menskopp?
DE 4 ARGUMENTEN
Varför byter tjejer till menskopp?
1
EKONOMI
Menskoppen kostar omkring 300 kronor och kan räcka i upp till 10 år. Hur mycket pengar lägger du ut på bindor och tamponger varje år?
2
MILJÖ
Tamponger och bindor med sina förpackningar av papper och plast måste kastas någonstans. Sluta bidra till sopberget varje månad.
3
HÄLSA
Torrhet och obalans i slidans naturliga miljö är vanligt när man använder tamponger och bindor. Menskoppen påverkar inte slidans miljö.
4
ENKELHET
Trött på att aldrig ha tamponger i väskan eller bindor hemma? Menskoppen finns alltid där.
Så vad tror ni..skulle ni våga testa?? Jag har en så om ni undrar något är det bara att svara..
Googla på menskopp så kommer det upp en rad olika återförsäljare.. finns i olika storlekar,tjocklekar och färger :) Det är värt att prova!!
Jag har menskopp, tycker den är jättebra. Gav bort en i födelsedagspresent till min kompis också. Hon blev jätteglad :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jag har den och den fungerar strålande! lite pilligt första gången att få ut den men sen är de så skönt att kunna gå runt hela dagen utan att behöva springa på toan var 3-4 timme=)
Qui dormit, non peccat
Jag har också, är jättenöjd :)
Jag är jättesugen på en, tror jag ska köpa en sådan nästa månad just för att den verkar så praktisk!

Är det inte lite äckligt när det kommer mycket? Att det ligger där uppe och geggar. 
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#5: inte äckligare än tampong eller binda tycker jag.

Personligen tycker jag den verkar mycket fräschare än tamponger och särskilt bindor!
Men den verkar krånglig att få på plats…
Det är nog så att man vänjer sig, som med allt annat, t.ex. krångliga tamponger och bindor som åker omkring. Tror att det bara är en tidsfråga innan man lär sig den utantill.
#8: Hehe, ja. Första gången jag skulle få ut den var det väldigt krångligt. Lättar eatt få in den. Men jag klippte av piggen ganska mycket direkt och mer och mer ju mer van jag blivit med att ta ut den. Men nu är det inga problem :)
jag kapade också min pigg ganska omgående, bara man provat lite och inser att man faktiskt kan få ut den själv så slappnar man av och då går det plättlätt. :) piggen var bara ivägen för mig.

Undrar hur det går till rent praktiskt när ni tar ut menskoppen.
Tar ni ut den och lägger den i handfatet? Torkar ni er och ställer er upp vid handfatet och tvättar ur menskoppen med blodet rinnandes efter benen? Blod på händer, i handfatet och på toarullen, kanske även på golvet om den tappas, och sedan sätter ni er ner och torkar igen och sätter in den?
Eller har ni två så ni tar ut en och sätter in den andra? Vart lägger ni den blodiga då? Hur gör ni då när ni ska torka er, för då har ni väll blod på händerna?
Hur gör ni på krogen där det oftast inte finns handfat i båset där toaletten är?
Hur gör ni om handfatet är en bit bort, som på till exempel handikaptoan?
Många frågor, men jag är nyfiken
#11: Det är bra att du ställer frågor!
Jag gör så att jag tar ut koppen, först fick jag lite blod på händerna men efter att man vant sig och lärt sig hur man ska göra så får man inte blod på sig - ibland lite på fingertopparna om man har väldigt mycket mens. Sen torkar jag mig och då kan jag också stå en stund utan att det rinner eftersom det tar ett tag innan det kommer nytt blod liksom. Så torkar man sig kan man också ställa sig upp. Det kommer inte blod på toarullen eftersom man knappt har något på fingrarna. Så det är inte ett problem, i alla fall inte för mig.
Jag brukar sitta ner oftast när jag sköljer koppen, eftersom handfatet i mitt badrum är så himla nära. Fast ibland står jag och det går lika bra det! Då tvättar jag den med tvål och sköljer den och sätter in den igen. Jag brukar tömma koppen i toaletten istället för handfatet.
Om det inte finns något handfat kan man tömma koppen i toan och sen bara torka av den med papper innan man sätter in den igen, så sköljer man den istället när man har tillgång till fatten.
Såhär brukar det vara när jag tömmer min kopp:
Jag sätter mig på toan och tar en papperstuss så den finns nära till hands om jag skulle råka få blod på fingrarna el så. Sedan tömmer jag koppen i toaletten, sedan torkar jag mig, koppen håller jag i lite papper under tiden.
Sedan är det bara att ställa sig vid handfatet och tvätta händer och kopp ordentligt, blöder jag mycket kan jag ha en liten papperstuss mellan benen för att inte drälla massa blod överallt (bra om handfatet är en bit bort också), men det är sällan det behövs, jag blöder inte så mycket i normala fall.
Sen sätter jag in koppen som vanligt och torkar igen utifall, och tvättar händerna efteråt självklart.
Jag trodde i början att det skulle bli rätt grisigt, men det man inte tänker på är ju att koppen sitter så att allt blod hamnar ju innuti koppen, den är inte kletig på utsidan där man tar tag. :)

#11 Hur gör du när du sätter i en ny tampong efter att du tagit ut den gamla? De är precis samma sak som att sätta in koppen igen, enda skillnaden är att du sköljer koppen först. Och inte blir du väl blodig om händerna eller slakskar blod överallt när du byter tampong?
Jag gör som så att jag sätter mig på toan, tar ut koppen, häller innehållet i toaletten, och sen så är handfatet så pass nära att jag kan sträcka mig dit och skölja ur den. Är jag nån annanstans med längre avstånd och de är i början av mensen så är de ju bara att ta lite papper o sätta mellan benen.
Har aldrig fått blod på fingrarna, allt blod hamnar ju i koppen. det var mycket söligare att använda tampong eller binda.
Är jag ute nånstans så är de ju bara att tömma i toan o torka ur med papper o sätta in den igen. Men den kan ju sitta i upptill 12 timmar så en kväll på krogen klarar den lätt! Då är de 100 gånger värre att hålla på med tamponger som man måste byta var 4:e timma för att känna sig fräsch.
Qui dormit, non peccat

har själv funderat på att köpa en sån. men tanken av att man inte alltid har ett handfat gör mig lite osäker, men så mycket pengar man gör sig av med på andra mens skydd så borde det ändå vara värt att prova.
#15: Jag har största storleken på menskoppen och jag kan ha min i 24 timmar om jag måste. Men det beror också på hur mycket man blöder. Så att inte alltid ha ett handfat har aldrig oroat mig! Och man kan ju bara torka av den med papper då :)

#16 Fast det är ju absolut inte bra att ha den inne i 24 timmar, det står ju även på koppens hemsida.
Qui dormit, non peccat
#17: Jag vet att det står att det inte är bra. Exakt varför förstår jag inte, i och med att det inte är något dåligt inne i kroppen och ditt blod är bara ditt eget och det är inget fel på det :) Kanske för att folk inte ska tro att man kan ha sin kopp inne hur länge som helst! Jag brukar inte ha den inne 24 timmar, men det har hänt! Och det var inga som helst problem :) Byter annars lite oftare än 12 timmar, kanske snarare med 8 timmars mellanrum.
Men det är ju bra att veta att det går 24 timmar utan att den blir full, om man måste ^^,
Vart kan jag köpa en kopp?
#19: På internet. Adressen är menskopp .se eller .com eller .nu :)
Känner man den hela tiden? Är det inte obehagligt, obekvämt? Gör det inte ont?

#21 Om den gjorde ont eller var obehaglig så skulle jag naturligtvis inte använda den. Den känns inte ett dugg mer än en tampong gör, den är faktiskt skönare för jag blir inte så torr som jag blir av tampong eller bindor.
Qui dormit, non peccat

är det någon av er som använder koppen som rider? jag rider ibland flera hästar om dagen och tycker att tampong är oehagligt att använda när jag sitter till häst. Bara undrar om någon vet och tycker att känslan är annorlunda med en kopp än med tampong.

jag funderar på att skaffa. men jag har inte haft mens sedan 2007 (graviditet, ammning och så blev jag gravid på första ägglossningen och har inte hunnit få mens än) och ska sätta i spira nu nästa vecka, och då kanske jag inte får mens alls efter det.. men om jag får så ska jag nog testa :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag ar ocksa intresserad pa att skaffa. Binda ar bara ackligt tycker jag men det ar svart att ha tampong nar man inte har sa mycket mens… Stort problem. Det har kan nog vara svaret for mig hoppas jag. 
#25 Ja då passar nog menskopp perfekt :) man kan använda dem även när man har extra mycket flytningar, inte bara till mens alltså, just för att man inte blir torr :)

Undrar samma som 23# Är det någon som använder denna och som rider ? hur funkar det?
Jag rider inte, men rent spontant känner jag nog att jag inte skulle prova att rida med en menskopp heller, utan jag skulle nog ha t.ex. en binda under tiden jag rider, sedan sätta in koppen igen efteråt.

Varför skulle det vara ett problem att rida? Kan inte se vad det skulle vara men så rider jag inte heller.

det funkar tillochmed att simma med den för mig…inga problem alls att rida skulle jag tro!!!
För mig skulle det kanske bli problem i samband med just ridning då min livmoder kommer väldigt långt fram under mensen så koppen ligger inte så djupt in, vilket nog skulle göra ont i samband med ridning.
jag tror att jag ska skaffa en faktiskt
men inte än :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Men, finns det ingen risk att den råkar glida in långt och sen får man inte tag på den? 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#33 Nej, menskoppen har ju en pigg som man kan ta tag i om den halkar in en bit, sedan kan man "trycka" ut den igen om den skulle halka in ;) men även om den halkar in så kommer den inte så långt att man inte får tag i den.
#34 jo jag såg piggen, men jag tänkte så att den var tillräckligt lång så att man verkligen får ett fast grepp om den ^^
#5 Jo jag lovar, man får tag i den hehe :) och som sagt skulle det vara svårt så kan man typ krysta ut koppen i stället, det är jätteenkelt.
Jag har klippt av piggen men man får tag på piggen ändå! Som Tassy säger kan man krysta ut koppen en bit så man får tag i den :) Det låter svårare än det är, det är inga problem. Första gången man ska ta ut koppen dock vet man inte riktigt hur man ska göra så då fick iaf jag försöka några gånger. Det var inte så att jag inte fick tag i den, jag visste bara inte hur jag skulle få ut den :) Men ut kom den och jag lärde mig hur man skulle göra!
#37 okej, jag är verkligen sugen på att skaffa en efter det jag läst här! Men det enda som oroar mig är att den ska fastna där inne
Hehe, första gången jag skulle ta ut koppen trodde jag det skulle vara supersvårt, men jag hade hört att man kunde krysta ut den, så jag tog väl i för kung och fosterland och sköt ut koppen all världens väg 
tur jag testade innan mensen först när jag nyss hade fått hem koppen, annars hade jag fått skura :P
Du behöver verkligen inte oroa dig för att den ska fastna. Den suger sig liksom fast i ett visst läge och stannar där. TÄnk på att det blir ju luft på andra sidan koppen också som trycker emot, så den kan inte bara glida in, den sitter där den sitter. Är den trög att dra ut i piggen så får man vicka lite om man inte når själva koppen med fingrarna, sen tar man med fingrarna i botten på koppen och nyper åt lite så den släpper. Den sitter ungefär som en sugpropp :) Sen är man ju inte ett bottenlöst hål heller, det tar stopp om man petar in koppen för långt, jag har testat 

Har ingen mens längre, så det är onödigt med menskopp, bindor och tamponger 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#39 hahaha det har du rätt i! Det blir nog till att skaffa sig en kopp :)
#41 det tycker jag allt att du ska göra :) det är en enorm frihet!

funderar faktiskt på kopp efter att ha läst detta, men hur vet man vilken sotrlek man ska ha?
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
#43 Det finns utförliga storleksguider där man köper kopparna, och skulle koppen inte passa får man byta.
Just ja.. vart är det man köper dom här kopparna?! Apoteket? :P
annars är det bara att googla på menskopp :)
Tack! :)
jag tycker den låter helt bra :P…men jag har stora problem med att ha saker där i ( tampong)… jag känner som att den ska helt stanna där och jag aldrig ser den mer…men efter att ha läst så ska det inte vara några problem..ska man ha större storlek ju mer mens man har?? (har väldigt kraftiga blödningar)
#48: Det står beskrivet på www.menskopp.se vilken storlek man ska ha :)
#48 Jag kan inte heller använda tampong, men menskopp går perfekt.
aha okej..låter bra.. :) ska testa den iallfall

Avskydde tampong, kändes inte som den satt där den skulle men menskopp är kanon.
är den hård plast eller e den typ gummi aktig?
jag tror att jag ska beställa en menskopp, sambon skrattade ut mig när jag nämde ordet menskopp 
"låter ju som om det vore en tekopp eller kaffekopp eller nått", hm ja se killar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

För mig gör det ont att använda tampong (föra in och ta ut), så då undrar jag hur det är med en menskopp?
Bindor gör så att jag torkar och spricker och tamponger kan jag inte ha..

#55 En stor fördel med menskopp är ju att den inte torkar ut.

#56 Jo, det förstår jag.. Är bara rädd att även den kommer att göra ont att föra in :/

#57 Jag tyckte nog tampong var värre… tror jag, är så länge sen jag använde det. För mig är det också en fördel att menskoppen inte behöver tömmas lika ofta som jag behövde byta tampong så om det gör ont behöver det inte göra det lika ofta…
#57: Man kan använda lite glidmedel på koppen om man tycker det gör ont att föra in den annars :) Det finns att köpa på hemsidan.

#55 Tampong är värre att föra in tycker jag. M-koppen är rättså lättsam, + att man kan blöta upp den eller ha glidmedel på så är det lättare om man vill det.
Qui dormit, non peccat

#59 & #60 Tack för svar =)
Men jag har troligtvis vestibulit, så jag vet inte om jag vågar lägga ut penar på något som kanske inte ens funkar.
Jag tycker att det kan vara ganska pillrigt att få in koppen, och är man väldigt känslig och får kraftig smärta lätt så vet jag inte hur det skulle fungera med koppen.

satte i spiral förra veckan,fick veta att jag helst ska undvika tampong, men någon som vet om det går bra att använda menskopp?
gillar inte bindor alls (fick riktig mens idag) förförsta gången sedan 2007 :/

När jag satt i spiral fick jag inte använda menskopp..däremot när jag tog ut den fick jag använda den..

Nu har jag beställt en. Får se när den kommer + hur det är att använda den. tänkte att det är jättelämpligt om man ska ut o resa som vi i sommar. Då vill man inte hålla på och tänka på tamponger när man badar…
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

#40 Ingen mens längre? :'o Vart har din mens tagit vägen då? :$
#54 Hahaha *ASG*
Fast jag håller med honom, det låter faktiskt som en kaffekopp
Iomed att många accossierar just kopp med te elr kaffekopp ;P
#53 =Är den hård plast eller e den typ gummi aktig?

#64 okej.. fick du någon anledning till varför?
#67 mjuk men fast är den. Absolut int hårdplast, men inte heller sladdrig. :)

#66 Den försvann med p-pillerna :P Men den kom igen, suck!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#68 nej jag har ingen aning varför..
Ni som är vana användare av menskopp, kan ni beskriva ungerfär hur långt in det ska. Jag har skaffat mig en kopp och försöker testa den för att veta när jag får min nästa mens. Jag vet ju att den inte ska lika långt in som en tampong. Men det enda läge som det känns att det har vecklat ut sig är ju knappt innanför slidöppningen för mig. Är det riktigt att det ska vara så långt ut?
Tacksam för svar!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Har också köpt en men inte provat än, fast idag har jag kokat den iaf.
Enligt broschyren som man fick med skulle den inte sitta så långt in, så det kanske stämmer det som du känner #73?
Jag har klippt av piggen, och när koppen då sitter i är botten ungefär 1 cm upp. Jag sätter i den så den är precis ovanför öppningen, men den glider liite uppåt under dagen så den hamnar i ett bra läge beroende på hur man ser ut där nere säkert :)

Jag tycker den skaver lite mot livmodern…
Måste definitivt klippa av piggen en bit :-)

Jag har klippt av piggen helt, den var bara ivägen.
Qui dormit, non peccat

Ska det verkligen göra ont och kännas obehagligt när menskoppen sitter i??

#78 nej absolut inte! Jag känner inte av min alls, jag har minsta storleken. du kanske har en för stor kopp eller så har du den för långt upp så den tar i livmodern?
Qui dormit, non peccat

skumt. Den går inte högre upp än precis innanför. Jag har en känsla av att det är vakuumet som orsakar obehaget…
Jag tog en B för det stod att den skulle vara för kvinnor 30+ ..jaja jag har ju köpt den och klippt av den så jag måste ju använda den iaf. Vägrar ha binda och tampong i Malaysia!

#80 men du kanske ska ha en mindre ändå? måtten är ju bara riktlinjer liksom=) jag fick hem en mittimellanstorlek först som jag skulle ha enligt måtten men den var så stor att de var helt omöjligt..Bytte till minsta storleken och den är precis lagom! Du har ju rätt till ett byte enligt hemsidan oxå:)
Qui dormit, non peccat

Jo, men det skulle ta för lång tid att byta den eftersom jag åker på söndag. Åkte in till stan och köpte den minsta sorten på Lifeland. Den var lite dyrare där än på nätet men den här känns inte alls! Nu väntar jag mens när som helst..hoppas den inte kommer på planet bara!!

#82 Om du är osäker så kan du faktiskt sätta i den på en gång innan du kliver ombord på planet, den torkar ju inte ut som bindor eller tamponger gör=) jag har haft min i nbär jag har varit ute på fest och jag vetat att mensen kommer när som helst men inte velat sulla med obekväma trosskydd!
Qui dormit, non peccat
#81 På vilket sätt menar du att den är omöjlig? Jag kanske skulle ha en mindre storlek jag med?!
Trots att man är 30+ och har fått två barn…
Jag har fortfarande inte fått kläm på hur den ska sitta. Tycker det känns konstigt när den sitter och vecklar ut sig, men då döljs den typ bara av blygläpparna och känns obehagligt, men jag får väl pröva vidare…
Ritva

#84 du kanske skulle prova med en mindre du med! När de sitter rätt så känns den inte alls=)
Qui dormit, non peccat
Funderade på att skaffa en redan innan jag fick mens (2 år sen), men det har inte blivit av än.. Tror jag beställer en när jag får pengar :)

Nu när jag hitta rätt storlek känns den faktiskt inte alls!
Så det är jättebra! Jag beställde en till min fru samtidigt. Hon tog den största och var jättenöjd med den. Det konstiga var att den var mindre än den som jag beställde. Så beställ inte B-kopp, den var inge bra ;)
Smart #83 så gör jag förmodligen. Då spelar det ingen roll om mensen kommer eller inte…

Ni som har m-kopp: Vart har ni beställt era koppar nånstans? Verkar finnas flera inköpsställen på nätet, vill gärna ha tips på ett bra seriöst ställe :)
#88 Jag föreslår mkopp.se därför att där kan du få byta en gång om storleken blir fel.
Jag beställde från Menskoppen.se och där får man inte byta! Så nu måste jag förmodligen köpa en till! 
Ritva

#89 Synd bara att menskopp.se har semesterstängt en bra tid framöver, när man vill ha den nu :/
#90 Det tyckter jag med. Har köpt en som jag tror är för stor och skulle vilja rådgöra lite med dem och kanske beställa en ny. Vill beställa hos dem ifall det inte skulle funka med den heller! Men det är bara och vänta. Den som väntar på nåt gott vet du!
Ritva

Härifrån beställde jag för några år sen. Funkade finfint med leveransen, har ingen erfarenhet om hur det är med byta och sånt för min passade.

#92 Tack för tipset! Ser att det går o köpa i affärerna oxå, mycket skönare än o behöva beställa på nätet :)

#93 mm dom har lite olika märken också, vet inte vilken som är bäst men det ger ju många valmöjligheter i alla fall

Va e de för skillnad på Lunette, Mooncup, LadyCup och DivaCup egentligen? Olika tillverkare elr olika modeller?

#96 Material, storlek, utseende, pris. Du får jämnföra helt enkelt och känna efter vad som känns bäst!
Ritva

För mig har det börja göra ont när jag tar ut den..någon som har samma problem??

Nej jag tycker inte att det gör ont att ta ut den, men jag trycker ihop den på ena "sidan" när jag ska ta ut den. ev så kanske den skaver på nått vis på dig?
Qui dormit, non peccat

Kan den bara köpas på internet?
Ja den kan köpas på fler olika webshops :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ska nog köpa mig en menskopp såfort jag får min lön.

#101 men inte i affärer? Typ apoteket lr liknande?
#101 jag har inte kollat då jag alt har en, men det kan väl va vissa affärer som har det hemma. Apoteket har jag ingen anelse om vad har, men ajg har inte sett nån menskopp i hyllerna

#104 Ok, tack. Får kolla lite. Är inte så pigg på att beställa från internet.
Nu orkar jag inte läsa igenom tråden ordentligt, men jag undrar om man kan kissa med koppen i eller blir det obehagligt eller nått?
#106 har inte haft nåt problem på den fronten skal jag säga :)

#106 Har ingen erfarenhet, men det borde ju funka lika bra som med tampong, bara att man inte behöver hlla undan ngt snöre ;)
#108 presis, inget snöre att hålla koll på :)
Dock tar jag alltid ut om jag skal nummer två, det tycker jag är obekvämt för egen del, men många av dom jag talar med har inget problem med nr 2 heller.
Jag har inga problem med varken 1an eller 2an med koppen i!
#63 På m-kopp.se står det ju vilken sort man ska ha om man har spiral, så det borde ju fungera?
Angående att rida med menskopp så kan jag nog inte vara till så mycket hjälp, då jag inte har några problem med att rida med tampong heller…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag har inget problem att rida med den, ej heller min kompis.
Jag har haft menskopp de senaste snart 3 åren och det är verkligen den bästa uppfinningen någonsin! Jag måste förvisso fortfarande ha binda men det är för att jag vissa dagar under mensen kan fylla koppen på bara ett par timmar
Och så är det ju lätt gjort att man inte lyckas torka bort eventuellt blod efter en "läcka" så då kan man ju få röda fläckar.
Ang. handfat eller inte så är det inga problem. Bara tvätta ur koppen när man har tillgång till vatten, räcker med 2ggr per dag. Jag har vart i Kina med min kopp 2 gånger, och hade värsta mensdagen mitt ute på den kinesiska landsbygden en dag, men så länge det fanns en toa att sitta på så var det inga som helst problem
Just nu har jag Divacup storlek 1, men ska nog köpa en Divacup i storlek 2 för den rymmer mer mens. Har ingen platsbrist därnere så en 2a bör inte vara några problem.
Jag brukar förövrigt oftast lämna koppen inne när jag gör #2, inga som helst problem såvida jag inte måste tömma koppen vid samma toabesök. Då tar jag ur koppen och tömmer den, mind my business, sätter i koppen och sen torkar jag mig.
Vet inte hur det är för andra, men jag känner oftast inte ens att jag har koppen inne, det är bara ibland jag kan känna den lite om den hamnat något snett åt nåt håll, men i normalfall vet jag knappt ens att den är där. Har klippt av piggen också, men man får ändå tag på botten av koppen hur lätt som helst för att materialet är något ribbat där och tjockare än övriga koppen.
Jennie

Jag älskar min kopp! Var så glad över den i somras när vi var i Malaysia: vilken frihet att kunna bada och sola utan att bry sig om att byta tampong e.dyl! Underbart!! Jag blir lika positivt överraskad varje gång jag använder den!
Visst, jag måste ha binda ändå vissa dagar och trosskydd andra men det är ju inte lika besvärligt som förut :-)

Jag funderar verkligen på att skaffa en!
Är dock lite orolig för att den ska läcka eller likande..
Vore verkligen hemskt om allt som samlats i den plösligt kommer utrinnandes.. hu vad pinsamt :P
Hur länge kan ni ha i era när ni har som mest mens?

När jag har som mest (jag har minsta storleken) så ca 3-4 timmar. Men det är bara i typ 1 dag som det är så illa och bara vissa gånger om året. Annars så kan jag ha den i i runt 6 timmar åt gången utan problem. Man vänjer sig med hur mycket man blöder varje dag och när det är dags att tömma.
Qui dormit, non peccat

#116 Hur vet man att det är dags att tömma då? :P
För jag brukar ha plustampong i 4 timmar den första o andra dagen, håller koppen lika länge eller kortare tid? (Jag ska köpa den minsta om jag ska köpa)
Ursäkta alla mina frågor , men vågar inte riktigt beställa utan att veta mer x)
#117 Innan jag skaffade minipiller hade jag en ordentlig blödning, vi snackar alltså superplus tamponger och nattbindor- dygnet runt
Men med menskopp så klarar jag något längre tid än med tampong. Den minsta storleken på kopp rymmer 15ml så den håller en hel del. Men jag brukar ändå ha binda också utifall den skulle ha hamnat snett eller om jag inte tömmer i rätt tid. Allt läcker inte ut på en gång, men jag brukar känna att det börjar bubbla där nere, då vet jag att den är full och måste tömmas. Men enkelt sagt, man lär sig känna när den är full
Men som sagt, ha gärna skydd i trosorna för säkerhetsskull
Jennie
#114 härligt att det gick så bra på semestern. :)
Jag har också menskopp. Helt underbart! Kommer aldrig byta tillbaka till andra mensskydd. Så skönt att slippa äcklet med bindor och tamponger. Var lite skeptisk i början och tyckte att det verkar bra mycket äckligare med m-kopp, men icke! inte alls samma obehag som tampong kan ge, som jag tyckte jag kände den hela tiden. Slipper känna sig uttorkad också.
Var lite svårt när man skulle välja vilken, finns ju så många, men slutligen blev det en Divakopp för min del.
Det är hög tid att koka min. Är det någon som har erfarenhet av att koka diva-koppen? Läste på något forum för ett tag sen att deras kopp hade blivit sladdrig och tappat formen helt efter den blivit kokad. "/
Fy rackarns, är ute på resande fot och glömde min menskopp hemma! Min värld rasade! Insåg inte hur bra den är innan jag saknade den helt plötsligt. 
#120 Attsingen! Klipp isönder en liten tennisboll? ^^
#121 Hahahahah 

#119 Troligvis så har de kokat koppen för hårt och för länge. Det räcker med att vattnet sjuder och i bara några minuter. Annars kan du köpa rengöringsmedel, men de små hålen är pilliga.
Qui dormit, non peccat
#123 Tack för svar :) Blir till att koka nu i veckan. Vad är det för rengöringsmedel?
#125 Ah okej :) Ganska logiskt, att jag inte tänkte på det själv ^^hihi Tack för upplysningen
Tror jag får ta mig i kragen och skaffa en kopp. Bland annat för att jag så ofta glömmer köpa bindor och får dra till affär med toapapper mellan benen. :/

#127 Haha känner igen mig där.

Vet inte vad jag ska ha för storlek… har riklig mens, men är väldigt tight där nere
S, M eller L?
hmm, en artikel om m-kopp vore kanske nåt :)
#129 Går att tömma den flera gånger per dag om man har riklig mens. Man ska ha den storlek som känns bäst så min gissning är nog att du ska ha en kopp som är liten. Jag har riklig mens också, men kör ändå med storlek 1 på min DivaCup. Funderar dock på att prova en i storlek 2 och se om den är lika bekväm
Jennie

men asså kan den inte vika sig när man rör sig så den läcker?

#132 Jag har hängt upp o ner med och sen ställt mig upp och den har inte läkt. Och den är silicon så den viker sig inte om inte du trycker ihop dem med fingrarna.
Qui dormit, non peccat

#134 Näe det är fysiskt omöjligt att den kan åka så långt upp att du inte når den. Skulle den åka upp "längst upp" så spänner du bara slidmusklerna så åker den ner igen. Den är lättare att få ut än en tampong tycker jag iaf.
Qui dormit, non peccat

#136 Koppen läcker bara om den är för full, och då läcker den nån droppe men inte mer. Byter du i tid så är det inga problem.
Qui dormit, non peccat
#138 Jag har väldigt riklig mens 2-3 dagar per mensperiod och då brukar jag behöva tömma min 15ml kopp typ 5 gånger per dygn. Har dock alltid binda också utifall koppen fylls snabbare än jag räknat med
Jennie

Är det bara för mig som koppen läcker HELA tiden? :(
Försöker sätta in den på olika sätt, men nej, den ska läcka gång på gång.
Får byta trosor efter varje toalettbesök när jag använder koppen.
Nu har jag börjat ha trosskydd som jag får byta varje toalettbesök istället för trosa.
I början tyckte jag att koppen var klart mycket bättre än tampong, men nu längtar jag faktiskt efter tamponger igen eftersom koppen läcker hela tiden.
Förstår inte vad som är fel.
Kan jag ha fel storlek?
#141 Låter mycket väl som att den kan vara för liten tycker jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#142 Ja, jag tror det med..
Jag har S nu, kanske skulle ha en L då.
Är bara rädd att koppen ska töja ut därnere om man har den största koppen.
Nån som vet om den töjer ut (alltså gör slidan större på något sätt)?
#143 Nej, du töjer aldrig ut slidan genom att ha något i den, oavsett storlek. Tvärtom kan du göra musklerna starkare så du kan knipa bättre.
Det enda som kan göra den "slapp" är avsaknad av muskler, dvs om musklerna aldrig får arbeta.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#144 Helt rätt, man blir mer vältränad automatiskt av koppen
ingen risk att man blir slapp, jag lovar!

#144, #145 Låter toppen, då ska jag nog beställa en ny kopp i största storleken. Tror att det kommer passa mig bättre då jag har såpass riklig mens.
Det värsta som kan hända med en för stor kopp är att den inte vill veckla ut sig ordentligt på plats. Men det är ju lätt att känna efter. Ingen risk för slapphet som sagt :)

#147 Jag tror och hoppas att det inte ska vara nåt problem, för som sagt har jag väldigt riklig mens + att jag inte har några problem med att "föra in stora saker därnere" utan smärta.
Så det borde nog gå bra, tror jag. :)
ja, det bör gå bra :) men passar inte L så finns ju M att prova också, för det var S du hade nu?

#149 Ja, precis har S nu. Såg att M oxå fanns, men det är väl nästan ingen skillnad på S och M när det gäller m-kopparna? Dom rymde lika mycket om jag såg rätt.
Nån liten milimeter skiljer, men jo du har rätt i att skillnaden är väldigt liten på dem, så satsa på en L du :)
Uhm… Hur beställer man från mkopp.se? Hittar inte hur man beställer
Högst upp i vänstra hörnet på sidan ser det ut som
Jennie
#153 Tack så mycket!
Funderar faktiskt på detta med menskopp men jag är lite osäker på om det inte kommer läcka, speciellt när man sover…. =S Och om man kan "krysta" ut den o den sitter så pass långt ut, blir man ju orolig att den ska åka ut om man tar i eller typ skrattar till eller så ni vet….
#155 Du kan "krysta" ut en tampong också, ifall snöret skulle gå av. Den lär inte läcka mer på natten än vad en tampong gör. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#155 Dom enda gångerna jag känner att den rör på sig är om jag sitter på toa och skiter=) Allt annat krystande typ skrata eller anstränga sig på andra vis har inte påverkat menskoppen alls.
Okej! =)
Tampongen läcker inte på natten men känns som att menskoppen ju kan "läcka" lite runt kanterna när mna ligger ner :S Men kanske inte är så! :)
Dock ska man ju inte ha tampong på natten men jag klarar inte bindor, det är fruktansvärt. Haha, så ska nog testa menskopp nu!

Jag undrar vilken storlek jag borde ha. Är tonnåring, och överallt står det att man ska ha S då, men jag använder stora tamponger så kan jag inte ha M?
Och vart är det bäst att köpa M-kopp? Är det ngn skillnad på kvalité/pris?
Och finns det ngn möjlighet för mig att beställa hem och betala "diskret"? (Har kontokor). Bor lixom själv med pappa haha :P
#159 Jo, det står i alla fall på M-kopp att du kan ha M även om du är tonåring om du har anledning att tro det. T ex om du har dom största tampongerna :)
M-kopp verkar jättebra! Bra priser, bra storleksguide och du får byta om den inte passar :) Tror du kan betala på nätet eller ta faktura och koppen skickas i diskret kuvert…

#160 Tack :)

Måste säga att jag gav upp menskoppen.
Den läckte HELA TIDEN för mig, 5 min efter att den satts in kom det ut blod i trosan, precis som om jag inte hade nåt skydd alls.
Hur jag än satte in den så läckte den alltid & resulterade i upp emot 10 trosbyten per dygn.
Tillslut orkade jag inte med det.
Har gått tillbaka till gamla hederliga tamponger & dom har inte läckt en enda gång :)

#162 Du kanske hade fel storlek?
Nu har jag också bestält en menskopp. Jag var på ett sexparty i helgen och hon sålde sånda så jag slog till efter att ha funderat länge.
Ska bli spännande.
Det hon sa det var att man inte ska tvätta den med tvål, inte heller sexleksaker av silikon. Då tvål torkar ut silikon och skapar mikrosprickor som man inte ser, där det kan växa bakterier, ifa någon inte visste det så vela jag berätta.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#164 Vad kostade den där? :) Ska kanske på sexparty på fredag, kankse hon säljer också.
# 165 jag köpte den för 299 kr
//Maria
#166 Okej! :) Inte så mkt dyrare än m-kopp då… Men där får man inte byta den om den inte passar eller?
Inte vad jag fick information om
//Maria
#168 Okej. Kanske ska beställa en ändå då så jag kan byta om det inte passar! :) Tack för svaren.

någon som har provat dem tampongerna och haft sex? såg lite hmm, skumma ut XD
#170 Hur menar du nu?

fanns det på M-kopp.se, någon speciell tampong som man ska kunna ha fast man har sex.
#172 Jaså?? Det missade jag! Måste titta, hehe… Tror inte det är något jag kommer testa dock =P Så desperat är jga inte att kunna ha det den veckan, hehe.

# 173 jag är inte helelr såå desperat, bara nästan^^ hade varit roligt att reta killen XD
#174 Hehe ja, de skulle va de då :P

Har ngn hittat ngn kopp i M som är färgad, och inte tråkigt vit
Har äntligen beställt en menskopp och den funkade mycket bra. Nu blödde jag inte så mycket för det var i slutet, så jag får se hur det går nästa gång. Men jag tyckte inte det var något krångligt att sätta in den eller få den att sluta tätt.

Jag har just köpt en liten Lunette, När jag skulle prova den (inte under mens) så var det ganska smärtsamt att få in den men det gick till slut, inuti kändes den ganska ok men det kändes att den satt där ändå. Men när jag skulle ta ut den gjorde det fruktansvärt ont och hade det varit "the real thing" så hade det skvätt blod över allt för den liksom "hoppade" ut.
Så hela proceduren var mer eller mindre smärtsam eller obekväm på något vis. Är jag för liten?(snart 15 år och oskuld) Är koppen för stor? Eller kommer det bli bättre ju fler gånger jag gör det?
Jag blev ganska besviken, för jag vill verkligen kunna andvända koppen. Jag ska till Grekland över påsken och jag tror mensen kommer då, det skulle vara väldigt bra om jag kunde använda den då…
Är tacksam för alla svar :)
#178 Man måste vika den lite för att få in den problemfritt, att koppen är våt gör det lättare också. När man tar ut den så ska man inte dra ut den som om man drar upp proppen ur ett badkar, utan man ska liksom vika lite igen och få bort vacumet som håller koppen kvar. Svårt att förklara, för mig är det bara en naturlig del av mensen nu då jag använt kopp i 3.5 år nu
Jennie
Ingen fara, jag hade ont i början också, provade utan mens först - inte alls bekvämt. Men peppar peppar blev det bättre med mensen igång. För mig som har kraftig mensverk är det viktigt att det itne blir för mycket vaccum, då får jag ont. Jag brukar bara peta in ett finger längsmed koppen tills det åker in lagom mycket luft, så det inte sitter som en jädra sugpropp på min ömma livmoder 
Sen kan det vara lite trixigt innan man gittar det läget där koppen sitter riktigt bra. Personligen är jag dessutom sån som livmodern kommer väldigt långt ner vid blödning för, så jag får knappt in minsta koppen, plus att jag fick klippa bort hela grepp-piggen för att den inte skulle hänga utanför 
Så prova på du, så blir det nog snart bättre.

#179 Jag har försökt att vika den så den blir så liten som möjligt när jag sätter in den, och när jag tar ut den så har jag försökt att "släppa" på vaccumet med ett finger och det verkar funka, fast det där med att vika ihop den lite innan man drar ut den värkar himla trixigt..
#180 Ja jag får väl fortsätta att "träna" och se ifall det blir bättre
#181 När du ska ta ut den så "krysta" ut den så långt det går och ta tag så högt upp du bara kan, och ta tag om koppen mellan tume och pekfinger och kläm ihop om koppen så den "pyser ihop" så pass att den släpper taget.

Jag tog mig tid för att prova koppen igen, satte på lite bra musik och slappnade av, och för sökte med olika vikningar av koppen (och kroppen :P) Efter ett antal i och ur sättningar så funkar den riktigt bra!! :D
I sättningen är nästan helt behaglig, inuti känns den inget alls, det gör dock fort farande lite ont att ta ut den, men inte alls som innan.
Jag var lite orolig ett tag, men det känns som jag gjort ett bra köp, och jag hoppas bara den funkar lika bra när det är "på riktigt"!
Vad härligt! 
Jag har en kopp, testat den en gång men nu får jag panik varje gång jag ska testa igen. Det gjorde så förbannat ont att ta ut den sist, jag kallsvettades och grät. Så otroligt ont!
Har sökt runt på lite knep till nästa gång men jag lyckas aldrig få till en nästa gång!

#185 Jag hade (som du kan se i inlägg #178) oxå samma problem för ett par veckor sen, och jag bävade för att prova den igen. Men till slut tog jag mig tid ,slappnade av och provade att sätta i och ta ur ett par gånger och sedan ett par gånger till och nu känns det helt ok att använda den (att ta ut den är inte helt smärt fritt för mig än, men träning ger färdighet ;)
Jag tror att det viktigaste var att jag tog det lugnt och slappnade av, första gången var jag helt enkelt alldeles för spänd och stressad delvis för att det gjorde så ont. Så ta det lugnt!
#186 Jo, nu har jag ju skrämt upp mig själv också så nu kommer jag ju vara ÄNNU mer stpänd nästa gång! Ond cirkel!
Jag funderar bara hur det blir med TSS, jag trodde det hade med att göra att blodet blev gammalt - men det har då alltså något med tampongen att göra… eller?
Hakuna matata!
Tss har nog med tampongen att göra. Jag undrade också, men kom fram till att det inte är någon fara.
Tss har nog med tampongen att göra. Jag undrade också, men kom fram till att det inte är någon fara.
#190 Du får gärna förklara hur/varför? Det finns säkert någon bra förklaring men just nu ser jag inte vad det skulle vara för skillnad att det sitter kvar i en bommulstuss istället för att det ligger i en "hållare".
Hakuna matata!
Koppen är tät, och släpper alltså inte in syre som kan reagera (starta en kemisk process) med blodet. Tampongen släpper in syre, vilket skapar en onaturlig reaktion att ha i kroppen, som skapar bakterier och besvär.
Blodet är inte farligare i koppen än kvar inne i livmodern :)
Det är vad jag har kommit fram till, men jag har inga fakta att peka på då det var ett tag sedan jag kollade upp detta.
#192 Du behöver inte "bevisa" något, jag villa bara veta "varför" det blir som det blir med TSS, men då vet jag! Då kanske man ska tänka på att försöka ha koppen helt ihoppressad när man för in den (om det inte redan framgår på hemsidan)?
Verkar smidigt i.af!
Hakuna matata!
#193 Jag visste inte hur säkert svar du ville ha. 
När koppen vecklar ut sig så skapar den vaccum som håller tätt, så det lilla syre som följer med in tror jag inte gör någon skillnad, då det är så liten mängd.
Jag tänker som så att då vore det riskabelt att få in luft i slidan också vid samlag till exempel. En del få väldigt lätt in luft, som kan ta ett tag att hitta ut igen.
Men tampongen blir som ett "filter" som håller öppet, medan koppen är av silicon och är helt tät, så jag tror att det blir en betydande skillnad.
Sedan gissar jag att bomull i sig kanske också tillför något i en eventuell reaktion, medan siliconet ju inte reagerar med varken blod eller syre.
Silikonet i menskoppen förhindrar även det tillväxt av bakterier. Bomull däremot är rena petriskålen om det sitter i kroppen för länge!
Jennie
#195 Då var jag inte ute och seglade i det blå alltså 
#196 Silikon är lite antibakteriellt
Jennie

Lång tråd, orkade inte läsa hela :) Kan man sova med m-kopp?
#198 jajjemen, sover kanonbra med koppen, annars vaknar jag jämt och oroar mig för att söla ner med andra skydd.
Tänk på att man kan reagera på silikon och att det faktiskt är giftigt.
Jag antar att menskoppen precis som påsarna för silikon/saltlösnings inlägg sakta men säkert bryts ner efter flera års användning (faktum är att man egentligen ska byta ut sina t.ex bröstimplantat var 10:e år av just den anledningen), dock används ju denna bara ca 1/4 av ens vardagliga liv så att säga :)
Men jag ville bara nämna det ifall man skulle reagera så kan man göra det på silikonet. Får man då återkommande symptom (hvudverk eller annat, givetvis som man vanligtvis inte har vid mensen) så kan man ha det i åtanke i framtiden. Få reagerar, men de är inte "evighetsgrejer" även om det påstås så ^^
Hakuna matata!
#200 jo man rekommenderas att byta kopp var 10e år :)
Sen tål den att sitta i 12 tim i taget, så man kan sova lugnt.
Personligen är jag allergisk mot både latex och gummi, men silicon funkar finfint.
Jag har köpt en nu från menskoppen.se en fleurcup small. Problemet är att jag INTE FÅR IN DEN! Det gör ont, är för stor och viker upp sig och smäller mot min slida
Vill gärna att det blir lättare! Har lyckats få in den en gång och då fick jag istället inte ut den -.- Den åkte ju jätte långt in? O.o
Tips snälla? :)
#202 Samma problem, jag fick inte ut den. Nu vågar jag inte testa längre!
När man tar ut den så kan man inte bara dra den rakt ut,eftersom det blir ett vakum och den sugs fast så kan det göra ont om man bara drar i den.Man måste lirka lite och gärna föra in ett finger på sidan om den och trycka till på den så att vakumet släpper,lite trixigt i början men efter lite övande så brukar det gå fint.Om det känns som om den har åkt väldigt långt in så kan man pröva att krysta ut den lite innan man får tag på tappen och kan ta ut den.
#203 Nyp åt om koppens nedre del, så skall vakuumet släppa.
Jag ska träna lite ikväll eftersom min mens kommer på onsdag-torsdag. Men kan ju vara det att jag är lite öm där nere med :) Fick iaf in den idag med mycket ansträngning…
#204 Alltså jag fick bort vakumet men det går inte att vika den på något sätt så att de inte gör ont i slutet!
#202 fleurkoppen ska ju vara "spänstig" och "ge större motstånd" står det ju på hemsidan, så det kanske inte är rätt sorts kopp för dig?
Jag köpte ifrån m-kopp.se och har en lunette selene storlek small. Den är mjuk och följsam.
#208 Gäller nog bara att hitta tekniken men får öva… Om den nu är för "hård" så byts den nog ut ja :)
Har haft den i ett par dagar nu, piggen är kvar och tur det annars skulle jag aldrig få ut den! Den liksom åker väldigt långt in ibland och vägrar att åka ner
Jag gillar den i allafall även fast att den gör ont när den precis ska komma ut…

Jag har p-stav och därmed bara blödningar väldigt sällan så för mig har det varit väldigt skönt med menskopp. Nu slipper jag utsätta mig för allt krångel med tamponger och sånt och så slipper jag ha det hemma 

En dag da jag var vid stranden och badade i typ flera timmar, och hade koppen i, sa var den full med vatten nar jag tomde den pa kvallen, helt full. Det var valldigt konstigt, dat kan ju inte vara hallsosamt att ga runt med en kopp havsvatten dar nere tycker man. Har nagon annan haft samma problem? Satt den i fel eller ngt? Har annars inte haft nagra liknande problem innan.
Undrar ocksa om man kan fa mer mensvark av att ha koppen i?
#212 oj det lät inte särskilt trevligt. Satt den rätt när du satt i den? Du har inte fel storlek?
Jag har aldrig upplevt att jag får mensvärk, eller någon värk över huvudtaget, pga koppen. Lite värk har jag, men det är inte pga koppen.
En fråga
Hur e de med att använda koppen om man har blödningar under graviditet? Går det bra?

Fick precis hem min menskopp nu och har precis fjölat upp den (sorry för infon, haha).
Känns lite ovant och jag känner den hela tiden, ska det vara så?
Känns precis som att man har en tampong som inte sitter tillräckligt långt upp.
Eller är det pga att piggen behöver kortas?
Jag har den största storleken och en lite styvare modell..
~Quila Roze~
för min del hoppar jag nog över en såndär.. 
hur vet man vilken storlek man ska ha på menskoppen? :s
Och kan tonåringar (14 år) använda såna?

#216 På den här sidan finns ganska bra info om just det.
Har för mig att det kan vara lite tidigt, men der beror ju på hur utvecklad kroppen är. Läs på sidan jag länkat, det finns en storleksguide och en vanliga frågor-sida bland annat. Lycka till!

Yes! Har fått tag på en vänlig själ som ska hjälpa mig med betsällning av kopp då jag inte kan betala över nätet (jag skickar pengar till henne, hon beställer kopp till mig) :D
Nu måste jag bara hitta rätt kopp. Hjälp?
- 16år.
- inte oskuld.
- vill ha en som är lagom mjuk och följsam.
- själva koppen får inte vara för "lång", piggen/handtaget i botten spelar ingen roll då den kan klippas.
- vore kul med en rolig färg, men vad jag har sett så finns det typ bara i storleken S och L från märket LadyCup.
Känns som att en M borde passa mig (vad tror ni?), men vilken sort?
#218 Som regel brukar man börja med storlek S. Jag har själv S och är snart 25 och inte oskuld.
Jennie

#219 Ok, har hört att man ska skita i vad det står och fokusera på hur mkt man blöder (kan jag använda plus-tamponger) :P
#221 Jag använde superplus tamponger OCH nattbinda
Men har ändå minsta storleken på min menskopp. Bara att tömma oftare
Min rymmer 15ml och den kan jag tömma en gång i timman eller i alla fall varannan timma när det är som värst med mensen
Komforten är viktigare än hur mycket koppen rymmer. Det är bara att tömma oftare om man har en mindre storlek. Hellre det än att ha en kopp som är för stor för att sitta bekvämt.
Med det sagt så går jag i tankar om att köpa en större menskopp för att se om den fungerar lika bra som min lilla
Jennie

Har ingen tips på vilken sort som kan passa mig?

Jag har small, blöder strax över genomsnittet tror jag och tömmer kanske var tredje-fjärde timme under dom första dagarna.

Brukar det vara skillnad på kopparna märkena emellan? Det är lixom det jag vill veta :P Vill ha en kopp som stämmer in på #218. Har hört om koppar som är för "styva" och "långa".

Nu har jag kollat runt lite och jämfört:
Mooncup storlek M, 289kr:
Volym: 15ml
Bredd: 43mm
L: 50mm
Ladycup storlek S, 289kr:
V: 15ml
B: 40mm
L: 46mm
Lunette 1, 329kr:
V: 25ml
B: 40mm
L: 48mm
Ladycup storlek L, 289kr:
V: 25ml
B: 48mm
L: 53mm
Jag har inte brytt mig om deras rekomendationer för ur gammal man är, hur mkt man blöder osv, för uppenbarligen stämmer det inte överens märkena emellan. Ex den första koppen för dom som blöder normalt/mycket rymmer 15ml, medans Lunettes för små blödare rymmer 25ml, vilket är lika mkt som Ladycup:s L. Dessutom rymmer Ladycup:s S lika mkt som Mooncup:s M - helt enkelt förvirrande!
Lunettes är dyrare, men har hört att den ska vara smidig och bra, därför funderar jag på den. Dessutom rymmer den mkt utan att vara lika stor som Ladycup:s L (även om det hade varot roligt med en kul färg..
#225 Det bästa är att beställa den du tror passar bra. Testa och passar det inte så får man returnera koppen inom en viss tid efter man fått den levererad
Jennie

#226 Jasså? Men då så :)
Är det ngn som har en Lunette nr 1? Vad tkr du om den, och hur länge kan du gå utan att tömma (har du mkt/lite/normal mens?)?
Jag har inte lunette 1, men lunette selene, och jag är kanonnöjd på alla fronter.
Jag blöder mycket lite, tömmer morgon + kväll för hygienens skull. Jag skulle nog klara mig utan att tömma större delen av veckan om man ser till mängden.

#228 Oki :)
Nu har jag använt menskoppen ett par månader och har fått in "snitsen" och vet hur den ska sitta. Jag tycker att den funkar utmärkt och är mycket nöjd. Jag alternerar och använder tampong ibland också, på natten eftersom jag inte riktigt litar på koppen då. Över det stora hela är jag nöjd.

Har fått hem min :D Än så länge älskar jag den - super lätt att sätta in och tror att jag får den rätt (känns inte alls). Får se hur bra den sitter när mensen kmr ..
#231 De brukar faktiskt sitta bättre med mens
Lättare att få den att sitta kvar då. Så är det för mig i alla fall. Koppen sitter bäst de dagarna jag har mer mens. När mensen nästan är över så halkar den gärna ner en bit så den känns.
Jennie

#232 Så bra. Mensen är i full gång, och än så länge är allt bra :P Får se hur det blir med lekage inatt.
#233 Jag använder alltid binda också, jag är storblödare så det har hänt mer än en gång att koppen blivit full på ett ögonblick, speciellt när jag vaknar på morgonen!
Jennie

#234 Kmr jag också göra för säkerhets skull ;)

#234 jag med=) Dom första nätterna behövs det extraskydd för min del.