Blöder mycket - hur göra?
Nu skriver jag ett inlägg här igen, ni kanske minns mig från tråden där jag undrade om jag fått mens. Iallafall är jag 100% på det nu eftersom jag började få det i trosorna i förrgår. Då var det inte mycket, såg ut som en blodblandad flytning, men jag ai en binda iallafall och bytte sedan till en ny när jag skulle sova. Bara lite bloddroppar tänkte jag och struntade i binda när jag skulle till skolan även om jag mådde riktigt illa och magen värkte. Och så precis när jag ska gå på färjan hem (jag bor på en ö) känner jag hur det liksom "bubblar" i underlivet. Sen blir det alldeles blött och klibbigt. Jag funderar på om jag har kissat på mig nästan, men går sen på bussen och åker hem. När jag är hemma så kollar jag i trosorna och där ligger ett tjockt lager nästan svart, klibbigt, klumpigt blod. Jag får panik när jag ser att det kanske har förstört mina underkläder och tar av mig dem och byxorna för att se att det har runnit igenom till jeansen (fast det syntesd inget på utsidan). Jag skyndar mig ner på toaletten för att byta byxor och trosor och lägga in en binda. Det gick bra och jag bytte bara när jag skulle sova. Sen när jag gick till skolan så "bubblade" det där nere ganska ofta (och jag har såklart fattat att det känns så när mensblodet sipprar ut). När jag kommer hem är jag alldeles kladdig längs benen, och trots att bindan är storlek normal så har blodet runnit igenom. Dessutom har den glidit runt (dåligt klister?) så att jag har fått en stor kladdig blodfläck på halva grenen i underkläderna. Åh suck tänker jag och byter IGEN, och letar reda på en större (mamma harköpt hem lite olika) som jag hade på natten. När jag vaknar på morgonen är det en stor jävla blodfläck på madrassen och lakanet, OCH på täcket och såklart också i trosorna och hela bindan är nersölad med blod. Dessutom har det glidit runt så benen och rumpan är också kladdiga. Suck tänkte jag igen, ska jag behöva ha dubbla bindor eller? Hur ska jag göra när jag ändå blöder ganska kraftigt nu i början?
Du behover nog byta binda oftare pa dagarna. Ta med dig bindor till skolan och byt ungefar var 3e timme i borjan. Da ser du latt hur mycket du blodit och da vet du till nasta gang om du kan vanta 4 timmar eller om du ska byta efter 2 timmar.. Man lar sig hur mycket man bloder och man bloder olika mycket olika dagar.
Pa natten ar det lite svarare. Vissa tjejer bloder mycket pa natten och andra bara lite. Bra, stadiga trosor - typ boxer som sitter at lite och haller bindan pa plats, och en stor nattbinda kan funka. Kanske maste du ha en handduk under dig de natter du bloder mest.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja, jösses vad kläder, lakan och madrasser man blodat ner genom åren.
Byt binda ofta och du har fått jättebra tips av #1
/Maria
På natten så kan du göra som #0 säger, men du kan också kombinera tampong och binda. På så vis tar tampongen det värsta och läcker det igenom ändå så är bindan där för säkerhets skull!
Hakuna matata!
Byta binda ofta när det är mycket. Ibland får jag byta nästan 1 ggr/timmen den värsta dagen. På natten kan jag ibland ta dels nattbinda och en vanlig längre bak, om jag råker ligga på rygg i sömnen så det rinner bakut. Hur man än gör så händer det ibland att det smiter förbi, så visst kan det bli en del tvätt.
Dehär moderna tunnare binderna sitter bättre fast tycker jag, åker inte lika lätt på snedden.

Tampong och binda skyddar bra. När jag blödde som värst blödde jag igenom tampong+binda+trosor+byxor på en halvtimme.
Tack för alla svar.
Apropå tampong vågar jag inte ha det, dels är jag ju bara 12 och min slida är inte så utvecklad. Har funderat länge på om den är felutvecklad på något sätt - det är liksom en klump med skinn där båda hålen i slidan borde varit. Jag har försökt känna efter med ffingrarna vilket hål som är urinhålet och vilket som är menshålet men vart jag än känner är det samma hål. Jag är livrädd att jag ska råka sätta tampongen i fel hål nu när jag inte ser! Vi hade lite tamponger hemma och jag skulle testa igår, men de var alldeles för stora så det gjorde riktigt ont när jag skulle få in den. Jag har försökt en massa saker för att se vilket hål som är vilket, men jag ser ingen skillnad alls! Jag har testat att "dra ut"/"sträcka ut" slidan och jag ahr testat att känna, att kolla med en spegel… Men jag fattar inte någonting. Måste jag förlora oskulden eller vad?

#6 Du måste inte alls förora oskulden för att ha tampong. Lätatst är om du googlar efetr hur man är uppbyggd. =)
Om du bildgooglar "en kvinnas underliv" så finns det några ritningar. Testa jämföra din spegelbild med detta.
Slidan och urinröret mynnar ut en bit isär. Urinrörsmynningen syns nästan inte att det är nåt hål tycker jag (och garanterat att du inte lyckas knö in en tampong där), men slidan syns och du kan troligen få in i alla fall lillfingret även om du är oskuld.
Jag tyckte inte alls om att använda tamponger när jag var oskuld, men det är säkert väldigt olika.
#6: Urinhålet är så pass litet så det känner du nog inte ens. Det är knappt att man ser!
Om du känner 1 hål så lovar jag dig att det är menshålet, det är det enda hålet man kan stoppa in någonting i. Du kan inte stoppa in varken ett finger eller något annat i urinhålet, det är alldeles för litet. Du kanske skulle kunna stoppa in en synål i urinhålet, men det rekommenderar jag inte ;) Aj, aj..! Men så litet är det hålet i alla fall så det är inte konstigt att du inte hittar det om du inte vet precis var det sitter.
När man känner efter med fingrarna så känner man bara 1 hål, precis som du gör - och det är slidan = menshålet!
Finns minitamponger att köpa också om du vill prova dom, dom är mindre.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
det finns även tamponger med hylsa som brukar va mycket lättare att föra in länk här
och som du har fått tips om så använd en spegel och kika därnere hur just du ser ut

Usch! Jag har själv haft groteskt mycket mens dock blöder jag knappt något alls efter att jag började äta mini piller.
Jag fick gå runt med extra tjocka nattbindor, tamponger och jag vet inte allt. När jag sov fick jag sova med detta plus dubbla byxor och handduk under mig och ändå var madrassen blodig på morgonen - hemskt.
Du kan alltid gå till en UMO - ungdomsmottagning och be om hjälp kring dina mensproblem och du behöver inte förlora oskulden för att använda tampong. Det finns i princip bara ett hål som det får plats en tampong i så du hittar nog inte fel och i de andra "hålen" får det inte plats en tampong. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Nu efter att jag knasat upp mina hormoner genom p-piller så blöder jag sjukt mkt i jämförelse, känns nästan som att jag skulle kunnat skrivit första inlägget med massa frågor om hur man gör för att inte sängen ska se ut som stockholms blodbad på morgonen. Och mensvärk har man också fått..
För att gå OnT så..jag har klarat mig med endast binda länge, dock kan det vara skönt ibland att slippa den vidriga känslan när det rinner ut. Kan du inte fråga din mamma om mensskydd? Hon kanske har något superbra tips.
Är det bara jag som aldrig lyckas lägga i bindan så bra att det inte läcker på sidorna?
Helena
12# jag brukar oxå lyckas med det tricket jag använder mig av i alla fall är bindor med vingar och då Always som har breda vingar
det där med nedblodad säng jag har sluppit men man kan kanske prova att använda såna där underlägg som man har till små barn så dom inte förstör madressen om blöjan läcker kommer inte på vad dom heter nu
mitt problem är däremot på morgonen så fort man reser sig upp så säger det splash och det kommer så mycket att det finns ingen chans att bindan hänger med så då är det fort som tusan in på toa och ställa sig i duschen
Sånna där "dukar" man har tex i småbarns sängar så att det inte blir lika blött i sängen (oj, vad svårt det var att förklara, men jaja, de samlar upp vätska bra i alla fall) kan man ju ha i sängen.
Kan man verkligen ha tampong på natten? Hur länge kan man ha de egentligen?
#14 ja det går bra att sova med tampong.. jag brukar byta precis innan jag ska lägga mig, och sen byter jag på morgonen direkt när jag vaknar :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#15 Om ni ursäktar OTet
: hur länge kan man ha tampong då? Hur många timmar max? 
förut stog det ju på paketet en maxgräns på 4 timmar.. men nu är det 8 timmar tror jag.. men någon timme mer eller mindre tror jag inte spelar så stor roll, man kan ju inte gå upp mitt i natten när man sover bara för att byta, som exempel ;)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Okej… Är typ livrädd för att den ska vara inne för länge
Haha, nejdå
plastad frotté heter det ju länk