Operationsråd tack!
Det är så att jag ska in på en mindre operation som jag oroar mig lite över. Det är första gången jsg kommer sövas och det är mest det som känns läskigt. Undrar hur länge man brukar få ligga kvar och hur länge man känner sig groggy efteråt? Det är ingen stor operation utan jag kommer ligga i narkos 5-10min, men ändå :S
Jag undrar även över operationsråden jag har fått. Jag måste tdligen gå till apoteket och köpa en bakteriedödande tvål som heter descutan som jag måste använda dagen innan op, både tvåla in kroppen och håret, skölja av och tvåla igen, och samma sak dagen för op. Samt att jag måste byta sängkläder dagen innan. Är det normalt med denna procedur undrar jag? Att man inte ska ha smycken och kosmetiska förstår jag…
Jag är konfunderad och tycker det känns riktigt läskigt med narkos!
/Christine

När min mamma blivit opererad så fick hon också göra så emd tvålen och sängkläderna såd te är nog helt normalt för hygienens skull.
När min kompis opererades så var det också en snabb operation och hon var väl groggy ca 30 min efetråt.
Jag har blivit opererad två gånger. Den ena planerat och då fick jag köra tvålrutinen, andra var akut och då räckte det med en vanlig dusch på sjukhuset.
Håret skulle jag själv vägra tvåla in, hujedamej vilket trassel det skulle bli!
Är du nervös kan du be om en lugnande tablett före sövningen. Är man nålrädd brukar de kunna låta dig somna med gasmask och sätta nålarna när du är sövd.
Får dock säga att bägge gångerna var personalen otroligt gullig! De är ompysslande, lugnande och förstående från att du hämtas på avdelningen till att du somnar. Jag hann aldrig bli rädd eftersom de var så intensivt gulliga.
Efter operationen ligger man på uppvak en timma eller två. Har du ont så gny åt en sköterska för smärtlindring. Du kommer troligen vara torr i munnen och smått illamående, men man får inget dricka förrän man är tillbaka på avdelningen. Dels för att de "kan behöva operera igen" men också för att illamåendet kan skicka upp drickan igen.
Man är lite woozy någon timma efteråt. Första gången åkte jag hem samma dag, andra gången var jag på fötter först på kvällen.
Vänliga hälsningar
Cindy
En detalj till - har du lätt att bli illamående så berätta det för narkosläkaren. Senaste operationen gjorde jag det och läkaren lovade att pumpa mig full med anti-illamående-medicin. Det funkade!
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag har vart sövd en gång i och med utdragning av fyra vuxentänder- vägrade få det gjort i vaket tillstånd efter att ha dragit ut fyra mjölkisar med lokalbedövning några år innan!
Jag behövde aldrig göra tvål hallojset. Men vid ingrepp som innebär att man öppnar huden så är descutan och nya lakan standard rutin för att vara så ren som möjligt inför operationen. Tänk även på att använda nytvättade kläder efter sista descutan duschen.
Att sövas tyckte jag inte var läskigt alls, personalen berättade allt vad de gjorde, sen fick jag börja räkna och en timma senare vaknade jag och mådde toppen. Faktum är att när jag väl vaknade helt från narkosen så var jag så pigg att jag ville springa runt hela sjukhuset
Inget groggy eller nåt för min del.
I och med att jag "bara" var 15 år så hade personalen insisterat på att jag skulle ha Emla plåster inför insättningen av venflonen. Men orädd som jag är så hade det gått lika bra utan
Men är man orolig så finns ju Emla alternativet eller att sövas med gas.
Är du väldigt orolig inför operationen så kan du få en lugnande tablett innan. Ju lugnare du är när du sövs, desto lättare blir det när man vaknar upp igen för man vaknar oftast i samma sinnesstämmning som man hade när man somnade.
Jennie
Tack för alla goa svar! Det känns lite bättre nu, nålar har jag inga problem med iaf, känns nog läskigare att behöva få en mask över ansiktet ;) men har lite lågt blodtryck så anti-illamåendemedicin vora kanske något? Inte ofta jag blir snurrig men ibland pga det. Hoppas verkligen på bra personal runt omkring mig också.
/Christine
Varit på två operationer. Samma procedur med svampen och sängkläderna. Håret skulle dock enligt instruktionen jag fick tvättas med mit eget shampoo. En del verkar må lite illa när dom vaknar, men inte jag ett endaste dugg. Båda gångarna vaknade jag o kände att "ohh, såhär gott har inte jag sovit på hur länge som hälst". Dom körde in lite morfin innan själv narkosen, kanske det jag sov så gott av
. Har båda gångarna känts mycket tryggt. Mycket trevlig personal och man känner sig verkligen omhändertagen. dom är ju en hel drös med folk och har koll på allt.
I våras när jag opererade bort min tumnagel (givetvis utan narkos) så fick jag ändå duscha med denna procedur (och svamp)
Hygienen inför en operation är så viktig så den ska man inte slarva med.
Jag har varit sövd otaliga gånger och det brukar aldrig vara några problem. Du har fått bra tips i tråden här.
/Maria
Självklart är det noga med hygien men todde att min vanliga tvål skulle duga fint och inga dubbelduschar :P Sen får vi se om jag verkligen tvålar håret också…
/Christine
Fuska absolut inte med håret. Det är bland det smutsigaste på kroppen och det gäller ju bara en dag.
/Maria
Men trassel med tvål :S Jaja, jag har inte så långt hår ändå.
/Christine
Jag kan inte förstå att man kan oroa sig för saker runt en operation när man redan innan har bestämt sig för att slarva med en av de viktigaste åtgärderna för att slippa infektion
/Maria
Det är så sant som det är sagt! Jag ska göra som det står och så ska jag försöka att inte oroa mig alls! :)
/Christine

/Maria
här kan du läsa mer om Descutan
för att tvätta håret så är det en speciell lösning och vad jag märkte så blev då inte håret speciellt konstigt av det
jag tror dock att sjukvårdpersonalen inte blir så glad om du hoppar över Descutanen för det är en enkel lösning att minimera risken för infektion efteråt
min son opererades förra året en liten operation men det va mycket noga med Descutanen fick flera papper hem om det och blev informerade flera gånger om hur noga det va att följa bruksanvisningen
operationspersonaenl är riktiga proffs och dom förstår att du tycker det känns läskigt
#9 Med tanke på att de opererar folk akut utan Descutan på löpande band så tror jag inte att det måste hänga på håret. Man får ju hårnät på sig också.
Vänliga hälsningar
Cindy
#9 Man opererar akut utan dusch också om det skulle behövas men att för den skull slarva med hygienen inför en planerad operation är ju….ja, jag vet inte vad jag ska kalla det utan att bryta mot skrivreglerna.
Jag upplever att människor är otroligt noggranna när det gäller vården numera. Man är både rädd, orolig och vaksam.
Att man sedan kan tänka sig att slopa säkerhetsföreskrifterna är helt ofattbart.
Det är helt motsägelsefullt.
/Maria
#16 Kollade med mor min som opererades planerat för ett tag sen, och hon hade bara fått instruktioner om att Descutanskrubba kroppen. Jag vill minnas samma sak inför min op för 9-10 år sen. Detta i två olika delar av landet.
Vänliga hälsningar
Cindy
Hmm, verkar lite olika det där. På min rekomendation står det iaf "tvåla in hela kroppen och håret"
/Christine
JAg opererades i min tå och tvättades inte innan trots att jag låg på sjukan.
Är väldigt olika beroende på vad som ska opereras!
Är det ortopediskt är det i regel väldigt noggrannt (även om undantag finns), särskilt om det är lednära. Allmänkirurg är enligt min uppfattning inte fullt så petigt.
Narkos är ingenting att oroa sig för. Finns en artikel på skuggfolket.ifokus du kan läsa omhur det går till att bli sövd om du vill.
Hoppas att ingreppet går bra!
Med vänliga hälsningar
Chess
När jag opererade min fot (planerat) så behövde jag inte göra något alls i förväg. De kladdade ner hela foten med jod på plats
gul och fin i evigheter efteråt!