Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 65630 ggr
Busangardens
2010-12-04 18:38
38

Blöder efter 2 veckor

Hade mens drygt två veckor sedan men nu blöder jag igen utan att fatta varför. Förra mensen jag hade fick jag samma problem, jag blödde 1 vecka i förväg sen upphörde det och sedan satte det igång igen.

Nu två veckor senare efter att ha haft mens så blöder jag igen. Trodde först det var urinvägsinfektion det berodde på men jag kan ju kissa som normalt.

Bör jag kolla upp det? Jag har aldrig låtit mig undersökas i underlivet för just mensen just för att jag absolut hatar gynekologer. Min man är orolig över att det ska vara innre blödningar eftersom jag blöder titt som tätt utan vidare.

Men med min rädsla för gynekologer vet jag inte hur jag ska göra. Hjälp mig.

Endroppeihavet
2010-12-04 20:21
0

Det kan vara hormonell obalans och du ska absolut inte vara rädd för gynekologen :) Boka tid och säg att det är din första gång hos gynekologen och säg det igen när du kommer dit.

Jag lyckades ha mens i 7 veckor i våras.. Innan jag basade iväg mig till gynekologen.. Borde gått tidigare men gynokologen är ju inte världskul att gå till.. Men så gick jag dit.. Det tog en kvart max med samtal.. Och så fick jag tabletter som skulle avsluta blödningen och stabilisera hormonerna.. poff så va d fixat…

Bättre att gå och kolla upp det än att ha besvär och oroa sig för vad det kan vara.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Busangardens
2010-12-04 21:10
0

Jag har varit hos gynekolog förrut men då inte för blödningar eller liknande och jag har bara lyckats träffa perversa gynekologer. Första gången hos gynekolog sprang den killen ut till min far och skrek i korridoren "din dotter är så vacker i underlivet" och det hördes, andra gången hos gynekologen (också manlig gynekolog) satt han och sa till mig hela tiden "åh så fin du är". Jag absolut hatar gynekologer och är efter de två gångerna livrädd att gå dit igen tycks bara vara perversa som jobbar där.

chade
2010-12-04 21:24
1

#2 man får vägra manliga gynekologer. Kräv en kvinnlig nästa gång så slipper du sånna hemskheter!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Cindy
2010-12-04 21:59
6

Hur gammal är du? Har du hormonellt preventivmedel? Stressar du mycket just nu, eller har du lagt om kosten på något sätt?

Det finns många olika möjlga orsaker till täta blödningar men ska jag gissa behöver jag veta lite mer! :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

Busangardens
2010-12-04 22:02
0

#4. Jag är 24. Tar inga hormon prev. Stress och ångest har jag kontinuerligt. jag har gott från kött till vegetariskt.

Cindy
2010-12-04 23:58
0

Jag fick också mensproblem när jag blev vegetarian. Det utvecklades till svår endometrios för mig inom bara några år… Äter/dricker du soja kan det vara skurken eftersom det innehåller mycket fytoöstrogen. Ett glas sojamjölk kan innehålla fytoöstrogen motsvarande ett p-piller, vilket givetvis kan rubba hormonbalansen.

(Efter tio år som vego äter jag nu kött igen av hälsoskäl.)

Men givetvis är stress och ångest också troliga bidragande orsaker.

Vänliga hälsningar
Cindy

Busangardens
2010-12-05 00:41
1

#6 Nej sojamjölk dricker jag inte utan dricker vanlig mjölk. Skulle dock tippa på stressen eftersom den har varit svår den senaste tiden. Har ingen ork kvar i kroppen heller.

Cindy
2010-12-05 00:48
1

Nu låter jag säkert tjatig, men äter du ordentligt? Jag vadade genom flera år av depression och inser i efterhand att hälften kan ha orsakats av dålig kost.

Framför allt brist på D-vitamin, B12, järn, samt ett blodsocker som åkte jojo varje dag. Det var inte orsaken till depressionen men förvärrade den.

Har du professionell hjälp att bearbeta din ångest? Finns det utrymme att prioritera så du kan minska stressen?

Vänliga hälsningar
Cindy

Busangardens
2010-12-05 00:51
1

#8 Jag äter inte ordentlig ärligt talat.Skäms För det mesta äter jag enbart en gång om dagen ibland ingenting alls. Mat för min del är oerhört ångestladdat, har tyvärr hamnat i ätstörningsträsket sen 2 månader tillbaka.

Jag har hjälp för stressen och mer än så och har haft i något år nu.

Cindy
2010-12-05 01:39
0

Åååh vännen det låter inte bra. Ätstörningar tenderar att bli en ond cirkel, där man mår mer dåligt för att man inte får i sig tillräckligt och därför får mer problem med maten. Du behöver all hjälp du kan få att bryta dig ur det!

Det är inte lätt att söka sån hjälp, och beslutsamheten måste komma inifrån om det ska hålla i längden. Men du måste, utan rätt mat (eller mat över huvud taget!) kommer man ingenvart annat än nedåt.

Mitt personliga tips är att du skippar vegetarianismen, åtminstone tills du mår bättre. Att hela tiden undvika kött gör att du fokuserar mer på mat, eller rättare sagt på vad du inte ska äta, och just nu behöver du komma igång och äta.

Jag gick från vegan till lakto-ovo-vegetarian av delvis den anledningen. Min dåvarande kille övertalade mig, och trots att det var känslomässigt svårt var det ett viktigt steg i rätt riktning. Först för tre-fyra år sen när jag började äta kött också (på läkares inrådan) så försvann min negativa fixering vid mat. Först när jag läste "Den vegetariska myten" kunde jag släppa min sista ångest över köttet och inse att jag gjorde alla en tjänst som skippade vegomaten.

Om du inte klarar av att äta ett mål mat, så ät åtminstone ett kokt ägg eller två. Det innehåller all näring människokroppen behöver förutom vitamin C. Koka ett sexpack i taget och ha de kokta äggen i kylen, så försvinner det gigantiska hindret att behöva laga maten.

Tänk på det ordentligt. Din kropp signalerar redan att något är fel. Låt det inte gå längre nu, försök att kämpa så du kommer upp på rätt spår igen!

Massor av kramar!

Vänliga hälsningar
Cindy

Busangardens
2010-12-05 01:49
0

#10 Tack Cindy. Ska försöka komma på fötter igen för jag tycker det räcker med min livslånga sjukdom och mina funktionshinder. Vill slippa gå dragandes med ytterliggare ett problem. Jag kämpar på dagligen men just när dessa blödningar dök upp började jag bli riktigt orolig, nu känner jag mig lite lugnare och ska bekämpa mitt mat monster som skrämmer mig. Tyvärr lyssnar jag aldrig på min kropp men det kanske är dags nu med tanke på alla tydliga tecken.

Cindy
2010-12-05 01:55
0

Lyssna på förnuftet om du inte klarar av att lyssna på kroppen! Gör en mat-och-sov-klocka och se till att det finns lätt-tillagad mat hemma. Det tar bort två ångestmoment - att brottas med om man är hungrig eller ej, och att orka fixa maten.

Köp gärna D-vitamintillskott! I vårt solfattiga land har många brist på det, och utan det kan man faktiskt bli deprimerad! Det skadar inte att prova.

Behöver du stöd så finns jag och de andra tjejerna här på sajten här för dig. Hoppas du mår bättre snart och att din kropp kommer i balans igen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Busangardens
2010-12-05 02:32
1

#12 Ska definitivt följa dina råd med start i morgon. Sova ordentligt måste jag också göra, jag sover nästan aldrig. Ska nog bli ordning på detta innan det går för långt.

Mosaik02
2010-12-05 13:34
1

2# herregud sicka puckon det finns alltså Rynkar på näsan men som sagt måste du söka så kan man kräva en kvinnlig gynekolog som förhoppningsvis behandlar dig bättre

har själv stött på en manlig gynekolog en enda gång och det va en riktig ängel som tog sig tid och behandlade mig med största respekt och som fixade till mitt illa åtgångna underliv

Busangardens
2010-12-05 17:29
1

Min man har nu köpt hem MaxMedicas Kvinna Multivitamin tillskott och jag hoppas på att de ska lugna min kropp. Det börjar bli något irriterande att behöva använda bindor 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 30 dagar i månaden.Rynkar på näsan

Cindy
2010-12-05 17:41
0

#15 Tillskott är bra, men mat är viktigast! Hoppas tillskottet du köpte är rikt på järn, B12 och D, för det behöver du verkligen.

Kan du kanske be din man att läsa denna tråd? Han kanske kan vara ett stöd för dig om han ser att det kan finnas ett samband mellan hur du mår (både psykiskt och blödningarna) och hur viktigt det är att du äter?

Kram!

Vänliga hälsningar
Cindy

Busangardens
2010-12-05 17:44
0

#16 Jag har berättat allt vi diskuterat här inne så han är insatt. I morse "matade" han mig med apelsiner samtidigt som jag skulle trycka i mig frukost och nu lagar han middag (jag kan inte laga mat själv) rik på olika vitaminer osv så han tar det på högsta allvar. Glad

Cindy
2010-12-05 17:46
0

#17 Kanon! Jag applåderar honom! Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

Endroppeihavet
2010-12-05 20:00
1

#2 Men gud vilka hemska upplevelser! Ingen kul intro till gyn… Ja du får be om en kvinnlig gynekolog, och du borde anmält de där asen!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Busangardens
2010-12-08 15:56
0

Det var visst mensen som kom igen efter bara 2 veckor. Obestämd Men jag brukar ju få den runt 7e eller 27. Hur som helst så har jag jordens jävla mensvärk just nu och jag absolut hatar denna värk. Ibland är den så pass smärtsam att jag ligger och vrider mig, skriker och gråter och den håller ju i sig i 12 timmar också. Ipren dämpar smärtan lite men inte fullt. Usch, pga detta hatar jag mensen.Gråter

Namiko
2010-12-09 12:16
0

#20 Hjälper inte ipren kan du testa att kombinera med tex alvedon. Dom innehåller två olika verksamma ämnen som kan öka effekten om dom tas tillsammans. Det var ett vanligt tips mot mensvärk när jag gick i gymnasiet iaf.

Något jag har använt mig av var tigerbalsam på magen och ryggen när jag hade mensvärk. Det blev omväxlande varmt och kallt och det gjorde att smärtan halvt försvann mitt i känslan av temperaturväxlingarna.

Jag hade samma sorts värk som dig låter det som. Så stark att jag inte kunde gå rak och jag var nära att svimma av smärtan några gånger, men den höll inte i sig i mer än 12 timmar. Den slutgiltiga lösningen för mig var hormonspiral och jag har snart varit fri från mens och mensvärk i 2 år, det är helt underbart.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Busangardens
2010-12-09 22:58
1

#21 Min man gick till apoteket idag och prata med dem där efter att ha suttit bredvid mig och se mig kvida, skrika, gråta och spy halva natten pga värken och från dem blev han rekommenderad Naproxen Mylan och den värktabletten tog bort värken direkt för mig och håller i sig i 12 timmar. Glad

VeronicaKahlbäck
2010-12-14 01:57
0

#22 Jag  har haft svåra (så jag svimmar) mensproblem sen tidiga tonåren och först fick jag mini-piller och sen resten av medicinska preventivmedelsdjungeln som inte hjälpte. Nu har jag fått Orudis som är just för bla. mensvärk sedan Tranon för att minska blödningarna, är väldigt nöjd med båda!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus