Tygblöja?
Vad tycker ni om tygblöjor? Själv är jag mycket positivt inställd till dom, men jag har ingen verklig erfarenhet av användande(bortser från mitt egent blöjanvändade som spädbarn).
Logiskt sett bör det vara mer tidskrävande och pyssligt, speciellt i början, men den ekonomiska och miljömässiga aspekten är ju en helt annan.
Så vad tycker ni? Har ni egen erfarenhet? Kommer ni att vilja använda tygblöjor på ett framtida barn?

Jag vill anvanda tygblojor den dagen jag far barn. Gillar inte tanken pa de fabrikerade blojorna. Kanns onaturligt.
// Amanda
Jag tror nog mest jag kommer använda vanliga blöjor när jag får barn. Dock kan jag tänka mig att prova tygblöja på barnet också hemma, då finns ju både tid och möjlighet att tvätta blöjorna. Dock skulle jag nog inte kunna tänka mig att använda tygblöjor till mitt barn om jag inte har en egen tvättmaskin! Så lagom fräscht att tvätta bajsblöjor i en delad tvättstuga
Tror inte grannarna skulle bli så glada
Jennie
Om barnet tål vanliga så kommer vi att satsa på det av hygienskäl. Jag gillar konceptet med att återanvända, men ratar det av samma sak för det känns ofräsht. Kluven -javisst 
#3 Lite det där med hygienen som jag tänker på också. Speciellt om man inte har egen tvättmaskin haha
Jennie
Jag tvärvägra barn tills vi hunnit skaffa hus och då hoppas jag verkligen att vi ha egen tvättmaskin!
men jag vill för allt i världen inte ha nerskitna blöjor i tvättmaskinen min heller… Då skulle jag handtvätta först, sen ett varv i tvättmaskinen… 
Japp. har ju 3 barn. Till den första var vi mest präktiga och körde tygblöjor hela tiden. Att det skulle vara ohygieniskt förstår jag inte alls, hur menar ni? Men tillgång till tvättmaskin så man kan köra nån tvätt mer eller mindre varje dag är att föredra. Så länge bäbisen mest ammar är bajsen ju av en helt annan sort, gul, rinnig och luktar inte som bajs senare gör… Och inte sätter det sig bajs i tvättmaskinen!
Barn två övergick till köpeblöjor när hon började hos dagmamma vid 1,5 år och unge nr 3 där övergick vi till köpeblöjor redan när han började äta annan mat runt 6-7 månaders ålder (vi hade blivit gamla o bekväma
).
Skillnader då: När barnet blivit så stort att det börjar gå är tygblöjorna tjocka och klumpiga och "ivägen". Dock tror jag det obekväma med klumpig och ibland blöt tygblöja medverkar till att barnet tidigare slutar med blöja. Köpeblöjorna är ju super på att suga kiss och fortfarande vara sköna, alltså bryr sig inte barnet om att et har kissat på sig. Våran äldsta som altså bara hade tygisar slutade med blöja en veckan innan hon fyllde 2. Nr 2 slutade med blöja när hon var 2,5. minstingen var 3 (fast han var ju kille, de är tydligen ofta lite senare)
sopor/miljö: Det är smått absurd vilka mängde sopor det blir efter köpeblöjor! Med tanke på att bajs är nånting som borde komposteras och återgå i naturen så blir det altså tämligen knasigt tt packa in det i säckvis med resurskrävande matrial och köra bort det i lastbilar till förbränningen!
Praktiskt: tycker tygblöjor är bökigt när man är borta, ska man kånka runt med smutsig bajstvätt i en kasse på tåget t.ex? och till stora barn somsagt klumpigt och även mer jobb med blöjor efter stora barn. Man kan behöva använda rispapirsinlägg för att få av bajskorven och spola i toan.. och lägga blöjorna i blöt i ättiksvatten för att lippa lukt.
Huden: På små bäbisar känns det mycket trevligare med mjukt torrt tyg än plastpaket tycker jag och har även haft mindre hudproblem med tygisar.
I alla fall första halvåret så tycker jag sammamtaget att tygisar är att föredra.
Jag kommer nog köra på vanliga engångsblöjor.
Sara
Jag kommer att köra på vanliga engångsblöjor, sådana med tejp på sidorna. Eftersom jag arbetar på förskola får jag se ganska många olika typer av engångsblöjor och det är de med tejp som är bäst - lätta att få på om barnet står upp vid bytet och går inte sönder om man måste ta i lite, vilket blöjor med resår gör.
#6 Du får döma mig för vad jag är: okunnig
Jag har inte den blekaste aning om hur detta fungerar i praktiken, och tänker därefter.

Jag kommer att använda vanliga engångsblöjor. Känns helt enkelt bäst så. Slänga iväg skiten istället för att behöva tvätta och hålla på.
Och sen håller jag med #8, tycker de med tejp är mycket enklare än de som man drar på som byxor och river sönder för att få loss.
Sen är det mycket enklare att linda ihop en använd blöja till ett paket med tejpblöjor än med de andra. Så det kommer jag att köra på.
När min son var liten och vår ekonomi urusel så köpte vi de billigaste blöjorna på marknaden.
Han blev torr jättesnabbt
Varje gång han kissade så hängde bjöjan som en hård tung "falukorv" mellan benen och det var säkerligen ganska obehagligt.
Numera kan ju ungar gå med bekväma blöjor som knappt syns eller känns till de är femton om det skulle behövas
/Maria
#11 Bra att veta, att man kanske inte behöver kosta på det allra dyraste i längden 

Vad kul att se alla olika reaktioner :D Personligen tycker jag att tyg måste vara bekvämare, jag vet hur illa jag tycker om alla obehagliga bindor och trosskydd för oss kvinnor och blöjorna är ju så mycket större… Jag tycker mer och mer att det känns frächare när jag kan styra hygien iom tvätt och sånt. Föredrar min menskopp bl a pga det. Vem vet vad de stoppat i blöjor, bindor och tamponger… Men naturligtvis kräver det en egen tvättmaskin, tvättstuga och tygblöjor känns inte som ett alternativ…
#6 Min bror som är åtta år yngre än jag hade tygblöjor även på dagis, personalen la dem i en plastpåse som mina föräldrar fick ta hem igen om jag inte minns fel. Ända gångerna han hade vanliga blöjor var när vi var ute på resa av nått slag. Det där med att blöjan håller sig torr, som de flesta blöjföretagen marknadsför väldigt starkt, har jag hört är ett problem när det gäller blöjavvänjningen faktiskt.
När jag var barn använde man bara ett stycke tyg som lades i en plastpåse som var formad som en blöja. Sedan knöt man fast plastpåsen med tygbiten i midjan på bebisen. Tygbitarna tvättades och återanvändes igen. Plastpåsarna köpte man nya. Vet inte hur det var här i Sverige för ca 30 år sedan men så var det där jag kommer ifrån och det var inte särskilt lekagefritt.
Jag ska tydligen ha varit pottränad vid ca 6 månaders ålder och blöjfri innan jag blev 1 år gammal.
Dagens barn har det ju väldigt lyxigt med dagens blöjor. Nackdelen är att de går i blöjor ganska länge, typ 3-4 år.