Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4157 ggr
Karmatarerskanise
0

Mensen konstig

Jag använder P-ring, ioch har gjort det ett par år nu. Fungerar jättebra.

Men en månad glömde jag stoppa in ringen igen då jag skulle, och jag skulle vänta på nästa mens, som inte kom fören efter 2 månader. Jag gick och kollade mig och inget var fel.

Nu när jag tog ut ringer efter 3 veckor tog det en hel vecka innan mensen kom igen. Förut var det efter 3 dagar. Vad kan det bero på?

rebelme
0

oj vad konstigt de lät :S de kanske beror på hormonerna?…

Jag fick tips om att gå in å p-ring.se där kan man "beställa" påminnelse om när ringen ska in och ut..

Cindy
0

Tycker inte att det låter så jättekonstigt, har man använt gulkroppshormon en längre period så kan det ta ett tag innan kroppens egen cykel kickar igång, speciellt om det varit i låg lokal dos som ju p-ringen är.

Det finns iofs flera vanliga gynekologiska sjukdomar som många knappt märker av alls, men som kan orsaka mensstörningar (endometrios och PCO-S är vanligast). Har du haft andra problem tidigare så kan man ju fundera på sådant, men är mensen relativt bekymmersfri så är det inget att grubbla på.

Skulle mensen vara helt frånvarande i 2-3 månader utan att du tar några som helst p-medel så skulle jag kontakta BM eller gyn, men annars troligen inget att oroa sig för.

Vänliga hälsningar
Cindy

Karmatarerskanise
0

#2 Ska jag kolla upp hur lång tid det tar igen om jag inte använder mina ringar?

Blev orolig då det tog 2 månader, tänkte att det kanske är så att jag inte fungerar utan P-medel, alltså inte kan få barn.

Cindy
0

Nä, två månader behöver inte betyda att något är fel. Att hålla på och hoppa fram och tillbaka med gulkroppshormonet kan göra att du får mellanblödningar, så det rekommenderar jag inte.

Är du orolig för att du är infertil så boka in ett gynbesök och diskutera saken. Genom att mäta livmodern, se om den är vinklad och göra ultraljud på äggstockarna kan en gynekolog sia om mycket.

Skulle du ha cystor eller sammanväxningar som stör så kan de också synas på ultraljudet, och har man PCO-S likaså. Endometrios däremot är bra mycket jobbigare att diagnosticera.

Jag som har en liten och bakåtlutande livmoder har sämre fertilitet än genomsnittet, oavsett min endometrios.

Vänliga hälsningar
Cindy