Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 12863 ggr
Chestnut
0

Börjar med p-ring

Idag börjar jag med p-ring i hopp om att det ska plocka bort min mens och lindra vad vi (jag+gyn) misstänker är endometrios. Obestämd

Håll tummarna för att det fungerar nu!

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

Hoppas det hjälperGlad

Jennie

rebelme
0

håller tummarna!

Chestnut
0

Tack hörni Glad

Är det någon annan här som använder p-ring?

Min reaktion hittills är att det gör ont… Har redan mensvärk så att det står härliga till (trots mini-mens - vad är det här egentligen, brukar alltid blöda mängder Obestämd) och just nu känns det som att min kropp gör sitt yttersta för att stöta ut ringen igen. Förhoppningsvis går det över snart, den har bara suttit i tre timmar hittills…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fiction]
0

Jag använder inte p-ring längre, men jag har gjort. Märkte dock ingen skillnad på blödningarna; de var desamma både med eller utan ringen. (Jag har visserligen ingen endometrios.)

rebelme
0

Jag använder faktiskt p-ring och har gjort i snart 2 år tror jag :S

om du känner av den kanske du ej har fått in den ordentligt. för jag har sällan kännt den å då har de vart om kroppen vill stöta ur den. försök få in den som en tampong ungefär (om du använt de). dom förklarade för mig att man ej har den känselen där ringen borde sitta.

Gällande mensen så kan jag medela att min mens mängd minskade både i dagar och mängd när jag började med ring.

men prova att ta ur ringen och "tryck" upp den på nytt.

Chestnut
0

#5 Jag får ökad värk av tamponger med.

Har försökt flytta runt den lite men ingen bättring. Hoppas att det ger med sig till imorgon Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

Aviendha
0

Jobbigt att den gör ont! Men är det enometrios så kanske det inte är så konstigt? Normalt har vi ju ändå rätt begränsad känsel en bit upp i slidan.

Det finns ju andra alternativ för att få bort mensen, p-spruta och p-stav kanske kan fungera för dig?

Mona22
0

#6 när jag precis började med ring så kände jag av den bara för att jag visste att den var där. nu när man haft p-ring ganska länge så märker man inte av den längre. tror det kommer ordna sig.

Karmatarerskanise
0

Har aldrig kännt av min då den sitter rätt.
Jag fick mindre mens, kortare tid.

Cindy
0

Kan säga att jag vet flertalet endotjejer som har en känslig livmoder, och som känner av sådant som experterna menar att man inte ska känna - tampong, pessar, spiral… Vet inte om det beror på inflammation eller att härdar sitter och drar i nervtrådar, eller vad fasen det är frågan om. Men känns det inte bra inom ett par veckor så säg ifrån och be om en annan behandlingsmetod!

Håller alla tummar jag har!

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Nu ryker ring-helvetet ut!!!

Haft fruktansvärda smärtattacker idag, fick knappt någon luft när det var som värst. Gråter Trots citodon+diklofenak i kroppen..

Började dessutom störtblöda för några timmar sedan, det har lugnat sig nu men känns inte bra…Rynkar på näsan Funderar på att jaga gyn på måndag eller skita i det helt, verkar helt hopplöst för min del. Dessutom ska jag opereras absolut senast i november, troligen tidigare = jag måste sluta med hormonpreparat en tid i alla fall…

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
1

Börjar misstänka att det kanske är något annat än p-ringen som ställde till det igår.

Har slutat blöda men har så förbannat ont så idag har jag legat på golvet och krälat efter att ha svimmat… Gråter Återigen trots rikligt med smärtstillande.

Med vänliga hälsningar
Chess

rebelme
0

ush inte bra! tycker absolut du ska jaga gyn!

RuiXue
0

Åk in akut!

Jennie

Chestnut
0

#14 Har det inte släppt till imorgon blir jag nog tvungen… Men är barnvakt nu så kan inte åka härifrån Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

Men hujedamej, inte bra alls! Varför måste du vara hormonfri före operationen? Jag har blivit titthålssnittad två gånger, den ena var jag på p-piller, och andra på Zoladex.

Ska du verkligen vara barnvakt om du har så ont? Ta hand om dig och sök upp läkaren snarast!

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#16 Är ett större knäingrepp jag ska gå igenom… Praxis då att man måste vara hormonfri då blodproppsrisken är väldigt stor. Rynkar på näsan

Har tyvärr ingen som kan vara barnvakt istället.

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
1

#17 Senast jag kollade är blodproppsrisken bara med kombinationsp-piller, inte gulkroppshormoner. Kolla upp det nogrannt! Inte ska du behöva genomlida mens och riskera förvärrad endo i onödan.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Citat från artikel på Läkemedelsverkets hemsida:

"Resultaten visar också att preventivmetoder som enbart innehåller gulkroppshormon - men inget östrogen - inte ökar risken för blodpropp."

http://www.lakemedelsverket.se/alla-nyheter/nyheter-2009/risk-for-blodpropp-och-typ-av-kombinerade-p-piller/

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#18 Både gyn som skrev ut och ortoped som ska operera har sagt att jag måste sluta innan… Obestämd Sen är det väl både östrogen och progestron i p-ring?

Har vansinnigt ont nu i vilket fall, målet är att överleva natten och sen ta mig in till sjukhuset tidigt imorgon bitti. Misstänker att jag har fått feber dessutom, fryser och kallsvettas och känner mig i urkasst skick… Ingen idé att tempa, har paracetamol i kroppen. Men något är väldigt fel!

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#20 Se där, jag har antagit fel. Men varför ihela friden har din gyn skrivitut någotmed östrogen om de misstänker endo!? Vansinne! Endo livnär sig på östrogen.

Nä du, raka vägen till akuten! Har du feberkänningar så finns inga ursäkter. *nyps lite* Varför vänta, du lär ju knappast må bättre efter natten?

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#21 Jadu… Obestämd tanken var att jag skulle slippa ha ägglossning + mens med hjälp av p-ringarna.

Såvida jag inte har tänkt att lämna mina yngre bröder ensamma och kräla 3 km till sjukhuset får jag vackert vänta till imorgon… Rynkar på näsan

Känner mig så himla less, varför funkar inget?! Varför kunde det här bara inte fungera? Det hade underlättat en hel del…Nej jag blir sämre för varje preparat jag får testa istället Gråter

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#22 Dina bröder är väl ändå dina föräldrars ansvar, och att du kommer till sjukhuset likaså…?

(Menar inte att kritisera dig nu!!! Är uppriktigt orolig för dig!)

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#23 Likväl som det är mammas ansvar att försörja mig… Obestämd

Vi har ringt sjukvårdsrådgivningen nu som tyckte att jag skulle vänta till imorgon och ringa UM. Efter lite tjat blev vi lovade att en gynekolog från sjukhuset skulle ringa i eftermiddag och kolla läget. Det här trodde hon på sjukvårdsrådgivningen inte var något farligt utan stress eller mensvärk (trots att jag inte blöder) Foten i munnen

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#24 Mensvärk? Jo tjena, den diagnosen har man hört förr av inkompetenta miffon…

Håller tummarna för dig idag!

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
0

Men stackare! Det låter ju rent ut sagt fruktansvärt, såhär kan du inte ha det. Kram!

Chestnut
0

#25 & 26 Tack…

Väntar fortfarande, ingen brådska där inte.

Dessutom sa sköterskan när mamma berättade om vilka läkemedel jag har hemma (väldigt starka smärtstillande) att "ja, då borde det inte vara några problem för henne att bli smärtlindrad!"

Hallå? Problemet är ju det att jag har så svår smärta så att det inte hjälper och visst, jag har ännu starkare att ta till, men hur smart är det när man inte vet vad det beror på? Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

Aviendha
0

Gah! Skrikandes De medicinerna och det faktum att du ÄNDÅ har skitont borde väl vara fingervisning nog om att något inte är som det brukar/ska?!

Chestnut
0

Nu orkar inte jag mer…

Har försökt göra saker, kämpat på trots att det gör helvetsont och jag helst vill lägga mig ner och storlipa. Just för att jag trott att "snart ringer läkaren så jag får någon konkret vård"…

Mamma spräckte den bubblan nyss genom att berätta att mupp-sköterskan hade sagt

"att vi inte kunde räkna med att gyn ringer idag utan det kan lika gärna bli i början av nästa vecka!"

Nää, nu lägger jag mig i en hög på köksgolvet orkar inte mer värk…. GråterGråter

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

ÅK IN! Skit i vad muppsköterskor i telefon säger! Det är DU som har ont, inte dom! Åk in nu, kräv att få ordentlig smärtlindring och att få titthål gjort snarast möjligt!

Jennie

Chestnut
0

Nu har jag väntat, väntat, gråtit, legat på golvet och mått skit, spytt, försökt smärtlindra mig med det jag har - INGET HJÄLPER! SkrikandesGråter Och det är då ingen som har ringt än…

Tänker försöka ringa sjukvårdsrådgivningen nu igen, det går snabbare om de har gett "tillstånd" för att åka in än om man åker på eget bevåg… Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Fick prata med en jättegullig sköterska på sjukvårdsrådgivningen som blev förscräckt över att gyn inte hade ringt. Så hon orrdnade så att jag fick prata med gyn jouren direkt… Resultatet blev in på akuten snarast möjligt så jag är på väg.. Går långsamt pga smärtan men in ska jag.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

Skönt att du kommer in nu i alla fall. Nu är det bara hoppas på att du blir tagen på allvar och helst blir ordentligt smärtlindrad och undersökt! En titthållsoperation bör verkligen göras snarast möjligt innan en eventuell endometrios blir värre än det redan är.

Jennie

Cindy
0

#32 Bra! Och låt dom inte skicka hem dig med bara mer smärtstillande nu. Skrik, gråt och hota med anmälan om så behövs! Håller tummarna för dig!

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Okej såhär är läget:

Kom till akuten söndag kväll, träffade där en riktig satmara till gynekolog som struntade fullständigt i hur ont det gjorde utan bara forcerade fram undersökningen Rynkar på näsan Då hon inte ansåg att det var något gynekologiskt fel på mig skickade hon mig till kirurgjouren. Efter en längre väntetid träffade jag en underbar underläkare som lade in mig med smärtstillande. Huvudmisstanken var inflammerad blindtarm..

I måndags hamnade jag på en superbra kirurgöverläkares bord som skrev akutremiss till CT buk. Denne läkare är helt underbar…

CT visade avvikelser på höger äggstock (som gyn hade friskförklarat efter ultraljud). Ny gynkonsult, denna gång en underbar, manlig läkare. Så lugn, sansad och försiktig så att undersökningen nästan kändes okej. Han hittade direkt en cysta på vänster äggstock som såg normal ut, vätska bakom livmodern (ska inte vara där) och en sprucken cysta på höger äggstock.

Blev opererad senare under kvällen av chefen för kvinnokliniken och en ST läkare. I titthålet såg de att blindtarmen var det inget fel på, cystan på höger äggstock var en chokladcysta (vilket jag tolkar som endometrios) och dessutom såg de en onormal svullnad någonstans (äggstocken?) som de tog biopsi på. Fanns inget de kunde göra mer än att titta och sedan sy igen. Cystan på vänster äggstock hittade de inte.

Tanken var att jag skulle fått åka hem idag men då jag har för ont för att ens kunna sitta upp så blir jag kvar till imorgon. Har ingen mera kontakt med gyn här nu utan är kirurg-överläkaren som tittar till mig 2 gånger/dag och ser till att jag får morfin (vissa sköterskor totalvägrar trots att jag är ordinerad det..). Nu fick jag sängen rullad till datorrummet så jag ligger med tagentbordet på höften och skriver Glad

Ska dock ta upp med läkaren imorgon att jag vill ha (om möjligt) återbesök hos gyn för att få diagnos satt och en vettig behandling. Gyns tanke är nämligen att jag ska tillbaka till ungdomsmottagningen och att UM ska begära ut journal härifrån för att ställa diagons när biopsisvaren har kommit…Obestämd

Om jag får mera ont under natten kan det hända att de måste gå vidare och undersöka tarmar + njurar noggrannare, min smärtutbredning motsvara inte riktigt lokalisationen för äggstockarna…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

Skönt att det verkar gå framåt lite i alla fall. Chokladcysta är mig veterligen en form av endo cysta.

Jennie

Cindy
0

Åååh vad bra att du åkte in! Anmäl gynsatmaran som inte lyssnade för feldiagnos och hårdhänthet!

Ja då står det klart att du har endometrios, för det är vad de slentrianmässigt kallar chokladcystor. Vätskan bakom livmodern var troligen blod, delvis från den spruckna cystan.

Var inte ledsen för att de inte skar och brände bort mer under operationen, för det gör dom bara om de absolut måste pga ärrvävnaden som blir. Att de inte bedömde att de behövde ta bort mycket innebär att endon inte har avancerat till spridda cystor och sammanväxningar. Men beställ hem journalen så kan jag hjälpa dig att tolka hur det står till!

Nu måste du ta det lugnt och sätta allt på lägre prio. Smärtorna kan helt enkelt inte minska om du är stressad, så lägg fokus på att lära dig slappna av och prioritera.

Innan de skriver ut dig tycker jag att du ska diskutera hormonbehandling med läkarna, för att du ska sluta menstruera vilket ju förvärrar endon. Att gå på GNrH-behandling blir drastiskt (klimakteriet är inget jag rekommenderar att du tar som första steg i behandlingen, det är tungt!). Däremot en gulkroppshormonell behandling, t.ex med Provera, p-stav eller liknande. Kombinationsbehandling med östrogen tycker jag du ska säga nej till, speciellt med tanke på stundande operationen så du slipper byta eller avbryta behandlingen.

Massor med kramar!!!

Vänliga hälsningar
Cindy

Karmatarerskanise
0

Lycka till nu! Bra att du åkte in! Kram

Cindy
0

Ett PS förresten; försök att tjata dig till att slippa UM. Du har en gynekologisk sjukdom som kräver att du står under behandling av en kunnig gynekolog. Såvida de inte kan garantera dig att UMs gyn verkligen kan ta sig an dig, tycker jag inte att du hör hemma där även om du är ung.

Ring patientombudsmannen och be om raka svar om de verkligen har rätt att neka dig vård på Kvinnokliniken nu, oavsett din ålder.

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Fick en ny knepig blödning imorse. Blödde mängder av färskt blod, forsade ut i 5 min - sen slut. Och efter det ont, ont, ont…

Kirurgen menar på att det inte kan räknas som något konstigt, jag är ju trots allt nyopererad…

Är kvar på sjukan och väntar nu på konsult med barnläkarna så att de inte har missat något allvarligt i och med att jag fortfarande har ont.. Obestämd Jag vill snarare ha konsult med gyn igen Skrikandes

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

Blödningen är troligtvis normal. Under titthålsoperationen för de upp en stav i slidan som de använder för att vinkla livmodern med för att se och nå bättre. Den lilla misshandeln gör en öm och ger ofta en blödning.

Har du tagit ur p-ringen? Isf är det troligen orsaken till blödningen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Och det är klart att det är gyn du ska träffa! Skrik på dom tills du får det, ring patientombudsmannen och kräv snabb hjälp!!!

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#41 P-ringen är ute. Fick ingen mer kontakt med gyn mer än ett löfte om återbesök om tre veckor.

Har kommit hem precis och berättar mer när jag orkar, rätt mör i kroppen…

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#43 Men du står väl inte helt utan hormonbehandling nu?!! *förfärad över tanken*

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#44 Jopp helt utan hormonbehandling då de inte är 100% säkra på att det är endometrios.

Kan korrigera några punkter i #35

Cystan på höger sida (den spruckna) hade chokladfärgat innehåll men är enligt operatören en vanlig äggblåsa.

Biopsin tog de från en förändring som satt på bäckenväggen (inte äggstocken). Det kan vara endometrios men det såg inte typiskt ut som endometrios därav tog de biopsi och sedan plockade bort hela förändringen med marginal. Det var tydligen en knottrig svullnad..

Det var en barnläkare (som jag inte är speciellt förtjust i…) som plockade bort mig från både gyn och kirurgen igår tidig eftermiddag. Detta kunde minsann de på barn sköta! Skrikandes Dock hade min EDS läkare (som råkar vara överläkare på barn) klargjort att man inte kan skylla mina postoperativa smärtor på EDS innan man har uteslutit allt annat. (Träffade alltså EDS läkaren igår förmiddag med). Men hepp, jag behövde varken kirurgen eller gyn mer…

Har hemskt ont och eventuellt kan det vara en postoperativ infektion som spökar. Planerar att avvakta över helgen och sen se hur det artar sig.

Det var en snäll sjuksköterska som ringde upp gyn sen och sa att jag behöver träffa en gynekolog oavsett det här akuta för mina mensbesvär. Efter tjat ordnade de återbedöket om tre veckor när biopsin är analyserad med. Hon ordnade även så att jag får kopior på alla journaler från denna vistelse hemskickade.

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

Men jag förstår inte resonemanget, om du misstänker endo så är ju det sista man vill att en "nystädad" buk (med massa färsk ärrvävnad) ska få stökas ner av ny endo…

Stackars dig som sitter mellan stolarna på det sätt du gör. Det är ju självklart att det är en gyn du behöver, inte en barnläkare! Bra att de tagit biopsi, men inte alls bra att du behöver vänta på vidare behandling tills svaret kommer.

Och trolig infektion också? Har du inte fått tillräckligt med skit? :-( Åk in bums, inget vidare att sådant får sprida sig.

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Jag önskar verkligen att jag kunde förstå deras resonemang jag med! För hur de agerar och resonerar går inte ihop med vad jag har läst (visst nu är inte internet den ultimata sanningen men jag läser mycket, jämför mot mig själv och drar slutsatser). Hoppas att journalerna ska göra mig lite klokare.

Ringer avdelningen bums om jag får feber men med en temp på 35,2 grader så lär jag inte ens få träffa en läkare. CRP låg på 22 igår kväll (rekordhögt för mig oavsett hur kasst jag har mått), ett dygn innan dess låg det på 8… Där emellan 17. Därav misstänker jag, mamma och en av sjuksköterskorna att det kan vara infektion på G. Skulle kunna förklara varför smärtorna håller på att trappas upp igen. Så jag får vackert avvakta…

Leker med tanken på att sätta in p-ring igen men det känns inte vidare smart.

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

Men du tar väl smärtstillande? Isf är det ju inte alls säkert att en feber märks på tempen… Tycker du ska åka in, och tvärvägra att ens prata med barnläkare.

Det är inte konstigt om du mår sämre smärtmässigt, många blir temporärt bättre en dag eller två efter "städning", och sen när läkningen kickar igång ordentligt kommer smärtan. Därmed inte sagt att smärtan kan komma av en infektion.

Nej, p-ringen tycker jag du ska låta bli. Har du endo så kan östrogenet ha varit bidragande till att kicka igång värre smärtor. Men minipiller, Provera eller liknande tycker jag att du tveklöst ska kräva! Hellre hålla mensen borta tills du vet säkert om endon, än att riskera förvärrat sjukdomsförlopp.

Har god lust att ringa upp och skälla på dina läkare!

Lova att åka in imorgon om du inte mår bättre! Och att oavsett kräva recept på nåt gulkroppshormon.

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Åh ja, tar smärtstillande. Och visst det är febernedsättande men vissa inom vården är som de är… Obestämd

Börjar kika på alternativa lösningar. Ringa gyn på UM och prata (och få recept på någon slags hormon (problemet är bara att gyn jobbar så sällan där…)), gå ner till VC (ingen bra idé, det gör jag bara i absoluta nödfall) eller helt enkelt härda ut de här tre veckorna… Eller vänta på journalerna och försöka förstå resonemanget..

Kanske inte är endometrios jag har alls. Kanske har jag bara väldigt jobbig mens Obestämd

Jag känner mig så kluven, kroppen skriker att det gör ont och något är fel medans hjärnan säger "det är ingen idé, lär dig att leva med skiten för läkarna kommer aldrig att förstå dig"

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

Oavsett om du har endo eller ej så ska du inte behöva genomlida svår mensvärk! Detta har endometrioscentrumets chef Matts Olovsson sagt både till mig personligen och i soffan hos TV4 Nyhetsmorgon, och han har rätt.

Man måste faktiskt inte ha mens! Mår man bättre av att inte ha det så ska man ha hjälp att hitta de hormoner som hjälper bäst. Punkt slut!

Du är inte ens myndig och har redan stora besvär, och dessutom andra bekymmer. Det är läkarnas förbannade plikt att hjälpa dig! Önskar så att det fanns något jag kunde göra för att stötta dig, vet hur hemskt det är att bollas runt bland sjukvårdspersonal som inte tar en på allvar…

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#50 Bara att du delar med dig av dina erfarenheter och din kunskap är ett oerhört stort stöd! Glad

Mår på samma nivå som igår men känner att en förkylning är på G. Huvudet dunkar, näsan blir trängre och halsen snörs åt. Men en förkylning borde väl inte vara någon fara?

Har kräkts nu på morgonen med, pratade med mamma efter det och hon tyckte att jag hispade upp mig i onödan. Hade en infektion varit på G efter operationen skulle CRP varit betydligt högre.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Har varit på VC idag. Fick feber igår och "förkylningen" vägrar att bryta ut…

Men CRP var "normalt" idag och efter diskussion med gyn kom vi fram till att jag ska avvakta tills på torsdag såvida jag inte blir drastiskt sämre. Är jag inte bättre på torsdag skriver läkaren där remiss till gyn och de får göra en ny bedömning.

Annars är det återbesöket om tre veckor som gäller.

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

*Gnisslar tänder* tycker de inte verkar ta dig på tillräckligt stort allvar. Du borde fått se en gyn omedelbart! Och att du har feber så kort efter op är inte bra oavsett vad sänkan säger.

Hoppas du har ork kvar att åka in igen om du blir det minsta försämrad. Massor av kramar!

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

*Gnisslar tänder* tycker de inte verkar ta dig på tillräckligt stort allvar. Du borde fått se en gyn omedelbart! Och att du har feber så kort efter op är inte bra oavsett vad sänkan säger.

Hoppas du har ork kvar att åka in igen om du blir det minsta försämrad. Massor av kramar!

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Sitter här med en akutremiss till… Barnmedicin! Förvånad Inte gyn här inte, utan det är barn jag ska till tydligen… Obestämd Tveksam till om det är någon idé att åka in.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

Äsch, det är väl bättre att åka in. Barnmedicin kan i alla fall få en gynekolog till dig.

Jennie

Hamka
0

Har precis börjat med p-ring och upplever att mensvärken blivit bättre, blödningarna har minskat avsevärt och jag får inga hastiga förändringar i kroppsvärmen som förut..

Chestnut
0

Jag blir tossig!!! SkrikandesGråter

Ringde gynmottagningen precis för att fråga när jag skulle få komma dit (har precis flyttat och adressändringen strular så var rädd att jag fått en kallelse redan). Något återbesök är inte planerat förrän runt årsskiftet!

Försökte då förklara att jag har fruktansvärt ont fortfarande och om det nu är endometrios så behöver den ju behandlas. Då klämmer sköterskan lite lagom käckt ur sig att biopsin är klar och den inte visade på något speciellt. "Du har inte endometrios och det finns ingen anledning för dig att gå och ha ont av all oro. Försök att slappna av och sök akut om det krisar innan återbesöket."

Om man kunde mörda med hatiska blickar mot telefonen…Gråter Varje dag är fanimej en kamp, får skitont av att bara sitta upp Skrikandes Visst det känns väl skönt att få höra att jag inte har endometrios men varifrån kommer smärtan då? Är det bara EDS'en som spökar? Jag vet inte hur jag ska orka med all denna smärta fram till årsskiftet…

Med vänliga hälsningar
Chess

Aviendha
0

Men herremindag! Biopsin de tog, är den egentligen tillräcklig för att utesluta endo? Det kanske inte var endo som låg bakom just det fenomnenet som de tog biopsi på men att det existerar ändå tänker jag?

I vilket fall - galet! Jag blir mållös inför den ovilja att utreda ett uppenbart problem som du möts av!

Cindy
0

#58 *kastas tillbaka tio år i tiden till telefonsamtalet med UM då de sa nästan samma sak till mig*

Jaha, det var inte endometrios enligt biopsin. Så vad är det då!? Det ska de börja utreda omedelbart!

Du ska under inga som helst omständigheter lida fram tills årsskiftet! Tyvärr kan jag bara råda dig att åka in akut, och hänvisa till att det var vad UM sa åt dig att göra. Det var vad jag fick göra, och tillslut fick jag träffa en gyn som tog mig på allvar.

Hota med anmälningar till höger och vänster, nu är det krig! Är det inte dags att dina föräldrar går in och sköter den här striden åt dig?

Fy vad jag lider med dig! *kram*

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

tar diskussionen via msn för att inte bryta mot var och varenda trivselregel på forumet, ****** läkar******!!!!! Skrikandes

Musiken
0

Har foljt dig, men inte skrivit, men nu maste jag fa spy lite galla over lakarna! Vad haller de pa med?!?!?!

Paminner om en kompis som just nu sitter med forstorda njurar for att lakarna inte tog henne pa allvar och lat henne ga i manader med allvarliga problem! Hon ater medicin dagligen nu, kraks jamt och standigt och kollapsar med jamna mellanrum av smartan i njurarna - endast for att lakarna ansag att "det ar ingen fara, sluta gnall och kaka lite pencillin bara" Skrikandes

Cindy
0

#61 I detta fall får man svära här hur mycket man vill!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

Jag finner inte ens svordomar som är vedervärdiga nog till att skottas över dessa förbannade jävla inkompetenta skämt till idioter Skrikandes AAAUUURGH!!! Hur kan man bara bemöta och behandla en patient så jäkla illa?! Och när denne dessutom har en såpass ovanlig diagnos som EDS, där man VET att det dels går hand i hand med endo, och dels att det kan knasa till det rejält… Man bör mao utreda det illvasst! Skrikandes

Chestnut
0

Fick brev från gyn idag. Var skrivet av en gynekolog jag aldrig träffat eller ens hört talas om och bara två rader långt… Kontentan var ungefär "du är frisk, tack och hej" Rynkar på näsan 

Nästan så att jag tror att det är något dåligt skämt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#65 Anmäl läkaren bums! Man är inte frisk om man har dina besvär, och du ska träffa en gynekolog som tar dig på allvar!

Man har rätt till en second opinion. Hög tid att kontakta patientombudsmannen!

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#66 Vilken läkare? Den som tabbade sig på akuten och missade samtliga cystor, de som opererade eller den som skrev brevet? Obestämd

Har fortfarande inte fått hem mina journalkopior Rynkar på näsan Skulle kännas mindre frustrerande om jag kunde läsa igenom dem, kanske finns svaret där i?

Har återigen fått upptrappad värk i nedre delen av buken och överväger att ringa UM på måndag för att kolla om jag kan få tid hos gyn där Obestämd Han lyssnade åtminstone på mig senast (när p-ringarna skrevs ut)…

Med vänliga hälsningar
Chess