Kopparspiral
Jo, jag satte in en kopparspiral den 15/9 och fick då en liten blödning. Den där lilla blödningen har fortfarande inte slutat och jag börjar bli smått irriterad. Spiralen sitter där den ska och trådarna, ja dom vet jag är där.
Någon annan som haft samma problem? Känns inte som att jag har någon lust att gå runt och småblöda hela tiden.

Det kan blöda till en början fick jag veta när jag satte in min. Det har ju inte gått så jätte länge än. Det blir ju som ett sår när dom sätter in spiralen.
Gyn sa att det borde sluta blöda "snart" men när är "snart"? Sist jag satte in en så hade jag ju mens och märkte då inte av att det blödde. En vecka för mig är en "hel evighet".
Det kan ta flera veckor innan du är blödningsfri igen. Somliga går och "småskvätter" till och från av spiral. Men 2-3 månader brukar man säga att det tar innan kroppen anpassat sig till spiralen.
Blöder du mycket, har onormalt ont eller får feber så ring din gynekolog.
Vänliga hälsningar
Cindy

småblöder kan man göra hela första månaden av det mesta. anledningen är att det tar en liten stund för din kropp att vänja sig vid det nya. min gynekolog förklarade för mig att med spiral brukar det ta ungefär en menstruationscykel innan kroppan "återgår". det är den tiden det ta för livmodern att acceptera det främmande föremålet. småblödningar och lite mensvärksliknande smärta kan komma under de första två månaderna. jag har haft min kopparspiral i 3 månader nu, och nu kan jag säga att min kropp "accepterat" den fullt ut. jag har ingen extra mensvärk, inga mellanblödningar och vare sig onormalt mycket mens eller onormalt lång mens. det är helt enkelt perfekt, och såhär jag ska må och ha det.
men även om du börjar med hormonpreparat eller liknande är en blödning i början helt normal och nästan vanligare än motsatsen, att man inte blöder alls. du gör ändå ett ingrepp på kroppen.
Hmm, sist jag satte in en kan jag inte minnas att jag småblödde något alls. Men får väl helt enkelt försöka stå ut… Har väl inte direkt världens bästa tålamod när det gäller sånthär heller…
Jag är inne på min andra kopparspiral, och jag har tyvärr haft problem med småblödningar i ca 6 månader efter insättandet
.Jag har haft riklig mens i kanske 5 dagar och sen småblöder jag i ca 3 veckor efter det och sen är jag blödningsfri i kanske en vecka. Och så har det varit i ca 6 månader båda gångerna. Men efter det så verkar det stabilisera sig och funka bra resten av tiden.
Inte så kul är det ju, men jag ser det som att efter det första halvåret så har jag ett preventivmedel som kommer att funka bra i flera år utan att jag behöver göra nåt, så jag har härdat ut