa.
Sedan tror jag dock inte att det skulle lösa problemet, utan det handlar som föregående nämnt om attidtyden gentemot alkohol och droger.
Nä, höjd åldersgräns kommer enbart att leda till mer smuggelalkohol, hembränt och krogsslagsmål.
Vad vi behöver är att lära oss slappna av vår inställning till alkohol, som i t.ex Sydeuropa. Där säljs alkohol överallt och dricks till vardags, men inte för att bli aspackade som vi svenskar.
Om du lever ditt liv genom att undvika något helt så tar det kontrollen över dig.
Vänliga hälsningar
Cindy
#13 viktigt att tänka på är att man beräknar statistiken olika från land till land. Jag har lärt mig att sydeuropéerna får ta konsekvenserna lika mkt som över allt annars. Men det kan nog vara svårt att bevisa.

#13 Så sant så sant! När min kompis praktiserade på nationalmuseum i Köpenhamn fick hon ibland dricka öl och snaps till lunchen. Naturligtvis var inte tanken att hon skulle gå full tillbaka till jobbet, utan de drack det för trevnadens skull, för att det var gott.
Ungdomar som ser människor omkring sig ha en bra relation till alkohol är mer troliga att själva få det. Att förbjuda något har väl aldrig tagit bort spänningen runt det…
#13+15 Håller med till fullo!
Dessutom känns det oerhört fjompigt att du blir myndig vid 18, får köra bil osv men köpa sprit? Nope, då får du vackert vänta två år till! Vad leder det till? Jo att äldre kompisar får agera mellanhänder…
Med vänliga hälsningar
Chess
Man kanske ska höja åldersgräns med körkort också, så vitt jag vet så är det alldeles för många nyblivna körkortsägare som måste trycka på gasen och visa sig på styva linan.
Och körkort skaffar de flesta vid 18år - med andra ord så tidigt som möjligt.
Vid 18år är det väldigt mycket killar, speciellt, som ska visa sig tuffa och modiga inför tjejerna samt att de ska "höja" sin "status" och gör de då ofta genom bland annat den häftiga gaspedalen som är så otroligt häftig att trycka ner lite extra.
Som jag såg någon skrivit (kanske inte just här men på någon sida här inne iaf) så sker de flesta bilolyckorna i ung och hög ålder men inte däremellan.
Ung: Styva linan och omogenhet bland annat.
Hög: Synen bedrar de
Med andra ord: Du är inte mogen för körkort vid 18års ålder.
Och jag tycker det är, rent ut sagt, förjävligt att man i vissa länder får körkort redan vid 16års åldern.
En höjd alkohol samt körkorts ålder tror jag skulle göra en rejäl förändring.
Även om, som en del påpekat, det skulle bli mer hembränt.
Men hur mycket mer hembränt skulle det bli?
Hembränt är inte det enklaste att göra, det är livsfarligt om det blir fel, man får en väldig böter om man blir påkommen (om jag inte uppfattat det fel) och utrustningen är inte det enklaste att hålla gömd vad jag vet efter jag sett vad som behövs, man måste ha de på visa ställen - de är inte bara att kasta upp på vinden hux flux i och med att innehållet bland annat förstörs om man håller på.
Vad om man fick körkort på prov när man var 18, och åker man dit för fortkörning eller annat så fryser det inne tills man fyller 25?
Nu när all information går att lagra digitalt på små plastkort så kunde man ha flexibel myndighetsålder :-) De som åker in för pumpning på akuten eller samlas upp i nåt dike fulla, eller välter runt fulla på krogen de får uppskjuten myndighetsålder.
Nånstans är det fel att omyndigförklara en massa noramlt förnuftiga 18-åringar bara för att en del av deras jämnårigta inte har vett.

Det som är skumt när det gäller körkort är att har man väl tagit det får man ha det hela livet. Tänk om det kunde vara som inom flyget. Regelbundna flygkontroller och hälsokontroller och man måste flyga visst antal timmar för att få behålla sitt certifikat.Det roliga är att om jag tappar kontrollen på mitt lilla flygplan så dör nog troligen bara jag och den som åker med men den som tappar kontrollen med en bil kan döda så många fler.
Fram med fler kontroller. Bara för man har sin rattlapp betyder det inte att man kan köra bil 
Uppkörning var 10e år kanske?? undrar hur många som skulle klara sig då
Personligen tycker jag Svenskar i största allmänhet behöver få en hälsosammare hållning till alkohol och bara dricka det i små mängder för smakens skull istället för att supa skallen av sig bara för att det är den eller den veckodagen.
Jag har vänner i Sverige som inte klarar en helg utan att vara bakfull minst en gång. Mina kollegor i Danmark tar sällan eller aldrig mer en ett glas eller två och det är ytterst sällan de blir fulla.
Danska ungdomar däremot kan dricka en hel del, men de dricker inte mer än Svenska ungdomar trots att det är lägre åldersgräns och inget systembolag i Danmark.
Personligen tycker jag krogåldern borde höjas till 20-25 någonting för helt ärligt, folk kan ju dricka lika mycket på krogen som hemma! Det kostar bara mer än att köpa sprit på systemet. En klasskompis på gymnasiet var ute på krogen en helg i 3an på gymnasiet, tror han sa att han söp för 500kr, han dog nästan av alkoholförgiftning och fick ta leverprover i flera månader efteråt.
Men det allra viktigaste är nog ändå att ändra attityden. Svenskar är ökända för fylla utomlands
Jennie

#20 tror nog han ljög. 500 får du inte mycket för
#21 Han va inte så stor själv så det krävdes nog inte mycket
Men detta var våren 2004 så en del har ju ändrats sen dess.
Jennie

#22 okej =)
Jag tror att det är inställningen till alkohol och inte åldern som är det viktiga.
Om storebror (samhället) styr för mycket så får inte människor chansen att klara sig själva anser jag. Kunskap och råd (eller hjälp om man behöver) är även det viktigt.
Jag tror att det är farligt att omyndigförklara människor som är i åldern att de kan klara sig själva. Ja, personligen tycker jag att man visar en ganska tråkig människosyn då. Att höja myndighetsåldern eller åldern för att komma in på krogen skulle provocera fram svartklubbar och smuggelsprit = den undre världen tackar och bockar. Det är bra att unga får lära sig att handskas med alkohol i bevakade miljöer istället för att köpa hembränt eller smuggelsprit. Istället för att straffa alla som faktiskt sköter sig är det i så fall bättre att höja straffen för langning, krogpersonalen kan bli bättre på att inte servera de som redan fått för mycket och samhället (både vi medmänniskor och staten) kan visa vad vi har för förväntningar på unga. Som liberal mår jag illa av att höra om mer förmynderi än vi redan har. Ur en ekonomisk synvinkel tror jag dessutom att det skulle skada landet rejält om vi missade inkomster och skatter från arbetande människor i åldern 18-25 som kommer att flytta till andra EU-länder för att arbeta (och betala skatt) samt själva bestämma vad de vill göra med sin lön.
Det är dumt att generalisera efter vad man själv upplevt. Med fler restriktioner kommer de bortskämda unga aldrig att behöva reflektera över sina beslut - för vi låter dem inte göra det om vi istället förbjuder dem att sätta sig i situationer där man behöver vara/agera/bli vuxen.
Det finns heller ingen chans i världen att bara Sverige skulle ha så extrema åldergränser. Absolut inte som EU-medlemsland.
jag tycker att cannabis droger kan vara en alkohol ersättare , men lik som med alkohol ska det inte över konsumeras utan kannske om man ska festa osv.
andra droger tycker jag bara är synd att det finns! så många liv det förstör , fy fan för det …. folk tänker bara på pengar och säljer men skiter i att det förstör så mycket för andra i samhället.

#27 Det finns massor av saker som är möjligt att missbruka och som egentligen inte är livsviktigt; godis, t.ex. Det skulle jag personligen nog klara att leva utan, men jag tycker inte att det är OK att ta bort det för att det finns de som inte kan hantera socker.
Som liberal handlar det för mig om att jag ska få bruka vad jag vill så länge det inte skadar någon annan. Jag, personligen, skulle verkligen sakna ett glas vin till söndagsmiddagen, om det helt plötsligt togs bort. Men det handlar inte om det utan om att det är en skrämmande tanke att staten skulle bestämma hur jag ska leva mitt liv. Speciellt om jag lever det utan missbruk och därmed inte kostar ett öre extra för mitt land.

#27 Fast det är ju inte så många som dör i trafiken på grund av ett sockerrus, för att ta ett exepmel. Gissar att det inte heller är så många barn som får se föräldrarna slå varandra blodiga över sista kakan. Mycket mer tragik med alkohol. Var och såg Svinlängorna och det var ingen vacker syn som målades upp.
#29 Har läst boken och har sett/ser missbruk på nära håll, men alla missbrukar inte. Det behöver inte vara antingen eller utan man kan dricka alkohol nån gång ibland. Jag känner personligen bara till alkoholmissbruk så jag vet inte hur det är att växa upp i en sockermissbrukande familj. Jag vet bara att det är jobbigt för små barn att vara överviktiga. Men alla missbruk handlar om något annat än själva källan till missbruk. Det är bl.a. därför som alla inte är missbrukare för alla har inte det behovet. Symptomen för de flesta missbruk är dock lika; man missbrukar för att må bättre/förtränga något. Oavsett om det handlar om spel, socker, sex eller droger.
Gällande ditt exempel om trafiken så finns det ju folk som kör för fort eller struntar i trafikreglerna - kanske är det bilar vi istället ska förbjuda? Vi har ju kollektivtrafik…
Nånstans måste man komma ifrån förbud och införa utbildning, så att folk kan göra medvetna val. Missbruk kommer nog tyvärr alltid att förekomma, vi människor verkar vara så funtade att vi dras till rusgivande saker.
Och vart ska man dra gränsen nånstans? Vilka ohälsosamma livsmedel och droger ska samhället tolerera att befolkninen nyttjar trots att de bevisligen orsakar död och sjukdomar?
Själv skulle jag om jag var för förbud-metoden propagera för en åldersgräns på socker och raffinerade kolhydrater. Jag anser nämligen att de är vår tids största hälsobov. Varför inte rent av förbjuda skiten? Jag ser hellre att nån röker gräs än smäller i sig ett kilo lösgodis en lördagskväll.
Men, människor kommer troligen att fortsätta ha olika prioriteringar om vad som är värt att riskera hälsan för, och det kommer nog att fortsätta att visa sig i såväl våra lagar som på våra sjukhus.
Vänliga hälsningar
Cindy

Klart att det är svårt med förbud, men samtidigt är det lustigt hur mycket vi kan göra i förebyggande åtgärder när det gäller annat.
Vi vaccinerar oss fast vi inte är i riskgrupper för influensor, Polio, Röda hund osv, för att det inte ska bli epedemier, inför rökförbud på krogar med mera. Men spriten, den får man inte röra…
Undrar varför alkohol inte klassas som en drog?
Varför ser man olika på rusmedel i tablettform och i flytande form?
#33 Med ett globalt resande är vi numera utsatta för sjukdomar vi inte reflekterade över för 10 år sedan. Vi har många invandrare som besöker sina hemländer och riskerar att ta hit sjukdomar som tidigare varit borta. Jag har bl.a. varit med om TBC på en förskola.
Rökförbud på krogar är till för människor som blir sjuka av rök eller helt enkelt inte uppskattar rök. Det finns ingen som reagerar likadant på alkohol. Men jag kan tycka att det borde finnas krogar både för rökare och icke rökare. Tycker man inte om alkohol alls kan man ju ses på caféer.
Forskare klassar ofta alkohol som en drog. Det kan det ju vara också. Men jag har svårt att se att ett glas rött till middagen skulle vara en drog. En drog för mig är något man intar för att få en slags drogad effekt, t.ex. många drinkar i baren. Ett glas vin till maten har inte det syftet.
Det finns narkotika i både tablett- och flytande form. Tror inte att det finns särskilt många som skiljer på det. Det människor generellt brukar anse är att injektioner är det "grövsta" sättet att ta en drog.

#34 Fast vi har ju vaccinerat oss mycket längre tillbaka än så. Ville mest visa på andra saker man gör på grund av en social ansvarskänsla.
De flesta dricker ju för att få en något drogad effekt i alla fall. Annars så skulle det ju duga minst lika fint med alkoholfria alternativ.
Är mycket väl medveten om att droger finns i alla former, och "rusmedlet" jag refererade till i #33 "Varför ser man olika på rusmedel i tablettform och i flytande form?" är alkohol. Personligen ser jag inte så stor skillnad mellan droger och alkohol. Provade att röka marjiuna en gång får några år sedan och det hade mindre effekt på mej än två cider. Men om jag skulle säga att jag hade rökt en gång så skulle folk titta snett på mej. Men om jag super skallen i bitar var och varannan helg så är det okej för att det är socialt accepterat.
Har märkt att det är otroligt svårt att skriva om sådana här saker då stämningen tyvärr ofta blir väldigt hetsk och det missuppfattas till höger och vänster.
#35 När du skriver "De flesta dricker ju för att få en något drogad effekt i alla fall" undrar jag hur du vet det. Känner du ingen som kan ta ett glas vin eller en whiskey utan att ha som mål att bli full utan för att det är gott, speciellt till mat? Personligen lever jag inte/umgås i en miljö där det är socialt accepterat att supa skallen av sig varje helg. Men jag får intrycket av att du gör det, att det är vardag för dig att folk i din närhet missbrukar eftersom du är väldigt negativt inställd till alkohol i allmänhet. I min verklighet handlar det om att dricka ett glas vin till söndagsmiddagen, nån whiskey/drink hemma i månaden, som norm, och så är det för mina vänner också. Sedan sticker jag inte under stol med att det kan bli mer än så några gånger om året, men då är vi vuxna som tar det beslutet tillsammans.