PCOS och smärta
Jag känner mig förvirrad.
Blev diagnostiserad med PCOS för bara några veckor sedan efter år av rent och skärt helvete. Har så ruggigt svåra smärtor som oftast är ihopkopplade med blödning. Endometrios är uteslutet.
Men ju mer jag läser om PCOS, desto mer förvirrad blir jag. Det verkar inte vara speciellt vanligt att man har ont av det?
Och man brukar ju ha glesa blödningar? Jag blödde liksom i snitt 1 gång i veckan när det var som värst… Och man blöder ju lite när man har PCOS, varför har jag då monsterblödningar?
Det enda som verkligen stämmer in fullt ut är aknen och viktproblemen.
Om det inte vore för att VUL visade en så tydlig bild på alla dessa små, små cystor skulle jag tro att jag fått helt fel diagnos…
Med vänliga hälsningar
Chess
En undran bara, jag kommer inte ihåg om du skrivit det förut? Tog de microskopprov vid din titthåls-op för att vara hundra på att det inte är endo? Och har de gjort MRT för att utesluta Adenomyos? Man kan ju ha flera sjukdomar samtidigt.
Jag har inte heller hört om PCO som ger de symptom du har, blev verkligen förvånad att du inte har endo.
Vänliga hälsningar
Cindy
#1 Biopsi på misstänkt endo togs men kom tillbaka negativ - ingen endo. MRT har däremot inte gjorts, men dubbelkontrast CT..
Med vänliga hälsningar
Chess
Min mor har ju exakt samma problem som du, men hon minns ej namnet på sin diagnos dessvärre
det kan vara PCOS, det kan vara något annat. Det är iallafall inte endo hon har heller, utan överjävliga äggblåsor som spricker stup i ett. Hon har legat i omgångar på huddinge sjukhus för sina svåra besvär. Även det andra stora sjukhuset i sthlm som jag ej minns namnet på.
Men hon har halft som halft blödit ihjäl när det var som värst, utan att någon hade förklaringen till varför det var så mycket blod. Vi tror nu att det beror på EDSen som förvärrat.
hmm nu kanske jag har helt fel men kan det inte vara så att Endon sitter där dom inte kollade? Endo kan ju sitta lite var som helst om jag fattat saken rätt
Jag tycker att du ska be om en MRT, annars kan de inte säkert utesluta Adenomyos.
Man brukar ta biopsier på olika vanliga endo-platser. Men det kan vara knepigt att se och ta prov fickan från bakom livmodern ("Fossa Douglasi").
Vänliga hälsningar
Cindy
#5 I den "fickan" bakom livmodern har jag konstant vätska som inte ska vara där.
Haft det på vartenda VUL och gud nåde den som försöker undersöka, det gör alldeles för ont.. Troligen på grund av att det är inflammerat.
Med vänliga hälsningar
Chess
#6 Har du en bakåtlutande livmoder också? Det är vanligare att man får problem i "fickan" om man har det.
Hur förklarar läkarna vätskan?
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Inte hört något om bakåtlutande livmoder. Vätskan kan bero på att jag snart ska ha mens enligt läkarna men i så fall måste jag ständigt "snart ha mens" även om jag befinner mig mitt uppe i ägglossning…
Likväl som barnläkarna skyller att man högra äggstock var förstorad på grund av ägglossning och vägrade gynkonsult.. Den har varit förstorad vid varje ultraljud/VUL de senaste 3-4 månaderna! 
Med vänliga hälsningar
Chess
nu när ni börjar prata om livmoderns plats så är jag frågvis och ser om någon kan besvara mina frågor
vid dom senaste vaginala ultraljuden jag har gjort så säger läkarna att min livmoder är bakåtlutad
men kan den helt plötsligt bara sådär ändra läge?
har fött barn i sig för snart 11 år sen men aldrig hört det förr och då sa läkarna och barnmorskorna att min livmoder va precis som den skulle 
det låter ju inte så bra med vätska där man inte borde ha den
och då finns det alltså en möjlighet att man kan missa Endo fastän man gör titthålsoperation