Vågar man testa?
Funderar på spiral då jag tydligen börjat glömma av pillren av och till.
Men har ingen i min omgivning som har/haft så jag har ingen aning om hur de fungerar =S.
Så lite frågor nu till er =D. Glöm inte nämna vilken sorts spiral ni hade.
* Vanliga biverkningar?
* Hur blir mensen (mer/mindre/lika)?
* Illamående?
* Känns den?
* Hur sköter man en sådan?
* Hur pass säker är den (tex vid samlag)?
* Hur upplever du tiden med den (PMS dylikt)?
* Gör det ont när den sätts dit?
Skriv gärna ner allt Du kommer på.
Har hört att man inte sätter in sådan på de som inte fått barn (är 17) är det sant?
* Finns det mer alternativ som preventin medel som man inte regelbundet måste ta?
Glömmer =S
Tacksam för svar! =D
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Funderat på P-plåster? De byts ut med några dagars mellanrum men är i alla fall inget man behöver ta dagligen.
P-Ring sitter inne i slidan en månad åt gången.
P-spruta, tas var tredje månad
P-Stav, sitter under huden i flera år.
Så visst, alternativ finns.
Beror lite på om det är hormonspiral eller kopparspiral du funderar på att testa. Kopparspiralen är mig veterligen gratis men kan orsaka problem med rikligare mens och ökad mensvärk för vissa. En del får väldigt långvarig blödning efter insättning av en spiral, oavsett om det är koppar eller hormon. Har även hört fall där kvinnor känt obehag av spiralen vid vissa rörelser eller vid samlag.
Jennie
Jag hade extrem värk i de tre veckor min hormonspiral satt, och var inne på gynakuten flera ggr och bad dom ta ut den. Eftersom de satt in den som behandling mot endometrios ville läkarna inte lyssna när jag sa att kroppen skrek att den skulle ut. Kändes som om någon klätt hela insidan av livmodern med glödhet taggtråd, utöver kramper och molandevärk. Min endovärk var inget i jämförelse!
Dessutom svimmade jag vid insättningen trots kodein och att jag fått muskelavslappnande. Fick ont direkt efter och var rädd att barnmorskan punkterat något, så fick åka in akut för att kolla att den satt rätt. Först då fick jag veta att man kan be om att bli sövd vid insättningen!
Mitt råd är att lyssna på kroppen. Gör det ont vid insättningen så avbryt och boka tid med sövning eller kräv starka smärtstillande.
De enda väninnor jag har som är nöjda med spiral är de som satt in den efter barnfödsel.
Vänliga hälsningar
Cindy
#1 Plåster är inget alternativ då jag är väldigt aktiv i både ridning samt konditionsträning = Mycket svett + att jag gärna pillar på sådant
.
P-ring känns av någon anledning osäkert och jag har inga erfarenheter av den så ska ignet säga, men det känns läskig på något vis =S.
Spruta känns inte alls säkert då det känns som om att det ska liksom sina efter en stund. Inga erfarenheter så ska inget säga.
Och stav känns otroligt läskigt, en hård pinne under huden. Det känns otroligt läskigt =S
Definitivt något att fundera över, skräck kan inte hindra från att prova heller =D
#2 Aaah, läskigt det låter =O.
Haha, oj nu blev man lite avskräckt här xD
Sövd och låta en tant gräva och ha sig där nere, haha, oj det skrämde mig ganska mycket =S
Så ingen som fått en sådan innan födsel har haft en lugn tid med den? Vad du vet alltså.

P-dator gör så att man måste ha en massa skit i sig och det är bara att kissa på en sticka några ggr i månaden Väldigt lätt och smnidigt! Dock inget som ska användas om graviditet slutar i abort eller man inte har fast då den "bara" är 94% säker alltså lik säker som pessar, vissa p-piller och säkrare än kondom. En modell är 99,3%säker och då tar man tempen varje morgon. =)
#4 Du skrev lite fumligt, men jag tror jag fattade =D.
P-dator är väl ganska dyr, eller?
Jag hade en kopparspiral innan jag fick barn. Men hade dock varit gravid och gjort en abort en gång. Har hört att man måste ha varit gravid innan man sätter in en spiral.
Mensen blev väl lite kraftigare, men dock inte mycket. Mens smärtorna blev inte så mycket annorlunda. Jag mådde bra när jag hade den. Det som man bör tänka på om trådarna på spiralen är för korta kan killen känna dom som små stick under samlaget.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
#6 Oj, jag tänker verkligen inte bli gravid för ett P-medels skull =P.
Näe då sätter jag hellre upp miljoner kom ihåg lappar =D

#5 Dem finns inte att beställa i skandinavien utan beställde min från storbrittanien, heter persona p-dator och ett startpaket kostar ca 1000 kr.=) helt klart värt det! man behöver inte ha fått barn för att sätta in spiral som någon annan skrev.=P
#8 Okej =) då vet jag!
Haha, tuur xD
P-spruta är något jag själv funderar på - mest pga jobbig mens. Har en vän som gick på det från att hon var 16-20, och var väldigt nöjd - hon var i fasta förhållanden under nästan hela den perioden. Är samma verksamma ämne i detta som det är i hormonspiral, så kan ju vara en idé att prova sprutan först och känna av om man trivs med det.
Samma vän har f.ö. hormonspiral sedan ett par år tillbaka och är även nöjd med den. Gjorde ont i början, men det var det värt i längden. Hon får i snitt någon dag med mens i halvåret ungefär.
_No way! Yes way!
Sedan har jag för mig att de helst inte sätter in spiral på unga tjejer.
_No way! Yes way!
Vet en tjej som hade p-spruta och hon blöde (hade mens) i tre månader i sträck, medans en annan tjej inte hade mens alls när hon hade p-spruta.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Aah, haha blir tokig, varför ska de bli så jobbiga biverkningar av allt =D.
Den som uppfann/kom på biverkningar borde vara bannlyst xD

#13 Haha! Det håller jag med om fullständigt! Eller göra en massa p-mdel till män så kanske dem lägger av och säger "det är väl inte så farligt" =P
#14 De håller faktiskt på att utveckla ett P-piller för män =D.
Det är testat och visat framgång men även nedgång.
Vad jag förstod så fungerade pillret på männen MEN de fick "ståndproblem" (Kommer inte på avd det heter xD) och kunde inte få upp den, pillret försvagade alltså deras stånd eller hur man ska säga och det lede till att männen blev deprimerade och kände sig odugliga, men man jobbar på det =P

#15 Det finns redan, både piller och sprutor men det finns ingen marknad för det. Smidigare för männen om kvinnorna får offra sig ju, men då ska dem inte komma och gnälla över att ens kvinna blir gravid för att p-medlena sviker.=P
#16 Haha, precis ;)
Mannen har ju trots allt alltid en skyldighet att se till han också att det inte blir en graviditet.
Kvinnan har ju redan p-medel så de är då bara att vänta tills mannen drar sitt strå till stacken ^^,

#17 Tyvärr blir det ofta en massa snack att kvinnan luras bara om p-medletr inte funkar någon gång. Dem får skylla sig själva som inte använder kondom, inget fel på dubbel säkerhet!
Får starta en grupp på facebook "inget sex till männen förren det finns lika många p-medel till dem som till kvinnor".
#18 Ja men precis, vet flera där P-pillret svikit.
Min bror blev även till på det viset, P-pillret svek mamma och vips så hade hon min bror i magen.
Sen blev en äldre kompis till mig gravid för att kondomen sprack, så dubbelt skydd - go for it!
Haha, men gör det xD
Vad roligt att se männen då, gå runt medveten om att inte få något ligg när de kommer hem. Haha, nu var jag elak men det lät väldigt komiskt det du sa =D

#19 Vår förra kurator på skolan fick 2 döttrar pga att p-piller inte funkade. Såg även en på tv där mannen var steriliserad, kvinnan var konstaterad infertil flera ggr och nu väntade dem trillingar på naturlig väg.=P
Skulle själv aldrig kunna hålla mig så länge för att få vara med i dne gruppen. ;P
#20 Shit =O. Snacka om tur i oturen (tänker att kvinnan kanske ville ha barn).
Annars var det ju ordentligt med otur =S.
Haha kan tro de xD
Ha inte facebook själv då jag är totalt ointresserad av det, men hade jag haft det så hade lugnt gått med =D
Jag har hormonspiralen Levonova. Det bästa prev-medel jag nånsin haft.
Ingen som helst PMS och endast några droppar mens/mån.
Man har den 5 år, sen byter man den…
Har funkat kanon för mig 

jag har satt in kopparspiral och har aldrig varit gravid. jag tycker det är helt underbart! visst, jag har lite lite mer mensvärk, men det blir bättre för varje månad, har bara haft mens med den inne 2 ggr. insättandet gjorde ont, men det var nog mest för att de fick sätta om den tre ggr. det var första gången det hänt min gynekolog så det är verkligen inget vanligt. jag känner inget vid sex, inget under månaderna i övrigt, inga ökade flytningar och inga ökade blödningar vid mens. jag mår super utan hormoner!
läste om p-dator när jag funderade över alternativ, och den rekomenderades bara av rfsu om det inte gjorde så mycket om man blev gravid, därför gick den tokbort. spiral är en väldigt säker metod, och med kopparspiral är det väldigt få biverkningar. man ska dock inte ha det om man inte har fast förhållande eftersom risken att drabbas av allvarligare former av könssjukdomar ökar. spiralen blir lite av en motorväg rakt in i livmodern, så ons är ingen bra plan.
#22 Har du vart gravid/fått barn?
Låter verkligen toppen de där =D
#23 Okej, låter bra men ändå läskigt =P. Vad menar du med ons?

#24 ONS= One Night Stand, enpångsligg helt enkelt=P
#25 Haha, då vet jag ^^,
Blir lite förvirrad av alla dessa förkortningar (A)

#26 Jag trodde först det betydde onsdag. XD
#27 Haha, tänkte det först jag med xD
Tänkte, vadå onsdag är ingen bra plan =S?
Haha ^^,
#24 Jadå jag har fått 5 barn…1 av dem blev till trots p-piller och 1 trots kopparspiral. Så efter att sista barnet som blev till trots kopparspriral, satte jag in Levonova.Har inte ångrat en enda dag…
#29 Okej, verkar som om det mest bara e de som fått barn som får ha spiral =/.
Varför är det så?
#30 Jahaa, vem säger så? Jag har en dotter som inte fått barn, hon har oxo Levonova sen snart 1 år …
#31 De vill tydligen helst inte sätta in spiral på de som inte fått.
Läs lite längre upp så finns det nämnt att de helst inte gör de, samt att de finns de som hört att man ska ha vart gravid för att få det.

#32 Det är en myt att man inte får dte innan man har fött barn, visst kan man få spiral ändå! Dock inget jag hade valt. 

#32 Det är en myt att man inte får dte innan man har fött barn, visst kan man få spiral ändå! Dock inget jag hade valt. 
#33 Ahaaa xD. Ojojoj så lite man vet
.

#35 Frågar man inget får man inget veta=P
#36 Näe men precis =D.
Bättre att fråga en "dum# fråga än att låta bli och förbli dum 
De finns inga dumma frågor, bara dumma svar xD.
Världen borde fråga mer =P

haha! ursäkta förkortningen, sitter på jobbet så jag försöker skriva så snabbt som möjligt… som sagt, jag har inte fått barn och det var inget snack om att jag skulle ha spiral. jag kan rekomendera det, jag känner den inte alls och den är helt hormonfri. på mig gjorde de ett ultraljud innan de satte in den och mätte min livmoder för att se om den skulle få plats. när de konstaterat att den absolut skulle få plats var det bara att sätta in. gynekologen sa till och med att det är bättre i vissa avseenden att man sätter in den utan att ha haft barn eftersom risken att den "glider ut" är minimal. den sitter där den sitter.
#38 Kan den glida ut =O?

#39 Ja, den kan glida runt lite och hamna snett inuti en.=P
Man kan få spiral trots att man inte fött barn, men risken är stor att insättningen blir smärtsam och att man känner av den en tid efteråt. Efter graviditet är livmodershalsen vidgad vilket underlättar.
Vänliga hälsningar
Cindy

#39, ja, hon sa att hon kunde få in det problemet när det kom in kvinnor som fött 4 barn och som hade en ganska uttänjd livmoder, men på oss som inte fött barn var risken noll. på oss osm inte fött sätter de helst in den under eller i slutet av mensen. då är livmoderhalsen redan vidgad. till på köpet får du vagitorier som ytterligare öppnar upp livmoderhalsen. jag kände av min i ungefär en dag, sedan var det lugnt.
#20, 41 & 42 Aha, okej =D
Jag vill rekommendera p-ring som preventivmedel. Använde det själv under ungefär tre års tid och tyckte att det var det bästa p-medlet ever. Jag hade gärna fortsatt med den, om det inte vore för att den förvärrade mina återkommande urinvägsinfektioner (detta är dock en relativt ovanlig biverkning).
Du behöver bara byta den en gång i månaden, så den är lätt att komma ihåg och dessutom sätter man in den själv lika enkelt som man för in en tampong. Man kan dessutom ha sex med den i. Okej, jag har varit med om att den har fastnat bakom killens ollon om han har varit väldigt grov och då har den följt med ut under samlaget, men i övrigt har det inte varit ngt som killen har känt av under sex.
#44 Okej =). Tack för tipset =)
#44 Fniss, vilken överraskning för honom
visste han att du hade p-ring eller fick han sig en suprice? 
#46 Det var min pojkvän, så jag hade talat om det för honom innan. :)
#44 Haha, fiskedamm!!
Vänliga hälsningar
Cindy
#47 Undrarr hur reaktionen hade blivit om du hade hoppat upp och sagt åt honom att stoppa tillbaka den
eller om det hade varit ett ons och sagt - åh nej, nu blir det nog barn
förlåt, jag har lite låg humor idag 
Spiral är nog något jag aldrig kommer våga prova. Jag tänker så här … om jag inte kan ha tampong lär jag inte kunna ha spiral. Alla andra runt omkring mig säger vilken befrielse en tampong är, men för mig är det en plåga. Känner hela tiden av den och kan inte sitta ned för då gör det bara ont.
Jag har också barn, en son, men tvivlar att det lär bli särskilt mycket bättre för mig trots detta.
#50 En sprial ska inte kännas, om den känns så sitter den fel.
#51 Du menade tampong nu va? Spiral kan kännas trots att den sitter perfekt.
Vänliga hälsningar
Cindy

#44 haha. samma här. har också p-ring och sköterskan sade att den absolut inte skulle kunna fastna och åka ut
Jag slår ett stort slag för ring. Har provat flera medel och ringen känner man inte alls av och den sitter på plats. Absolut bästa jag provat.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#52 Varken sprial eller tampong ska kännas, om dom gör det så sitter dom fel.
Men om man känner efter så kan man känna sprialen om man stoppar upp ett finger, men annars så ska man inte känna sprialen.
#52 Jag tvivlar. Jag har försökt ha tampong jag vet inte hur många gånger och har alltid känt av den. Jag tvivlar att jag har satt dem fel varenda gång. Jag kan helt enkelt inte ha dem.
#55 Testa med en storlek mindre.
#55 Det har jag också gjort.

#57 man ska inte känna av en tampong, då sitter den fel eller så har du för lite mens och den "torkar" eller hur man ska förklara och då känner man den.
#58 Jag har knappast för lite mens. Acceptera att jag helt enkelt inte kan ha tampong. Du får helt enkelt lita på mitt ord. 
alla är ju olika skapad, tampong passar knappast alla och sitter klockrent
tampong passar inte mig heller, både till form och pga min ringa blödningsmängd. Däremot passar kopp för mig, eftersom den formar sig mycket bättre.
#60. Precis. :) Tampongerna ser alla likadana ut till formen, bara storleken som varierar.
jepp

Ni som har p-ring har ni märkt biverkningar? Vilka?
#54 Då har vi fått olika bud. Jag pratade med minst fyra-fem olika gynekologer under mina veckor med spiral för att jag var orolig. Samtliga menade att det inte är ovanligt att man känner spiralen, i alla fall första tiden. Vid fyra undersökningar konstaterades att spiralen satt perfekt.
Vänliga hälsningar
Cindy

¤63 inga biverkningar förutom att när man precis började var mensen lite ojämn. Småblödde lite då och då men det ordnade sig.

jag har haft p-ring i 4 år och är väldigt nöjd. precis som någon innan sa så sätter man in den i en månad så det är lätt att komma ihåg. Jag använder Nuvaring och man kan gå in på deras hemsida och skriva in sitt tel.nr så får man ett sms när man ska ta ut eller sätta in ringen!