Mens
Jag är 13 år & min mens har inte kommit än. Många i min klass har redan fått det men jag känner mig inte "onormal" för att jag inte fått den.
Min väninna som fyller 16 år i år har inte fått sin mens ännu, och min syster säger att jag inte fått min mens kan bero på min övervikt. Men jag har alltid tänkt att "den kommer när den kommer".
Det är väl vid 17 års ålder man ska kolla på en ungdomsmottagning om man fortfarande inte fått sin mens?
Och hur länge tror ni att det dröjer innan jag får min? 
Vetu…det e helt normalt…o ev.övervikt gör att mensen kommer tidigare……..fick min när jag var femton……när du fått den kommer du att tänka att det kunde väntat några år!
var glad att du inte fått den än!
Jag hatar att ha mens och hade gärna sluppit den ^^
än är det ingen fara, du är bara 13 år : )
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Säger som chade, var glad sålänge du slipper skiten! Jag var 14 år när jag fick min så dte är ingen fara för din del.
Håller me ovanstående. var glad för de!
Jag fick min när ja va 16år å gick å oroade mig för att nåt skulle va fel för "alla" utom ja hade ju fått den. men när ja väl fick den så blev jag glad att ja inte fått den tidigare.
Mitt tips! oroa dig inte utan njut te den kommer. fråga din mamma när hon fick den har hört att om mamman fick den sent fick dottren den ofta me sent.
va glad över att du inte fått den än! sen kommer du inte kunna leva "normalt" tro mig :O
Tack för era svar 
Jo, alla säger att det är sååå jobbigt att ha mens, man känner sig inte ren osv.
Det kommer nog att gå bra för mig när jag får min mens, brukar "planera" ibland när jag inte har något att göra att jag ska tvätta mig varje morgon och kväll när jag fått mens.
Fick ganska mycket flytningar i 2 veckor för några månader sedan men ingenting hände efter det…
#6 Man bör inte tvätta sig i underlivet mer än en gång om dagen, oavsett mens. Det torkar ut och ger grogrund för Svamp och bakterieproblem.
På sin höjd kan man skölja med vatten, och då aldrig upp i slidan! Använder man tvål ska det vara en mild oparfymerad med lågt pH-värde, t.ex. Lactacyd intim eller ACOs tvättolja/tvål.
Byter man binda var 4:e timma, eller använder tampong/menskopp så behöver man inte alls känna sig ofräsch!
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Jag skrev att jag planerar men det är inte säkert att det händer 
Jag tvättar mig alltid i underlivet väldigt noga när jag duschar, det har jag gjort sen jag började duscha på egen hand (4-6 år).
Sköljer bara av med vatten, tycker att det räcker så.
Det där med att byta binda var 4:e timma ska jag komma ihåg 

Jag väntar också på min "första mens" och jag är 32
Har ätit Cerazette i två år och under den tiden har jag inte haft någon mens. Nu har jag slutat med dom och väntar otåligt på första blödningen man brukar få när man slutar med pillren. Vill gärna att kroppen ska kicka igång igen så fort som möjligt.
Jag fick min mens när jag var 13, fyllde 14 senare samma år. Mamma var bara 12 när hon fick sin.
Men man ska verkligen inte längta efter mensen, det är skönt så länge man slipper den
När mensen väl kommer så måste man ständigt planera allt beroende på vilken tid på månaden det är. Bara en sån enkel sak som att åka på semester kräver extra planering: Kommer jag få mens under resan? Ska man skaffa piller för att skjuta på mensen?
Eller på sommaren, det slår aldrig fel att man får mensen i värsta värmeböljan!
Sen är det värken. Vissa får inga större problem med mensvärk, andra blir sängliggande i dagar.
Mängden mens varierar också. En del är småblödare och klarar sig med Normal binda som byts någon gång per dag. Andra klarar sig inte ens med nattbinda utan måste kombinera det med superplus tampong eller menskopp och ändå blöda igenom om det går mer än ett par timmar mellan byte eller tömning
Jennie
#10 Låter hemskt! 

Tja….visst stämmer mkt av ovanstående…men det är också en del av det som gör mig till kvinna och att följa hormonernas "cykel" och vad det gör med mig som person, kan också vara ganska spännande…..även om jag just haft en sömnlös natt med smärta, uppkastningar o tarmtömning……men vid andra tidpunkter i månaden så gör det mig bra pilsk
HahahaHa!!