Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 8707 ggr
Sara
2010-08-26 02:23
0

Pormaskar

Jag har pormaskar på min näsa och jag hatar dem!

Jag klämmer och klämmer och klämmer. Vilket resulterar i småsår.

Vad använder ni för att få bort dem, minska dem?

Inget jag har prövat fungerar.

Sara

[silkesnosen]
2010-08-26 12:55
0

Hmm mrs pormask här har kapitulerat… Har mängder…solar o tänker att förhoppningsvis så tittar andra på annat i mtt ansikte…går ju att göra proffessionell porrengöring… :)

Sara
2010-08-26 18:58
0

Idag har jag köpt (på inrådan av en vän) Neutrogena Visibly clear scrub och rengöring på Apoteket, tonern har jag redan.

Nu jädrar ska jag jäklas med dem! Skrattande

Sara

[silkesnosen]
2010-08-27 00:19
0

Hmm let me know…kanske mirakel ännu kan ske! Skrattande

RuiXue
2010-08-27 00:27
0

Klämmer lite på dom när jag orkar bry mig. Problemet i mitt fall är mest att näsan är renhyad i ett par dagar, sedan är pormaskarna tillbaka trots ansiktstvätt!

Jennie

Hemulen
2010-08-27 15:00
0

har samma problem och har heller inte hittat ngt som fungerar, dock har jag märkt att jag har betydligt mindre när när jag har solat. På somrarna eller när jag varit utomlands har jag nästan inga.

Elshira
2010-08-27 17:22
0

Jag har ännu inte hittat någon "mirakelmask" eller liknande i.af, men jag har hittat något som fungerar för mig i.af!

Att de blir svarta är ju pga smuts men hur mycket man än skrubbar så går allt inte bort, så det som gäller är att förebygga smuts istället.

Jag tyättar antiktet 1-2 ggr/dag med en mild tvål och en liten Svamp jag "skrubbar/gnuggar" med och följer sedan upp med en aloevera gel från Forever products (inte alls dyr) som har väldigt hög aloe vera halt i jämförelse med andra och dessutom till vettiga priser. Dessutom är den dryg, använder ytterst lite varje dag så det räcker med 2-3 tuber/år om man bara har i ansiktet - men den är perfekt när man bränt sig med (A)

Aloe veran fuktar dels, men lägger sig även som ett litet skydande lager på huden som följer med bort i nästa tvätt. Inte så mycket som någon ansiktsmask, men ändå något man märker försvinner när man tvättar bort det igen (märks inte att man har det på sig dvs). Och med detta så stänger jag ju även smutsen ute!

Och ca 2 ggr/vecka (när jag ändå är i duschen) så använder jag en vanlig billig lermask (finns en blå tub (á 200 ml?) för drygt 50 kr att köpa på kicks). Lägg på i ett heltäckande lager och låt torka in helt, då kommer man se hur leran suger ut fett från pormaskarna! Blir massa små "fettfläckar" över allt där pormaskarna är^^ Glöm inte att tvätta och skrubba ansiktet lite innan masken bara.

Metoden är hur som helst enkel och billig för mig i.af :)

Hakuna matata!

Sara
2010-08-27 18:27
0

# 6 Fast är det verkligen bara smuts? Jag har läst att det är pigment som gör att det ser svart ut och inte smuts.

Det där med lermask låter väldigt intressant. Ska jag prova!

Sara

Elshira
2010-08-27 18:29
0

#7 Om det är pigment så borde det väll komma underifrån? För klämmer man dem så är de ju ljusa Flört Pigment eller inte så fungerar det för mig i.af ^^

Hakuna matata!

Sara
2010-08-27 18:35
0

"Pormasken är talgkörtelns mynning på hudytan, den mörka pricken är oxiderat pigment och resten är talg och avlagrade hudceller som bildat en "plugg". Denna tilltäppning är en del av orsaken till att akne bildas."

Så står det på http://huden.nu/hudbesvar/pormaskar/

Men som du säger oavsätt hur det nu är så är det viktigaste att hitta nått som fungerar. Glad

Sara

Elshira
2010-08-27 18:37
0

#9 Jasså, ja man lär sig då något nytt varje dag! Men då kanske det ligger något i det jag gör ändå. För att oxidera så måste det ju komma i kontakt med syre - vilket det inte gör (i samma utsträckning) om man har ett "lager" ovanpå ^^

Hakuna matata!

[Fiction]
2010-08-27 19:40
0

Har du testat att lägga en aspirin-mask?

Innan du bör den, bör du dock ångbada ansiktet så att porerna öppnar sig. Och att du har lagt masken, behöver du en rejält återfuktande ansiktskräm för att inte bli uttorkad.

Sara
2010-08-27 20:32
0

Åh, vilken bra grej! Helt klart värt att testa!

Sara

[Fiction]
2010-08-28 00:34
0

#12 Jag upptäckte just att jag missat ett ord i min mening: "Och efter att du lagt masken/…/" skulle det stå. *petar in i efterhand* Rätt skall vara rätt. Flört

Annars finns det ju sådana där näsplåster som skall avlägsna pormaskar. Har dock inte testat det själv, så jag vet inte om jag kan rekommendera det. Vet dock att bl a Nivea har såna i sitt sortiment.

Elshira
2010-08-28 00:41
0

#13 Jag har testat 3 varianter, nivea och två andra kommer inte ihåg vilka… Men kan säga att alla har varit lika värdelösa :P De får bara grepp om några, så för att få bort varenda en lär det bli en dyr hitoria Skrikandes

Kan inte rekomendera några sådana i.af Tungan ute

Hakuna matata!

[silkesnosen]
2010-08-28 01:43
0

Hmm testat näsplåster..o tja en o annan ryker, men nja…..