Rosacea
Någon som har Rosacea? Hur yttrar det sig för er i sådana fall och vad gör ni för att mildra symptomen? Har precis fått diagnosen, så alla råd mottages gärna. =)
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Vad är det för något?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det är en hudsjukdom som man har i ansiktet. Kallas för vuxenacne ibland trots att det inte är acne. Man kan tex få knottror, rodnader, acneliknande symptom, spruckna blodkärl och små blåsor. Kliar MYCKET!
(På mig iaf). Man ser ut ungefär såhär:
(*skratt* Här betyder denna symbol inte "skäms", utan typ konstant rodnande….)
HAr hört talas om det, men vet ingenting om det.

Jag har haft rosacea i över 10 år. Enda gångerna jag är så gott som helt fri från synliga symptom är efter att jag har ätit en penicillinkur eller som nu när jag äter strikt LCHF kost (läs mer om denna kost på kolhydrater i fokus)
Det som kan lindra är olika receptbelagda cremer som du kan få utskrivna av en hudläkare.
Slår man upp "Rosacea" så står det att läsa att det är en kronisk hudsjukdom.
Saker som kan förvärra är nedsatt immunförsvar, starkt kryddad mat, sömnbrist och alkohol och tobak.
Hälsningar Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Jag har oxå rosacea. Har en kräm (receptbelagd) men den hjälper inte mkt. Hos mig går det i vågor, ibland mkt knottror och rodnad (ibland ser näsan ut som jag supit i 14dar) och sen kliar / sticker /bränner det i ansiktet. Har mest runt näsan samt på halsen.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Tack för era svar. Vad lustigt. Det står att jag fått dem samma dag jag skrev frågan, men vet att det inte var så… Det syns inte på mina inlägg, så jag har glömt att kolla tråden. Tänkte gå in nu o uppdatera detta eftersom det nu är fler medlemmar på kvinna…=)
#4 Jag ska kolla in den sidan =)
#5 Samma här. Tycker inte krämen hjälper så mkt och det kommer och går. Ja ja. Ska gå till läkaren snart igen och höra om hon har nån idé. Kliar ju sönder mig på nätterna…=(
Hur går det för er med rosacean? Jag måste äta ännu en pencillinkur nu då jag börjat få så ont i ansiktet så jag har huvudvärk! :/ All denna pencillin alltså…
Min svärmor har rosacea och har en kräm på recept hon använder. Det blir bättre på sommaren. Vi har nyss varit utomlands hela familjen och då såg det bättre ut. Hon har fördelen att äga en klinik som utför laserbehandlingar så hon kan "gratis" få sådana för sin rosacea och det har gett resultat - det blir inte lika framträdande med det röda.
#8 Wow, vilken tur ho nhar! När jag va utomlands i början när jag fick det blev det bättre men nu för tiden blir det bara sämre i solen… :/ Vill också göra IPS-behandling, vilken tur hon har som kan göra det så! :) Ska nog göra det så småningom när jag har pengar, det verjar ge bra resultat ändå.
#9 Det gör det. Men nivån på lasern är väldigt hög just för behandlingar av rosacea, så jag vet att det gör mycket ondare än när man t.ex. tar bort hår (som jag gör). Men svärmor tycker såklart att det är värt det. :)
#10 Okej! :/ Ja, man får väl stå ut. Trodde inte det skulle göra så ont dock… :(
#11 Man kan kyla huden innan - då känns det knappt. Ja, så är det när man ska ta bort hår, vet inte riktigt om det är samma med rosacea. Det ger dock sämre effekt om man kyler innan.
#12 Okej. Det är bara att stå ut alltså! :)
Jag har haft rosacea i flera år men står nu i kö för att äntligen få komma till hud. Har provat både antibiotika och diverse krämer utskrivna från vanliga läkaren tidigare.
#8 Då är hon mer annorlunda eftersom sol oftast bara förvärrar rosacea.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Sol gör mitt värre.
Sara
#15 Samma här, försöker vara noga med att alltid ha spf i ansiktet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar