Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsexualitet
Läst 6500 ggr
LitenPyssling
0

Sexdrift?

Vet inte hur jag ska beskriva själva inlägget i rubriken och detta får ni gärna ändra så det blir mer korrekt rubrik.

Jo, det är så att jag inte är den smarta personen utan jag är mer "lev i nuet" och så.
Så jag är med andra ord inte så kunnig av mig oavsett vad det gäller så länge det inte handlar om djur.

Så nu undrar jag:
Vad finns det för "sexdrifter" eller hur man ska kalla det.
Alltså asexuell och allt vad det heter.
Vad finns det mer och vad är det?

Vad är asexuell till exempel?
Vad är vestubilitet (vet inte hur det stavas)?

Tacksam för svar och ber om ursäkt för mitt fumliga inlägg!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Aviendha
0

Jag tror du syftar på sexuella läggningar :) Sexualdriften är helt enkelt den där urkraften som får folk och fä att vilja engagera sig sexuellt eftersom vi är programerade att fortplanta oss. Däremot så saknar en asexuell person sexdriften helt eller delvis. Det är alltså en person som har mycket litet eller inget intresse alls av sex.

Vestibulit är en sjukdom som enkelt sagt orsakar stora smärtor i underlivet. Vanligtvis så upplever de drabbade denna smärta i samband med sex men de kan även komma "bara ändå" och det kan ge problem med att använda tampong tex. Mer kan du läsa på vestibulit.se.

Jag har lite svårt att gissa exakt vad du vill veta. Om jag gissade rätt i början så är det lägggningar du undrade över, exempelvsi bisexualitet, homosexualitet, transexualitet eller har jag helt fel? För så många olika drifter finns det ju inte, det är bara olika grader av drift folk kan ha.

Enkelt och kort: Heterosexuella par består av en man och en kvinna. Homosexuella par består av två människor av samma kön. Bisexuella människor attraheras/blir förälskade i både personer av motsatt och av det egna könet. Transsexuella (enligt RFSL's definition) är personer som upplever att de egentligen tillhör det andra könet och det är inte helt ovanligt att dessa personer vill rätta till det genom kirurgi eller liknande. Dvs genomgå ett könsbyte. Transvestiter har ett starkt behov av att klä sig i det andra könets kläder enligt RFSL.

Det är ju inte svartvitt eftersom det finns fler sexuella läggningar, en rad fetischer (stavas?) och massor av olika tolkningar av de olika begreppen.

LitenPyssling
0

Tänkte mest på om det fanns mer liknande vestibulitet då jag trodde det var samma som asexuell Skäms.

men du har iaf svarat på det ja undrade trots att jag var fumlig, tack ^^,

Aviendha
0

Ah, då missförstod jag dig helt, sorry!

LitenPyssling
0

#3 Inte så lätt att förstå mitt fumliga inlägg där, trodde asexuell och vestibulitet var samma =S.

Men du svarade iaf på det jag var ute efter, tack igen =D

Cindy
1

Förstår om det är lätt att blanda ihop vestibulit med asexualitet, eftersom vestibulit ofta leder till att den drabbade kvinnan tappar sexlusten.

Men med tålamod, teknik och mer tålamod kan även en kvinna med vestibulit få ett njutbart sexliv.

Vänliga hälsningar
Cindy

LitenPyssling
0

#5 Okej, tack för ditt inlägg =D